اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

اگر آقای رئیس‌جمهور بلد نیست، کار را به مردم واگذار کند/ سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات برای کشور آسیب‌زا است

اگر آقای رئیس‌جمهور بلد نیست، کار را به مردم واگذار کند/ سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات برای کشور آسیب‌زا است
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نمی توان کشور را بدون ارتباط با دیگر کشورها اداره کرد، گفت: اگر واقعاً آقای رئیس‌جمهور بلد نیست از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی استفاده کند کار را به مردم واگذار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی یونسی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مجمع سالانه بانک مرکزی، گفت: به نظر می رسد نکاتی که آقای رئیس جمهور در آنجا گفتند اگرچه از نظر نظری و تئوری در بسیاری از متون درسی و علمی منتشر و مطرح می شود. اما سابقه عملکرد کشورهای اروپایی که آقای روحانی در خصوص آنها صحبت می کند و معتقد است ارتباط با آنها اقتصاد را شکوفا می کند و کشور را می چرخاند خلاف این را نشان داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی افزود: همچنین عملکرد خود دولت در طی این سالها که تلاش کرد حداکثر ارتباط را با خارج از کشور داشته باشد خروجی این علامت را می دهد که این نظریه و تئوری در شرایط فعلی اقتصاد ایران نمی تواند منجر به رفاه مردم و حل مشکلات اقتصادی شود.

,

این استاد اقتصاد اظهار کرد: در واقع گاهی اوقات یک نسخه برای یک بیمار خوب است اما برای بیماری دیگر خوب نیست و اگر ما بخواهیم برای هر دو بیمار از یک نسخه استفاده کنیم قطعاً آسیب پذیر خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد که آقای رئیس جمهور و هیئت دولت در عمر باقی مانده بتواند با استفاده از این روشی که تاکنون کشور را اداره کرده تغییر خیلی خاصی در آن ایجاد کنند، گفت: در حالی که رئیس جمهور همچنین امید دارد بتواند با استفاده از برجام های بعدی و یا توافقات بعدی رونقی در اقتصاد ایجاد کند.

,

یونسی افزود: برداشت ما از عملکرد اقتصادی دولت در طول هفت سال گذشته این است که دولت تلاش می کند از طریق توافقات جدیدی با کشورهای اروپایی و به تبع آمریکا یک گشایش های مالی از اخذ مطالبات ایران از کشورهای ژاپن و یا کشورهایی که نفت صادر کردیم و به دلیلی نتوانسته ایم پول آن را به کشور بازگردانیم یا افزایش فروش نفت یک رونقی به شکل موقتی به اقتصاد بدهد.

,

اقتصاد ایران این پتانسیل را دارد که بدون دست دراز کردن به سمت آمریکا و اروپا مشکلات خود را حل کند

, اقتصاد ایران این پتانسیل را دارد که بدون دست دراز کردن به سمت آمریکا و اروپا مشکلات خود را حل کند, اقتصاد ایران این پتانسیل را دارد که بدون دست دراز کردن به سمت آمریکا و اروپا مشکلات خود را حل کند,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران این پتانسیل و توانایی را دارد که بدون دست دراز کردن به سمت کشورهای بیرون که امروز نمود آن بیشتر در آمریکا و اروپا در این دولت مطرح است بتواند مشکلات خود را حل کند، گفت: نباید فراموش کنیم که آنچه اکنون ما با آن مواجه هستیم تحریم های آمریکا است در صورتی که ما در سال های گذشته به خصوص در دوران دفاع مقدس علیرغم تحریم های آمریکا، اروپا، سازمان ملل و دیگر کشورها مواجه بودیم و توانستیم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم.

,

وجود روحیه و اراده جهادی در مسئولین برای برون رفت از مشکلات ضروری است

, وجود روحیه و اراده جهادی در مسئولین برای برون رفت از مشکلات ضروری است, وجود روحیه و اراده جهادی در مسئولین برای برون رفت از مشکلات ضروری است,

وی، وجود روحیه و اراده جهادی در مسئولین را برای برون رفت از مشکلات لازم و ضروری خواند و افزود: آنچه امروز با گذشته تفاوت دارد وجود یک اراده در مسئولین برای حل مسائل و مشکلات کشور با تکیه بر توانمندی های داخلی است که باید به آن توجه شود و در دستور کار قرار گیرد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نامه اقتصاد دانان به رئیس جمهور و ارائه راهکار به دولت، بیان کرد: اقتصاد دانان کشور می توانند راه کارهای مناسبی برای عبور از مشکلات به آقای رئیس جمهور ارائه کنند که نمونه آن در چند روز گذشته انجام شد.

,

وی با بیان اینکه مدیریت امور و آیتم هایی که با دست خودمان قابل حل است از مهمترین راهکار اقتصادی برای برون رفت از شرایط فعلی است، گفت: بهبود فضای کسب و کار و برداشتن فشار اقتصادی از روی دوش مردم هیچ نیازی به دنیای بیرون ندارد.

,

یونسی افزود: در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکل مردم این است که برای ایجاد یک کسب و کار که خودشان هم سرمایه را به میدان بیاورند باید یک روند طولانی برای اخذ مجوز بگذرانند و زمان بسیار زیادی برای این کار باید صرف کنند.

,

وی با اشاره به اینکه رتبه ایران از نظر راه اندازی فضای کسب و کار متأسفانه نسبت به سایر کشورهای دیگر نامطلوب است، گفت: امروز بخش خصوصی می گوید ما از دولت کمک نمی خواهیم بلکه مانع تولید وکسب و کارمان نشوند.

,

این استاد اقتصاد ادامه داد: معتقدیم که اکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت باید از تولید، قانون زدایی کنند و مجوزها را در حوزه تولید کالاها به استثنای کالاهای بهداشتی که باید حداکثر استانداردهای لازم را داشته باشد کاملا بردارند و ما باید با استانداردها سروکار داشته باشیم.

,

وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام هم وقتی مردم می خواستند کسب و کاری شروع کنند هیچ وقت از حکومت ها اجازه نمی گرفتند، گفت: قاعده این بود که می گفتند در جریان کسب و کار به کسی ضرر نرسانید و خودتان هم ضرر نبینید که در جایی آمده که امیرالمؤمنین(ع) به فردی که دنبال شغلی می گشت فرمودند برو مکاسب یعنی راه کسب و کار حلال را یاد بگیر و بازار آن را راه اندازی کن.

,

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: ما هم باید مردم را در راه اندازی کسب و کار آزاد یاری کنیم که اگر می خواهند کسب و کاری راه بیندازند به مجوزهای طولانی نیاز نداشته باشند که یک نفر برای اینکه یک کاری را شروع کند مدت ها در اداره های مختلف رفت و آمد کند که این یک آسیب بسیار بزرگ است و باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

,

فاصله طبقاتی در کشور زیبنده جمهوری اسلامی نیست

, فاصله طبقاتی در کشور زیبنده جمهوری اسلامی نیست, فاصله طبقاتی در کشور زیبنده جمهوری اسلامی نیست,

یونسی با اشاره به عمده دلیل فاصله های طبقاتی ایجاد شده در کشور، گفت: متأسفانه در این شرایط به دلیل اینکه خرید و فروش دلار سودآور است عده ای از کارآفرینان و تولید کنندگان سوله های خود را می فروشند و کارگران خود را اخراج می کنند و آن را تبدیل به دلار نقد می کنند که این راه آنها را صاحب درآمدهای باد آورده می کند و در نهایت فاصله های طبقاتی ایجاد می کند و فاصله طبقاتی در کشور زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

,

وی با بیان اینکه باید این قانون در کشور وجود داشته باشد که هر درآمدی باید مالیات بدهد، افزود: اگر درآمد ناشی از تولید است باید بسیار پایین باشد و اگر درآمد حاصل از فروش سکه و ارز است باید مالیات به نحوی اخذ شود تا سود آن توجیه اقتصادی داشته باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلاتی که امروز مسکن برای اقتصاد ایجاد کرده، گفت: در حوزه مسکن نگاه کنیم می بینیم که در طی این دو سال اخیر چه اتفاقاتی افتاده و بنگاه هایی که مشاور املاک هستند خودشان به دلالان خرید و فروش تبدیل شده اند و کنار آنها هم یک سری افراد سودجو نشسته اند که آنها هم از فرصت ها سوء استفاده می کنند.

,

وی تصریح کرد: باید برای جلوگیری از این کار برای فروش ملک بسته به زمان های آن نرخ های مالیاتی وضع شود و نمی شود تولید کنندگان کشور زیر بار قوانین مالیاتی له شوند اما دلالی به یک کار بی زحمت و پرسود تبدیل شود.

,

تعلل دولت در یکسان سازی مالیات ها مبتنی بر درآمدها

, تعلل دولت در یکسان سازی مالیات ها مبتنی بر درآمدها, تعلل دولت در یکسان سازی مالیات ها مبتنی بر درآمدها,

این استاد اقتصاد با اشاره به تعلل دولت در یکسان سازی مالیات ها مبتنی بر درآمدها، گفت: چرا دولت این کارها را انجام نمی دهد و دلیل آن این است که متأسفانه دولت متعلق به سرمایه داران است نه متعلق به مستضعفان و اولویت اتخاذ تصمیم ها این است که ثروتمندان در جریان آن تصمیم آسیب نبینند.

,

وی افزود: نمونه آن افزایش مالیات ثروتمندان است که دولت با سستی انجام می دهد ولی افزایش قیمت بنزین با یک بی برنامه ای کامل این اقدام را انجام می دهد و توده ای بزرگ از کم درآمدها که با مسافرکشی درآمد کسب می کنند با این تصمیم آسیب می بینند.

,

دولت کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد ندارد

, دولت کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد ندارد, دولت کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد ندارد,

یونسی با اشاره به اینکه متأسفانه دولت کارنامه موفقی در حوزه اقتصاد طی این سال ها نداشته، گفت: امروز دولت با ایجاد حاشیه ها می خواهند بگویند اگر من انجام ندادم عده ای نگذاشتند با خارج از کشور ارتباط برقرار کنم که این یک دو قطبی سازی کاذب است و به شدت آسیب زا است.

,

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه نمی توان کشور را بدون ارتباط با دیگران اداره کرد، افزود: اگر واقعاً آقای رئیس جمهور بلد نیست از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی استفاده کند باید این موضوع را به وزرا هم فراخوان دهد اگر وزرا هم بلد نیستند آنها هم در زیر مجموعه هایشان فریاد بزنند که در اینصورت کار به مردم سپرده می شود.

,

این استاد اقتصاد با اشاره به توانمندی های داخل کشور و وجود جوانان به عنوان سرمایه های بی پایان، بیان کرد: با یک نگاه کوتاه به دستگاه ها و ادارات می توان به این پی برد که بسیاری از افراد توانمند و نخبه ای وجود دارد که به خوبی می توانند با استفاده از ظرفیت های درونی اقتصاد را بهبود ببخشند ولی نکته اینجاست که آیا دولت به این افراد توانمند میدان می دهد.

,

سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات برای کشور آسیب زا است

, سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات برای کشور آسیب زا است, سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات برای کشور آسیب زا است,

وی سیاست خارجی مبتنی بر افزایش واردات را برای کشور آسیب زا خواند و افزود: اگر قرار باشد سیاست خارجی به نفع اقتصاد داخلی باشد باید سیاست خارجی مبتنی بر این باشد که ما را به صادر کننده برتر تبدیل کند نه اینکه ما به وارد کننده تبدیل شویم.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در روسیه، آذربایجان، افغانستان، پاکستان، هندوستان، عمان، قطر، عراق، سوریه و بسیاری از کشورهای منطقه فرصت های بسیار زیادی داریم که باید به آن توجه شود، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که اگر آقای رئیس جمهور می خواهد با ارتباط با دنیای بیرون اقتصاد را رونق ببخشد می تواند سفارتخانه ها و دفاتر کنسولی در کشورهای دیگر را بسیج کند تا با استفاده از ظرفیت های داخلی راه را برای صادرات به آن کشورها هموارتر کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه