اخبار داغ

دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب در کردستان

از ویزیت بیماران توسط پزشکان هندی و پاکستانی تا ساخت مجهزترین بیمارستان فوق تخصصی غرب کشور

از ویزیت بیماران توسط پزشکان هندی و پاکستانی تا ساخت مجهزترین بیمارستان فوق تخصصی غرب کشور
قبل از انقلاب و در برهوت فقدان پزشک ایرانی، 84 درصد از پزشکان استان کردستان را پزشکان هندی و پاکستانی تشکیل می دادند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی غرب کشور در همین استان کردستان ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، بهمن سال 1398 هم فرا رسید به کوری چشم دشمنان ملت سرافراز ایران اسلامی تولد چهل و یک سالگی انقلاب را جشن  می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

این انقلاب پدیدهای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گرانمایه این شجره پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

,

این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سالها طول میکشد تا همه آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

,

انقلاب شکوهمند اسلامی در حالی پا به چهل و یکمین بهار خود نهاده که نظام سلامت و بهداشت ایران از زمان پیروزی انقلاب موفقیتی چشمگیر و غیرقابل انکار را در مسیر رشد و توسعه کسب کرده است و استان کردستان هم از این امر مستثنی نبوده است.

,

ارتقای سطح سلامت و بهداشت مهمترین دستاورد انقلاب در کردستان

, ارتقای سطح سلامت و بهداشت مهمترین دستاورد انقلاب در کردستان,

کردستان یکی از استان هایی است که قبل از انقلاب از لحاظ بهداشت، درمان ، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از هیچگونه امکانات تشخیصی با تکنولوژی بالا برخوردار نبود، اما هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی امکانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه های متعدد و مجهز به امکانات روز در استان وجود دارد و شهرها و روستاهای استان در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

,

ارتقای سطح سلامت و بهداشت در شهرها و روستاها، افزایش تعداد پزشکان،کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، کنترل و ریشه کنی بیماری های واگیردار، رشد و بهبود تغذیه، توسعه بیمه های درمانی، افزایش امید به زندگی،پوشش همگانی خدمات درمانی و پزشکی در سایه اجرای طرح تحول سلامت تنها گوشه ای از رهاوردهای انقلاب اسلامی برای درمان و سلامت مردم کردستان است.

,

, ,

افزایش تخت های بیمارستانی استان کردستان نسبت به قبل از انقلاب

, افزایش تخت های بیمارستانی استان کردستان نسبت به قبل از انقلاب,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب تنها هفت بیمارستان آن هم با تجهیزات بسیار کم با 255 تخت در استان وجود داشت گفت: هم اکنون تعداد بیمارستان های استان به 19 باب با سه هزار و 96 تخت فعال رسیده است.

, کردتودی ,

وی با بیان اینکه در زمان رژیم پهلوی استان کردستان از داشتن هر گونه امکانات درمانی تخصصی محروم بود ، افزود: در حال حاضر بیمارستان ها و مراکز درمانی استان کردستان مجهز به دستگاه آنژیوپرافی ، رادیوتراپی ، سی تی اسکن و شتاب دهنده خطی ام آر آی است.

,

دکتر فرزین رضاعی گفت: در قبل از انقلاب استان کردستان از داشتن مراکز پزشکی آموزشی و درمانی محروم بود اما در حال حاضر به مدد انقلاب اسلامی 4 باب مراکز پزشکی و درمانی در استان کردستان فعال است.

,

84 درصد پزشکان قبل از انقلاب خارجی بودند

, 84 درصد پزشکان قبل از انقلاب خارجی بودند,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر اینکه قبل از انقلاب 94 پزشک عمومی و 32 پزشک متخصص در استان کردستان فعالیت داشتند ، بیان داشت: از این تعداد 84 درصدشان پزشکان هندی و پاکستانی بودند، اما در حال حاضر 391 پزشک عمومی و 307 پزشک متخصص و 36 فوق تخصص در استان کردستان که 100 درصد آنها ایرانی هستند مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

,

وی تعداد دندانپزشکان استان در دوران قبل از انقلاب را پنج نفر عنوان کرد و گفت: هم اکنون در بخش درمان 155 دندانپزشک مطب دار و در بخش بهداشت نیز 77 نفر مشغول خدمت در استان هستند.

,

, ,

دکتر رضاعی تعداد خانه های بهداشت قبل از انقلاب را 22 باب، مراکز روستایی را 28 مرکز و مراکز شهری را 17 مرکز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 6293 باب خانه بهداشت، 71 مرکز روستایی و 78 مرکز شهری در استان وجود دارد.

,

به گفته این مسوول قبل از انقلاب 40 درصد مردم استان کردستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار داشتند اما امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این پوشش به 100 درصد رسیده است.

,

دسترسی مردم کردستان به آب آشامیدنی سالم قبل از انقلاب صفر درصد بود

, دسترسی مردم کردستان به آب آشامیدنی سالم قبل از انقلاب صفر درصد بود,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان داشت: در زمان طاغوت استان کردستان از داشتن دانشکده پزشکی محروم بود اما در حال حاضر 12 واحد مناسب خوابگاه دانشجویی و پنج دانشکده پرستاری، مامایی ، پزشکی بهداشت و پیراپزشکی در سطح استان کردستان با 2 هزار 627 دانشجو فعالیت دارد.

,

وی با بیان اینکه در قبل از انقلاب میزان دسترسی مردم استان کردستان به آب آشامیدنی سالم صفر درصد بود ، اظهارداشت: در حال حاضر  99.5  درصد خانوارها در سطح استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

,

دکتر رضاعی درصد زایمان ایمن در بیمارستان های استان را قبل از انقلاب صفر و هم اکنون 99.6 درصد ذکر کرد و گفت: تعداد تخصص های پزشکی قبل از انقلاب سه تخصص بوده و هم اکنون 30 تخصص است.

,

وی همچنین به پذیرش دستیار در دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: هم اکنون این دانشگاه در هفت رشته داخلی، روان پزشکی، زنان و زایمان، کودکان، بیهوشی، جراحی و طب اورژانش پذیرش دستیار دارد.

,

افزایش امید به زندگی مردم استان کردستان بعد از انقلاب

, افزایش امید به زندگی مردم استان کردستان بعد از انقلاب,

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه بیان داشت: میزان امید به زندگی در قبل از انقلاب در استان کردستان 55 سال بود اما در حال حاضر امید به زندگی در مردان به 72 و در زنان به 74 سال رسیده است.

,

دکتر رضاعی با اشاره به فعالیت 2 رشته کاردانی ، 14 رشته کارشناسی و 11 رشته کارشناسی ارشد در مراکز دانشگاهی استان کردستان گفت: قبل از انقلاب استان کردستان از داشتن مراکز دانشگاهی محروم بود.

,

افتتاح بخش LDR با امکانات رفاهی بهداشتی جداگانه در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج

, افتتاح بخش LDR با امکانات رفاهی بهداشتی جداگانه در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج,

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی خدمات درمان تامین اجتماعی است.مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان از سال 1369 ابتدا از طریق خرید خدمات درمانی برای بیمه شدگان تحت پوشش در بخش درمان غیر مستقیم فعالیت خود را آغاز کرد و بتدریج همزمان با گسترش درمان غیر مستقیم ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی و در بخش درمان مستقیم نیز مورد توجه قرار گرفته و به توسعه آن پرداخته شد .

,

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کردستان هم اکنون با دارا بودن 2 بیمارستان در شهرهای سنندج و سقز، یک پلی کلینیک تخصصی در سنندج و سه درمانگاه تخصصی در شهرهای بیجار، قروه و مریوان و 2 درمانگاه عمومی در شهرهای کامیاران و بانه به ارائه خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان این سازمان می پردازد.

, کردتودی,

وی افزود: در مجموع وضعیت مراکز ملکی استان کردستان در مقایسه با کشور، هم از لحاظ تعدادی و هم از لحاظ کیفی، دارای وضعیت مطلوبی بوده و با ساخت درمانگاه دیواندره تنها استان کشور هستیم که تمام شهرستان‌های آن دارای حداقل یک مرکز درمانی ملکی است.

,

دکتر هوشنگ فولادی در ادامه با اشاره به اینکه در مجموع تعداد مراجعه کنندگان سرپایی مراکز تامین اجتماعی استان بیش از یک میلیون نفر در سال گذشته بوده است، اعلام کرد: همچنین در همین مدت در بیمارستان‌های سنندج و سقز 22 هزار و 923 نفر بستری و تحت درمان قرار گرفته و 10 هزار و 169 مورد عمل جراحی در این بیمارستان‌ها انجام شده است.

,

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان از افتتاح 2 طرح توسعه اورژانس و بخش LDR در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج همزمان با دهه فجر امسال در سنندج خبر داد و بیان داشت: طرح تغییر کاربری بلوک زایمان بر اساس الگوی LDR بیمارستان تامین اجتماعی سنندج با ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ایجاد شده که شامل ۱۵ میلیارد ریال برای توسعه و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تجهیزات پزشکی است.

,

وی تصریح کرد: این بخش به مساحت ۵۱۵ مترمربع دارای پنج اتاق زایمان و یک اتاق ایزوله است که با تغییرات ایجاد شده در آن ارتباط منطقی و استاندارد فضای بلوک زایمان و بخش NICU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) ایجاد و بر این اساس مشکل انتقال نوزادان به بخش مذکور در صورت نیاز مرتفع شده است.

,

وی اضافه کرد: این طرح با توجه به سیاست‌های طرح تحول نظام سلامت در راستای ارتقای سلامت مادران، افزایش جمعیت و افزایش زایمان طبیعی اجرایی شد.

,

دکتر فولادی در تعریف بخش LDR یادآور شد: این بخش به مکان‌هایی در زایشگاه ها گفته می‌شود که هر مادر در فضایی با امکانات رفاهی و بهداشتی جداگانه از تخت های بستری با حفظ حریم خصوصی هنگام زایمان طبیعی استفاده می‌کند.

,

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان تاکید کرد: در این بخش ها شرایط زایمان فیزیولوژیک و زایمان بدون درد برای مادر فراهم و به زایمان طبیعی مادران کمک بسزایی می‌کند.

,

, ,

ساخت بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دستاورد انقلاب در کردستان

, ساخت بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی دستاورد انقلاب در کردستان,

بیمارستان فوق تخصصی کوثر سنندج یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان در استان کردستان است که در حال حاضر با 540 تخت بیمارستانی به مردم خدمات رسانی می کند.

,

این بیمارستان در ۱۰ طبقه و با زیربنای ۵۴ هزار مترمربع شامل بخش های مختلف درمانی و آموزشی است.

,

عملیات احداث بیمارستان 540 تختخوابی کوثر سنندج که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان است در سال 1388 شروع شد.

,

این بیمارستان دارای بخش های اتاق عمل، بخش دیالیز، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه، بستری، رادیولوژی، کلینیک های تخصصی، CSR آمفی تئاتر و بخش های دیالیز، ICU رادیولوژی، پزشکی هسته ای، داروخانه و سایر بخش های اداری و پشتیبانی است که بعنوان بزرگترین دستاورد حوزه بهداشت و درمان در استان کردستان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه