اخبار داغ

فعال زیست محیطی:

کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک دچار روزمره گی شده است/ اجرای شدن قانون هوای پاک مستلزم پیگیری نهادهای متولی را می طلبد

کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک دچار روزمره گی شده است/ اجرای شدن قانون هوای پاک مستلزم پیگیری نهادهای متولی را می طلبد
فعال زیست محیطی با بیان اینکه متأسفانه قانون هوای پاک هنوز به طور کامل اجرایی نشده، گفت: اجرای شدن قانون هوای پاک مستلزم پیگیری نهادهای متولی همچون محیط زیست، شهرداری و نظارت سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ است که باید بیشتر به آن توجه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیاوش آقاخانی فعال زیست محیطی در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به آلودگی هوای شهر اراک و بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا در زمان خود طرح خوبی بود چون یک طرح جامع به همراه مشارکت بین بخشی بود و یک سری اقدامات را برای کاهش آلودگی هوا مشخص کرده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, دیارآفتاب,

وی افزود: مشکلی که این طرح امروز دارد این است که ریشه مطالعات بسیار قدیمی و مربوط به دو دهه گذشته است و نکته ای که وجود دارد این است که این طرح نیاز به بازنگری دارد.

,

آقاخانی با بیان اینکه امروز آلودگی هوای شهر اراک به گونه ای است که منابع آلاینده کاملا متفاوت از قبل شده است، گفت: باید بر اساس آلاینده های جدید برنامه ها را تدوین کنیم و در کنار آن برنامه آلودگی هوای شهرهای دیگر را نیز دریابیم چراکه امروز شازند، دلیجان و ساوه درگیر پدیده آلودگی هوا شده اند.

,

وی ادامه داد: زمانی که برنامه ریزی جامعی نسبت به طرح جامع کاهش آلودگی هوا نداشته باشیم قطعا چالش های آلودگی هوا وجود خواهد داشت و روز به روز نیز بیشتر خواهد شد.

,

فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه یک سری موضوعات در طرح قدیم دیده نشده بود که تلاش داریم این موضوعات را در طرح جدید بیاوریم، افزود: از جمله آلودگی منازل وخانه ها، پروژه های عمرانی بزرگ شهری، نقش مشارکت مردمی به عنوان مهمترین عنصر در کاهش آلودگی هوا، ضایعاتی های حاشیه شهر، ریزگردهای موجود، آلایندگی های خاص صنایع همچون فلوراید ایرالکو و انواع دیگر آلاینده های اختصاصی صنایع استان که در طرح گذشته مطرح نبودند باید اضافه شوند.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از این موارد آمار آن در روند آلودگی هوا دیده نمی شود و همین باعث شده که آلودگی هوا بیش از آنچیزی باشد که ما آن را احساس می کنیم چراکه مبنای آلودگی فعلی سنجش های شبکه پایش است که آنها هم گروه های عمومی آلودگی را مورد سنجش قرار نمی دهند.

,

آقاخانی توجه به بازنگری طرح کاهش آلودگی هوا را لازم و ضروری خواند و افزود: بازنگری طرح بیش از سه سال است که توسط دستگاه های مختلف همچون محیط زیست و سازمان برنامه در حال بررسی است و وعده بروز رسانی این طرح داده می شود و چندین بار تاکنون مشاور آن تغییر پیدا کرده است که البته نیاز است مطالعات آن بیش از آنچیزی که در کارگروه مطرح می شود انجام و جدی تر به آن پرداخته شود.

,

این فعال زیست محیطی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک عنوان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در مجلس فعلی اتفاق افتاد تصویب قانون هوای پاک بود که بندهای مهمی در بخش مقابله با پدیده آلودگی هوا دارد که بعد از تصویب قانون یک سری مصوبات برای برخورد با صنایع آلاینده داریم که در گذشته این چنین نبوده است.

,

وی افزود: قانون هوای پاک یک پشتوانه قوی برای برخورد با صنایع آلاینده است که اختیاراتی خوب به سازمان محیط زیست می دهد و وظایف دستگاه های مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا را ارائه کرده است.

,

آقاخانی، با بیان اینکه متأسفانه قانون هوای پاک هنوز به طور کامل اجرایی نشده، گفت: اجرای شدن قانون هوای پاک مستلزم پیگیری نهادهای متولی همچون محیط زیست، شهرداری و نظارت سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ است که باید بیشتر به آن توجه شود.

,

وی ادامه داد: دیگر نمی توان در بحث آلودگی هوا و مشکلاتی که برای سلامت مردم ایجاد می شود با دستگاه ها تعارف کرد و لذا باید به طور جدی بر اجرای آن مطالبه کرد و این باید خواسته همه باشد.

,

فعال زیست محیطی با اشاره به تأثیر مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک بیان داشت: متأسفانه گلایه جدی که به کارگروه کاهش آلودگی هوا وجود دارد این است که درگیر موارد روزمره شده اند و هیچ برنامه جدی و اثر بخش برای پیگیری معضلات آلودگی هوا ندارد.

,

وی افزود: اگر نگاهی به مصوبات کارگروه کنیم می بینیم که تعداد مصوبات خطوط احیاء و آند ایرالکو به روی هم انباشته شده اند و بیش از یک دهه است در این خصوص مصوبه انجام می شود بدون اینکه این مجموعه ها اعتقاد جدی به این موارد داشته باشند.

,

فعال زیست محیطی، با اشاره به اینکه امروز گلایه مردم اراک کم شدن اثر بخشی کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک است خاطر نشان کرد: متاسفانه مصوباتی که برای برخورد با صنایع آلاینده و ریزگردها تصویب شده است اجرایی نشده اند و لازم است یک نظارت و پیگیری در کارگروه شکل بگیرد و مصوبات قبلی را بررسی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه