اخبار داغ

جریان‌شناسی انتخابات در حسینیه هنر تبریز؛

چه کسانی به دوپینگ نیاز ندارند؟/ پوشش محافظه‌کاران درفرآیند پدرخوانده‌‌ها

چه کسانی به دوپینگ نیاز ندارند؟/ پوشش محافظه‌کاران درفرآیند پدرخوانده‌‌ها
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی معتقد است: در جریان انتخابات افرادی هستند که برای خود اعتباری کسب کرده‌اند اما یکبار برای خدا در مقابل فساد ایستادگی نمی‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، با نزدیک‌شدن به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، محافل مختلفی در باب جریان‌شناسی انتخابات برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز به همین منظور، میزبان نشستی با عنوان جریان‌شناسی انتخاباتی بود.

,

حامد خسروشاهی فعال رسانه‌ای استان در ابتدای این جلسه با اشاره به پیشینه انتخابات در ادوار مختلف مجلس اظهار داشت: دوره اول مجلس، محلی برای حضور همه جریانات سیاسی کشور بود. از فرقه دموکرات گرفته تا حزب توده‌، هرکدام کاندیدایی را برای حضور در مجلس معرفی کرده بودند. حتی موسی خیابانی نفر دوم مجاهدین( منافقین) به همراه لیستی 6 نفره برای حضور در مجلس اعلام آمادگی کرد.

,

, ,

وی گفت: سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آقایان انزابی، سبحان‌الهی، محمد میلانی و ساریخانی نیز با لیستی واحد در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده بودند. مجلس دوم با پدیده‌ای بنام  مرتضی رضوی شروع شد، فردی که نه قبل از نمایندگی و نه بعد ها نیز چهره‌ای شناخته شده در تبریز نبود. در مجلس سوم نیز سبحان‌اللهی کماکان حضور داشت.

,

خسروشاهی ادامه داد: مجلس چهارم اولین انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی بود که نقش پول پررنگتر شد. پوسترهای رنگی سهم بزرگی در تبلیغات کاندیداها برعهده داشتند. جریان راست سنتی در این دوره لیستی از افراد مورد حمایت خود را ارائه می‌دهد. علی بخشایش نیز از لیست راست سنتی کاندیدا می‌شود. نکته قابل تامل اینکه همان فرد در حال حاضر جزو متهمین ردیف اول بانک سرمایه است که به حبس محکوم شد.

,

وی تصریح کرد: مجلس ششم را می‌توان مجلس لیست‌ها نامید چراکه نقش نام‌ها و مراسمات انتخاباتی پر رنگتر شد. حملات شدیدی علیه هاشمی از جانب برخی افراد مانند اعلمی صورت گرفت، هاشمی رفسنجایی تبریز را به یک دِه بزرگ تشبیه کرده بود که با جواب تند اکبر اعلمی روبه‌رو شد. در کل می‌توان گفت انتخابات در تبریز متاثر از موج گرایی است.

,

فرهاد باغشمال طنزپرداز تبریز نیز فرمول مهندسی انتخابات را به زبان طنز بیان کرد و گفت: طیف‌های مختلفی از کاندیداها وجود دارند که در انتخابات حضور می‌یابند، عده‌ای برای حضور در مجلس دست‌وپا می‌زنند و در عین حال زمان ثبت‌نام خود را به روزآخر موکول می‌نمایند.

,

وی اظهار داشت: یک عده کاندیدا داریم که می‌دانند اگر در انتخابات ثبت‌نام کنند رد صلاحیت خواهند شد. به این افراد رفرشیون گفته می‌شود. نوع دیگری از کاندیداها وجود دارند که خود را دائم التکلیف می‌دانند یعنی ادعا دارند که مردم از این جماعت انتظار حضور در صحنه انتخابات دارند. کاندیداهای بازنشسته هم تقریبا شامل همه این طیف ها می‌شود.
 

,
,

, ,

باغشمال ادامه داد: کاندیداهای وارداتی و صادراتی نیز جزو تقسیم‌بندی‌های جدید محسوب می‌شوند، وارداتیها به کسانی گفته‌ می‌شود که حتی یک روز هم در حوزه انتخابیه خود شرکت نکرده اند. به طور مثال در انتخابات دور قبل به یکی از کاندیداها گفته شد که آیا شما تبریز را می‌شناسید و فرد مورد نظر پاسخ داده بود مگر من راننده تاکسی هستم که همه جا را بشناسم!

,

این طنز پرداز تبریزی در ادامه طیف‌بندی های خود به همیشه کاندیداها، کاندیدا برگر و کاندیدا با نان اضافی هم اشاره داشت.

,

سهرابی فعال رسانه‌ای تبریز نیز در این جلسه عدالت‌طلبی را در بطن انسان دانست و گفت: گفتمان عدالت باید در چارچوب عدالت‌خواهی انجام شود. البته در این میان نیز نباید از آسیب‌های این حوزه غافل شد. افشاگری بدون پشتوانه اسناد، امکان دارد نتیجه عکسی را انتقال دهد. لذا ترویج کنندگان عدالت‌طلبی باید بین "صلابت و صراحت" و "توهین و افترا" مرزی قائل شوند. عدالت‌طلبی باید صادق و کامل باشد.

,

وی گفت: گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به پایان خود رسیده است، جریانات مختلف سیاسی از عدالت‌طلبی در مرحله شعار حمایت می‌کنند ولی در عمل کارکرد چندانی ندارند. عدالت‌طلبی را دزدیده و بعد از انتخابات به بوته فراموشی می‌سپرند.
 

,
,


 

, ,
,

وی با اشاره به تقسیم‌بندی نمایندگان فعلی به 3 دسته خاطرنشان کرد: به طور مثال در موضوع واگذاری ماشین‌سازی تبریز، واکنش‌های مختلفی از سوی نمایندگان استان شاهد بودیم، عده‌ قلیلی سیاست روشنی را دنبال کرده و به مخالفت با آن پرداختند، عده‌ای نیز، به دنبال تعامل و مماشات بودند که قضیه استیضاح وزیر وقت راه، موضع‌گیری نمایندگان را مشخص کرد. نماینده ای که به دنبال تعامل در چنین موضوعاتی است قطعا نخواهد توانست در حمایت از منافع ملی تصمیم گیری درستی داشته باشد.

,

در ادامه کاوه‌ صدق روحی مدیر مسئول سایت خبری آناج به رفتارشناسی رسانه‌ها در انتخابات پرداخت و اظهار داشت: طبق روال سال‌های گذشته و در آستانه انتخابات، برخی رسانه‌ها هیچ هدف مشخصی دنبال نمی‌کنند. رسانه‌ها در مقابل پارادوکس نمایندگان، عاجز هستند و در این شهر دچار محافظه‌کاری رسانه‌ای هستیم. توانمندی ها را از یاد برده و به آلزایمز رسانه‌ای مبتلا گشته‌ایم.

,

وی افزود: برخی رسانه‌ها برای تامین درآمد با کاندیداهای مختلف قرارداد همکاری بسته و در ادامه نیز به اپوزوسیون  همان نماینده تبدیل می‌شوند. اگر قراداد همکاری هم در میان باشد، نباید کار حرفه‌ای خود را فراموش کنیم. تریبون رسانه را ارزان نفروشیم. برخی کاندیداهای ذی نفوذ، عامل به کما رفتن برخی رسانه‌ها شده‌اند.
 

,
,

, ,

مدیر مسئول سایت آناج ادامه داد: برخی کاندیداها با فضای مجازی غریب بوده و برخی دیگر منتشر کننده اقدامات میدانی خود در فضای مجازی هستند. عده‌ای هم درگیر حواشی و محف آرائی‌های فریبنده شده‌اند. برخی دیگر از کاندیداها هستند که دچار سردرگمی موضع شدند. به عنوان مثال، تا قبل از آغاز فرآیند انتخابات مدافع سرسخت برجام بودند و حال به عنوان یکی از منتقدان اصلی برجام تبدیل شده‌اند.

,

صدق‌روحی تصریح کرد: با توجه به رشد فزاینده فضای مجازی، هرنفر می‌تواند خود به تنهایی با تولید محتوا به عنوان یک رسانه عمل کند. خلاء عدالت‌طلبی در تبریز هم از جانب کاندیداها و هم رسانه‌ها مشاهده می‌شود. جریان عدالت‌خواهی تحت‌الشعاع انواع برچسب‌ها قرار گرفته است، باید پرسید این جریان در آستانه انتخابات برای افزایش مشارک عمومی چه اقدامی کرده است؟ برخی جریانات سیاسی برچسب نق زنی به عدالت‌خواهان میزنند. در مقابل این برچسب چه اقدام موثری انجام می‌شود؟

,

روح‌الله رشیدی مسئول  جبهه فرهنگی دفتر مطالعات اسلامی با مخاطب قراردادن مدعیان عدالت‌طلبی گفت: کسانیکه ادعای علمداری عدالت‌طلبی را دارند در میدان عمل ادعای خود را ثابت کنند. در داخل جبهه انقلاب قماشی تربیت شدند که تمام ذهنیت خود را برای رسیدن به قدرت معطوف کرده‌اند. خدمت رسانی این افراد هم بخاطر کسب قدرت است.
 

,
,


 

, ,
,

وی خاطرنشان کرد: پول در میدان مشارکت توده‌ای جوابگو نیست، برخی نمونه‌ها وجود دارند که با سرمایه‌گذاری های اجتماعی پا به میدان انتخابات می‌گذارند. کسانی که طی سالیان گذشته و حقیقتا با خوشی و ناخوشی مردم زندگی کرده‌اند و مردم آنها را بخوبی می‌شناسند، مورد اقبال قرار می‌گیرند و به دوپینگ سیاسی نیاز ندارند. 

,

رشیدی تصریح کرد: افرادی هستند که برای خود اعتباری کسب کرده اند اما یکبار برای خدا در مقابل فساد ایستادگی نکردند. این نامزدها به دوپینگ‌های سیاسی و مالی روی می‌آورند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه