اخبار داغ

انتقال آب سد آزاد مریوان به همدان شایعه یا واقعیت؟!

انتقال آب سد آزاد مریوان به همدان شایعه یا واقعیت؟!
چند سالی است که در محافل عمومی صحبت از احتمال انتقال آب سد آزاد مریوان به استان همدان مطرح می شود، عده ای آن را شایعه می دانند و عده ای هم معتقدند این انتقال در آینده اتفاق خواهد افتاد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، بارش نزولات الهی موجب پر آب تر شدن زمین در روزهای گرم تابستان خواهد شد و به عقیده کشاورزان سنتی کار بارش باران و خصوصا برف زمین را برای روزهای گرم سال پرآب تر می کند و این نزولات به دل زمین نفوذ می کند که در روزهای گرم زمین را برخوردار از دل پرآب خود می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

اما با توسعه علم و دانش و به کارگیری دیگر روش های نوین کشاورزی تا حدود زیادی در سبک و سیاق کشاورزی سنتی و دیمی که روش غالب در کردستان است، تغییرات چشم گیری ایجاد شده است، هرچند به دلیل محرومیت های که این استان دارا می باشد این نعمت و صنعت هم دیرتر از سایر استان ها به کردستان رسده و در بخش خیلی کمی شاهد این موضوع بوده ایم.

,

استان کردستان استانی که دیگر بخش های آن ضعیف و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سرمایه گذاری روی موضوعات مهمی از جمله صنعت و تجارت تقریبا رویایی دست نیافتنی و خارج از ذهن است، اما در مقابل به برکت بارش ها و نزولات آسمانی زمین های حاصل خیز این استان خوانی پربرکت برای مردم کمتر برخوردار کردستان تلقی می شود.

,

کردستان یکی از استان های ویژه و می توان به جرعت گفت جزء اولین استان های است که از نعمت کشاورزی دیم برخوردار است و می توان به راحتی هر محصولی را بدون نیاز به آب فراوان در خاک های حاصلخیز آن به عمل آورد.

,

اما در نهایت این روش استفاده از زمین دیمی یکی از روشهای منسوخ و کمتر بازدهی تلقی می شود که لازمه آن بهره بردن از نهایت تغییرات ممکن در حوزه کشاورزی مدرن است، تغییراتی که شاید کردستان را هم جزء قطب های کشاورزی کند.

,

باید در نظر داشت که کردستان دارای زمین های غنی و حاصل خیز است که اگر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرد تنها منبع درآمد مردم استان از بین می رود، چرا که کردستان ظرفیت استفاده از بخش کشاورزی را به صورت عمده دارا می باشد.

,

با تبدیل زمین های دیمی استان که محصولات به مراتب کمتر و نامرغوب تری دارند، می توان با تبدیل به زمین آبی شرایط افزایش چندین برابری محصولات کشاورزی و افزایش صادرات در حوزه را ممکن کرد.

,

این موضوع خود معضل بیکاری را هم تا حدود زیادی رفع می کند، چرا که شغل های که به واسطه این کار شکل می گیرد، خود مزیتی برای استان خواهد بود.

,

با توجه به اینکه حدودا 14 درصد از آب های جاری کشور هم از آب های استان کردستان سرچشمه می گیرد، می توان به وفور نعمت آب و اهمیت این موضوع در کردستان اشاره کرد، که این موضوع خود بخش وسیعی از مشکلات حوزه کم آبی و کشاورزی دیمی را در صورت وجود مدیریت صحیح و با حساب و کتاب رفع می کند.

,

خبرهای وسیعی مبنی بر انتقال آب سد آزاد مریوان به همدان در روزهای اخیر وجود داشت خبری که چندین سال نقل محافل مختلف بود و در نهایت در برهه های مختلف مجددا بر سر زبان می افتد.

,

برای جویا شدن از صحت و سقم این خبر با مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان به گفتگو پرداختیم.

,

کامران سهرابی با بیان اینکه تاکنون بحث زیادی در این خصوص انجام شده است، افزود: مدیریت انتقال آب با مدیریت آب و نیرو است که تمام کارها از جمله انتقال و برنامه ریزی از صفر تا صد را به عهده دارد و آب منطقه ای استان کردستان هم نمی تواند در این موضوع سهیم باشد.

,

وی بیان کرد: ولی در نهایت انتقال آب از کردستان به استان دیگر انجام نخواهد شد، بلکه آب این سد طی تقسیم بندی انجام شده در دو مرحله به شهرستان های خود استان انجام می شود.

,

سهرابی گفت: این آب ابتدا و در بخشی به سد قوچم برای حل مشکل کم آبی دشت های قروه و دهگلان که مشکل وسیع حوزه کشاورزی استان به کم آبی این دو شهر ربط دارد، انتقال می یابد.

,

وی بیان کرد: در بخش دوم و تقسیم بندی بعدی آب این سد به صورت زیرزمینی و از طریق کانال به تصفیه خانه سنندج انتقال می یابد تا مشکل کمبود آب شرب شهر سنندج رفع شود.

,

سهرابی با اشاره به اینکه در تابستان 94 آب سد قشلاق به صورت وسیعی پایین رفت و مشکل کم آبی به شدت احساس شد که برای تامین آب مورد نیاز مجبور به پمپاژ اصطراری شدند، اذعان کرد: برای کاهش هدر رفت آب انتقال یافته و عدم تبخیر این آب به سد قشلاق تزریق نمی شود بلکه مستقیما به تصفیه خانه سنندج انتقال می یابد.

,

وی بیان کرد: آب سد قشلاق هم در صورت کمبود آب کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون به دلیل کمبود نقدینگی این اتفاق به کندی در حال انجام است و بخشی هم که به کشاورزی قروه و دهگلان اختصاص می باد باز از استان خارج نمی شود که در نهایت تکذیب خبر انتقال آب از کردستان به همدان است.

,

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان کردستان همچنین عنوان کرد: مسئله آب یک موضوع فرابخشی و ملی است که نباید جبهه گیری های علیه آن انجام شود، با توجه به اینکه در اولویت اول آب شرب و بعد آب در حوزه کشاورزی استان موضوع مورد بحث است، وزارت آب و نیرو با تقسیم بندی انجام شده تصمیمی مبنی بر این گرفته است که آب این سد بدون هدررفت به این دو موضوع مورد اهمیت در خود استان اختصاص یابد.

,

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص اعتبار لازم تا حدودی تخصیص یافته است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتمام کار باشیم.

,

گفتنی است که در این خصوص هم خبرنگار ما با مدیر پروژه انتقال آب سد آزاد به صورت تلفنی گفتگوی انجام داد که وی علاوه بر بیان اینکه تکذیب و یا صحت این موضوع را نه رد می کند و نه تائید، ادامه مصاحبه را منوط به داشتن اجازه نامه کتبی عنوان کرد.

,

اما همچنان موضوع کم آبی و انتقال آب برای کردستان دارای اهمیت و مهم است که باز هم مخاطب و رسانه ها را مجاب به پرس و جوی بیشتر در این خصوص می کند.

, اما همچنان موضوع کم آبی و انتقال آب برای کردستان دارای اهمیت و مهم است که باز هم مخاطب و رسانه ها را مجاب به پرس و جوی بیشتر در این خصوص می کند.,

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کردستان هم در گفتگوی تلفنی در خصوص این خبر بیان کرد: موضوع انتقال آب موضوع اخیر جهاد کشاورزی و انتقال آب بوده که با پیگیری های زیاد در نهایت لغو شده است.

,

فتحی بیان کرد: کم آبی موضوع قابل اعتراض جهاد کشاورزی است که در خصوص پروژه های زیادی انجام شده است چرا که نیاز تبدیل 96 هزار هکتار زیمن دیم به زمین آبی در کردستان هنوز احساس می شود.

,

وی افزود: طرح پیشران 50 هزار اراضی باغی و افزایش گوشت قرمز تولیدی دیگر پروژه ها و طرح های خوب جهاد کشاورزی است که نیازمند تامین آب فراوان برای آن است.

,

فتحی اعلام کرد: با احتساب این موارد تقریبا می توان گفت بحث انتقال آب سد آزاد منتفی است و می توان با قطعیت گفت آب استان در خاک کردستان بیشتر مورد نیاز است.

,

وی گفت: شرایط تبدیل زمین های دیمی به آبی هم در سطح وسیع در حال اجرا است و مرحله به مرحله زیرساخت ها در حال انجام است و ابتدا کار کانال کشی، فراهم کردن شرایط آبیاری تحت فشار و دیگر مراحل همگی در دست اقدام است و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.

,

گفتنی است که مردم کردستان هم با توجه به مشکل و معضلات حوزه بیکاری و کمتر برخورداری از نعمت حوزه های صنعت، تجارت و اقتصاد تا حدود زیادی غالبا تا 80 درصد کار و پیشه و معیشت مردم و درآمد آنها مربوط به بخش کشاورزی است.

,

پس بی توجهی به این بخش هم یعنی مرگ و اتمام زندگی و معیشت مردم استان که اثراتی به مراتب مخرب تر و جبران ناپذیرتر برجای خواهد گذاشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه