اخبار داغ

استاد دانشگاه البرزی مطرح کرد:

بی مهری مسئولین، شعر دفاع مقدس را به فراموشی سپرد/ اشعار مقاومت تأثیر انکارناپذیری بر فرهنگ عمومی‌ جامعه دارند

بی مهری مسئولین، شعر دفاع مقدس را به فراموشی سپرد/ اشعار مقاومت تأثیر انکارناپذیری بر فرهنگ عمومی‌ جامعه دارند
مریم ولد بیگی گفت: شاعران بسیاری در زمینه دفاع مقدس شعر سروده اند اما متاسفانه این گنجینه بسیار پراکنده است بنابراین بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس باید با فراخوانی از تمامی شاعران دعوت کند و شعرهای اصیل این عرصه را جمع آوری و در قالب گنجینه ای ارزشمند برای آیندگان نگه داری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه خوارزمی کرج  در گفتگو با "تیتریک" گفت: پیشینیه و پشتوانه بیش از هزار ساله شعر فارسی، سرمایه عظیمی برای شاعران عصر انقلاب و دفاع مقدس بود و هست؛ پشتوانه ای که دیگر انواع و گونه های ادبی از آن بی بهره یا کم بهره اند.همین است که شعر،  رسانه و تکیه گاه اصلی طرح اندیشه ها و آرمان ها و عواطف این دوره است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

مریم ولد بیگی ادامه داد: حماسه شکوهمند هشت سال دفاع مقدس و صبوری و شکیبایی شگفت جامعه ای که لحظه های آتش و خون را در آزمونی بزرگ گذراند، در قلمرو شعر شاعران و سرایندگان تجلی و تصودی ارجمند و شایسته یافته است.

,

وی ادامه داد: شعر در این نقطه نه تنها ترسیم رشادت ها، شهادت ها، ایثارها، مقاومت، عرفان و ایمان جبهه، که جلوه گاه مظلومیت و عظمت امتی است که در ازدحام خوف و خطر تمام توان و هستی خویش را به میدان آورده است. این عظمت ها آن چنان چشمگیر و بزرگ است که حتی شاعرانی که پیوستگان به قلمروهای دیگر فکری هستند، نتوانسته اند ساده و بی اعتنا از کنار آن بگذرند.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شعر دفاع مقدس در مسیر تکامل خویش در دو مقطع، دوران هشت ساله و پیش از آن، کم کم هویت و شناسنامه ای مستقل می یابد که با اندک تامل، آن را از دیگر سروده ها می توان باز شناخت.

,

ولد بیگی افزود:بررسی شعر برخی از شاعران این دوره چون سلمان هراتی، عبدالجبار کاکائی، قیصر امین پور، حسین اسرافیلی، غلامرضا کافی، سپیده کاشانی، حسین حسینی، پرویز بیگی، حبیب آبادی و ... نشان می دهد که ویژگی های موجود در اشعار شاعران دفاع مقدس را می توان به دو بخش تقسیم نمود: ویژگی ها و معیارهای زبانی و ویژگی های محتوایی، ویژگی هایی که در سطح زبان در شعر مورد بررسی دیده می شود عبارتند از:ترکیب سازی، آوردن اصطلاحات و تعابیر عرفانی، واژه ها و تصاویر مخصوص جنگ های مدرن، گسترده بودن دایره واژگان بلند و طولانی بودن سروده ها و انتخاب زبان روایی و داستانی.

,

وی ادامه داد: در سطح مضامین و مفاهیم نیز شعر دفاع مقدس تغییری بنیادین را تجربه کرد و مضامین جدیدی همچون مفاهیم مذهبی و عشق وافر به ائمه، روی آوردن به نهضت عاشورا و حماسه کربلا، انتظار فرج و موعود، نزدیک شدن به سبک هندی، نمادگرایی، ازدحام آرایه ادبی در پاره ای از اشعار، پاسداشت و توصیف شهید و شهادت، خود اتهامی، مبارزه با ستم و ستمگران، مدح امام امت و شهادت وارد شعر شد.

,

این استاد دانشگاه البرزی تاکید کرد: شعر دفاع مقدس از نظر زبان و محتوا ویژگی های خاصی دارد که در دوران قبل از آن مشاهده نمی شود و این ویژگی ها و مولفه ها، تحت تاثیر فاع مقدس بر شعر معاصر ایران عارض شده اند.

,

ولد بیگی گفت: در دوره اول، که زمان اوج‌گیری شعر انقلاب و جنگ است، قالب‌های سنتی به‌طور فراگیر در خدمت مفاهیم تازه درمی‌‌آیند. در سال‌های نخست، محتوا بر فرم غلبه پیدا می‌‌کند، روح جمعی بر روح فردی غالب می‌‌شود، امیدواری و آرمان‌خواهی در شعر تجلی می‌‌کند.

, .,

وی افزود: با گذشت زمان شعر مقاومت به دلیل نوگرایی در ایران از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا به امروز، به حیات خود ادامه داده و توانسته است در مسیر رشد و بالندگی قدم بردارد. این شعر با ایجاد تغییرات اساسی در محتوا و گاهی در شکل، ادبیات معاصر ایران را بسیار غنی و پربار کرده است.

, .,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: شاعران بسیاری در زمینه دفاع مقدس شعر سروده اند ولی متاسفانه این گنجینه بسیار پراکنده است بنابراین بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس باید با فراخوانی از تمامی شاعران دعوت کند و شعرهای اصیل این عرصه را جمع آوری و در قالب گنجینه ای ارزشمند برای آیندگان نگه داری کند.

,

ولدبیگی خاطر نشان کرد: اگر هر استان بتواند گنجینه آثار شعر دفاع مقدس و مقاومت خود را جداگانه جمع آوری کند در این شرایط می توان شاعران این زمینه را نیز شناسایی کرد و از قلم آنها در عرصه های مختلف نظام استفاده کند ولی متاسفانه شعر دفاع مقدس اکنون بسیار سردر گم است زیرا بی مهری ها به آن بیداد می کند.

,

وی در خاتمه گفت: تأثیر جنگ، مانند دیگر دگرگونی‌های اجتماعی و سیاسی و البته بسیار بیشتر از آن‌ها، بر ادبیات انکار ناپذیر است ولی چاپ این آثار ارزشی صرفا در فضای مجازی آسیب پذیر است بنابراین باید برای حفظ این آثار از طرف مسئولین اقدامی صورت گیرد زیرا این اشعار تأثیر انکارناپذیری بر فرهنگ عمومی‌ جامعه دارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه