اخبار داغ

حشمتیان در گفت‌وگو با «تهران نیوز»:

پاسخ ایران به اقدام تروریستی آمریکا مانع تجاوزهای بعدی شد

پاسخ ایران به اقدام تروریستی آمریکا مانع تجاوزهای بعدی شد
رئیس جبهه مستقلین واعتدالگرایان ایران گفت: در شرایطی که شورای امنیت سکوت کرده، ایران از حق دفاع مشروع برخوردار بود؛ چراکه ممکن بود عدم اقدام ایران موجب تجاوز طرف مقابل شود و از نو حرکات مشابه انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز،  اظهار کرد: خباثت و حماقت نیروهای تروریستی آمریکا در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر و نقش افراطی‌گری درجهان را برجهانیان روشن‌ترخواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را برای اجرای فرامین رهبر بزرگوار و فرماندهی معظم کل قوا در پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار ببندند، گفت: عمل آمریکا حمله در خاک دولت ثالثی مانند عراق که عضو سازمان مل متحد است، قطعاً عنوان تروریسم دولتی اطلاق می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی درباره اقدام موشکی سپاه در هدف قرار دادن عین‌الأسد افزود: اقدام موشکی سپاه پاسداران براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد قانونی و مجاز و مشروع بود.

حشمتیان گفت: ثانیاً، ایران در مقام اینکه چنین تحرکاتی تکرار نشود، از باب دفاع مشروع مطابق منشور سازمان ملل متحد این حق را دارد که از خود دفاع کند. منشور سازمان ملل متحد مسئولیت اساسی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده شورای امنیت سازمان گذاشته است، منتها در شرایطی که حمله‌ای واقع بشود هم مطابق حقوق بین‌الملل عرفی که اسبق و مسبوق به تشکیل سازمان ملل است و هم برابر ماده ۵۱ منشور، مادام که هنوز شورای امنیت تصمیمی در این مورد نگرفته باشد، دولت مورد حمله حق دارد که با استفاده از نیروی نظامی ملی خودش دفاع مشروع کند،که به نظربنده، این اقدام یکی از مصادیق دفاع مشروع و قانونی بود.

وی با بیان این‌که دولت عراق هیچ‌گاه اجازه‌ای به آمریکا برای اقدام نیروهایش برعلیه دولت دیگر نداده بود، اظهار کرد: سردار سلیمانی با مجوز قانونی وارد خاک عراق شده است و عمل آمریکا تجاوز و تروریسم دولتی محسوب می‌شود. سابق بر این اگر تروریسم دولتی انجام می‌شد و شخصیتی که بدون اطلاع و آگاهی به کشور دیگر رفته بود ترور می‌کردند، باز هم دولت‌های مباشر در ترور، اقرار به این امر نمی‌کردند، اما دونالد ترامپ با افتخار اعلام می‌کند به دستور شخص خود او این کار انجام شده است.

نایب رییس خانه احزاب ایران با بیان اینکه تمام عقلا و صلح‌دوستان جهان با عمل ترامپ مخالفند و آن را محکوم می‌کنند و اقدام متقابل ایران از مصادیق دفاع مشروع برابر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است، یادآور شد: در هر موردی که صلح و امنیت بین‌المللی یا منطقه‌ای به‌خطر بیفتد برابر ماده ۲۴ منشور سازمان ملل متحد مسئولیتش با شورای امنیت است و می‌توان به شورای امنیت شکایت کرد که در این منطقه به‌علت حرکت نظامی و جنایتکارانه آمریکا صلح منطقه به‌خطر افتاده است.

حشمتیان با اشاره به اینکه شورای امنیت باید حتماً تشکیل جلسه دهند و تصمیم‌گیری کنند و تصمیمات آنها برابر ماده ۲۵ منشور برای تمام اعضا لازم‌الاجرا است،  تصریح کرد: باید اعضای این سازمان با میل یا با اکراه آن تصمیم را برابر تعهدی که قبلاً کرده‌اند، بپذیرند و اجرا کنند.

وی ادامه داد: با این‌حال در شرایطی که شورای امنیت تشکیل جلسه نداده و سکوت کرده، ایران از حق دفاع مشروع برخوردار بود؛ چراکه ممکن بود عدم اقدام ایران موجب تجری و تجاوز و اعمال زور طرف مقابل شود و از نو حرکات مشابه را انجام دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه