اخبار داغ

شیراز، قلب تپنده‌ وقایع انقلاب؛

پیشرو در 15خرداد42/ دومین شهری که ساختمان ساواک را تسخیر کرد

پیشرو در 15خرداد42/ دومین شهری که ساختمان ساواک را تسخیر کرد
یکی از گزاره‌هایی که در سال‌های اخیر و با شدت گرفتن فضاسازی‌های روانی در حال ترویج بصورت مستمر و گسترده است، انتصاب سبک زندگی دم‌غنیمت‌شمار و عافیت‌طلبانه به مردم شیراز است. حال آنکه در حوادث مهم تاریخی سده‌ی اخیر، بخصوص در بازه زمانی انقلاب اسلامی، مردم شیراز در بسیاری از حرکتهای اعتراضی و ضداستعماری پیشران و پیشرو بوده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرویس تاریخ پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ طی گزارشی به بررسی "ترین‌های انقلاب در شیراز" پرداخت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
15خرداد42، همراهی محلاتی با امام خمینی
, 15خرداد42، , همراهی , محلاتی با امام خمینی,

پس از حوادث 15خرداد و دستگیری امام خمینی(ره)، آیت‌الله محلاتی ضمن اعلام تعطیلی عمومی در روز 16خرداد از مردم خواست تا در این روز در مسجد نو اجتماع کنند. اقدامات آیت‌الله محلاتی و سایر علما واکنش مقامات محلی را برانگیخت. در کمیسیونی با حضور سپهبد آریانا، ورهرام(استاندار فارس)، فرمانده نیروهای جنوب و فرماندهان لشکر و ژاندارمری در ساواک برگزار شد، آنها تصمیم گرفتند تا روحانیان مهم و متنفذ شهر را دستگیر کنند. از این رو فرمان دستگیری آیت‌الله محلاتی، سیدعبدالحسین دستغیب، سید مجدالدین مصباحی، جلال‌الدین آیت‌الله‌زاده (برادر آیت الله محلاتی)، مجدالدین محلاتی (فرزند آیت‌الله محلاتی) و سیدهاشم دستغیب صادر شد و علمای دستگیر شده به فرودگاه نظامی قلعه مرغی تهران و سپس پادگان عشرت‌آباد منتقل شدند.

,

علما و مراجع نسبت به بازداشت‌ها در شیراز و کشور و به خصوص بازداشت آیت‌الله بهاءالدین محلاتی واکنش‌های شدیداللحنی انجام دادند. آیت‌الله گلپایگانی در اعلامیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرد، چنین نوشت: «...مصائب جبران‌ناپذیر این دو روزه که باعث هتک احترام به مقدسات اسلام و مذهب شیعه گردید بی‌نهایت موجب تأثر وتأسف است. اقدام هیئت حاکمه به توقیف شخصیت بارزی مثل حضرت آیت‌الله خمینی و آیت‌الله محلاتی و سایر آیات و علما و مبلغین محترم و قتل جمع کثیری از مردم مسلمان بی‌گناه قلب مبارک حضرت ولی‌عصر ارواحنافداه را جریحه‌دار وملت شیعه را عزادار ساخت.»

,

آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی در پایان اعلامیه‌ای که به همین منظور صادر کرد چنین نوشت: «ما علاوه بر گرفتاری حضرت آیت‌الله خمینی از پیش‌آمد ناگوار گرفتاری آیت‌الله محلاتی و حجج اسلام آقای استرآبادی، آقای خلخالی، آقای خندق‌آبادی و آقای فلسفی واعظ شهیر و سایر خطبای عظام از تهران و حجج اسلام آقای دستغیب و آقای مجدالدین محلاتی از شیراز بسیار متأسفیم.»

,

یعنی علمای شیراز در نظر مراجع وقت آنقدر محترم بودند که نام آنها در کنار امام خمینی(ره) آمده و علما و مراجع نسبت به دستگیری آنها اعتراضات شدیدی داشته‌اند. این تعداد دستگیری و این سطح اعتراضات در هیچ شهر دیگری بجز شیراز و قم اتفاق نیافتاده است.

,



,
,
, ,
 
,

وای علی کشته شد

, وای علی کشته شد,

دکتر شریعتی با تمام انتقاداتی که به افکارش وارد است، در شکل‌گیری آراء و عقاید بسیاری از انقلابیون نقش ویژه‌ای داشته است. خبر ناگهانی فوت وی در سال56 باعث شد تا در شیراز مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار شود. این مراسم در مسجد نو و با سخنرانی مجدالدین مصباحی انجام گرفته و در آن، مجدالدین مصباحی علیه اسرائیل موضع می‌گیرد.

,

در پایان مراسم، شرکت‌کنندگان شعار «وای علی کشته شد» و «درود بر خمینی» داده و با ماموران درگیر شدند و شیشه‌های شراب‌فروشی‌ها را شکستند.

,

این مراسم علاوه بر اینکه نخستین حرکت عمومی مردم شیراز در سال56 بود، شیراز را بعنوان تنها شهری که در آن مراسم بزرگداشت شریعتی مطرح شد در سطح کشور بالا برد.

,

این 12شهر نظامی

, این 12شهر نظامی,

پس از کشتار 17شهریور، طی اعلامیه‌ای در 12شهر کشور حکومت نظامی اعلام شد. نکته‌ی جالب درباره‌ی این اعلامیه اینست که از میان 12شهر که در آن حکومت نظامی اعلام شده 3شهر شیراز، کازرون و جهرم یعنی 25درصد شهرها، متعلق به استان فارس بوده و این در میان استان‌های کشور بی‌نظیر است.

,
 
,
 
, ,
 
,

ساواک تسخیر می‌شود

, ساواک تسخیر می‌شود,

شاید جالب باشد بدانید که شیراز اولین مرکز استان و دومین شهر کشور است که ساواک در آن به تسخیر انقلابیون در می‌آید. درست در روز 21 دی ماه 57 مردم با حمله به ساختمان ساواک در خیابان استانداری (میدان امام حسین فعلی) موفق به تسخیر آن می‌شوند. تسخیری که چندان هم بی‌دردسر نبود و در آن سه نفر از جمله یک دانش آموز شهید شده و 15 نفر زخمی می‌شوند.

, اولین , ساواک , تسخیر ,

نکته‌ی جالب‌تر این موضوع اینست که اولین شهر کشور که ساواک در آن تسخیر شده نیز متعلق به استان فارس است؛ مردم فیروزآباد در 20دی ماه موفق به تسخیر ساختمان ساواک شهرشان می‌شوند.

,

این وقایع و بسیاری وقایع دیگر در بعد از انقلاب نشان می‌دهد که مردم شیراز علی‌رغم فعالیت فرهنگی وسیع ضداسلامی رژیم پهلوی و فرقه ضاله‌ی بهاییت در این شهر، همیشه در صراط مستقیم پیشرو و فعال در مبارزات علیه رژیم پهلوی بوده‌اند.  

,

,
, ,




 
,
, ,
,
, ,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه