اخبار داغ

طلبه‌ای که دغدغه‌اش حل مشکلات حاشیه‌نشینی است

طلبه‌ای که دغدغه‌اش حل مشکلات حاشیه‌نشینی است
«مجتبی ویژه» طلبه‌ای است که مسئولیت یک گروه جهادی را بر عهده دارد و علاوه بر اقدامات فرهنگی و عمرانی، به مستمندان نیز کمک می‌کند تا نقشی در محرومیت‌زدایی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این طلبه جهادگر که از اعضای اصلی   گروه جهادی شهید قلی‌زاده است، درباره فعالیت این گروه می‌گوید: شهر قم   مانند شهرهای دیگر در معرض خطرات و آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، از این رو در ابتدا به شناسایی مناطق محروم پرداختیم و متوجه شدیم که این محله‌ها عموماً فاقد کتابخانه و فضای بازی و تفریحی هستند؛ همچنین اعتیاد، بیکاری و طلاق به وفور مشاهده می‌شود که باید برای آنها اقدامی انجام می‌دادیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مجتبی ویژه اضافه می‌کند: گروه جهادی شهید قلی‌زاده وابسته به مرکز طلاب حوزه علمیه استان قم است که ماهیت فرهنگی و تبلیغی داشته و در زمینه افزایش نشاط اجتماعی فعالیت می‌کند. جهادگران حاضر در گروه جهادی شهید قلی‌زاده همگی از طلبه‌های سطح ۲ حوزه می‌باشند که به خاطر اهمیت بحث نشاط اجتماعی به عضویت این گروه درآمده‌اند.

,

آن‌طور که ویژه به ما توضیح داده هسته اصلی فعالیت گروه جهادی شهید قلی‌زاده افزایش نشاط اجتماعی است و محدوده فعالیت نیز عموماً مناطق حاشیه‌ای شهر است که از حیث خدمات شهری با کمبودهایی مواجه هستند.

,

وی   به بیان فعالیت‌های جهادی پرداخت و توضیح داد: ما چون خودمان در حاشیه شهر زندگی می‌کردیم و از سوی دیگر طلبه بودیم سعی کردیم اقداماتی انجام دهیم که حاشیه شهر را از حاشیه خارج کنیم تا بیشتر به آن توجه شود.

,

ویژه با بیان اینکه می‌خواستیم شهر را دریابیم و به همین دلیل یک گروه جهادی متشکل از طلاب تشکیل دادیم، می‌افزاید: خواسته ما تزریق شادی و نشاط معنوی در جامعه محروم بود و برای این کار طی تحقیقاتی که انجام دادیم بوستان‌ها را برای این کار انتخاب کردیم.

,

برنامه‌ریزی برای شادی خانواده‌ها

, برنامه‌ریزی برای شادی خانواده‌ها,

مسئول گروه جهادی شهید قلی‌زاده در ادامه تاکید می‌کند: ما در کنار نمایشگاه‌هایی که به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، فضای مجازی و سبک زندگی برگزار می‌کردیم برنامه‌های خانوادگی نیز در نظر می‌گرفتیم تا بتوانیم نظر خانواده‌ها را برای حضور در این جشن‌ها جلب کنیم. وقتی خانواده‌ها برای حضور استقبال می‌کردند ما را بر آن داشتند تا از افراد خبره در موضوعات مختلف برای مراسم‌ها بهره ببریم و در این جشن‌ها مسابقاتی را برگزار کنیم تا انگیزه زندگی را در قالب مسابقه و بازی به نوجوانان آموزش دهیم.

,

 وی به تشکیل یک بخش ایده‌پردازی در این گروه جهادی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: وقتی متوجه شدیم که مراسم‌های ما با استقبال خانواده‌ها همراه است   یک بخش ایده‌پردازی در گروه جهادی شهید قلی‌زاده تشکیل دادیم تا به صورت علمی کارها را پیش ببریم. وظیفه گروه ایده‌پردازی این است که با برنامه‌ریزی دقیق بتوانند نشاط و امید معنوی را به خانواده‌ها هدیه دهد و در کنار آن نیز کارهای محتوایی و تبلیغی انجام شود.

,

این طلبه جهادگر ادامه می‌دهد: فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق مختلف معمولاً دو بار در سال است اما چون گروه جهادی شهید قلی‌زاده در قم قرار دارد و اکثر اعزام‌های گروه در حاشیه این شهر انجام می‌شود معمولاً دو روز در هفته درگیر این موضوع هستیم. مناطق محروم به دنبال خندیدن هستند و تقریباً از هر برنامه‌ای که   آنها را شاد کند   استقبال می‌کنند. اولویت اصلی کار ما خنداندن و شادی و نشاط خانواده‌های محروم است و در کنار این موضوعات به بحث تبلیغات دینی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی و آموزش سبک زندگی هم می پردازیم. در ابتدا همه این اقدامات را انجام می‌دادیم اما استقبال بسیار اندک بود اما از وقتی اولویت گروه به بحث نشاط و شادی تغییر کرد با همراهی بسیاری از خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت مواجه شدیم.

,

ویژه ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در گروه جهادی شهید قلی‌زاده به درستی انجام‌شده و قبل از اجرای هر مراسم یک گروه شناسایی به آن منطقه اعزام می‌شود تا نیاز اصلی خانوارها در بخش شادی را بررسی کند. البته برنامه‌های ما فقط در مناطق کم‌برخوردار جواب مثبت داده است و همین مراسم در منطقه پولدارنشین و بالای شهر قم با استقبال اندکی مواجه شده است. ما به کارمان اطمینان و ایمان داریم و مطمئن هستیم وقتی دل یک خانواده محروم را شاد می‌کنیم قطعاً نزد خداوند بی‌پاسخ نمی‌ماند.

,

 امام‌زاده‌ها مکانی برای مراسم خانواده‌ها شد

,  امام‌زاده‌ها مکانی برای مراسم خانواده‌ها شد,

این طلبه جهادگر می‌گوید: برنامه‌های گروه جهادی شهید قلی‌زاده معمولاً در امام‌زاده‌ها، بوستان‌ها و کلا هر نقطه‌ای از حاشیه شهر که امکان برگزاری این‌گونه مراسم‌ها باشد، به اجرا درمی‌آید و سعی می‌شود خانواده‌ها به این واسطه ساعات خوب و مفرحی را سپری کنند. در خلال برنامه‌هایی که با محوریت نشاط اجتماعی به اجرا درمی‌آید، مباحث فرهنگی و آیینی نیز بیان می‌شود؛ به طور مثال ما تاکنون چندین برنامه در رابطه با دفاع مقدس، آسیب‌های اجتماعی، تأثیر شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای بر جامعه، تربیت کودک و ... اجرا کرده‌ایم که خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

,

مسئول گروه جهادی شهید قلی‌زاده به سایر فعالیت انجام‌شده در این گروه اشاره می‌کند و می‌افزاید: از جمله اقداماتی که توسط جهادگران گروه شهید قلی‌زاده انجام‌شده است می‌توان به برپایی غرفه‌هایی با موضوع شهدا، آسیب‌های اجتماعی، تربیت کودک و ... در نمایشگاه هفته دفاع مقدس سال گذشته، کنگره شهدا، نمایشگاه یاد یاران، برگزاری برنامه در روستاهای جمکران، کوه سفید، بوستان فدک، شیخ‌آباد و دیگر مناطق حاشیه‌ای شهر اشاره کرد.

,

منبع: بسیج سازندگی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه