اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نقض صریح قاعده آمره است

اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نقض صریح قاعده آمره است
احمد مومنی‌راد اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را نقض حقوق بشر، نقض قاعده آمره، تجاوز، نقض حاکمیت دولت عراق، نقض حق مصونیت در کشور میهمان و نقض معاهدات استفاده از پهپادها عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد مومنی‌راد عضو هیات علمی دانشگاه تهران در نشست تخصصی بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی ترور سردار سلیمانی که در مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد، بر ضرورت ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی میان اساتید دانشگاه‌ها برای تحقق تشکلی موثر در راستای نیل به اهداف انقلاب اسلامی و وظیفه اساتید دانشگاه‌‌ها در تحقق این هدف تاکید کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
این استاد دانشگاه در بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سیلمانی عنوان کرد: آنچه در منطقه اتفاق افتاده است ترور یک مقام رسمی و عالی رتبه کشور ما در عراق است. باید دید این اتفاق و اقدام چه آثار و تبعاتی از منظر حقوق بین الملل دارد؟
,
 
,
 
,
مومنی راد ادامه داد: در گذشته ما همواره شاهد این بوده‌ایم که رژیم صهیونیستی و سازمان‌های جاسوسی آمریکا و فرانسه و غرب ترورهایی انجام داده‌اند ولی این اقدام که یک کشور بیاید و مقام رسمی و عالی‌رتبه  یک کشور دیگری را هدف قرار بدهد، اقدام خاصی است که از منظر حقوق بین‌الملل قابل بررسی و پیگیری است.
,
 
,
 
,
وی بیان کرد: در بحث حقوق بین‌الملل این حادثه به حقوق بشر مربوط می‌شود چرا که جنگ به معنای حقیقی و رسمی میان ایران و آمریکا وجود نداشته و به دلیل نقض پیمان مودت این بحث یک موضوع حقوق بشری است. یعنی کشتار هدفمند صورت گرفته  و بنابر قوانین حقوق بشری سلب حیات، نقص قوانین حقوق بشر است چرا که بر قوانین حقوق بشر در جهان، حق حیات از حقوق بنیادین محسوب می‌شود.
,
 
,
 
,
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به آنکه در همه معاهدات بین‌المللی و به خصوص در میثاق نامه  ۱۹۶۶ میلادی برای حفظ حیات بشری ابعاد مختلفی وضع شده و معاهداتی در خصوص تروریسم تعریف گردیده، اظهار کرد: درحقوق بین الملل، اصطلاح قاعده آمره (حقوق الزام آوردرمعنای تحت اللفظی ) به قواعدی گفته می‌شود که خصیصه امری داشته و بر معاهدات و عرف متعارض، نفوق دارند . قواعد آمره، امری می‌باشند بدین معنا که الزام آوربوده و هیچ‌گونه سرپیچی و عدول را نمی‌پذیرد و تنها با یک قاعده عام بین‌المللی که ویژگی مشابهی داشته باشد قابل تغییراست. منشا قدرت الزام آور قواعد آمره نه در اراده و رضایت اعضا( دولت‌ها) که دراتخاذ آن از سوی جامعه است.
,
 
,
 
,
 
,
وی افزود: این قواعد و الزامات بسیار مهم است و حتی توافق چند کشور نمی‌تواند آن‌را بر هم بزند. بنابراین اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی نقض صریح قاعده آمره است و به اذعان خود آمریکایی‌ها هم این اقدام مبنایی نداشته است. این یک ترور است و اسناد کنوانسیون‌ها در خصوص ترور هم این را نقض حقوق بشر می‌داند. تروری که توسط یک کشور ثالث انجام شده و عملا مصداق یک تجاوز است.
,
 
,
 
,
استاد حقوق دانشگاه تهران با اشاره به آنکه میان آمریکا و ایران اگر چه جنگ رسمی نیست اما با جنگی نانوشته و ناخوانا مواجهیم، عنوان کرد: در  قطعنامه ۱۳۱۴ تجاوز در ۳ بند تعریف شده است و اگر کشوری اقدام به ایجاد خسارت از هر نوع برای کشور دیگر نماید در حقیقت تجاوز کرده است.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: در حقوق بین‌الملل اصل مصونیت دولت‌ها را داریم یعنی دولت‌ها و شخصیت‌ها و سایر افراد  یک کشور  در کشور دیگری مصونیت دارند، زیرا که این اصل در منشور حاکمیت برابری کشورها پذیرفته شده و به هیچ عنوان نقض این اصل قابل قبول نیست و آمریکا  با انجام ترور اصل مصونیت را نقض نموده است.
,
 
,
 
,
این استاد دانشگاه با تاکید بر نقض حاکمیت دولت عراق توسط آمریکا اظهار کرد: آمریکایی‌ها مدعی هستند که موافقنامه ۲۰۰۸ را در خصوص حضورشان در عراق برای کمک به این کشور دارند اما این مدعای آنان به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که نیروهای ایران به عراق تجاوز نکرده‌اند و برای کمک و برای مبارزه با تروریسم به عراق آمدند و حضور سردار سلیمانی در این کشور با رضایت کامل دولت عراق بوده است و ادعای آنان زمانی می‌توانست درست باشد که با رضایت دولت عراق و بنا به درخواست این دولت اقدام به ترور انجام می‌گرفت، حال آن‌که آمریکا در این اقدام اصل احترام به حاکمیت دولت عراق را نیز نقض کرده است.
,
 
,
 
,
مومنی راد افزود: دولت آمریکا میهمانی را که دولت عراق به کشور خودش دعوت کرده بود هدف قرار داده و در این واقعه، دخالت صریح  این کشور را در امور عراق شاهد هستیم، اصل وفای به عهد نقض شده و به این دلیل هست که عراقیها عکس‌العمل نشان دادند و مصوبه پارلمان عراق تصمیم به اخراج آمریکا از این کشور گرفت.
,
 
,
 
,
وی گفت: اصل دیگری که آمریکایی ها نقض کردند مربوط به معاهدات استفاده از پهپادهاست که بر طبق آن استفاده از پهپاد برای ترور افراد منع شده. متاسفانه مشکل آنست که تعریفی از تروریسم وجود ندارد و اجماعی برای این تعریف صورت نگرفته. در اسناد حقوق بین‌الملل افرادی که بر علیه استعمار مبارزه می‌کنند  و آنها که مرزها را محافظ می‌کنند و رزمندگان هر کشور و رزمندگان جنبش‌های آزادی‌بخش از تروریست‌ها جدا هستند.
,
 
,
 
,
 
,
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از نظر ما حزب‌الله و حشدالشعبی و جبهه مقاومت تروریسم نیستند بلکه در جنگ با تروریسم هستند . آمریکایی‌ها پرونده‌هایی در محاکم مختلف بین‌المللی مطرح کردند و بر علیه ایران طرح دعوا نموده‌اند و بر اساس فرضیه‌های موهومی ایران را طرفدار و حامی تروریسم معرفی کردند. بسیاری از آرای آمریکا بر اساس این فرض است که ما از تروریسم حمایت می‌کنیم در حالی‌که ایران در راس حرکت‌های ضد تروریستی است.
,
 
,
 
,
 
,
مومنی راد عنوان کرد: به طور حتم اگر قاسم سلیمانی و نیروی قدس، داعش را شکست نمی‌داد،  داعش می‌توانست در جهان گسترش یابند و تمام دنیا را مورد تهدید قرار دهد. اینک ما با ترور شخصیتی مواجه هستیم که قهرمان و سنبل مبارزه با تروریسم در منطقه و در جهان است. خدمت سپاه قدس و سردار سپهبد سلیمانی خدمت به بشریت بوده است.
,
 
,
 
,
 
,
وی افزود:  قدرت‌های بزرگ از حقوق بشر به عنوان ابزار استفاده می‌کنند، در این واقعه خود آمریکایی‌ها به اقدام ترامپ در کنگره اعتراض کردند و دلایل ترامپ غیر موجه و غیر مشروع شناخته شد و کنگره رئیس جمهور را محکوم کرد. در حقوق بین الملل هر نقض حقوقی پاسخی می‌طلبد و پاسخ ما به اقدام آمریکا دقیق و تخصصی بود و از نظر حقوق بین‌الملل ایرادی در اقدام ایران نیست و لازم است در رابطه با اقدام  آمریکا در محاکم داخلی تصمیم‌گیری شود.
,
 
,
 
,
 
,
این حقوقدان با تاکید بر لزوم شناسایی عاملین ترور سردار سپاه افزود: در منشور حقوق بشر، حفظ و برقراری صلح و امنیت بر عهده شورای امنیت است. در مواردی مثل نقض صلح و نقض حقوق بین‌الملل شورای امنیت باید اقدام کند . البته باید بدانیم سیطره سیاست و قدرت و ثروت بر حقوق بین‌الملل تاثیر می‌گذارد. با این حال باید تقاضا کنیم تا شورای حقوق بشری که در ایران  اگر کسی گوشه ناخنش بخراشد اعتراض می‌کند، در  چنین تجاوز بزرگی، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد. باید درخواست بدهیم دادگاه تشکیل شود.
,
 
,
 
,
 
,
مومنی راد در پایان گفت: طرح مصونیت، بین کشورها تصویب شده و این طرح آمریکا را محکوم می‌کند . عراقی‌ها نیز بر همین اصل اعتراض کردند  و با وجود همه تلاش‌هایی که آمریکا انجام داد تا پارلمان تشکیل نشود، پارلمان عراق خروج آمریکا را تصویب کرد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه