اخبار داغ

مدعیان ارتباط با دنیا عاجز از تعیین تکلیف یک کشتی!

توقف کشتی "گرند فری" در ایستگاه بروکراسی/ قطع ارتباط جهانی با تعلل دولت تدبیر و امید

توقف کشتی "گرند فری" در ایستگاه بروکراسی/ قطع ارتباط جهانی با تعلل دولت تدبیر و امید
توقف چندماهه فعالیت کشتی گرندفری در خط کشتیرانی بوشهر به قطر در ایستگاه وعده‌های مسئولان خوشایند مردم و بخش خصوصی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ تحریم های ظالمانه آمریکا با همراهی غرب برای تسلیم ایران در سال های گذشته از لفافه الفاظ بیرون آمده و تهدید علنی به تروریسم اقتصادی تبدیل شده است. تلاش آمریکا و دولت های وابسته برای انزوای سیاسی و اقتصادی ایران برای به حداکثر رساندن فشار اقتصادی به ایران به اعتراف دولتمردانی منجر شده است که صراحتاً می کویند راه حلی برای مشکلات کشور بدون نگاه به خارج  بلد نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

دوقطبی سازی های کاذب در جامعه، پیوند یا بهتر بگوییم گروگان گرفتن معیشت مردم برای تحمیل قراردادهای زیان بار برجام تا جایی که حل مشکل آب مردم هم به برجام مرتبط شد از هنرنمایی های دولت مستقر است. زمینه چینی برای امضای برجام های موشکی و منطقه ای از دیگر تقلاهای دولت تدبیر و امید است و در آخرین مورد اصرار به پذیرش FATF به بهانه اینکه با نپذیرفتن آن ارتباط ایران با دنیا قطع می شود فصل الخطاب سخنان دولتمردان است.

,

1831414

, 1831414,

داستان کشتی گرندفری در بوشهر این روزها داستان وعده های تکراری مسئولین است و مشخص نیست که مشکل کجاست.

,

آغاز داستان از تیر ۹۸ بود، گرندفری که توسط فرانسوی ها ساخته و توسط یونانی ها تکمیل شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی برای راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر به دوحه قطر در آب های بوشهر لنگر انداخت. این کشتی قابلیت حمل ترکیبی بیش از ۲ هزار تن بار بسته بندی شده در کانتینر و تا یک هزار و ۷۰۰ نفر مسافر را دارد و با استفاده از ۴ موتور و سرعت ۲۰ گره دریایی مسیر بوشهر دوحه را ۱۲ ساعته طی می کند.

,

در آن تاریخ سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: این کشتی در مرحله نخست در راستای راه‌اندازی خط کشتیرانی بوشهر- قطر خدمات خود را در زمینه حمل بار و کالای تجاری آغاز و سپس با فراهم شدن ظرفیت مسافری در مسیر بوشهر – قطر اقدام به جابجایی مسافر می‌کند.

,

شهریور ۹۸ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: نخستین خط کشتیرانی مداوم ایران با قطر در هفته جاری به صورت مستمر قرار است هفته‌ای یک بار بوشهر را به مقصد دوحه قطر ترک کند. این کشتی می‌تواند بار و مسافر را به صورت همزمان جابه‌ جا کند و به دلیل آنکه قرار بود در ابتدا برای نخستین سفر آن، تنها بار را به قطر بفرستیم و تصمیم عوض کند وقفه‌ای به وجود آمد.

,

دو هفته از این تاریخ هم گذشت اما به دلیل مشکلات متعدد کشتی بوشهر-قطر حرکت نکرد مدیرکل بنادر استان بوشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا با وجود اعلام تاریخ دوم شهریورماه برای حرکت این کشتی به سمت دوحه این اتفاق نیافتاده است؟ گفت: مشکلاتی برای سوخت این کشتی به وجود آمد و در درجه دوم می‌خواستیم مسافر را هم به صورت همزمان جابه‌جا کنیم بنابراین هماهنگی‌های آن انجام شد و قرار بود آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری این کار را انجام دهند و نسبت به فروش آن اقدام کنند.

,

1831416

, 1831416,

مهر ۹۸ در نتیجه پیگیری‌های مردمی برای راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر قطر با اتمام تعمیرات ترمینال مسافری دوحه و تعیین تکلیف تخصیص سوخت یارانه ای به این خط کشتیرانی در آب های ایران، پیش بینی می شود شاهد افتتاح آن تا پایان آبان ماه سال جاری باشیم.

,

در ارتباط با این خط کشتیرانی، مسئله سوخت بسیار مهم و اساسی است و پیگیر آن هستیم که بتوانیم سوخت یارانه‌ای را به آن اختصاص دهیم و در صورت تحقق این مهم با توجه به اینکه در زمینه مسافری اصلی‌ترین هزینه مربوط به سوخت است، بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا سفر دریایی در مسیر یاد شده را به گونه ای تعریف کنیم که بخش مربوط به آب های ایران سوخت یارانه ای بگیرند، گفت: علاوه بر این به بخش دیگری که در خارج از آب های ایران قرار می گیرد سوخت بانکرینگ تعلق خواهد گرفت تا اینگونه بخشی از هزینه ها پوشش داده شود.

,

دی ۹۸ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگاران درباره کشتی گرندفری بار دیگر خبر از راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر – قطر داد و گفت: مشکلات بندر دوحه در حال حل شدن است و تنها مشکل کنونی ما عدم اختصاص سوخت یارانه‌ای به این کشتی‌ است که حرکت آن را با مشکل مواجه کرده است. سیاوش ارجمندزاده اظهار داشته است: مشکلات بسیاری سر راه، خط کشتیرانی بوشهر-دوحه وجود داشت که آماده نبودن بندر دوحه یکی از آن‌ها بود اما بر اساس وعده‌هایی که مسئولان این بندر اعلام کرده بودند، قرار بود تا ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ مشکلات بندر دوحه حل شود که به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است.

,

وی یکی از بزرگترین مشکلات و موانع در این مسیر را سوخت یارانه‌ای دانست و از مذاکرات برای حل این مشکل خبر داد، ارجمندزاده ابراز امیدواری کرد منتظریم این مسئله نیز حل شود و بتوانیم خط کشتیرانی بوشهر-دوحه را هر چه سریع‌تر راه‌ بیاندازیم. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه هنوز مشکل سوخت یارانه‌ای حل نشده است و بر این اساس سوخت بر مبنای نرخ بانکرینگ به این خط کشتیرانی اختصاص می‌یابد، ادامه داد: قیمت هر لیتر گازوئیل با نرخ بانکرنیگ بر مبنای نرخ ارز بوده و در حال تغییر است که از لیتری ۶۸۰۰ تومان تا لیتری ۷۲۰۰ تومان متفاوت خواهد بود.

,

دی ۹۸  معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با اشاره به موضوع کشتی بوشهر-قطر و نیاز به رسیدگی این موضوع عنوان کرد: این کشتی در هر سفر نیاز به ۱۰۰ تن سوخت دارد. در این موارد واقعا آدم دلش می‌سوزد و باید وضعیت آن معلوم شود، چون سرمایه‌گذاری شده، کشتی گرندفری از خرداد ماه در بوشهر پهلو گرفته و نیاز به رسیدگی عاجل دارد.

,

بابک دین‌پرست در مورد کشتی گرندفری گفت: این موضوع برای من خیلی جالب است. دیده ام که آقای استاندار بسیار پیگیر است و چندین نامه نیز ارسال شده است. الان این کشتی ۷ ماه است که ایجا مانده، می‌خواهیم به آن کمک کنیم یا نه؟ اصلا می شود به آن تسهیلات داد یا خیر. اگر نمی‌توانیم بگوییم کشتی را بردار و ببر و بعد آن را هر جا بُرد نگوییم که چرا ما نتوانستیم و نشد یک کشتی را نگهداری کنیم. من نمی‌دانم مالکیت این کشتی به چه شکل است اما به من گفته‌اند که این کشتی از خرداد ماه در بوشهر پهلو گرفته و من ۷-۶ نامه از استاندار درباره آن دیده‌ام. اگر من به جای مسئول مربوطه بودم با چند نفر می‌نشستیم و فکری برای این کشتی می کردیم که بررسی شود در این باره می توان چه کاری انجام داد تا آینه دق مردم نشود.

,

 

,

1831415

, 1831415,

بهمن ۹۸ مدیرکل بنارد استان بوشهر در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه کشتی مسافربری بوشهر به قطر شش ماه است که متوقف شده است، تاکید کرد: مشکل اصلی کشتی مسافربری بوشهر به قطر تامین سوخت یارانه ای است که برخی از وزرا و معاون رئیس جمهور در سفری که به استان بوشهر داشتند قول مساعد دادند اما هنوز خبری نیست.

,

ارجمند زاده خاطرنشان کرد: این کشتی بزرگ هنوز در لنگرگاه بندر بوشهر قرار دارد و آمادگی کامل دارد که هر زمان سوخت مورد نیاز تامین شود فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

,

به گزارش سپاس؛ حالا پس از گذشت ماه ها و مطرح شدن وعده‌های بسیار هنوز این خط کشتیرانی در نقطه اول خود قرار دارد و اتفاق تازه‌ای در این زمینه نیفتاده است.

,

دولتمردانی که بعد از چند ماه توانایی حل مشکل سوخت یک شناور که مسئله ای داخلی و در گرو اراده مسئولین است، ندارند و بخش خصوصی و یکی از راه ارتباطی ما با خارج از کشور اینکونه به دلیل مشکل سوخت معلق می ماند چگونه می توانند با دنیا تعامل کنند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه