اخبار داغ

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر:

گورستان تایله، آلوده ترین نقطه استان کردستان/ عدم مراجعه به گرمخانه به خاطر چند دقیقه نشئگی!

گورستان تایله، آلوده ترین نقطه استان کردستان/ عدم مراجعه به گرمخانه به خاطر چند دقیقه نشئگی!
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان گفت: طبق مطالعه ی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص پاتوق کارتن خواب هایی که انجام داد، گورستان تایله آلوده ترین نقطه استان کردستان شناسایی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، چند قبرستان موجود در داخل شهر سنندج از جمله تایله که قدیمی تر است امروز به محل سکونت، مصرف و حتی فروش مواد مخدر تبدیل شده اند و این موضوع مردم را نگران کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

, ,

 راهم را به سمت قبرستان تایله سنندج کج می کنم، جایی که معتادین زیادی در آنجا شب را به روز می رسانند، همکلام‌شدن با معتادان سکنی گزیده در قبرستان تایله سنندج تنها می‌تواند بخشی از رنج و مشقت‌های خانماسوز این قشر را بازنمایی کند، وگرنه همیشه در فرآیند تولید گزارش‌های اجتماعی پرده از کشف و شهود حقیقت‌ها برنمی‌افتد.

,

, ,

 درگوشه‌ای از این قبرستان ، زنی با هویت «مریم» سر درگریبان تنهایی فرو برده و هنگام نزدیک‌شدن  افراد، اورکت کِرِمی چرکین را برسر می‌کشد و چهره نهان می‌کند و هرچه می‌گوییم را عامدانه نمی‌شنود و لب به سخن با ما نمی‌گشاید؛ اما یکی از دوستانش می‌گوید که مریم به دلیل آلودگی شوهرش معتاد شده و او ٥‌سال است که شب‌ها همراه با ما در این گورستان سر بر بالین سنگ‌مزارهای ناشناخته می‌گذارد و از دوری دو فرزند چهره‌اش هر روز فرتوت‌تر می‌شود.

,

 گورهای این قبرستان بسیار قدیمی هستند و اکثر آنها نام و نشان متوفی را هم ندارند؛ کمی که جلوتر می‌رویم آلونکی از دور مشخص است که محل زندگی چندین کارتن خواب است.

,

, ,

 با زن کارتن خوابی که به گفته خودش از سه ماه پیش در این قبرستان روزگار خود را سپری می‌کند، هم کلام می‌شوم...

,

زن بابایش را دلیل افتادن خودش در این وادی می‌داند و می‌گوید: دو سال ترک کردم اما متاسفانه دوباره به سمت آن رفتم و حالا هیچ‌کس حتی خانواده‌ام هیچ سراغی از من نمی‌گیرند و من را طرد کرده‌اند.

,

, ,

وی که به گفته خودش دوا(هروئین) و شیشه مصرف می‌کند، اضافه می‌کند: تصمیم به ترک دارم، اما کمپ را دوست ندارم، می‌ترسم، اذیت می‌شوم، دوست دارم که من را در بیمارستان قدس بستری کنند و در آنجا ترک کنم.

,

او را ترک می‌کنیم؛ اما نکته قابل تامل این است که در جوار همین قبرستان شیلتر(مرکز نگهداری معتادان) وجود دارد اما اینکه چرا معتادان رغبتی به این مکان نشان نمی‌دهند را از دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان جویا شدیم؛

,

, ,

15 زن کارت خواب در استان کردستان وجود دارد

, 15 زن کارت خواب در استان کردستان وجود دارد, 15 زن کارت خواب در استان کردستان وجود دارد,

حریری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان کرد: طبق تحقیقی که در سال 97 در استان کردستان صورت گرفت، 8/2 درصد از جمعیت استان مصرف کننده ی مواد مخدر هستند در حالی که میانگین کشوری 5 درصد جمعیت است و از این رو استان کردستان 22 امین استان کشور و جزء ده استان پاک کشوراست.

, کردتودی,  ,

وی گفت: هر چند در 15 سال اخیر رشد اعتیاد در استان کردستان دو برابر شده است اما با توجه به اینکه 6 درصد جمعیت معتادین به صورت میانگین کشوری خانم هستند این آمار در استان کردستان 2 درصد است.

,

وی افزود: در کمپ ترک اعتیاد بانوان استان کردستان 15 زن بستری هستند که 12 نفر آنها به صورت اختیاری مراجعه کرده اند اما در کل در استان کردستان 15 زن متجاهر کارتن خواب وجود دارند که با دستگیری ان ها و پاک شدنشان بعد از 6 ماه متاسفانه به دلیل طرد خانواده شان دوباره 90 درصد انها به اعتیاد بازمی گردند، هر چند تعدادی از خیرین در این زمینه بسیار به ما کمک کرده اند.

,

, ,

به دلیل مصرف مواد مخدر در شب، حاضر به حضور در گرمخانه نیستند

, به دلیل مصرف مواد مخدر در شب، حاضر به حضور در گرمخانه نیستند, به دلیل مصرف مواد مخدر در شب، حاضر به حضور در گرمخانه نیستند,

حریری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اگر معتادین از یک نقطه جمع آوری شوند مسلماً نقطه دیگری برای خود انتخاب می کنند سعی کرده ایم نقطه آلوده معتادین را شناسایی کنیم و کارهای دیگری در این راستا صورت گیرد لذا طبق "مپینگ" یا مطالعه ی دانشگاه علوم پزشکی در پاتوق معتادین کارتن خواب ثابت شد که گورستان تایله آلوده ترین نقطه استان کردستان از نظر محل تجمع کارتن خواب هاست لذا به جای جمع آوری معتادین از این مسیر، در ضلع جنوبی گورستان تایله کمپ بانوان، شیلتر خانم ها و شیلتر آقایان ، گروه های سیار کاهش آسیب در آنجا مستقر شدند و به انها خدمات روانشناسی و کمک به ترک اعتیاد را ارائه می دهند.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان تصریح کرد: سعی کرده ایم به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم آنجا را مدیریت و برنامه ریزی خاص برای کاهش این آسیب ها ارئه دهیم تا بتوانیم پایان کارتن خوابی را داشته باشیم اما متاسفانه با وجود اینکه گرمخانه ای هم در شهر سنندج راه اندازی شده است چون یک سری از زنان و مردان معتاد مصرف کننده مواد مخدر در شب هستند حاضر به حضور در این شیلترها نیستند لذا در این مکان ها حضور نخواهند داشت.

,

, ,

وی ادامه داد: در سال جاری تا به امروز 400 نفر دستگیری مواد مخدر داشتیم که 200 نفر معتاد کارتن خواب بودند که بعد از 6 ماه بستری و پاک شدن دوباره به مصرف بازگشتند و درآمد خرید مصرف مواد مخدر را از تفکیک زباله ها، دزدی و گدایی کسب می کنند.

,

این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه شهروندان سنندجی معتاد متجاهری را دیدند که مشغول به مصرف مواد مخدر هستند و یا برای انها اذیت و آزاری دارند می توانند به شماره 128 یا سامانه پلیس مبارزه با مواد مخدر تماس گرفته تا با حکم قضایی این افراد دستگیر شوند.

,

وی در پایان گفت: طبق وضعیت جهانی در اعتیاد 90 درصد معتادین درمان نمی شوند اما در حال حاضر تامین اعتبار برای درمان معتادین وجود دارد و لازم است که مصرف کننده ها شناسایی و دستگیر شوند تا درمان انها به شیوه هایی دیگر صورت گیرد و دیگر این فرد به مصرف مواد بازنگردد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه