اخبار داغ

آبان‌ماه ۹۹ انجام می‌شود؛

کرمانشاه میزبان رویداد گردشگری جهانی ۲۰۲۰

کرمانشاه میزبان رویداد گردشگری جهانی ۲۰۲۰
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دو تاریخ در آبان‌ماه سال آینده را برای میزبانی رویداد گردشگری جهانی ۲۰۲۰ پیشنهاد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، امید قادری پیش از ظهر امروز چهارشنبه در اولین نشست خبری رویداد بین‌المللی اکوتوریسم و توریسم روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ که در اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه برگزار شد به ارائه آخرین وضعیت اکوتوریسم گردشگری روستایی کرمانشاه ۲۰۲۰ پرداخت و اظهار داشت: تاریخ پیشنهادی گردشگری و اکوتوریسم روستایی از سوی میراث فرهنگی به سازمان گردشگری جهانی ارائه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز،,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: بر این اساس دو تاریخ ۱۲ تا ۱۶ آبان سال ۹۹ را برای اجرای این رویداد پیشنهاد کردیم.

,

این مسئول با بیان اینکه ۵ مهر ماه روز گردشگری، اشتغال و مهارت در ایران نامگذاری شده است، گفت: این تاریخ از سال ۹۹ به عنوان سال اکوتوریسم و گردشگری روستایی تغییر نام پیدا می‌کند و ما می‌توانیم بعد از این تاریخ کار خود را تحت عنوان مقصد گردشگری روستایی و اکوتوریسم به طور جدی شروع کنیم.

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه عملیاتی ۲۰۲۰ تدوین شده و در کارگروه گردشگری به شکل اولیه ارائه شده و وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است.

,

قادری همچنین بیان داشت: این رویداد با رویکرد اقتصاد مقاومتی طراحی شده است و برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت این رویداد بین‌المللی گفت: این رویداد بر اساس قابلیت‌های استان و وضعیت موجود و واقع بینانه در خصوص بودجه استان و کشور طراحی شده است و در بحث رونق گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: به این منظور یک شورای سیاست گذاری با ۹ کمیته مشخص کردیم که اگر دستگاه‌های ذیربط پای کار بیایند می‌توانیم کار را هر چه بهتر پیش ببریم.

,

وی اظهار داشت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ مطرح شد و طی آن شورای فرهنگ عمومی استان و دستگاه‌های مذهبی و فرهنگی با کلیات رویداد موافقت کردند و جهت حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کردند.

,

شناسایی ۷۳ روستا برای گردشگری روستایی

, شناسایی ۷۳ روستا برای گردشگری روستایی,

قادری بیان داشت: از مهر ۹۹ تا ۱۴۰۰ برای این رویداد مهم برنامه ریزی خواهیم کرد و بر اساس آن روستاها را آماده سازی خواهیم کرد تا بتوانیم گردشگری روستایی را تکمیل کنیم.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: تا کنون حدود ۷۳ روستا را جهت تکمیل زیرساخت‌ها شناسایی کردیم و در صدد هستیم برای آموزش دهیاران و روستاییان دوره‌های تخصصی برگزار کنیم.

,

این مسئول از برگزاری اولین نشست خصوصی در راستای آموزش دهیاران طی ۲۶ دیماه سال جاری خبر داد و گفت: این دوره با حضور استانداران ۴ استان همجوار، رؤسای میراث فرهنگی، برنامه و بودجه، معاون گردشگری وزیر، دهیاران روستاهای هدف ۲۰۰ و فعالین گردشگری استان برگزار خواهد شد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آموزش‌های توانمندسازی را استارت بزنیم.

,

وی ادامه داد: در بحث گردشگری توقع داریم بخش خصوصی، شهرداری، شورای شهر، اتاق بازرگانی و … پای کار باشند و مطالبه گری کنند چرا که این برنامه برای معرفی کرمانشاه و تحقق سخن رهبر انقلاب است که فرمود کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است.

,

فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی در کرمانشاه

, فعالیت بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی در کرمانشاه,

قادری در بخش دیگری از سخنانش استان کرمانشاه را قطب صنایع دستی معرفی کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی داریم و در این راستا ۱۸ هزار صنعتگر در استان کرمانشاه فعال هستند.

,

وی بیان داشت: تا قبل از سال ۹۷ در حوزه نشان‌های ملی فقط ۸ اثر ثبت ملی داشتیم اما در سال جاری توانستیم ۱۷ نشان ملی را دریافت کردیم که در بین استان‌های غرب کشور کم نظیر بوده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین توانستیم در طی این مدت هرسین را به عنوان شهر ملی گلیم ایران ثبت کنیم و نیز ثبت مشروط دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور را هم توانستیم انجام دهیم که امیدواریم بتوانیم تا تابستان پرونده آن را تکمیل کنیم.

,

صادرات بیش از ۱۵ میلیون دلار صنایع دستی کرمانشاه / ‏‬ افزایش ۴۱ درصدی

, صادرات بیش از ۱۵ میلیون دلار صنایع دستی کرمانشاه / ‏‬ افزایش ۴۱ درصدی,

این مسئول در ادامه آماری از صادرات صنایع دستی استان ارائه داد و تصریح کرد: در ۹ ماه ابتدای سال جاری حدود ۱۵ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۶۷ دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۱ میلیون دلار بوده است ۴۱ درصد افزایش صادرات صنایع دستی داشتیم که قابل توجه است.

,

قادری اشاره‌ای به ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در استان کرمانشاه داشت و گفت: در حال حاضر سه بازارچه در شهرستان‌های اسلام آباد روانسر و صحنه در دست ساخت هستند که در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید.

,

وی با بیان اینکه وجود بازارچه‌های صنایع دستی علاوه بر اینکه به فروش صنایع دستی کمک می‌کند یکی از زیرساخت‌های مهم برای جذب گردشگری در بحث کرمانشاه ۲۰۲۰ خواهد بود، گفت: برای امسال در اعتبارات سال ۹۸ شروع عملیات اجرایی حداقل ۵ بازارچه صنایع دستی در کرمانشاه، ماهیدشت، هرسین، قصرشیرین و دالاهو را در نظر گرفتیم که یا با اعتبارات دولتی و یا با اعتبارات بخش خصوصی این عملیات‌ها را شروع خواهیم کرد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه به توفیقات کسب شده در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: فروش بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی صنایع دستی و برنامه ریزی دقیق در راستای بازارچه‌های صنایع دستی در مسیر اربعین نشان از یک برنامه ریزی دقیق در این راستا بود.

,

این مسئول بیان داشت: همچنین برپایی ۵۵ نمایشگاه در سطح استان، ۴ بازارچه فصلی در طاق بستان، یک نمایشگاه سراسری کشوری و ۱۳ اعزام غرفه‌های صنایع دستی به استان‌های دیگر را در طول ۹ ماه گذشته شاهد بودیم.

,

دریافت نشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقو سازی در کرند

, دریافت نشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقو سازی در کرند,

قادری خاطر نشان کرد: استاندارد سازی به عنوان یک شاخص مهم در صنایع دستی است که ما با کمک اداره کل استاندارد برای اولین بار در کشور توانستیم نشان استاندارد برای ۷ کارگاه چاقو سازی در کرند را دریافت کردیم.

,

وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغال صدور مجوزها است که ما صدور مجوزهای موافقت اصولی در حوزه گردشگری را به کمتر از ۱۰ روز رساندیم.

,

صدور موافقت اصولی با ۲۱۷ سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

, صدور موافقت اصولی با ۲۱۷ سرمایه گذاری در حوزه گردشگری,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: در این راستا در ۹ ماه امسال ۲۱۷ موافقت اصولی در زمینه سرمایه گذاری صادر کردیم نشان دهنده تمایل زیاد سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: با استفاده از تسهیلات و سهم آورده سرمایه گذار در بحث اشتغال روستایی تا کنون نسبت به تعهدی که داشتیم مبلغی بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۴ درصد پرداخت شده است.

,

قادری عنوان کرد: تعهد اشتغال با توجه به سند اشتغال در سال ۹۷ بالغ بر ۲۳۰۰ نفر بوده و در سال ۹۸ حدود ۵۱۱۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

,

رشد ۴۱ درصدی گردشگری خارجی طی ۶ ماه اول امسال

, رشد ۴۱ درصدی گردشگری خارجی طی ۶ ماه اول امسال,

وی خاطر نشان کرد: تا کنون ۴۳۵۱ شغل در سامانه رصد داشتیم یعنی ۹۱ درصد توانستیم این تعهد را محقق کنیم و تا پایان سال این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین گفت: ۱۰ پروژه در ۱۰ شهرستان در حوزه زیرساخت‌های گردشگری در دست اقدام داریم که ۴ پروژه دیگر از محل ماده ۱۲ به آنها اضافه شده است.

,

این مسئول از سوق دادن مشاغل خانگی و انفرادی به مشاغل پشتیبان خبر داد و گفت: بر این اساس ۸۲۰ شغل با ۱۰۳ طرح پشتیبان را در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال داریم.

,

وی از رشد ۴۱ درصدی گردشگری خارجی طی ۶ ماه اول امسال خبر داد و افزود: این رقم در ۹ ماهه به ۲۷ درصد رسیده است که این رشد قطعاً شاخص خوبی برای استان است.

,

بازدید بیش از ۵۶۸ هزار نفر از اماکن تاریخی کرمانشاه

, بازدید بیش از ۵۶۸ هزار نفر از اماکن تاریخی کرمانشاه,

قادری خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۵۶۸ هزار و ۱۳ نفر از اماکن تاریخی بازدید به عمل آورند که بیشترین رشد مربوط به تکیه بیگلربیگی با ۱۱۳ درصد رشد، سپس معبد آناهیتا با ۸۰ درصد و تکیه معاون الملک با ۲۸ درصد رشد بوده است.

,

وی افزود: درآمد حاصل از بازدید آثار تاریخی ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه استان کرمانشاه را دارای پتانسیل خوبی در حوزه بناهای تاریخی دانست و گفت: ثروت‌ها در آینده به سمت میراث فرهنگی سوق داده می‌شود و میراث فرهنگی می‌تواند پایه پولی خوبی برای کشور محسوب شود.

,

این مسئول همچنین از ثبت میراث‌های ناملموس استان خبر داد و گفت: در این خصوص تاکنون ۶ پرونده را ثبت و ۸ پرونده دیگر را در دست اقدام داریم.

,

قادری از برنامه‌هایی برای بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و گردشگری خبر داد و گفت: بر این اساس برنامه مرمت تاق گرا، طاق بستان و مرمت بازارهای تاریخی از جمله بازار چال حسن خان را در دستور کار داریم.

,

بهمن امسال پرونده ثبت جهانی اورامانات به یونسکو ارسال می‌شود

, بهمن امسال پرونده ثبت جهانی اورامانات به یونسکو ارسال می‌شود,

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات موزه کنگاور در معبد آناهیتا نیز تخصیص داده شده است و تا نوروز ۹۹ این موزه راه اندازی خواهد شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان کرمانشاه استان کرمانشاه در خصوص ثبت جهانی اورامانات گفت: پرونده ثبت جهانی اورامانات یک کار بسیار بزرگ است که تنها استانی در غرب کشور هستیم که دارای یک اثر جهانی می‌شود.

,

این مسئول ادامه داد: تا کنون ۱۲ روستا ثبت ملی شده‌اند که هرگونه ساخت و ساز که بر اساس ضوابط بومی محلی در آنجا صورت گرفته باید طبق چارچوب‌هایی اصلاح شود.

,

وی اظهار داشت: در حال حاضر مراحل پایانی ثبت جهانی اورامانات را انجام می‌دهیم و پیش نویس پرونده به یونسکو ارسال شده است و امیدواریم تا پایان بهمن ماه امسال شاهد ارسال پرونده با یونسکو باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه