اخبار داغ

پنجمین قرارداد IPC امضا شد

پنجمین قرارداد IPC امضا شد
قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، به عنوان پنجمین قرارداد IPC ، میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، امروز (شنبه، 19 بهمن‌ماه) بین احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا امضا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مدت این قرارداد که در قالب مدل قراردادی نفت‌خیز جنوب امضا شده است، 10 سال، ارزش قرارداد حدود یک میلیارد و 380 میلیون دلار و هدف از اجرای قرارداد، افزایش تولید روزانه میدان‌های پارسی و پرنج از 52 هزار بشکه فعلی به 85 هزار بشکه‌ و دستیابی به حدود 121 میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی است. 

,

بر اساس این گزارش، افزایش 33 هزار بشکه‌ای تولید نفت این میدان‌ها (با احتساب هر بشکه 50 دلار) مطابق هدف‌گذاری قرارداد، در حکم یک میلیون و 650 هزار دلار درآمدزایی روزانه برای کشور است و اجرای این قرارداد ضمن ایجاد ثروت، فرصت خوبی را برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر شرکت‌های داخلی و بهره‌مندی بیشتر از توان متخصصان و سرمایه انسانی ایرانی و بومی در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز ایجاد خواهد کرد.

,

حفاری 29 حلقه چاه جدید، تعمیر هشت حلقه چاه موجود، اجرای عملیات فرازآوری مصنوعی با استفاده از گاز، نصب پمپ‌های درون‌چاهی در 45 حلقه چاه و اجرای عملیات لایه شکافی و نصب لوله‌مغزی، از جمله فعالیت‌هایی است که در شرح کار تحت‌الارض این قرارداد آمده و در بخش سطح‌الارض نیز انجام فعالیت‌هایی از جمله بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تاسیسات موجود، احداث واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و تزریق گاز هدفگذاری شده است.

,

گفتنی است پیش از این، توافقنامه توسعه میدان‌های پارسی و برنج در مردادماه سال گذشته، بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و گروه مپنا امضا شده بود.

,

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی و در 125 کیلومتری شهر اهواز واقع شده است. این میدان در سال 1343 کشف و بهره‌برداری از آن در سال 1345 با تولید روزانه 7 هزار و 400 بشکه آغاز شد و تاکنون 89 حلقه چاه در آن حفاری شده است. میدان پرنج نیز در میان میدان‌های کرنج و پارسی، در امتداد جنوب شرق-شمال غرب در 75 کیلومتری شهر بهبهان و 40 کیلومتری رامهرمز قرار گرفته است. بهره‌برداری از این میدان از سال 1386 آغاز شد و تا کنون 11 حلقه چاه در آن حفاری شده است.

,

منبع: تسنیم

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه