محمد شمسیزاده گفت: بهطور کلی دو متغیر "پایبندی به جامعه ملی" و "دینداری" بهعنوان عامل بازدارنده و "نگرش انتقادی نسبت به شرایط کنونی و آتی جامعه" بهعنوان عوامل ترغیبکننده گرایش به مهاجرت محسوب میشود بنابراین برنامهریزی اصولی برای مهار و کنترل مهاجرت دانشآموختگان، صرفا در چارچوب طرحهای کلان ساختاری قابل اجرا است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: امروزه اداره امور جامعه بهشدت به مهارتهای تخصصی دانشآموختگان دانشگاهی وابسته است زیرا این افراد ماهر مهمترین سرمایه هر کشور محسوب میشوند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ا, ستاد دانشگاه البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: امروزه اداره امور جامعه بهشدت به مهارتهای تخصصی دانشآموختگان دانشگاهی وابسته است زیرا این افراد ماهر مهمترین سرمایه هر کشور محسوب میشوند., تیتریک,محمد شمسیزاده ادامه داد: دانشجویان که بخش مهمی از نیروی جوان جامعه را تشکیل میدهند، پس از کسب مهارتهای تخصصی، در آیندهای نزدیک به بازارکار خواهند پیوست ولی تعدادی از آنها به عزیمت به خارج از کشور گرایش دارند.
, محمد شمسیزاده ادامه داد: دانشجویان که بخش مهمی از نیروی جوان جامعه را تشکیل میدهند، پس از کسب مهارتهای تخصصی، در آیندهای نزدیک به بازارکار خواهند پیوست ولی تعدادی از آنها به عزیمت به خارج از کشور گرایش دارند.,وی افزود: پدیده مهاجرت نیروی متخصص، خاص کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه کشورهای توسعهیافته نیز با آن مواجه هستند.
, وی افزود: پدیده مهاجرت نیروی متخصص، خاص کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه کشورهای توسعهیافته نیز با آن مواجه هستند.,این مدرس دانشگاه تصریح کرد: هدررفتن هزینه آموزش، تضعیف رشد دانش، کاهش قابلیت جامعه برای کاربرد اندوختههای علمی در جهت حل مسایل و مشکلات، کاهش اندیشههای نو خلاقانه، تضعیف موجودی سرمایه اجتماعی و تنزل توسعه اقتصادی از جمله پیامدهای منفی مهاجرت است که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند.
, این مدرس دانشگاه تصریح کرد: هدررفتن هزینه آموزش، تضعیف رشد دانش، کاهش قابلیت جامعه برای کاربرد اندوختههای علمی در جهت حل مسایل و مشکلات، کاهش اندیشههای نو خلاقانه، تضعیف موجودی سرمایه اجتماعی و تنزل توسعه اقتصادی از جمله پیامدهای منفی مهاجرت است که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند.,وی ادامه داد: البته در برابر این آثار منفی، گاهی به برخی پیامدهای مثبت، مانند افزایش سرمایه انسانی افراد مهاجر، امکان بازگشت افراد مهاجر و انتقال تجربیات ایشان به داخل، احتمال بازگشت پول به کشور توسط آنها، کاهش بار تکفل دولت برای ایجاد اشتغال و محدود شدن امکان تنش ها و مخالفتهای سیاسی حاصل از بیکاری اشاره کرد.
, وی ادامه داد: البته در برابر این آثار منفی، گاهی به برخی پیامدهای مثبت، مانند افزایش سرمایه انسانی افراد مهاجر، امکان بازگشت افراد مهاجر و انتقال تجربیات ایشان به داخل، احتمال بازگشت پول به کشور توسط آنها، کاهش بار تکفل دولت برای ایجاد اشتغال و محدود شدن امکان تنش ها و مخالفتهای سیاسی حاصل از بیکاری اشاره کرد.,شمسیزاده تاکید کرد: مهمترین دلایل عمده مهاجرت نخبگان ایرانی، آزادی با معنی خاص، درآمد مکفی و فرصتهای علمی و فرهنگی بوده است و در مقابل عمدهترین دلیل نخبگانی که در ایران ماندهاند، وطن پرستی است.
, شمسیزاده تاکید کرد: مهمترین دلایل عمده مهاجرت نخبگان ایرانی، آزادی با معنی خاص، درآمد مکفی و فرصتهای علمی و فرهنگی بوده است و در مقابل عمدهترین دلیل نخبگانی که در ایران ماندهاند، وطن پرستی است.,این استاد دانشگاه افزود: بهمنظور کنترل روند مهاجرت مغزها، نه تنها لازم است مشکلات و تنگناهای اقتصادی با استفاده از برنامهریزی همه جانبه، کاهش یابد و فرصتهای شغلی برای جذب دانشآموختگان دانشگاهها فراهم آید، و شایسته است در مورد آشفتگیهای سیاسی-اجتماعی که موجب نارضایتی میشود و تعلق خاطر به اجتماع ملی را کاهش میدهد، اصلاحاتی صورت گیرد.
, این استاد دانشگاه افزود: بهمنظور کنترل روند مهاجرت مغزها، نه تنها لازم است مشکلات و تنگناهای اقتصادی با استفاده از برنامهریزی همه جانبه، کاهش یابد و فرصتهای شغلی برای جذب دانشآموختگان دانشگاهها فراهم آید، و شایسته است در مورد آشفتگیهای سیاسی-اجتماعی که موجب نارضایتی میشود و تعلق خاطر به اجتماع ملی را کاهش میدهد، اصلاحاتی صورت گیرد.,,
,
وی با بیان اینکه اشتغال و داشتن آینده شغلی مناسب یکی دیگر از دلایل مهمی است که مغزها گرایش به مهاجرت دارند، گفت: اگر دانشگاهها از همان بدو ورود دانشجو، دانشجو را کارآفرین یا زمینه اشتغال دانشجو را فراهم آورند و دانشجو احساس رضایت خاطر از شغل و آینده شغلی خود داشته باشد هیچ گاه به مهاجرت فکر نمیکند.
, وی با بیان اینکه اشتغال و داشتن آینده شغلی مناسب یکی دیگر از دلایل مهمی است که مغزها گرایش به مهاجرت دارند، گفت: اگر دانشگاهها از همان بدو ورود دانشجو، دانشجو را کارآفرین یا زمینه اشتغال دانشجو را فراهم آورند و دانشجو احساس رضایت خاطر از شغل و آینده شغلی خود داشته باشد هیچ گاه به مهاجرت فکر نمیکند.,شمسیزاده خاطرنشان کرد: وقتی کار پژوهشی دانشجو در ایران ارزشی ندارد، پژوهشگر ناچار است برای اینکه نتیجه زحمات خود را ببیند به خارج سفر کند زیرا در کشورهای پیشرفته بهشدت به پژوهشگر بهاء میدهند و با فراهمکردن تمامی شرایط فقط از توانایی پژوهشگر استفاده میکنند درصورتیکه در ایران نه تنها پژوهشگر تمام بار زحمات را به دوش میکشد در آخر نه تنها دیده نمیشود بلکه سرخورده نیز میشوند.
, شمسیزاده خاطرنشان کرد: وقتی کار پژوهشی دانشجو در ایران ارزشی ندارد، پژوهشگر ناچار است برای اینکه نتیجه زحمات خود را ببیند به خارج سفر کند زیرا در کشورهای پیشرفته بهشدت به پژوهشگر بهاء میدهند و با فراهمکردن تمامی شرایط فقط از توانایی پژوهشگر استفاده میکنند درصورتیکه در ایران نه تنها پژوهشگر تمام بار زحمات را به دوش میکشد در آخر نه تنها دیده نمیشود بلکه سرخورده نیز میشوند.,این مدرش دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: بهطور کلی دو متغیر "پایبندی به جامعه ملی" و "دینداری" بهعنوان عامل بازدارنده و "نگرش انتقادی نسبت به شرایط کنونی و آتی جامعه" بهعنوان عوامل ترغیبکننده گرایش به مهاجرت محسوب می شود بنابراین برنامهریزی اصولی برای مهار و کنترل مهاجرت دانشآموختگان، صرفا در چارچوب طرحهای کلان ساختاری قابل اجرا است.
, این مدرش دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: بهطور کلی دو متغیر "پایبندی به جامعه ملی" و "دینداری" بهعنوان عامل بازدارنده و "نگرش انتقادی نسبت به شرایط کنونی و آتی جامعه" بهعنوان عوامل ترغیبکننده گرایش به مهاجرت محسوب می شود بنابراین برنامهریزی اصولی برای مهار و کنترل مهاجرت دانشآموختگان، صرفا در چارچوب طرحهای کلان ساختاری قابل اجرا است.,,
انتهای پیام/
, انتهای پیام/ ]
ارسال دیدگاه