اخبار داغ

در گفتگو با رئیس پلیس فتای استان سمنان مطرح شد؛

کلاهبرداران اینترنتی از چه شیوه‌هایی برای فریب ما استفاده می‌کنند؟

کلاهبرداران اینترنتی از چه شیوه‌هایی برای فریب ما استفاده می‌کنند؟
رئیس پلیس فتای استان سمنان می‌گوید با استفاده از رمز یک‌بار مصرف از شمار کلاهبرداری‌های اینترنتی کاسته خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ حسین صادقی کاشان، رئیس پلیس فتای استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و استفاده گسترده مجرمین از فضای مجازی به منظور کلاهبرداری و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی افراد اظهار داشت: مجرمین از شیوه‌های مختلفی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند؛ از جمله آن که پیامک‌هایی حاوی درخواست برای ورود اطلاعات بانکی به منظور بهره‌مندی از طرح‌های معیشتی دولت برای افراد ارسال می‌کنند یا هشدار می‌دهند که یارانه افراد در حال قطع شدن است و افراد باید اطلاعات خود را در سایتی وارد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرآت,

صادقی اپلیکیشن‌هایی با تبلیغ برقراری تماس رایگان را از دیگر بسترهای جرائم اینترنتی عنوان کرد و گفت: افزون بر این، با توجه به ثبت‌نام برای طرح ملی مسکن، برخی مجرمین سایتی را برای ثبت‌نام به شهروندان معرفی می‌کردند تا اطلاعات آن‌ها را اخذ کنند.

,

وی با اشاره به الزام بانک‌ها برای فعال کردن رمز یک‌بار مصرف(OTP) گفت: در همین راستا، پیامکی برای برخی کاربران ارسال و سامانه‌ای به مشتریان بانک‌ها معرفی شده تا کاربران به آن وارد شوند و اطلاعات خود را وارد کنند.

,

رئیس پلیس فتای استان سمنان برخی سایت‌های جعلی برای ثبت‌نام دریافت کارت سوخت را از دیگر بسترهای جرائم اینترنتی عنوان کرد و گفت: برخی کلاهبرداری‌ها در این بستر در حال انجام است؛ در مجموع دلیل اصلی این کلاهبرداری‌ها، عدم آشنایی کاربران با فضای مجازی و ضعف در سواد رسانه‌ای است.

,

صادقی با تأکید بر ضرورت ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای گفت: علاوه بر این، افراد نباید به پیامک‌هایی که از شماره‌های ناشناس با مضامین پیش‌گفته دریافت می‌کنند، توجه کنند؛ ضمن آن که افراد باید توجه کنند که اطلاع‌رسانی در خصوص طرح‌های مختلف دولتی و... از طریق درگاه‌های رسمی از جمله صداوسیما و سایت‌های رسمی وابسته به دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

,

وی با تصریح بر این که افراد باید به طور جدی از ثبت اطلاعات شخصی، هویتی و بانکی شامل رمز اول و ودوم خود در سایت‌های مختلف غیررسمی خودداری کنند گفت: استفاده از رمز یک‌بار مصرف از اول دی‌ماه برای مشتریان بانک‌ها الزامی شده است؛ دیدگاه ما این است که به این واسطه فیشینگ‌ها، برداشت‌های غیرمجاز و کلاهبرداری‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد.

,

رئیس پلیس فتای استان سمنان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با گزارش چندی‌قبل مرآت در خصوص یک کلاهبرداری تلفنی با ترفند ارتباط زنده رادیویی گفت: منشأ این کلاهبرداری‌ها مربوط به استان سمنان نیست؛ اما به طور کلی افراد باید توجه داشته باشند که چنان‌چه جایزه‌ای هم برنده شوند، هرگز نیازی به حضور فرد پای دستگاه عابربانک نیست؛ چراکه داشتن شماره کارت برای واریز کردن جایزه به حساب بانکی کافی است.

,

صادقی با درخواست از شهروندان برای ارتباط با پلیس فتا و گزارش این دست کلاهبرداری‌ها گفت: ما بی‌تردید این موضوعات را از طرق رسمی پیگیری خواهیم کرد و به شهروندان اعلام می‌کنیم که تماسی که با آن‌ها گرفته شده، واقعی است یا تلاشی است برای کلاهبرداری.

,

وی در ادامه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی را در رتبه نخست جرائم اینترنتی در استان عنوان کرد و گفت: کلاهبرداری‌ها، مزاحمت‌ها و هتک حیثیت نیز به ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم قرار دارند؛ غالب کلاهبرداری‌ها نیز در فرایند خرید از بازارهای آنلاین صورت می‌گیرد.

,

رئیس پلیس فتای استان سمنان با اشاره به برخی تبلیغ‌های اغواکننده و تحریک‌آمیز در بازارهای آنلاین گفت: به طور مثال در برخی از این بازارها، یک گوشی 5 میلیون تومانی را به قیمت 2 میلیون تومان تبلیغ می‌کنند؛ شهروندان نباید به این پیام‌های اغواکننده توجه داشته باشند و هرگاه دیدند که کالایی با قیمتی بسیار کم‌تر از قیمت بازار به فروش می‌رسد، باید در ماهیت کار تردید کنند.

,

صادقی با درخواست از شهروندان برای گزارش ارائه کالاهای قاچاق در بازارهای آنلاین به پلیس فتا گفت: افرادی که عادت دارند از بازارهای آنلاین خرید کنند باید توجه داشته باشند که یک بازار آنلاین حتما باید دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد.

,

وی با اشاره به راهکار راستی‌آزمایی نماد اعتماد الکترونیک گفت: برای اطمینان از وثوق شرکت مذکور، افراد می‌توانند مشخصات آن شرکت را در سایت enamad.ir وارد و نیز اطلاعات سایت مذکور را در سایت who.is بررسی کنند؛ تا روشن شود که اطلاعات پایه سایت مربوط به کشورمان است یا دیگر کشورها؛ اگر اطلاعات پایه سایت مربوط به کشورهای خارجی بود، حتما باید توجه داشته باشند که سایت مذکور جعلی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه