اخبار داغ

کارشناس آلودگی هوا:

مطالعه علمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان یزد انجام نشده است

مطالعه علمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان یزد انجام نشده است
نژادکورکی با بیان این که هنوز مطالعه و تحقیق علمی در زمنیه عوامل آلودگی و سهم آن ها در بروز آلودگی هوای یزد انجام نشده است، عنوان کرد: صرفاً اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان مطرح می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهاد نژادکورکی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به منابع آلاینده هوا در استان یزد گفت: آلودگی هوا منشا طبیعی و انسانی دارد که آلودگی با منشا انسانی می تواند ناشی از صنایع، وسایل نقلیه، مصارف خانگی و... باشد و  آلاینده های طبیعی هوا نیز ناشی از گرد و غبار و ذرات معلق است که بیشتر در فصول بهار و تابستان به دلیل سبک شدن خاک همراه با بادهای غالب باعث آلودگی هوا می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با بیان این که در استان کویری یزد آلودگی هوا در فصول گرم به دلیل همراه شدن عوامل انسانی و طبیعی بیشتر است افزود:  اما آنچه امسال باعث آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور از جمله یزد شده وارونگی بیشتر دما است که باعث افزایش غلظت آلاینده ها در هوا شده است.

,

کارشناس آلودگی هوا تصریح کرد: وقتی از سطح زمین به سمت ارتفاعات بالاتر می رویم به طور طبیعی باید به ازای هر 100 متر ارتفاع از سطح زمین هوا یک درجه سردتر شود اما وقتی این اتفاق رخ ندهد  و دمای سطح زمین سردتر از نقاط بالاتر باشد آلاینده ها در هوای سرد و سنگین  نزدیک زمین حبس می شوند و در نتیجه با تداوم و پایداری هوا غلظت آلاینده ها افزایش می یابد.

,

نژاد کورکی اظهار داشت: با بررسی پارامترهای هواشناسی می توان وارونگی هوا و آلودگی هوا را پیش بینی کرد چرا که هر چه میزان وارونگی هوا بیشتر باشد  احتمال آلودگی و  حبس آلاینده ها نیز بیشتر می شود. 

,

وی با اشاره به  اهمیت موضوع مدیریت کیفیت هوا اذعان داشت: برای برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت باید سهم منابع آلودگی مشخص شود در واقع ابتدا باید دلایل و منابع آلودگی هوا و سهم هر کدام از آن ها مشخص شود تا بتوان مدیریت بهتری داشت.

,

مطالعه علمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان یزد انجام نشده است

, مطالعه علمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان یزد انجام نشده است, مطالعه علمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان یزد انجام نشده است,

نژادکورکی با بیان این که هنوز مطالعه و تحقیق علمی در زمنیه  عوامل آلودگی و سهم آن ها در بروز آلودگی هوای یزد انجام نشده است افزود: با وجود آن که هیچ تحقیق علمی در خصوص منابع آلودگی استان یزد انجام نشده اما اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی در خصوص سهم منابع آلایندگی هوای استان مطرح می شود درحالی که برای حل مشکل آلودگی استان باید به صورت علمی سهم عوامل آلودگی هوا مشخص شود.

,

وی در خصوص میزان آلایندگی صنایع استان گفت: هر چند بر اساس قوانین محیط زیستی صنایع به صورت بالقوه بر اساس آلایندگی کد بندی شده اند؛ اما میزان و ترتیب اثرگذاری صنایع استان بر آلودگی هوا مشخص نیست درواقع هیچ بررسی و تحقیق علمی جامعی در این خصوص نیز انجام نشده است. در استان یزد بیش از سه هزار واحد صنعتی وجود دارد که میزان آلایندگی آن ها مشخص نیست.

,

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست استان یزد اظهار داشت: صرفا چند  تحقیق علمی در خصوص روند آلودگی هوا، طراحی شبکه پایش و ... در استان یزد انجام شده که کافی نیست و با توجه به اهمیت،گستردگی و تبعات موضوع آلودگی هوا باید بیش از این به آن بها داده شود و جای کار برای تحقیقات علمی بسیار وجود دارد.

,

برخورد مقطعی با آلودگی هوا چاره‌ساز نیست

, برخورد مقطعی با آلودگی هوا چاره‌ساز نیست, برخورد مقطعی با آلودگی هوا چاره‌ساز نیست,

نژادکورکی با انتقاد از برخورد و تصمیمات مقطعی با موضوع آلودگی هوا در کشور گفت: در پاییز و زمستان که آلودگی در شهرها به سطح بالایی می رسد این موضوع داغ می شود و پس از آن به کلی فراموش می شود در حالی که باید برای حل این مشکل راهکار اساسی و کارشناسی یافت.

,

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها در زمینه حل مشکل آلودگی هوا اذعان داشت: بسیاری از شهرهای بزرگ جهان که درگیر معضل آلودگی هوا بودند با برنامه‌ریزی و عملیاتی کردند راهکارهای اساسی توانستند این مشکل را رفع کنند و اکنون به حد استانداردی رسیده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه