اخبار داغ

بازی فوتبال در نقش جهان و انداختن توپ در زمین این و آن!

بازی فوتبال در نقش جهان و انداختن توپ در زمین این و آن!
فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره شوت کردن توپ فوتبال به سمت کاشی‌ها، حاشیه‌هایی به همراه داشت که مدیرکل میراث فرهنگی استان در این باره پاسخ می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان یکی از شهرهایی است که بi واسطه آثار باستانی و فرهنگ کهن در جهان زبان زد است، آثاری که روز به روز اهمیت حفظ آن بیشتر می شود؛ در این میان میدان نقش جهان گل سرسبد این آثار است که روزانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را مجذوب خود می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در روز های اخیر حرف و حدیث های بسیار زیادی پیرامون بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله ایجاد شد و از رنگ متفاوت دو طرف گنبد و حتی آب شدن متفاوت برف روی این گنبد نگرانی هایی را از ترمیم این بنا ایجاد کرد. در حالی که این وضعیت هشدارهایی را به صدا در آورده بود، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که فردی در حال شوت کردن توپ به سمت کاشی های این مسجد است که این اتفاق وضعیت گل بودن حفاظت این بنا را به سبزه نیز آراست.

,

* این کار یک معضل فرهنگی است

,

فریدون اللهیاری در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص آسیب رساندن به بنای تاریخی مسجد شیخ لطف الله اصفهان اظهار کرد: این گونه کارها معضلات فرهنگی است و بی توجهی به بناهای تاریخی یک فاجعه است.

, صاحب نیوز,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: با توجه به فیلم منتشر شده در حال پیگیری حقوقی هستیم، باید به لحاظ فرهنگ سازی کار کنیم که اهمیت بنای تاریخی را متوجه شویم، چرا که هر جایی به صورت فیزیکی قابل کنترل نیست و مردم باید حافظان میراث فرهنگی باشند.

,

* یگان حفاظت میراث بر روی همه بنا کنترل فیزیکی مستقر ندارد

,

وی افزود: یگان حفاظت میراث بر روی همه بنا کنترل فیزیکی مستقر ندارد، به صورت مرتب پایش و سرکشی می کنند، اما یک لحظه این اتفاق رخ می دهد.

,

اللهیاری خاطر نشان کرد: از یگان حفاظت استان می خواهیم برنامه ریزی جدی کند که اینگونه اتفاقات رخ ندهد.

,

بدون شک علاوه بر ساز و کار قانونی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی که یک نیاز اساسی است و ضررهای آن با جریمه های مالی از بین نخواهد رفت و علاوه بر اینکه جریمه ها برای رفتار این چنینی باید بازدارنده باشد اما در این میان حفاظت این بناها یک وظیفه عمومی است که هر فرد با دیدن آن باید مانع این خسارت ها و رفتارها شود. در هر صورت چه با فرهنگ سازی مردم، چه انجام بهتر وظایف مراکزی مانند میراث فرهنگی و یگان های حفاظت، باید این میراث را گران داشت، انداختن توپ هم به کاشی ها و هم به زمین این نهاد و نهاد هیچ فایده ای ندارد، چرا که از دست رفته های نقش جهان را باز نمی گرداند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه