اخبار داغ

وقتی الگوی کشت در بروجرد رعایت نمی‌شود؛

جای خالی نظارت در الگوی کشت/از کمبود برخی محصولات کشاورزی تا دسترنجی که روی دست کشاورزان می‌ماند

جای خالی نظارت در الگوی کشت/از کمبود برخی محصولات کشاورزی تا دسترنجی که روی دست کشاورزان می‌ماند
هر ساله در فصول مختلف سال در بروجرد شاهد کم یاب بودن یا مازاد برخی از محصولات کشاورزی هستیم که نشانگر این است که الگوی کشت به درستی اجرا نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، الگوی کشت در حوزه کشاورزی با هدف استفاده بهینه از آب و تولید بیشتر محصولات کشاورزی با توجه به خشکسالی های اخیر مطرح شد، امید این بود که با رعایت الگوی کشت در این بخش بتوان کشت محصولات را مدیریت کرد و در هر بخش محصولات با توجه به نیاز، کشت شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

هر ساله در فصول مختلف سال شاهد کم یاب بودن یا مازاد برخی از محصولات کشاورزی هستیم که نشانگر این است که الگوی کشت به درستی اجرا نمی شود به طوری که گاهی در یک تابستان محصولاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی به وفور کشت می شوند تا جایی که آنقدر این محصولات زیاد هستند که به دلیل نبود تقاضا، روی دست کشاورزان باد می کند و یا از بین می رود و گاهی هم که به دلیل کمبود کشت یکی دیگر از محصولات، قیمت آن سر به فلک می کشد.

,

این موارد تنها گوشه ای از حلقه مفقوده الگوی کشت است که به نظر می رسد الگوی کشت آنگونه که گفته می شود، اجرا نمی شود چرا که عدم تعادل عرضه و تقاضا در برخی از محصولات کشاورزی گواه این موضوع است.

,

طبق الگوی کشت، کشاورزان باید تنها ۱۰ درصد از اراضی خود را به کشت محصولات آبدوست مانند برنج، هندوانه، پیاز اختصاص دهند و مابقی را می توانند هر محصولی که تمایل دارند کشت کنند اما در هنگام فصل کاشت و برداشت و طبق آمار و ارقام جهاد کشاورزی مشخص است که فراتر از ۱۰ درصد کشت محصولات آبدوست انجام می گیرد.

,

در همین راستا جلسه شورای حفاظت از منابع آب در فرمانداری بروجرد برگزار شد تا برای جلوگیری از هدررفت آب و الگوی کشت در بخش کشاورزی برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

,

کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها در بروجرد

, کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها در بروجرد, کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها در بروجرد,

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در این رابطه اظهار داشت: در چند سال اخیر شاهد بحران آب بودیم و زنگ خطری در این راستا نواخته شد که افت شدید منابع آب های زیر زمینی، خشک شدن چشمه ها و قنات ها و برخی از رودخانه ها به دلیل خشکسالی هایی اخیر بود.

,

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد آب برای بخش کشاورزی مصرف می شود اما برداشت های بی رویه ای در بخش کشاورزی صورت می گیرد که ضروری است تا با برنامه ریزی جلوی این مصرف بی رویه گرفته شود تا جایی که کشاورزی به روش سنتی سبب هدر رفت یک سوم آب در بخش کشاورزی می شود.

,

 هزینه ۲میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه ها

,  هزینه ۲میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه ها,  هزینه ۲میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه ها,

علی محمدی مدیر امور آب منطقه ای بروجرد در این جلسه عنوان کرد: دو میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه های اشترینان و سیلاخور هزینه شده و با برنامه ریزی و نظارت این کار انجام شده است.

,

وی بیان کرد: ۷۰۰ میلیون تومان برای رودخانه فیال و دو میلیارد تومان هم برای لایروبی های رودخانه ها هزینه شده است

,

کشت برنج در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بروجرد

, کشت برنج در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بروجرد, کشت برنج در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بروجرد,

عزت اله نباتی رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد  گفت: در شهرستان بروجرد ۱۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این میزان ۳۵ هزار هکتار اراضی آبی است.

,

وی بیان کرد: طبق الگوی کشت باید ۱۰ درصد کشت محصولات آبدوست باشد و مابقی کشت به دلخواه صورت گیرد که در بروجرد با توجه به این که باید کشت برنج در ۸۰۰ هکتار انجام می‌شد اما عملا در ۲۰۰۰ هکتار برنج کشت شده است.

,

نباتی با اشاره به سیستم آبیاری نوین تصریح کرد: در بروجرد ۲۰۰۰ هکتار به صورت آبیاری نوین و ۱۰۰۰ هکتار به صورت قطره ای آبیاری می شود و استقبال برای این نوع آبیاری کم است که باید تلاش کرد تا به سمت و سوی استفاده از روش های آبیاری نوین حرکت کرد.

,

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش کشت محصولات برنج در بروجرد اقداماتی در حال انجام است به طوری که در حال حاضر چهار کارخانه شالی کوبی در بروجرد وجود دارد و از این پس مجوزی برای کارخانه شالی کوبی صادر نمی شود.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به ورود فاضلاب در بخشی از اراضی کشاورزی اظهارداشت: در بخش بسیار اندکی از اراضی کشاورزی ممکن است فاضلاب وارد شود  که باید اقدامات لازم برای جلوگیری از این اقدام صورت گیرد.

,

حبیب اله حدادی رئیس آب و فاضلاب شهری بروجرد گفت: بیشترین فعالیت مردم اشترینان به صورت کشاورزی است که طرح توسعه مخازن آب شرب در اشترینان را در نظر داریم تا بتوان بخشی از مشکلات را در این بخش حل کرد.

,

وی بیان کرد: سختی آب رو به افزایش است چرا که استفاده فروان از نمک و شن در سطح جاده ها هنگام بارش برف سبب می شود تا بعد از شسته شدن این دانه ها وارد آب ها شوند.

,

۸۲ درصد سیل ناشی از عدم پوشش گیاهی است

, ۸۲ درصد سیل ناشی از عدم پوشش گیاهی است, ۸۲ درصد سیل ناشی از عدم پوشش گیاهی است,

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد عنوان کرد: ۸۲ درصد سیل و سیلابها ناشی از عدم پوشش گیاهی است که سبب می شود که در بارندگی های شدید، سیلاب ایجاد شود.

,

وی بیان کرد: ۱۴۰ بند خاکی در بروجرد وجود دارد البته برخی از آنها مبنای اصولی ندارند و در سیلاب امسال دچار خسارت شدند.

,

جانمایی چاه جدید برای رفع مشکل آب در اشترینان

, جانمایی چاه جدید برای رفع مشکل آب در اشترینان, جانمایی چاه جدید برای رفع مشکل آب در اشترینان,

مقداد صارمی بخشدار اشترینان نیز در این جلسه افزود: سال گذشته از چاه های شمال اشترینان به صورت بی رویه مصرف شد که سبب ایجاد مشکلاتی در این بخش شد.

,

وی عنوان کرد: کشت بی رویه محصولات آبدوست مشکلی است که چند سال است وجود دارد و برای رفع مشکلات آب در اشترینان سال گذشته چاه هایی به صورت موقت حفر شد  و قرار است چاه جدیدی جانمایی شود که مشکل در این بخش برطرف گردد.

,

ارائه مشوق به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت

, ارائه مشوق به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت, ارائه مشوق به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت,

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد تصریح کرد: برای رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی باید مشوق های لازم به کشاورزان داده شود.

,

وی خاطرنشان کرد: همه ما مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم نه این که توپ مشکلات را پاسکاری کنیم.

,

فرماندار بروجرد اظهارداشت: ایراد کار در آنجایی است که بسیاری از کارها از قبل انجام نشده مثلا اگر لایروبی رودخانه ها در زمان مقرر انجام می شد در هنگام بارندگی شدید مشکلاتی ایجاد نمی شد.

,

به هر حال مشکل افزایش کشت محصولات آبدوست که در فصل تابستان آب ها را می بلعند، تراژدی تلخی است که هر ساله تکرار می شود و متاسفانه اقدام اساسی برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب و کشت محصولات آبدوست صورت نگرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه