اخبار داغ

به دنبال گلایه مردم از سازمان انتقال خون بررسی شد؛

ظرفیت سازمان انتقال خون مشهد پایین‌تر از استقبال مردم است/ مشکلات بودجه‌ای کلان کشور یا عدم مدیریت صحیح در تقسیم نیرو

ظرفیت سازمان انتقال خون مشهد پایین‌تر از استقبال مردم است/ مشکلات بودجه‌ای کلان کشور یا عدم مدیریت صحیح در تقسیم نیرو
اهدا کنندگان خون در مشهد از نبود شیفت عصر در تمامی پایگاه‌های سازمان انتقال خون گله دارند و از طرف دیگر معاون سازمان انتقال خون خراسان رضوی، کمبود منابع را دلیل تعطیلی 5 پایگاه اهدای خون در شیفت بعدظهر بیان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ همه ساله با افزایش برودت و آلودگی هوا شاهد کاهش مراجعات مردمی برای اهدای خون در پایگاه‌های اهدای خون استان هستیم. چندی پیش سازمان اهدای خون خراسان رضوی با اعلام اینکه ذخایر خونی در استان به خط قرمز نزدیک شده است با ارسال فراخوان‌هایی از طریق پیامک و رسانه‌ها از مردم خواست تا آن‌ها را در این امر خداپسندانه و انسانی یاری کنند اما دراین‌بین اهداکنندگان با مشکلاتی مواجه شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

یکی از شهروندان با ارسال پیامی به سامانه دریافت سوژه‌های مردمی صبح توس نوشت: «این همه پیام می‌آید ولی شیفت بعدازظهر نیست. آقای رئیس سازمان انتقال خون مردم تا ۴ بعدازظهر سرکار هستند میان خونه استراحت می‌کنند ساعت ۷یا ۸ می‌خوان برن خون بدن، باجه شب نیست معلومه که کسری ذخایر میارین، باجه‌های ۲۴ ساعته بگذارید ببینید ذخایر خون افزایش می‌یابد یا نه»

,

, ,

یکی دیگر از شهروندان نیز نوشت: «من چند ماهه که می‌خوام خون اهدا کنم ولی با توجه به نبودن شعبات خون بطور گسترده و دور بودن آن و در قسمت‌های شلوغ شهر برای خون دادن رغبت ندارم باید پایگاه‌های سیار را در سطح شهر ایجاد کنن.

,

ماه گذشته من و خانمم برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مراجعه کردیم دقیقا روز ۵شنبه ساعت حدود ۱۰یا۱۱ بود و در کمال تعجب خانمی که مسئول پذیرش بودن گفتن امروز از خانمها خون نمیگیریم شنبه برای اهدای خون بیاین فک میکنم با این برخورد واین طور کار کردن باید هم ذخیره خون به وضعیت هشدار برسه.

,

من خون میدم ولی هر بار که میرم انقدر وقتگیر هست که هر بار میگم پشیمونم که آمدم یه برنامه ریزی درست نداره انتقال خون که یا تخت رو زیاد کنن یا مراکز رو بیشتر کنن من هر بار ۲ ساعت بیشتر وقت گذاشتم تا تونستم خون بدم.

,

چند سال پیش یک کیوسک پایگاه خون فلکه طبرسی بود خیلی جای خوبی بود نزدیک به مردم منطقه طلاب لطفاً دوباره راه‌اندازی کنن.»

,

, ,

دکتر علی حسنی، معاون فنی و فرآورده‌های خونی سازمان انتقال خون خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس پیرامون مشکلات شهروندان اظهار کرد: پایگاه مرکزی سازمان انتقال خون، واقع در ابتدای خیابان دانشگاه مشهد علاوه بر شیفت صبح در شیفت بعد ظهر نیز اقدام به خدمت‌رسانی به اهداکنندگان خون می‌کند.

,

وی افزود: قبول داریم که در زمان فراخوان‌ها ظرفیت ما در سازمان انتقال خون پایین‌تر از استقبال مردم است که دلیل آن کمبود فزاینده منابع و کمبود نیروی انسانی است که باعث شده ما نتوانیم تمامی پایگاه‌های انتقال خون را در شیفت بعد ظهر فعال کنیم.

,

حسنی با اشاره به اینکه اقدامات فراوانی برای جبران کمبودها در حال انجام است، گفت: برای سهولت افرادی که قادر به اهدای خون در زمان اداری نیستند، پایگاه‌های سیار ما این آمادگی را دارند که در صورتی که یک اداره یا شرکت به ما اعلام کند که تعداد زیادی از کارمندان ما تمایل به اهدای خون دارند، پایگاه سیار سازمان به آن اداره یا شرکت مراجعه می‌کند و از افراد در محل کارشان خون‌گیری می‌کند.

,

معاون سازمان انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: این درخواست‌ها تنها محدود به ادارات دولتی نیست و تمام شرکت‌ها، کارخانه‌ها، NGO ها، مؤسسات فرهنگی دولتی و غیردولتی و یا هر قسمتی که تعداد قابل توجهی از کارمندان یا مراجعه‌کنندگان آن‌ها متقاضی اهدای خون در آن قسمت هستند می‌توانند این درخواست را به ما به دهند و پایگاه سیار ما در اولین فرصت به آن قسمت می‌رود.

,

وی یادآور شد: درصورتی‌که درخواست دارند که پایگاه سیار ما در دو شیفت صبح و ظهر در مکان مورد نظرشان استقرار یابد، انتظار داریم که حداقل در این زمان 120 تا 150 نفر به ما مراجعه کنند که از این بین 70 تا 75 نفر افراد واجد شرایط اهدای خون داشته باشند.

,

, ,

حسنی با ابراز عذرخواهی از افرادی که نمی‌توانند در شیفت صبح اقدام به اهدای خون کنند، گفت: با توجه به تراکم در شیفت بعد ظهر امکان آن وجود دارد که برای اهدای خون کمی معطل شوند اما از مردم شریف مشهد تقاضا داریم کمی شکیبایی به خرج دهند تا بتوانند نیت خیرشان را به فعل تبدیل کنند.

,

معاون سازمان انتقال خون خراسان رضوی تأکید کرد: سازمان انتقال خون همانند دیگر ارگان‌ها، سازمان‌ها و حتی چرخه بهداشت و درمان به دلیل مشکلات بودجه‌ای کلان کشور و دولت هم اکنون با مشکلاتی مواجه شده است که این مشکلات به دلیل کم‌کاری مسئولان و مدیران استانی نیست و مربوط به کل کشور است.

,

وی با اشاره به استقبال خوب مردم طی یک هفته گذشته و پس از انتشار فراخوان‌ها، افزود: نیاز به خون یک نیاز دائم و مستمر است و محدود به یک زمان خاص نیست اما خوشبختانه با انتشار فراخوان‌ها و اعلام وضعیت خطر توسط سازمان انتقال خون خراسان رضوی، شاهد استقبال خوب مردم بودیم که این امر باعث شد تا ذخایر خونی استان از حالت خطر خارج شود و به حالت پایداری درآید اما پایداری ذخایر نیازمند مراجعه مداوم مردم برای اهدای خون است.

,

حسنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم اما گروه‌های خونی منفی به دلیل فراوانی کمتری که در جامعه دارند و دسترسی به آن‌ها به دلیل کمیت کمتر ممکن است به تأخیر صورت بگیرد انتظار داریم تا افراد با گروه خونی منفی توجه بیشتری به انتقال و این کار خدا پسندانه داشته باشند.

,

لازم به ذکر است، پایگاه‌های اهدای خون مشهد مقدس شامل پایگاه امام رضا(ع) واقع در میدان شریعتی(تقی آباد) ابتدای خیابان دانشگاه – پایگاه امید واقع در نیش خیابان شیرازی 3 طبقه منهای یک مجتمع تجاری و اقامتی امید - پایگاه شهید کریمی واقع در بلوار شریعتی 28 منطقه قاسم آباد- پایگاه میلاد(سپهبد سلیمانی) واقع در بلوار استقلال بین استقلال 2 و 4 - پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب 33 است. پایگاه‌ امام رضا (ع) در نوبت صبح و عصر و سایر پایگاه‌ها در نوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون هستند و ساعت پذیرش پایگاه‌ها در نوبت صبح از 45/7 الی 45/12 و در نوبت عصر از 30/14 الی 45/18 است. 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه