اخبار داغ

به مناسبت روز فرهنگی ارومیه؛

دوم بهمن؛ نقطه تلاقی مردم‌محوری و ولایتمداری/ نخستین قیام مسلحانه مردم ایران با میدان‌داری «ملا‌ حسنی»

دوم بهمن؛ نقطه تلاقی مردم‌محوری و ولایتمداری/ نخستین قیام مسلحانه مردم ایران با میدان‌داری «ملا‌ حسنی»
نخستین قیام مسلحانه مردم در برابر رژیم شاهنشاهی با میدان‌داری شخصیت دینی و سیاسی روزهای انقلاب در ارومیه یعنی حجت‌الاسلام حسنی معروف به «ملا حسنی» را یکی از عوامل اصلی بروز انقلاب اسلامی ایران می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، حدود یک هفته پس از فرار شاه از ایران و در حالی که در جای جای کشور نوای مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی به گوش می‌رسید، در مرکز شمال‌غربی ترین استان یعنی ارومیه اتفاقات دیگری در حال رخ دادن بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

یورش گارد شاهنشاهی با سلاح گرم به میان مردم که البته در دوران مبارزاتی مردمی به امری عادی تبدیل شده بود، ورود ماشین‌آلات نظامی به میان مردم و در نهایت به توپ بستن «مسجد اعظم» به عنوان محل انسجام‌بخشی به مبارزات مردمی تنها گوشه‌ای از اتفاقات تلخی بود که در ۲ بهمن ۵۷ به وقوع پیوست و زمینه‌ساز جریانی عظیم از سوی مردم شد.

,

مردمی که تنها با اسلحه‌های کوچک در برابر تانک و توپ سربازان شاهنشاهی ایستاده و در نهایت موفق به فراری دادن آن تجهیزات و سلاح‌ها شدند و در ادامه همراه با سراسر کشور جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی در برابر تاریخ‌سازان ۲۵۰۰ ساله را جشن گرفتند.

,

اما چیزی که برای مردم، مبارزان انقلابی و سیاسیون مهم است، این سوال است که آنچه موجب ماندگاری و ادامه‌دار شدن جریانات دوم بهمن در ارومیه شد چه بود؟

,

قطعا تنها عامل این موضوع ایستادگی مردم در برابر ارتش شاهنشاهی نبود چراکه این مردم در طول دوران انقلاب اسلامی و روزهای درگیری با ضدانقلاب و اشرار چنان ازخودگذشتگی‌ها و رشادت‌هایی داشته‌اند که گردآوری تمام آن حوادث می‌تواند اطلسی از ایثار مردمی را رقم بزند.

,

میدان‌داری روحانیون مبارز و انقلابی و در راس تمام آن‌ها «غلامرضا حسنی» معروف به «ملاحسنی» امری بود که باعث جمع شدن مردم در مقابل مسجد اعظم، مبارزه مسلحانه با سربازان شاه و در نهایت فراری دادن آن‌ها از مقابل این مکان مقدس شد.

,

بر همین اساس، روز دوم بهمن را نماد انقلاب اسلامی در ارومیه و نیز سرآغاز قیام مسلحانه مردم در برابر ارتش رژیم شاهنشاهی می‌دانند و اکنون نیز مسئولان شهرستانی و استانی به دنبال ثبت این روز به نام «روز فرهنگی ارومیه» هستند.

,

* دوم بهمن موجب امید‌بخشی برای پیروزی انقلاب در بین مردم شد

, * دوم بهمن موجب امید‌بخشی برای پیروزی انقلاب در بین مردم شد,

داماد مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ غلامرضا حسنی، در خصوص تاثیرات قیام مردمی دوم بهمن در پیروزی انقلاب اسلامی، می‌گوید: آغاز درگیری‌های مسلحانه حجت‌الاسلام حسنی و یاران ایشان با رژیم شاه موجب امید‌بخشی برای پیروزی انقلاب در بین مردم شد.

,

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «سید محمد فخری»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: در سال‌های پایانی رژیم شاه پهلوی به ویژه سال ۵۷ در سراسر کشور، تلاش‌های مردم و رشادت‌های آنان برای پیروزی انقلاب اسلامی موجب قیام‌های خیابانی شد.

,

وی، افزود: قیام مردم قم، قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن، قیام مردم در یزد و کرمان نیز از جمله دلاوری‌های ممتاز مردم ایران در روزهای پیش از انقلاب بود، اما قیام مسلحانه مردم ارومیه در ۲ بهمن به عنوان اولین حمله مسلحانه در برابر رژیم شاه، بارقه امید را در دل‌های مردم روشن کرد.

,

وی، ابراز می‌دارد: حجت‌الاسلام حسنی پیش از روز ۲ بهمن به مردم اعلام کرده بودند تا اقدام به تهیه اسلحه کنند، به دو دلیل؛ اول برای مبارزه با رژیم شاه و دیگر اینکه چون آذربایجان‌غربی استانی مرزی بود مکررا در معرض حمله اشرار بود.

,

داماد حجت‌الاسلام حسنی، تاکید می‌کند: مسجد اعظم ارومیه که به عنوان پایگاه انقلابیون ارومیه شناخته می‌شد، آغازگر درگیری‌های انقلابیون با افراد رژیم شاه شد و مسجد با یک توپ مورد اصابت و ضربه قرار گرفت که این حمله منجر به شهادت تعدادی از یاران ملا حسنی نیز شد.

,

وی، اذعان می‌دارد: پس از درگیری‌هایی که سرمنشا آن از مسجد اعظم بود، خبر آن بین مردم پخش شد و از اینکه حجت‌الاسلام حسنی به صورت مسلحانه با رژیم شاه درگیر شدند بارقه امیدی در دل‌های مردم منطقه تابید که بعدها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

,

فخری، با تاکید بر اینکه حجت‌الاسلام حسنی رشادت‌های زیادی برای تامین امنیت این منطقه انجام داد، گفت: نباید فراموش کنیم که برای تثبیت امنیت آذربایجان بزرگان بسیاری جان‌فشانی کرده و زحمات طاقت‌‌فرسایی را متحمل شده‌‌اند، اما جایگاه ملاحسنی در این موضوع غیرقابل انکار و بی‌بدیل است.

,

* رشادت‌های مرحوم حسنی موجب ایستادگی مردم در برابر رژیم شاهنشاهی شد

, * رشادت‌های مرحوم حسنی موجب ایستادگی مردم در برابر رژیم شاهنشاهی شد,

آیت‌الله «سید علی‌اکبر قریشی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به سالروز ۲ بهمن و جایگاه قیام مردم ارومیه در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار می‌دارد: مردم ارومیه با رشادت‌های حجت‌الاسلام حسنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم خودکامه شاهنشاهی مبارزه کرده و برای به ثمر نشستن بار انقلاب زحمات بی‌بدیلی کردند.

,

وی، با اشاره به نقش حجت‌الاسلام حسنی به‌عنوان مجاهد نستوه آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی، می‌افزاید: ملاحسنی نقش چشم‌گیری قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب در جامعه ما ایفا کرد.

,

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری و از روحانیون مبارز دوران انقلاب اسلامی در استان، تاکید می‌کند: حجت‌الاسلام حسنی ارتباط تنگاتنگی با نیروهای مسلح داشت و برای از بین بردن نیروهای بعثی در آذربایجان تلاش بسیاری کرد و در سرکوبی ضد‌انقلاب که دشمنان از خدا بی خبر می‌‌خواستند در این منطقه خیانت و توطئه کنند، به تنهایی مانند یک نیروی بزرگ در مقابل آن‌‌ها ایستادگی کرد.

,

آیت‌الله قریشی، می‌گوید: عنایتی که مقام معظم رهبری بر حاج آقا حسنی داشتند بی‌بدیل بود، حجت‌الاسلام حسنی همواره در خدمت و گوش به فرمان رهبر انقلاب اسلامی بودند.

,

وی، بیان می‌کند: نقش ممتاز حجت‌الاسلام حسنی در تکوین تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان منحصر به فرد، استثنائی و محوری است، حضرت امام خمینی(ره) در جلسه‌ای خطاب به جمع حاضر فرمودند: من آقای حسنی را از زمان شاه که برای اعدام شاه مسلح بودند را می‌شناسم، الان هم باید مثل حسنی مسلح باشیم، سپس امام(ره) دست خویش را بر روی کتف ملاحسنی گذاشته و برای وی دعا کرد.

,

* دوم بهمن نماد «اِنْ تَنْصُر الله ینصُرکُمْ» است

, * دوم بهمن نماد «اِنْ تَنْصُر الله ینصُرکُمْ» است,

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، در خصوص قیام مسلحانه مردم ارومیه در ۲ بهمن ۵۷، می‌گوید: در تقویم انقلاب‌، حماسه مقاومت مسلحانه مردم قهرمان ارومیه در ۲ بهمن سال ۱۳۵۷ برگ زرینی شد برای تکریم و تمجید قهرمانانی که در این روز به پا خاسته و علیه ظلم و بیداد، فریاد عدالت خواهی و آزادی سرکشیدند.

,

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، ابراز می‌دارد: دوم بهمن ۵۷ روز مقاومت مسلحانه برای دفاع از حریم مسجد اعظم، خانه خدا، خانه مردمان حق پرست، یگانه سنگر، تنها امید، پایگاه یاران انقلاب در روزهای سخت مبارزه، مظهر و نماد مقاومت مظلومانه یک ملّت در برابر فزون‌طلبی غاصبان حکومت و دیکتاتورهای تا بن دندان مسلح بود.

,

وی، خاطرنشان می‌کند: قیام مردمی دوم بهمن، در واقع روز نزول نصرت الهی و به ثمر نشستن وعده الهی «اِنْ تَنْصُر الله ینصُرکُمْ» بود تا مردم ارومیه با هدایت‌های روحانیت مبارز و انقلابی که در رأس آن مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی(ره) حضور داشت، به پا خیزند و در ۲۲ بهمن درخت نوپای انقلاب را به ثمر نشانند.

,

* ۲ بهمن، جنگ تانک‌ها

, * ۲ بهمن، جنگ تانک‌ها,

«نصرالله اسد‌اللهی» از مبارزان دوران انقلاب و همراهان مرحوم حسنی، می‌گوید: در زمان پیروزی انقلاب تانک‌های دشمن در پادگان قوشچی ارومیه مستقر بودند که طی یک عملیات تصمیم گرفتند به پادگان ارومیه منتقل شوند.

,

وی، عنوان می‌کند: افسران کادر و سربازان پادگان ما را از آن اقدام آگاه کردند و این خبر را به حجت الاسلام حسنی رساندیم که بنا به درخواست وی، شب اول بهمن ۵۷ در محل مسجد اسماعیل بیگ ارومیه جلسه‌ای با حضور پنج‌تن از یاران حجت الاسلام حسنی داشتیم و پس از تقسیم امورات قرار شد فردا یعنی دوم بهمن ماه در مقابل تانک‌ها ایستادگی کنیم.

,

این مبارز انقلابی، ابراز می‌دارد: سنگرها تعبیه شدند و محل استقرار هرکس مشخص شد، صبح روز بعد قبل از طلوع خورشید در حال تقسیم نیروها بودیم که متوجه خروش هزاران نفری مردم شدیم.

,

وی، خاطرنشان می‌کند: مردم انقلابی و فهیم ارومیه با هرچه که در دست داشتند در مقابل تانک‌ها ایستادند اما تانک‌ها از سد مردم عبور کرده و در محل تقاطع عطایی فعلی مستقر شدند اما رزمندگان با تیراندازی و شلیک بمب‌های دست‌ساز باعث به وجود آمدن خساراتی دریکی از آنان شده و موجب فرار آن از خیابان باکری شدند اما یکی از تانک‌ها با شلیک توپی گنبد مسجد اعظم ارومیه را مورد هدف قرار داده و سپس با تغییر مسیر سریعاً از محل فرار کردند و ازآن‌پس تا پیروزی انقلاب شهر در اختیار نیروهای انقلابی بود.

,

اسداللهی، می‌گوید: این مسئله نه تنها مانع حرکت انقلابی مردم نشد بلکه به انقلاب مردم ارومیه و آذربایجان و مبارزه با طاغوت را سرعت وشدت بخشید.

,

آری اینجا ارومیه است، شهری به وسعت قیام، ایثار و ازخودگذشتگی مردم انقلابی و ولایتمدار در دفاع از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی با هدایت و میدان‌داری روحانیت مبارز به ویژه «ملاحسنی».

,

هرچند در ایام گذشته تلاش‌هایی برای ثبت دوم بهمن‌ماه به عنوان روز ارومیه و دیگر عناوین انجام شده ولی تاکنون نهایت اقدامی که به ثمر نشسته همین ثبت «روز فرهنگی ارومیه» توسط شورای اسلامی شهر بوده و هنوز چنین روزی در تاریخ رسمی کشور وارد نشده، هرچند جای آن خالی است و مسئولان برای بزرگداشت قیام مردمی و عزت ملاحسنی می‌توانند در این زمینه تلاش‌های بیشتری داشته باشند.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه