اخبار داغ

سیمرغ کباب شد

سیمرغ کباب شد
سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزیدگان خود را شناخت و به پایان خط رسید. فارغ از نقاط مثبت و منفی این انتخاب‌ها و طبیعی بودن اختلاف نظر در برخی موارد، بخشی از ابهام در انتخاب‌ها به مرحله معرفی کاندیداها بازمی‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزیدگان خود را شناخت و به پایان خط رسید. فارغ از نقاط مثبت و منفی این انتخاب‌ها از نظر «وطن امروز» و طبیعی بودن اختلاف نظر در برخی موارد، بخشی از ابهام در انتخاب‌ها به مرحله معرفی کاندیداها بازمی‌گردد؛ نامزدهایی که انتخاب برخی از آنها نه از منظر اختلاف سلیقه که از نظر منطقی جای سوال داشت. در این گزارش به مرور برخی گزاره‌های غیرمنطقی در کاندیدا کردن برخی اسامی و فیلم‌ها اشاره خواهیم داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از غیرمنطقی‌ترین رفتارها، عدم انتخاب جواد عزتی در میان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بود. جواد عزتی که امسال در 2 فیلم «شنای پروانه» و «دوزیست» حضور موفق و تحسین‌برانگیزی داشت، مانند سال‌های گذشته نادیده گرفته شد و کاندیدای سیمرغ نقش اصلی نشد و برای حضور در آتابای کاندیدای نقش مکمل شد. در نقطه مقابل، علی شادمان که هیچ ظهور و بروزی به عنوان «نقش اول» در «مردن در آب مطهر» ندارد، به عنوان کاندیدای نقش اصلی معرفی شد.

,

انتخاب مجتبی پیرزاده و ارشیا نیک‌بین برای 2 فیلم «تومان» و «ابر بارانش گرفته»، به عنوان کاندیدای نقش مکمل مرد از این جهت سوال‌برانگیز و غیرمنطقی است که بازی خوب مهدی حسینی‌نیا در «شنای پروانه» و بازی هادی حجازی‌فر در «دوزیست» نادیده گرفته شده است. «ندا جبرئیلی» در حالی به عنوان کاندیدای نقش اصلی زن کاندیدای سیمرغ شده است که با حتی با قبول منطق هیأت داوران در انتخاب نقش‌های مکمل به عنوان نقش اصلی، این سوال پابرجاست که چرا پانته‌آ پناهی‌ها و سحر دولتشاهی در این بخش کاندیدا نشده‌اند.

,

یکی از نکات قابل تامل، نامزدی «خورشید» مجید مجیدی در بخش تدوین است، در حالی که طولانی بودن زمان فیلم یکی از نقدهای مهم منتقدان «خورشید» بوده و حتی علی نصیریان به طولانی بودن زمان فیلم در نشست خبری اشاره کرده و گفته است: «به نظرم باید کوتاه‌تر شود». از این رو نامزدی حسن حسن‌دوست برای این بخش سوال‌برانگیز به نظر می‌رسید. نادیده گرفتن کارن همایونفر برای موسیقی «خروج» هم جای تامل دارد. در بخش بهترین فیلمنامه، فیلمنامه «قصیده گاو سفید» که بیشتر به بیانیه‌ای سیاسی شبیه است، به عنوان کاندیدا معرفی شده است. نادیده گرفتن فیلمنامه آتابای در این بخش عجیب و غریب است.

,

در بخش کارگردانی نیز انتخاب مرتضی فرشباف برای فیلم طولانی و کسل‌کننده «تومان» جای سوال دارد. اگر چه این انتقادها حالا با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف فیلم فجر فاقد تاثیر رسانه‌ای است اما گفتنش لازم بود تا بدانیم بازی جشنواره چگونه به انتخاب‌های فعلی رسید. در این بین عدم حضور اعتراضی تیم «روز صفر» و «جواد عزتی» در مراسم  اختتامیه   با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی روبه‌رو شد. درجدول زیر برگزیدگان بخش‌های مختلف سی‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر با رنگ متفاوت از نامزدهای هر بخش مشخص شده است.

,

 

,

منبع: وطن امروز

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه