اخبار داغ

امیرعبداللهیان:

آمریکا رفتار سازنده ای در منطقه ندارد

آمریکا رفتار سازنده ای در منطقه ندارد
دستیار ویژه رئیس و مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر مکانیزمی با محوریت دولت مرکزی افغانستان و مشارکت همه طرف‌های درگیر و نقش سازمان ملل برای ایجاد صلح در این کشور، حمایت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امیرعبداللهیان مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی در دیدار تادامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از هر مکانیزمی با محوریت دولت مرکزی افغانستان و مشارکت همه طرفهای درگیر و نقش سازمان ملل برای ایجاد صلح در این کشور، حمایت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
عبداللهیان با اشاره به لزوم برقراری هر چه سریعتر صلح در افغانستان، اظهار داشت: تشکیل دولت جدید براساس انتخابات، ضرورتی اساسی برای حفظ ثبات و امنیت در افغانستان می باشد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: خطراتی ایجاد صلح در افغانستان و منطقه را تهدید می کند. تلاش برای بی دولت سازی کشورهای منطقه، تشکیل دولت های ضعیف، نقشه جدید تجزیه کشورها و استفاده ابزاری از تروریسم از جمله خطراتی است که صلح و امنیت پایدار را تهدید می کند.
,
 
,
عبداللهیان در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های سازمان ملل برای تحقق صلح، اظهار داشت: ما به آمریکا هیچ اعتمادی نداریم و رفتار آنها در مذاکرات موسوم به صلح را توام با حسن نیت نمی دانیم.
,
 
,
وی با اشاره به این نکته که آمریکا رفتار سازنده ای در منطقه و از جمله افغانستان ندارد، تصریح کرد: ما معتقدیم که تا وقتی دولت افغانستان مرکز اصلی مذاکره با همه طرفها نباشد، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.
,
 
,
عبداللهیان خاطرنشان کرد: توجه به چند نکته مهم به برقراری صلح در کشور افغانستان کمک خواهد کرد از جمله، تمرکز بر قانون اساسی موجود، تلاش برای حفظ ساختار کنونی و تلاش واقعی برای ایجاد یک دولت مستقل و قوی در این کشور که همه اینها با تلاش سازمان ملل و کشورهای منطقه با محوریت دولت افغانستان و مشارکت مردم افغانستان دست یافتنی خواهد بود.
,
 
,
وی تصریح کرد: امروز داعش در حال خیمه زدن در افغانستان است. آمریکا در سطح سیاسی سکوت توام با رضایت در قبال این پدیده دارد و در سطح امنیتی و نظامی از داعش در افغانستان حمایت می کند، همانگونه که در عراق و سوریه رفتار کرد.
,
 
,
مدیرکل بین الملل در پایان اظهار داشت: اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکاست.کاخ سفید سنگ بنای بدی را گذاشت که دامان خودش را هم گرفته است.
,
 
,
در ادامه این دیدار تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان اظهار داشت: مذاکرات خوبی درخصوص برقراری صلح در افغانستان انجام گرفته است، ولی اکنون به سخت ترین مرحله این فرایند رسیده‌ایم که امیدواریم با تلاش جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دخیل در این موضوع بتوانیم دستاورد خوبی داشته باشیم.
,
 
,
وی افزود: مذاکرات ادامه دارد ولی تا دستیابی به توافق کامل راه زیادی در پیش است.
,
 
,
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، گفت: ما نمی توانیم آینده را صددرصد تضمین کنیم، ولی سعی داریم تا کشورها و بازیگران اصلی این حوزه را وارد مکانیزم صلح نماییم تا بتوانیم هرچه پویاتر در راستای دستیابی به امنیت پایدار در افغانستان قدم برداریم.
,
 
,
یوماماتو با تاکید بر اینکه، این مردم افغانستان هستند که باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند، اظهار داشت: تلاش سازمان ملل متمرکز بر این است که فضایی در کشور برقرار شود تا مردم افغانستان، خود در زمینه سیاسی، تشکیل دولت و شکوفایی اقتصادی مشارکت مستقیم داشته باشند و همه ما به عنوان اعضای دخیل در این موضوع باید در رسیدن به این هدف همگام باشیم.
,
 
,
وی در پایان از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان در زمان جنگ در آن کشور و از نقش مثبت کشورمان در کمک به حل مشکلات افغانستان قدردانی کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه