اخبار داغ

یادداشت؛

مسئول پاکسازی فضای ایران در حین عملیات نظامی کیست؟

مسئول پاکسازی فضای ایران در حین عملیات نظامی کیست؟
مسئول پاکسازی فضای ایران در حین عملیات نظامی کلیدی‌ترین سوالی است که این روزها افکارعمومی در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی دارند و متاسفانه هیچ‌یک از مسئولین به آن پاسخی نمی‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مسئول پاکسازی فضای ایران در حین عملیات نظامی کلیدی‌ترین سوالی است که این روزها افکارعمومی در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی دارند و متاسفانه هیچ‌یک از مسئولین به آن پاسخی نمی‌دهند. این مساله آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که علیرغم همه اختلافات تمام کارشناسان در یک نکته اجماع دارند و آن اینکه عدم پاکسازی فضا از هواپیماهای غیرنظامی در ساعات ملتهب حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد یک اشتباه فاحش بوده است و اگر این کار انجام می‌شد خطای پدافندی اخیر بهیچوجه اتفاق نمی‌افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
این نکته‌ای است که سردار حاجی زاده –فرمانده هوافضای سپاه- هم در نشست خبری اخیرخود بر آن تکیه کرد و در پاسخ به این سوال که "آیا امکان نداشت آسمان کشور در آن ساعات کلیر و پروازها متوقف شود" گفت: من نمی خواهم کسی را متهم کنم و گروه های مسئول موضوع را بررسی خواهند کرد، اما این اتفاق (متوقف کردن پروازها) باید رخ می داد. مسئولیت این امر (کلیر کردن آسمان کشور) بر عهده کسان دیگری بوده که می بایست این امر را مدیریت و فرماندهی می کردند.
,
 
,
سردار حاجی‌زاده از لزوم پاکسازی فضا سخن می‌گوید اما اشاره صریحی به مسئول این اقدام ندارد. در این بین عده‌ای معتقدند نیروهای مسلح بایستی از شورای عالی امنیت ملی درخواست می‌کردند و احتمالا به خاطر عدم درخواست از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری این کار انجام نشده است. این عده اگرچه به سخنان سردار حاجی‌زاده در مبری بودن دولت از هرگونه مسئولیتی استناد می‌کنند لیکن به درستی نمی‌دانند که با این وصف پس مسئول این کوتاهی چه کسی است و البته اینکه کدام قانونی پاکسازی فضا را به درخواست نیروهای مسلح موکول کرده است؟
,
 
,
اما عده‌ای دیگر با یک مستند بسیار قوی، خلاف این نظر را دارند و معتقدند مسئولیت مستقیم عدم پاکسازی فضا در آن شرایط با سازمان هواپیمایی کشوری و هیات دولت بوده است. استناد این دسته به ماده ۱۰ قانون هواپیمایی کشوری است که مقرر داشته: اداره کل هواپیمایی کشوری می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا علل نظامی ایجاب می‌نماید با تصویب هیأت وزیران پرواز‌ هواپیمای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور ممنوع یا محدود یا مقید به شرایط خاصی بنماید.
,
 
,
همان گونه که از این ماده قانونی پیداست، قانونگذار به صورت مطلق و بدون هیچ قیدی –از جمله قید درخواست نیروهای مسلح- صلاحیت ممنوع‌سازی پرواز هواپیماها در آسمان در مواردی که علل نظامی و امنیتی ایجاب کند برعهده هیات وزیران قرار داده است و اگر ما باشیم و قانون مصوب پارلمان، به نظر می‌رسد در این بخش از ماجرا مسئولیت امر متوجه هیات دولت است و حسب ماده 10 قانون یادشده هیات دولت قادر بوده تا بدون درخواست هیچ ارگان و نهاد نظامی و یا خارج از قوه مجریه از پرواز هواپیماهای مسافربری در آن ساعات جلوگیری کند.
,
 
,
فرض عدم اطلاع دولت از این عملیات هم چندان قابل پذیرش نیست چه اینکه این عملیات قطعا در شورای عالی امنیت ملی که رییس آن رییس جمهور است و دولتمردان بخش زیادی از اعضای آن را تشکیل می‌دهند به تصویب رسیده است و بسیار بعید است که علیرغم اطلاع دادن این عملیات به مقامات عراقی، مسئولان ارشد ایرانی از وقوع این عملیات بی‌خبر بوده باشند.
,
 
,

نویسنده: سید مصطفی میرمحمدی

انتهای پیام/

,

نویسنده: سید مصطفی میرمحمدی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه