اخبار داغ

استاد تئاتر:

زنگ خطر تئاتر دفاع مقدس در کشور به صدا در آمده است

زنگ خطر تئاتر دفاع مقدس در کشور به صدا در آمده است
عاطفه حسینی گفت: زنگ خطر تئاتر دفاع مقدس در کشور به صدا در آمده است و اگر دستگاه های متولی گام های اساسی در این زمینه بر ندارند این هنر در آینده به فراموشی سپرده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد برجسته تئاتر کشور در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" با بیان اینکه مردم استان البرز تئاتر دفاع مقدس را بیشتر با تئاتر خیابانی می شناسند، گفت: مسئولین و متولیان تئاتر دفاع مقدس مثل سازمان‌های حفظ ارزش های دفاع مقدس، بسیج هنرمندان، اداره کل فرهنگ وارشاد و ..انگیزه لازم را به هنرمند نمی دهند و ذهنشان جای دیگر است و دغدغه تئاتر ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

عاطفه حسینی با بیان اینکه وضعیت حوزه نشر دفاع مقدس نسبت به اجراهای صحنه ای  این حوزه در وضعیت مناسب تری است، ادامه داد: تئاتر دفاع مقدس در استان البرز بسیار کمرنگ است و خیلی محدود آثار با کیفیت و فاخر در این ساخته می شود ولی در حوزه نشر می دانم کتاب ها و نمایشنامه های نسبتا بهتری  وجود دارد.

,

وی افزود: من در زمینه تئاتر دفاع مقدس در مدارس استان چندین کار تولید و اجرا کردم اما متاسفانه چون تئاتر دفاع مقدس تبدیل به دغدغه نشده است سرمایه گذاری چندانی در این حوزه صورت نمی گیرد در صورتی که با توجه به اینکه زبان تئاتر به شدت تاثیر گذار است باید برای این هنر تاثیرگذار برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تئاتر مقاومت نیاز جامعه است زیرا در جامعه گاهی وقتها توکل و ایمان دچار غفلت می شود.ظاهر مشکلات شاید مردم را ناامید کند، رسانه های داخلی و گاهی وقتها رسانه های خارجی ممکنِ ناآگاهانه به این موضوع دامن بزنند اما رسالت ارزش هیچ وقت جای اینها را نمی گیرد.

,

وی با تاکید بر اینکه تئاتر دفاع مقدس در پایتخت نیز کمرنگ و ضعیف اجرا می شود، گفت: زنگ خطر این تئاتر دفاع مقدس در کشور به صدا در آمده است و اگر دستگاه های متولی گام های اساسی در این زمینه بر ندارند این هنر در آینده به فراموشی سپرده می شود.

,

این هنرمند افزود: در روزگارهای گذشته تیم های تخصصی برای تئاتر دفاع مقدس وجود داشت و کمیته تخصصی برای این حوزه با حضور هنرمندان برگزار می شد و ما مشکلات را مطرح می کردیم وبرای حل آن از اتاق فکر استفاده می کردیم و کلا تئاتر دفاع مقدس دغدغه بود ولی امروز جلسات سالیانه و گاهی وقتها چند سال یکبار برگزار می شود که این دردی را دوا نمی کند.

,

حسینی تاکید کرد: امروز موضوعات روز مقاومت ایده هایی ناب برای تئاتر مقاومت دارد ولی متاسفانه چون جزو تئاترهایی نیست که برگشت سرمایه گذاری در آن صورت گیرد و کمتر سرمایه گذاران روی این تئاترها سرمایه گذاری می کنند و این نشان می دهد ارزش ها در جامعه جای خود را به بی ارزشی ها داده است.

,

وی با بیان اینکه باید از کشورهایی که در زمینه تئاتر جنگ موفق هستند الگو بگیریم، گفت: این کشورها برای تئاتر جنگ شان یک اتاق فکر دارند که این تیم در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آموزش و پرورش، علمی و ... همفکری و تبادل اطلاعات دارد بنابراین نیاز های هر حوزه را حوزه دیگر می شناسد و از راهکارهایی که ارایه می کنند یک وحدتی دارند و همدیگر را تکمیل و هم پوشانی می کنند.

,

 

,
, ,

 

,

این کارگردان تئاتر البرزی تاکید کرد: برای جا افتادن این مهم یک مثال می زنم، قبل از ریاست جمهوری اوباما، جامعه آمریکا آمادگی لازم را برای پذیرش یک رییس جمهور سیاهپوست نداشت زیرا بخشی از جامعه آمریکا که نژادپرست بودند و فقط سفید پوست ها را قبول داشتند این را نمی پذیرفتند. آمریکا در این شرایط یک سریالی تحت عنوان "تونی فور" ساخت که بخشی از این سریال یک رییس جمهور سیاه پوستی را نشان می دهد که بسیار کارزماتیک، جذاب و قوی است به مدت 4 سال مرتب و پشت سر هم  از شبکه هایشان پخش می شد و ذهن ناخودآگاه مردم کاملا نه تنها آماده بود بلکه برای پذیرش این رییس جمهور سیاه پوست هیجان داشتند.

,

حسینی ادامه داد: آمریکا در همه حوزه ها به همین ترتیب کار می کند و در این زمینه معروف است مثلا وقتی می خواهند یک اقدام تروریستی انجام دهند ابتدا آن را در بازی های رایانه ای شان پیاده می کنند تا ذهن ها را به این سمت هدایت کنند و تمرکز ذهن ها را به سمتی که خودشان می خواهند هدایت می کنند و به طور غیر مستیقم با نفوذ در ضمیر ناخودآگاه، خواسته هایشان را به مردم القا می کنند ولی در جامعه ما این خلا به شدت حس می شود و باید برای آن چاره ای اساسی اندیشیده شود.

,

وی تصریح کرد: تا زمانی که یک مقوله ای استمرار نداشته باشد استقرار پیدا نمی کند و در جامعه نهادینه نمی شود و این مراحل طی نمی شود تا ارتباط بین هنرمندان و مسئولین در حوزه های مختلف اتفاق بیفتد و تا زمانی که از نیاز های همدیگر اطلاعی نداشته باشیم و هرکسی در جزیره تنهایی خودش مشغول به کار باشد حتی اگر شبانه روز هم کار کنیم و تلاش مان مستمر باشد باز هم به نتیجه دلخواه مان نمی رسیم.

,

این هنرمند خاطر نشان کرد: این مقوله یکی از نیازهای اساسی جامعه است نه اینکه جنگ نیاز جامعه باشد آن فرهنگ فداکاری تا حد شهادت که پشت این تفکر یک نوع ایمان کامل به خداوند به عنوان والاترین قدرت و توکل که ما را در تمام سطوح ایمن کند و از خیلی از آسیب ها؛ وابستگی به غیر؛ چه در سطح جهانی  و وابستگی به ابرقدرت ها و چه در سطح داخلی وابسته به اشخاص و موقعیت ها و رشوه و اختلاس و ... محفوظ نگه می دارد بنابراین از دیدگاه من ضرورت پرداختن به تئاتر دفاع مقدس بسیار ارزشمند است.

,

حسینی در خاتمه گفت: همانطور که در زمان شهادت سردار سلیمانی دیدیم که چقدر روحیه ایمان و فدارکاری در راه خدا میتواند جامعه را سیقل دهد، متحد کند، امنیت ایجاد کند و اگر این سردار دلها به عنوان یک الگو توانستند در همین سیستم درست کار کنند بقیه افراد هم چه هنرمند، و چه شهروند معمولی می توانند این راه را ادامه دهند امیدوارم یک روزی این اتفاق بیفتد چون جامعه جهانی با تمام این تضادها در نهایت وعده خداوند است که به سمت خیر و خوبی حرکت کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه