اخبار داغ

آیا بودجه دولت در معیشت مردم تأثیرگذار است؟

آیا بودجه دولت در معیشت مردم تأثیرگذار است؟
مصرف بودجه توسط دولت تاثیر مستقیم بر زندگی مردم عادی دارد زیرا مهم است که دولت از بودجه تدوین شده چه میزان به سلامت، فرهنگ، محیط زیست، دفاعی ...اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، بودجه دولت مهم‌ترین سند مالی است که دولت هرساله تهیه می‌کند و به مجلس ارایه می‌دهد . در واقع هر ریالی که دولت می‌خواهد کسب درآمد کند در سال آینده باید از مجلس مجوز آن را بگیرد از این جهت برای دولت‌ها مهم است که بتوانند بودجه واقع بینانه به مجلس ارایه دهند‌.

برای مردم  بودجه دولت مهم است، چون دولت از چه محل‌هایی می‌خواهد درآمد کسب کند و از چه منابعی هزینه کند مستقیم در زندگی مردم نقش دارد.

به طور مثال، برای مردم مهم است در زمان مالیات گرفتن دولت از چه پایه‌هایی مالیات می‌گیرد. آیا می‌خواهد از از اوراق استفاده کند یا بر روی فروش نفت تکیه دارد.

همه این ها بر معیشت مردم تاثیرگذار است. اگر دولت نتواند از محل‌هایی که مناسب است به تأمین مالی بپردازد و منابعی را کسب کند باید استقراض کند تا کمبود بودجه خود را تامین کند کاری که در سال‌های گذشته هم شاهد آن بودیم و مستقیم این امر بر تورم و فضای پولی مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد و سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند‌.

در خیلی از کشورها تعیین بودجه دولت مطالبه مردم از حاکمیت است و به زبان ساده دولت باید بودجه را برای مردم تدوین کند و بگویند بودجه ای که در نظر گرفتید چه تاثیراتی بر روی معیشت مردم دارد؟

مصرف بودجه توسط دولت هم تاثیر مستقیم بر زندگی مردم عادی دارد زیرا مهم است که دولت از بودجه تدوین شده چه میزان به سلامت، فرهنگ، محیط زیست ، دفاعی …اختصاص داده است .

لوایح بودجه‌ای که دولت هر ساله با بعضی تغییرات ارایه می‌کند یک مجلد تحت عنوان ماده واحده و پیوست دارد . در همین مجلد جداول مختلفی داریم که هر چه قدر جلوتر می‌رویم این جدول ها جزییات بیشتری را به مخاطب ارایه می‌دهند.

به طور مثال جدول ۱ نمایی از منابع و مصارف دولت را به ما نشان می‌دهد. و دولت از چه محل‌هایی می‌خواهد منابع کسب کند و در چه محل‌هایی می‌خواهد منابع را صرف کند در جدول نشان داده شده است.

باز خود این منابع که از سه دسته تامین می شوند: از محل در آمدها  کسب می‌شود که عمده در آمدها مالیاتی است. دوم واگذاری سرمایه‌های دولتی و حاصل از نفت است و سومی واگذاری مالی دولت است که عمدتا از محل فروش اوراق است.

امسال پیوستی که در لایحه بودجه اضافه شده بودجه استان‌ها است و مشخص شده که هر استان چه میزان نقشی در بودجه سال بعد دارند و پیوستی مرتبط با بحث هزینه ها داریم که در واقع هزینه‌هایی است که برنامه ریزی بر مبتنی بر عملکرد است و اطلاعات کلی این پیوست ها در ماده واحد ها امده است.

پس به طور کلی در جمع بندی مباحث بالا می توان گفت که بودجه یک پیش بینی از محل در آمدهای دولت و منابع آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه