اخبار داغ

گزارشی از وضعیت نابسامان حمل و نقل در شهرستان راز و جرگلان؛

حمل و نقل راز و جرگلان گرفتار در پیچ مشکلات

حمل و نقل راز و جرگلان گرفتار در پیچ مشکلات
رازوجرگلان شهرستانی مرزی و محروم با ۶۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان خراسان شمالی، بیشترین فاصله را نسبت به شهرستان های دیگر به بجنورد مرکز استان دارد، هر چند این شهرستان با مشکلات عدیده ای مواجه است اما حال و روز جاده ها و حمل و نقلش نابسامان تر از دیگر حوزه‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، از شهر راز چیزی حدود ۹۰ کیلومتر و از روستای آیرقایه، آخرین روستای جرگلان حدود  ۲۰۰ کیلومتر فاصله با مرکز استان وجود دارد که این مسله باعث شده که اهالی این شهرستان فاصله طولانی را جهت انجام کارهای روز مره، تحصیل و کار با استفاده  از مینی بوس ها و سواری ها طی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک، ,

تردد در این مسیر طولانی همیشه با مشکلاتی همراه بوده اما پس از اجرای طرح سهمیه بندی بالا رفتن قیمت بنزین مشکلات مردم این منطقه دو چندان شده است .

,  .,

 

,

, ,

افزایش کرایه ها به بهانه های مختلف

, افزایش کرایه ها به بهانه های مختلف,

یکی از اهالی جرگلان در این باره گفت : وقتی گرانی در یک کالا اتفاق می افتد، کرایه ها هم اضافه شد و ما برای کارهای روز مره به مرکز استان کرایه ی زیادی پرداخت می کنیم .

,

مجید محمدی افزود: بعد از افزایش قیمت بنزین، کرایه مینی بوس در مسیری که ما تردد می کنیم ۵ تومان بود، اکنون ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان شده است. همچنین کرایه سواری ها نیز که تا قبل از گرانی بنزین ۱۵ هزار بود که ابتدا۲۰ هزار تومان و اکنون به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.

,

وی ادامه داد: با توجه به نبود برخی از امکانات در این منطقه بسیاری از افراد مجبور هستند که روزانه این مسیر را طی کنند، بنابراین باید مبلغ قابل توجهی را صرف هزینه ایاب و ذهاب بکنند.

,

محمدی اظهار کرد: با توجه به نبود وسیله نقلیه عمومی از جمله مینی بوس برای تردد در مسیر جرگلان تا شهر راز ، مرکز شهرستان مجبوریم که این مسیر را با سواری طی کنیم که هزینه زیادی دارد. و یا اگر بخواهیم منتظر مینی بوس های مسیر باشیم مجبوریم چند ساعت منتظر بمانیم.

,

 

,

حرکت همزمان مینی بوس های جرگلان

, حرکت همزمان مینی بوس های جرگلان,

آنه گلدی درخشان از دیگر اهالی این شهرستان با گله از وضعیت حمل و نقل رازوجرگلان گفت : تنها میسر جرگلان از باغلق تا ایری قایه ده مینی بوس دارد که دو مینی بوس در حصارچه، پنج مینی بوس در یکه سعود، یک مینی بوس در قوری دره و بهار و دو مینی بوس در بک پولاد و باغلق تردد دارند که متاسفانه هیچ کدام از آنها نه تنها به راز رفت و آمد ندارند بلکه همه آنها همزمان اول صبح ساعت ۴ الی ۵ حرکت می کنند.

,

وی ادامه داد: مسافران اگر بخواهند با کرایه نسبتا کم از سواری ها به بجنورد بروند و یا به دوراهی راز برسند تنها همان ساعت وسیله تردد وجود دارد و زمان برگشت نیز حتما باید تا ساعت چهارده درپارکسوار آماده باشند.در حالی که اگر زمان های رفت و امد مینی بوس ها ساماندهی و نظارت می شد به راحتی می توان در زمان های مختلف از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد .

,

وی گفت: در بسیاری از مواقع که مسافران نتوانند در این ساعت ها به محل تردد مینی بوس ها برسند مجبور می شوند بین 20 تا 30 هزار تومان کرایه پرداخت بکنند.

,

 

,

فعالیت 60 راننده سواری در مسیر جرگلان به بجنورد

, فعالیت 60 راننده سواری در مسیر جرگلان به بجنورد,

بایرام پارسا، راننده ای که ۱۲ سال است در مسیر جرگلان به بجنورد با سواری شخصی مسافر جا به جا می کند، می گوید: در حال حاضر با اوضاع گرانی ها مسافرکشی نیز اوضاع خوبی ندارد.

,

وی اضافه کرد : ۶۰ مسافر کش با ماشین شخصی اقدام به مسافرکشی در مسیر جرگلان به بجنورد می کنند که تنها دو دارای بیمه و سهمیه بنزین هستند.

,

پارسا گفت: مسافت های درون شهری نیز زیاد است و کرایه های دربست حساب می شود و هیچ وسیله نقلیه عمومی درون شهری در این منطقه فعالیت ندارد .

,

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر کسی از روستای قاولقا تا درمانگاه یکه سعود یا باغلق بروند ۵۰ هزار تومان یا از یکه سعود به روستای دویدخ ۴۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

,

وی گفت: گاهی برای مسافرکشی با ماشین شخصی جریمه می شویم که در ماه حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان فقط برای جریمه پرداخت می کنیم در حالی که درآمد روزانه تقریبا صد هزار تومان است که 60 تومان از این مبلغ صرف هزینه بنزین می شود و با توجه به خرابی جاده استهلاک ماشین نیز بسیار زیاد است.

,

وی اضافه کرد : تنها دلخوشیمان این است که در روستا هستیم و شب ها در منزل خود سر به بالین می گذاریم وگرنه مجبوریم به تهران برویم و درآمد کسب کنیم چراکه درآمد مسافر کشی در جرگلان با کارگری در  تهران برابر است.

,

وی گفت: ۱۲ سال عمرم را با رانندگی و مسافرکشی گذرانده ام و هیچ بیمه و مزایایی ندارم و از سهمیه بنزین نیز نمیتوانم استفاده کنم  باید به فکر تهیه ماشین هایی باشم که بتوانم از مزایای رانندگی استفاده کنم چراکه مسولان حمل و نقل ماشین های پراید را برای مسافرکشی مناسب و استاندارد نمی دانند و ان ها را به عنوان مسافرکش عمومی نمی پذیرد.

,

, ,

 

,

صنف رانندگان در رازوجرگلان نداریم

, صنف رانندگان در رازوجرگلان نداریم,

 آراز سیاوش یکی از رانندگان مینی بوس مسیر جرگلان به بجنورد و بلعکس گفت: از سال ۶۷ کمک راننده و از ۸۵ به عنوان راننده بیمه هستم، طی این سالها متوجه شدم که نبود صنف رانندگان در شهرستان راز و جرگلان باعث شده است که اوضاع حمل و نقل مسافران در این شهرستان دچار نابسامانی شود .

,

وی ادامه داد: نبود صنف رانندگان باعث شده از خیلی از برنامه و کارها عقب بمانیم، اطلاعیه ها را از شرکت دیر دریافت می کنیم. بعنوان مثال خرداد ماه امثال به کرایه ها افزوده شده بود که بعد از دو ماه این را به ما اطلاع دادند.

,

سیاوش با گلایه از دیگر راننده های این مسیر نیز اظهارکرد: ده مینی بوس در این مسیر فعالیت دارند اما هیچ کدام با تغیبر ساعت موافق نیستند و عقیده دارند که اگه ساعت جابه جایی مسافر از ۴ و 5 صبح تغییر کند دیگر مسافری نخواهند داشت در حالی که با برنامه ریزی درست و اطلاع رسانی تغیبرات می توان مشکلات را حل کرد.

,

وی همچنین در خصوص نبود صنف رانندگان نیز گفت:  برای  تشکیل صنف رانندگان نیز همین متحد نبودن راننده ها باعث شده است که حتی بخاطر اعتراض ها، دادگاهی نیز بشوم .

,

وی گفت: کرایه ها نیز با توجه به گرانی قطعات خودرو و لاستیک پایین است، در حال حاضر کرایه ما بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان برای هر مسافر است  .

,

 

,

50 مسافرکش در مسیر جرگلان بجنورد و بالعکس فعالیت دارند

, 50 مسافرکش در مسیر جرگلان بجنورد و بالعکس فعالیت دارند,

بخشدار جرگلان گفت: ۲۰ نفر راننده در جرگلان به صورت دایم و ۳۰ نفر نیز به صورت فصلی در حال مسافرکشی در جرگلان مشغول هستند .

,

نجاهی اظهارکرد: در جلسه ای که چندی پیش برای ساماندهی مسافرکش های شخصی برگزار شد هیچ کدام از رانندگان شرایط لازم جهت حمایت نداشتند .

,

وی شرایط لازم برای رانندگان را شامل داشتن سن ۲۳ تا ۵۵ سال، داشتن گواهینامه ب دو، داشتن خودرو پژو ۴۰۵ و سمند اعلام کرد.

,

وی با اشاره به اینکه مسافرکشی با خودروی پراید غیر قانونی است، گفت: این در حالی است که 95 درصد خودروهای مسافرکشان مسیر بجنورد به جرگلان و بالعکس پراید است.

,

وی خاطرنشان کرد: این افراد تنها داخل شهر می توانند مسافرکشی کنند که اگر این رانندگان شرایط ذکر شده را محیا کنند می توانند از مزایا بهره ببرند .

,

وی جهت رفع مشکل ساعت حرکت مینی بوس ها هم گفت : ۷ مینی بوس در بخش جرگلان مسافر جابه جا می کنند که به گفته رانندگان اگر ساعت دیگری را جهت جابه جایی مسافر که همانا ساعت ۴ الی ۵ صبح و ۱۲ تا یک ونیم بعداز ظهر تغیبر کند مسافر برای آنها پیدا نخواهد شد .

,

به گزارش عصر اترک بخشدار جرگلان راهی برای حل مشکلات مسافران این بخش اعلام نکرد.

,

سرپرست فرمانداری رازو جرگلان نیز در باره مشکلات حمل وجاده های این شهرستان گفت: به تازگی در این شهرستان مستقر شده و هنوز اشراف کامل به این شهرستان پیدا نکرده و بعد از انتخابات پیش رو به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه