اخبار داغ

تحلیلگر مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

برون‌گرایی بدون توجه به درون‌گرایی، عامل استثمار اقتصادی

برون‌گرایی بدون توجه به درون‌گرایی، عامل استثمار اقتصادی
وحید شقاقی شهری گفت: 15کشور همسایه با جمعیت 600 میلیون نفر بازار داریم و قادریم کالای فن پایه خود را به این بازار 600 میلیون نفری در قالب برون‌گرایی صادر کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی روزهای اخیر حسن روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت ‌تر می‌ شود و تحریم ‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
دکتری اقتصاد و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلابِ مد نظر مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی، دو رکن اساسی حوزه اقتصاد را درون زاسازی اقتصاد و برونگرایی آن دانست و در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: ما نمی توانیم بدون نگاه به بیرون، صرفا به سمت درون زا سازی اقتصادی برویم. 
, تیتریک,
 
,
وحید شقاقی شهری با تاکید بر اینکه نمی توانیم بدون درون زاسازی اقتصاد، به سمت برون گرایی حرکت کنیم چرا که هر دومکمل یکدیگر هستند، افزود: فرض کنید اقتصاد ما درون زا نباشد و صرفا به بیرون مرزها نگاه داشته باشیم، مثلا با فرانسه وارد مذاکره شویم، نه تنها چیزی عایدمان نمی شود بلکه استثمار می شویم. 
,
 
,
وی اظهار داشت: بر عکس اگر بدون توجه به بیرون از مرزها، صرفا نگاه ما به داخل کشور باشد ، ما خودرویی تولید می کنیم که هزینه های بالا و کیفیت پائین دارد، رقابتی نیست و عملا مردم از آن ناراضی هستند، در نتیجه باید در مرحله اول اقتصاد را درون زا کنیم و با توجه به ظرفیت جوانان تحصیل کرده و تجربه کافی، همانند چین در زمینه اقتصاد دانش بنیان قدم برداشته و در مقوله کپی برداری فن، دانش و فناوری و ... وارد شویم. 
,
 
,
شقاقی با اشاره به اینکه ما همانند برخی کشورها نمی توانیم اپلیکیشن و نرم اسنپ و ویز تولید کنیم و ابداع نداریم، تصریح کرد: با این وجود در مرحله کپی برداری همانند چین، تایوان، مالزی و ... بسیار پیشرو هستیم و می توانیم به سرعت وارد فاز اول اقتصاد دانش بنیان شویم. 
,
 
,
وی گفت: اگر کپی برداری از فن و تولید کالاهای فن پایه انجام شود، می توانیم به بیرون از مرزها هم نگاه کنیم چرا که 15 کشور همسایه با جمعیت 600 میلیون نفر بازار داریم و قادریم کالای فن پایه خود را به اندازه بازار 600 میلیون نفر در قالب برون گرایی صادر کنیم و با ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و مشترک المنافع وارد مذاکره شویم. 
,
 
,
شقاقی افزود: اقتصاد کشور زنجیره ای از داخل به بیرون است اما شرط اول این است که ما باید اقتصادمان درون زا شود، وقتی نمی توانیم کالای رقابتی، با کیفیت و فن پایه تولید کنیم صرفا برون گرایی و مذاکره با معدودی از کشورها به استثمار ختم می شود،  کشورهای طرف مذاکره با روند مذکور ارباب ما شده و نفت را ارزان خریداری می کنند اما در مقابل کالاهای دست دوم و چندم خود را با گرانترین قیمت به کشور ما صادر می کنند. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه هر دو نگاه باید اصلاح شود نه صرفا نگاه داخل و نه صرفا نگاه خارج، این دو نگاه را افراطی و پر ایراد دانست و اظهار داشت: ما باید خودمان را در زنجیره جهانی تولید قرار دهیم و حداقل در اقتصاد منطقه ای بتوانیم نگاه برون گرایی داشته باشیم اما شرط آن درون زا کردن اقتصاد است، حداقل در مرحله دانش و فناوری، حتی در حد کپی برداری به سمت کالاها و خدمات دانش پایه برویم. 
,
 
,
شقاقی تصریح کرد: زمانی که بتوانیم کالاها را همانند چین تولید و تعامل را در سطح منطقه برقرار کنیم، اگر با کشورهای منطقه کالاهای خود را صادر کنیم برای ما امنیت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشیم که دنیا برای ایران که صرفا 5 کشور اروپایی نیست، همسایگان ما 600 میلیون نفر بازار دارند و اگرکالای با کیفیت رقابتی را بتوانیم تولید کنیم می توانیم آنها را به راحتی به کشورهای همسایه صادر کنیم و با آنها وارد تعامل سیاسی و اقتصادی شویم. 
,
 
,
وی گفت: یادمان باشد حرکت با دست های خالی به سمت بیرون از مرزها، به جز استثمار چیزی را نصیب ایران نمی کند، همانند فرانسه که می گوید نفت را ارزان بفروشید تا کالاهای دست چندم را به کشور شما صادر کنم در حالیکه این روندی ارباب گونه است، در نتیجه باید از دو نگاه افراطی پرهیز کنیم و درون زاسازی اقتصاد را همراه با برون گرایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی است دنبال کنیم.
,
 
,
شقاقی افزود: باید تلاش کنیم خودمان را در زنجیره تولید جهانی یا حداقل منطقه قرار دهیم و در حوزه فناوری و کالاهای فن پایه در مرحله کپی برداری پیشرو باشیم اما متاسفانه زمانی که همه چیز کشور به برجام وصل شد، انتظار ایجاد شد، اقتصاد معطل ماند، انتظارت در سطح جامع ایجاد شد اما با توجه به اینکه اقتصاد درون زا نشد و صرفا نگاه به بیرون بود و کشورهای طرف مذاکره به دنبال استثمار بودند، دست ما خالی شد و زمانی که برجام با شیطنت خارجی ها به هم خورد آسیب هایی را به اقتصاد کشور وارد کرد. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه با توافقاتی مانند برجام، ملت ناامید می شوند، اظهار داشت: آقایان نتوانستند از فرصت ها استفاده کنند، اقتصاد در حالت انتظار بود و سرمایه گذاری و کار انقلابی صورت نگرفت، همه منتظر ماندند برجام به نتیجه برسد و زمانیکه که به نتیجه نرسید ضربه روحی و ضربه شدید اقتصادی به جامعه وارد شد.
,
 
,
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در خاتمه با اشاره به اینکه مخالف نگاه به بیرون نیستم و اقتصاد مقاومتی نیز همین مسئله را بیان کرده است، تصریح کرد:در مرحله نخست باید درون زا سازی صورت بگیرد بعد برون گرایی، چرا که بدون درون گرایی، برون گرایی استثمار اقتصادی از سوی دیگران را به دنبال دارد.  
 
,
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه