اخبار داغ

در گفتگو با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار مطرح شد؛

قاچاق و واردات متوقف شد، تولید و اشتغالزایی در صنعت لوازم التحریر رونق گرفت

قاچاق و واردات متوقف شد، تولید و اشتغالزایی در صنعت لوازم التحریر رونق گرفت
فرزانیان گفت: سرانه مصرف مداد در کشور دو و نیم میلیون قراص مداد در سال است که تولیدکنندگان داخلی تنها می‌توانند بین یک تا یک و نیم میلیون آن را تولید کرده و به بازار عرضه کنند، یک میلیون دیگر آن نیز وارد می‌شود این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تأمین مواد اولیه و افزایش سرمایه به تولید این محصول با ارزش دست پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با وجود به نیمه رسیدن سال تحصیلی 98-99، بازار خرید لوازم‌التحریر و وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان در استان خراسان جنوبی همچنان گرم است. هرچند که افزایش قیمت‌ها والدین و خریداران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
امسال قیمت انواع نوشت‌افزار متأثر از شرایط حاکم بر بازار، با افزایش نسبی روبه‌رو شده و انواع نوشت‌افزار تولید داخل یا وارداتی با قیمتی به‌ مراتب بیشتر از سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. این در حالی است که نه‌تنها شرایط درآمدی و معیشت مردم بهتر از قبل نشده بلکه به مراتب بسیار پایین‌تر از سال‌های گذشته است.
,
 
,
برای بررسی وضعیت قیمت نوشت افزار به سراغ تعدادی از فروشگاه‌های عرضه لوازم التحریر در مرکز استان رفتیم.
,
 
,
یکی از شهروندان بیرجندی که قصد خرید لوازم‌التحریر برای 3 فرزند دانش‌آموزش را داشت، گفت: امسال قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است.
,
 
,
وی افزود: به همین دلیل نمی‌توانیم نیمی از وسایلی را که سال گذشته برای تحصیل فرزندانمان فراهم کردم امسال خریداری کنم و شرمنده فرزندانم شدم.
,
 
,
یکی دیگر از خریداران لوازم‌التحریر نیز با بیان این‌که به دلیل بالابودن قیمت این اقلام تنها می‌توانم لوازم ضروری را خریداری کنم گفت: متأسفانه افزایش قیمت نوشت‌افزار باعث شده که شرمنده فرزندانم شوم و روی نگاه‌کردن به چشمان آنان را ندارم و باید در طول سال تحصیلی و به تدریج نیاز فرزندان خود را تأمین کنم.
,
 
,
بیشتر گرانی لوازم‌التحریر در بازار داخلی به عدم خودکفایی این صنعت در کشور، بالابودن نرخ ارز و وابستگی در تأمین مواد اولیه آن برمی‌گردد. خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان در گفت‌وگو با موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار به بررسی وضعیت تولید لوازم‌التحریر و مشکلات این صنعت در کشور پرداخته است.
,
 
,
وی در مورد وضعیت نوشت‌افزارهای داخلی گفت: کارخانه زیادی در ایران وجود دارد که اقلام و نوشت‌افزارهای اصلی و مورد نیاز جامعه (مداد، پاک‌کن، خودکار و تراش) را تولید می‌کنند.
,
 
,
وی افزود: در حال حاضر و با تصمیمات اتخاذ شده 50 درصد نوشت‌افزار داخلی در این کارخانه‌ها تولید می‌شود و 50 درصد دیگر آن از طریق واردات تأمین می‌شود، بدین صورت که در برخی زمینه‌ها همچون تولید خودکار ظرفیت‌های تولیدی کشورمان افزایش یافته اما در زمینه‌های دیگری همچون تراش با مشکلات زیادی برای تأمین داخلی آن روبرو هستیم.
,
 
,
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار در ادامه یادآور شد: در زمینه مداد واردات از ابتدای امسال بسیار محدود شده است به همین دلیل باید تولیدکنندگان داخلی با افزایش ظرفیت، مداد مورد نیاز داخل را تولید کنند، به همین منظور این محصول حیاتی در تهران (دو کارخانه استدلر و تندیس آریا)، یزد(پارس مداد)، کرمانشاه و شیراز با جدیت در حال تولید است.
,
 
,
فرزانیان تشریح کرد: علاوه بر این دو کارخانه نیز در شهرهای تهران و اصفهان به تولید مداد پلیمری می‌پردازند، از طرف دیگر دو کارخانه دیگر نیز در شرف تأسیس برای تولید این محصول است.
,
 
,
وی افزود: سرانه مصرف مداد در کشور دو و نیم میلیون قراص مداد در سال است که تولیدکنندگان داخلی تنها می‌توانند بین یک تا یک و نیم میلیون آن را تولید کرده و به بازار عرضه کنند، یک میلیون دیگر آن نیز وارد می‌شود این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با تأمین مواد اولیه و افزایش سرمایه به تولید این محصول با ارزش دست پیدا کنند.
,
 
,
این مقام صنفی با بیان این‌که کاهش ارزش پول ملی سبب مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار شده است، اظهار کرد: این تولیدکنندگان برای تولید همیشگی خود باید دو برابر سال گذشته نقدینگی داشته باشند، از طرف دیگر به آن‌ها فشار آورده می‌شود که تولید خود را افزایش دهند.
,
 
,
فرزانیان گفت: در زمینه چوب مورد نیاز برای مداد نیز به شدت وابسته هستیم و خودکفایی در این زمینه صورت نگرفته است و پروسه خودکفایی آن با کاشت نهال و درخت حدود 6 سال طول می‌کشد اما با این حال به راحتی می‌توانیم این امر را در کشور با سرمایه‌گذاری کلان و تولید بالا به سرانجام مطلوب برسانیم.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که عدم‌ثبات مدیریتی در کشور سبب مشکلات زیادی در صنعت نوشت‌افزار شده است، اذعان کرد: عمده تصمیمات گرفته شده در این صنعت مقطعی بوده و هیچ‌وقت متأسفانه برنامه‌ریزی درست و بلندمدتی برای حل مشکلات این صنعت اتخاذ نشده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار تصریح کرد: 8 درصد از مداد مورد نیاز جامعه مداد هنری(مداد پلی کروم برای طراحی) و حرفه‌ای است که در ایران تولید نمی‌شود و از طرف دیگر واردات آن نیز متوقف شده است به همین دلیل گرانی شدیدی در این زمینه در بازار وجود دارد.
,
 
,
فرزانیان در ادامه یادآور شد: در زمینه خودکار نیز تولیدات کشور افزایش یافته است، مصرف سرانه ایران 600 میلیون عدد خودکار است که 350 میلیون آن در ایران(تهران، شیراز و یزد) تولید می‌شود و 250 میلیون عدد خودکار مورد نیاز از راه واردات تأمین می‌شود.
,
 
,
وی افزود: در زمینه تراش نیز دو کارخانه در کشورمان به تولید این محصول می‌پردازند اما در زمینه تیغ آن به شدت به واردات وابسته هستند اما با این حال می‌توانند 80 درصد نیاز بازار داخلی را تولید کنند.
,
 
,
این مقام صنفی در خصوص تولید پاک‌کن نیز گفت: تنها 20 درصد از نیاز این محصول از راه واردات تأمین می‌شود اما به طور کلی با ممنوعیت واردات و افزایش کارخانه‌های تولیدی نوشت‌افزار اشتغال‌زایی در این زمینه افزایش یافته است و عمده تولیدات در ایران به فروش و مصرف می‌رسد.
,
 
,
فرزانیان با اشاره به موانع تولید در صنعت نوشت‌افزار تشریح کرد: اگر کارخانه‌ای به تولید مداد بپردازد و بخواهد در کنار واحد تولیدی خود چند کارخانه چسب نیز راه‌اندازی کند از طرفی با مخالفت‌های غیرمنطقی سازمان حفاظت از محیط زیست روبرو می‌شود و از طرف دیگر فرایند اخذ مجوزها بسیار طولانی و فرسایشی شده است به طوری که تولیدکننده در وسط راه از کار خود پشیمان می‌شود.
,
 
,
وی در ادامه گفت: خوشبختانه دولت از سال گذشته جلوی واردات نوشت‌افزار را گرفته و از طرف دیگر برخوردهای بسیار سختی با قاچاق این محصول و ورود آن به کشور صورت گرفته است به همین دلیل تولیدکنندگان این صنعت به آینده امیدوار شده‌اند و از طرف دیگر تولیدکنندگان جدیدی نیز به این حوزه ورود کرده‌اند.
,
 
,
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته 60 تا 70 درصد افزایش یافته است.
,
 
,
فرزانیان با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌التحریر طی یک سال گذشته اظهار کرد: طی یک سال گذشته که قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم‌التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم‌التحریر حدود ۳ برابر سال قبل شده است.
,
 
,
وی افزود: در این بین شاید بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر باشد چراکه کاغذ در بازار به شدت گران شد و قیمت هر بند کاغذ از ۸۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه