اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

انتخابات، بهترین فرصت برای تغییر شرایط فعلی/ تدین و تخصص شاخصه نماینده تراز انقلاب اسلامی است

انتخابات، بهترین فرصت برای تغییر شرایط فعلی/ تدین و تخصص شاخصه نماینده تراز انقلاب اسلامی است
احمد برزگر گفت: انتخابات بهترین فرصت و موثرترین نوع اعتراض است که قدرت اجرایی دارد و اگر به سیستم و نوع عملکرد مجلس یا دولت انتقاد جدی وجود داشته باشیم می‌توان با رأی خود این سیستم را تغییر داد و رویکرد مجلس را عوض کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد برزگر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص اهمیت انتخابات و مشارکت در آن، گفت: انتخابات نعمتی است که قبلا وجود نداشته و انقلاب اسلامی این دستاورد را برای مردم به ارمغان آورده است و قانون اساسی به خصوص اصل 6 آن، مرتبا تاکید کرده که مردم حق دارند در انتخابات شرکت کنند چرا که باید سرنوشت مملکت خود را باید خود تعیین کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی ادامه داد: مردم اگر انتخاب درستی داشته باشند به نفع خودشان است و اگر انتخاب اشتباهی انجام دهند دود آن در چشم خودشان خواهد رفت و لذا اگر امروز به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعتراض دارند انتخابات بهترین فرصت و موثرترین نوع اعتراض است که قدرت اجرایی دارد و اگر به سیستم و نوع عملکرد مجلس یا دولت انتقاد جدی وجود داشته باشیم و از آن راضی نباشیم می‌توان با رأی خود این سیستم را تغییر داد و رویکرد مجلس را عوض کرد.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات علاوه بر اینکه حق مردم است وظیفه آنها نیز هست، ادامه داد: در هر کشور و نظام سیاسی، مردم آن کشور نسبت به نظام سیاسی خود تکالیفی دارند که باید در جهت تقویت پایه های آن نظام تلاش بکنند، کشورهایی مانند انگلیس فرانسه استرالیا که با دموکراسی اداره می شوند حتی برای عدم شرکت در انتخابات جرایم مختلفی را نیز اعمال می کنند که البته در کشور ما اینگونه نیست به هر حال وظیفه مردم است که در تقویت ساختار سیاسی خود کمک کنند و علاوه بر اعمال حقشان، تکلیفشان را انجام دهند.

برزگر مشارکت هر چه بالاتر مردم در انتخابات یک کشور را کمک به مشروعیت آن  کشور دانست و تصریح کرد: مشارکت بالا در انتخابات این پیام را برای دنیا و عرصه بین الملل دارد که یک نظامی با عنوان نظام جمهوری اسلامی بعد از 41 سال و با مشکلاتی که دارد همچنان مورد احترام اکثریت قاطع مردمش است و اگر این مشارکت حداکثری باشد و به 80 و 90 درصد برسد این پیام بین المللی پیام مشروعیت ساز است و  سخنانا مسئولین کشور در عرصه بین الملل، تاثیر و برد بیشتر و با پشتوانه قوی‌تری پیدا کرده و جلو می‌رود.

وی با اشاره به صف بندی‌های موسوم به اصلاح طلب و اصولگرا گفت: این ساختار دوگانه چپ و راست که از قدیم وجود داشته است که امروزه با نام اصلاح طلب و اصولگرا شناخته می‌شود ساختار ذهنی است ، اجباری برای مردم نیست که حتما به این جناح یا آن جناح رای بدهند، در کشورهایی مانند امریکا این اشکال وجود دارد که کاندیدایی جز از دو حزب مسلط بر ساختار سیاسی امریکا ندارند و مردم مجبورند بین این دو مورد یکی را انتخاب کنند اما در کشو ما این اینگونه نیست و جناح چپ و راست ذهنی هست و عملی نیست با بررسی مجالس دوره‌های مختلف  مشاهده می‌شود که در بسیاری مواقع افرادی که گرایش به چپ و یا راست نداشتند به صورت مستقل رای آوردند و تا حدی افرادی تاثیرگذار در مجلس بودند لذا این اجبار انتخاب نماینده از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا فیزیکی و عینی  نیست بلکه یک اجبار ذهنی است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در فضای اعتراضی موجود و فضای ناکارآمدی دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا، خود به خود زمینه و بستر برای ظهور و بروز ایده‌های جدید و کارآمد برای تغییر رویکرد مجلس و دولت مستقر فراهم است و مردم دستشان باز است می‌توانند با نگاه و چشم باز این رویکردها و برنامه های نو را ببینند و با نیازها و مشکلات و مقدورات کشور تطبیق دهند و انتخاب اصلح و شایسته‌ای را در انتخابات داشته باشند.

برزگر با اشاره به ضعف و معایب مجلس دهم افزود: در مجلس دهم از انجا که درانتخابات آن، شاید بخشی از جامعه به صورت لج بازی رای دادند چند مشکل جدی دارد، مشکل اول اینکه مجلس دهم فاقد لیدر است در حالی که برای تقریبا 300 نماینده حاضر، حداقل 15 تا 30 تا لیدر، از هر جریان سیاسی و به عنوان افرادی که تخصص، فهم، تجربه و قدرت رهبری بالایی باید داشته باشند و بتوانند هر کدام یک جریانی را پشت سر خود بکشند و برای هر طرح یا لایحه‌ای رای موافق یا مخالف بگیرند و بقیه را اقناع کنند نیاز است اما متاسفانه مجلس دهم از این حیث نسبت به مجالس قبلی بسیار ضعیف‌تر است.

وی تصریح کرد: عیب دیگر مجلس دهم، این است که سطح تخصص و تجربه نمایندگان این مجلس در حوزه‌های مختلف، اقتصاد، حقوق، سیاست خارجه و ... نسبت به مجلس قبلی پایین تر بود چرا که بسیاری از نمایندگان مجلس دهم، افراد جدید بودند و تجربه لازم را نداشتند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مشکل دیگر مجلس دهم این بود که سطح تدین و تقوایی که باید در یک نماینده مجلس تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد در این مجلس کم بود و به اصطلاح سیاسیون اهل معامله بودند و بسیار راحت از استیضاح وزرا عقب نشینی می‌کردند چرا که دولت وارد معامله با نمایندگان می‌شد و با پیشنهاد اعتبارات منطقه‌ای، بودجه‌ها و پروژه‌ها حوزه‌ها می‌توانست کاری کند که نماینده مجلس از استیضاح یک وزیر یا  سوال از رئیس جمهور منصرف شود.

برزگر با بیان اینکه مجلس یازدهم باید عاری از اینگونه معایب باشد، گفت: اصلی‌ترین شاخصه نماینده تراز انقلاب اسلامی تدین و تقوا است که اگر به تعبیر رهبری تدین و تقوا باشد این نماینده در حضورش در جلسات مجلس، نطق‌ها، رای مخالف و موافق خود، امضای استیضاح یا عدم استیضاح، موافق یا مخالف صحبت کردن در خصوص طرح ها و لوایح، سوال از رئیس جمهور و ... دقت لازم را به خرج داده و در تصمیمات جدی خداوند و منافع ملی را در نظر بگیرد و نه منافع جناحی را.

وی عنوان کرد: درکنار تدین، تخصص، تجربه، نظر کارشناسی یک نماینده نیز مهم است و علاوه بر آن روحیه جهادی نیز برای یک نماینده لازم است، مملکت دچار مشکلاتی است که نماینده باید کمر همت ببندد تا این مشکلات را در حد امکان از مسیر قانونگذاری حل و دولت را وارد ریل اجرای صحیح قوانین کند.

انتهای پیام/

,

وی ادامه داد: مردم اگر انتخاب درستی داشته باشند به نفع خودشان است و اگر انتخاب اشتباهی انجام دهند دود آن در چشم خودشان خواهد رفت و لذا اگر امروز به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعتراض دارند انتخابات بهترین فرصت و موثرترین نوع اعتراض است که قدرت اجرایی دارد و اگر به سیستم و نوع عملکرد مجلس یا دولت انتقاد جدی وجود داشته باشیم و از آن راضی نباشیم می‌توان با رأی خود این سیستم را تغییر داد و رویکرد مجلس را عوض کرد.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات علاوه بر اینکه حق مردم است وظیفه آنها نیز هست، ادامه داد: در هر کشور و نظام سیاسی، مردم آن کشور نسبت به نظام سیاسی خود تکالیفی دارند که باید در جهت تقویت پایه های آن نظام تلاش بکنند، کشورهایی مانند انگلیس فرانسه استرالیا که با دموکراسی اداره می شوند حتی برای عدم شرکت در انتخابات جرایم مختلفی را نیز اعمال می کنند که البته در کشور ما اینگونه نیست به هر حال وظیفه مردم است که در تقویت ساختار سیاسی خود کمک کنند و علاوه بر اعمال حقشان، تکلیفشان را انجام دهند.

برزگر مشارکت هر چه بالاتر مردم در انتخابات یک کشور را کمک به مشروعیت آن  کشور دانست و تصریح کرد: مشارکت بالا در انتخابات این پیام را برای دنیا و عرصه بین الملل دارد که یک نظامی با عنوان نظام جمهوری اسلامی بعد از 41 سال و با مشکلاتی که دارد همچنان مورد احترام اکثریت قاطع مردمش است و اگر این مشارکت حداکثری باشد و به 80 و 90 درصد برسد این پیام بین المللی پیام مشروعیت ساز است و  سخنانا مسئولین کشور در عرصه بین الملل، تاثیر و برد بیشتر و با پشتوانه قوی‌تری پیدا کرده و جلو می‌رود.

وی با اشاره به صف بندی‌های موسوم به اصلاح طلب و اصولگرا گفت: این ساختار دوگانه چپ و راست که از قدیم وجود داشته است که امروزه با نام اصلاح طلب و اصولگرا شناخته می‌شود ساختار ذهنی است ، اجباری برای مردم نیست که حتما به این جناح یا آن جناح رای بدهند، در کشورهایی مانند امریکا این اشکال وجود دارد که کاندیدایی جز از دو حزب مسلط بر ساختار سیاسی امریکا ندارند و مردم مجبورند بین این دو مورد یکی را انتخاب کنند اما در کشو ما این اینگونه نیست و جناح چپ و راست ذهنی هست و عملی نیست با بررسی مجالس دوره‌های مختلف  مشاهده می‌شود که در بسیاری مواقع افرادی که گرایش به چپ و یا راست نداشتند به صورت مستقل رای آوردند و تا حدی افرادی تاثیرگذار در مجلس بودند لذا این اجبار انتخاب نماینده از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا فیزیکی و عینی  نیست بلکه یک اجبار ذهنی است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در فضای اعتراضی موجود و فضای ناکارآمدی دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا، خود به خود زمینه و بستر برای ظهور و بروز ایده‌های جدید و کارآمد برای تغییر رویکرد مجلس و دولت مستقر فراهم است و مردم دستشان باز است می‌توانند با نگاه و چشم باز این رویکردها و برنامه های نو را ببینند و با نیازها و مشکلات و مقدورات کشور تطبیق دهند و انتخاب اصلح و شایسته‌ای را در انتخابات داشته باشند.

برزگر با اشاره به ضعف و معایب مجلس دهم افزود: در مجلس دهم از انجا که درانتخابات آن، شاید بخشی از جامعه به صورت لج بازی رای دادند چند مشکل جدی دارد، مشکل اول اینکه مجلس دهم فاقد لیدر است در حالی که برای تقریبا 300 نماینده حاضر، حداقل 15 تا 30 تا لیدر، از هر جریان سیاسی و به عنوان افرادی که تخصص، فهم، تجربه و قدرت رهبری بالایی باید داشته باشند و بتوانند هر کدام یک جریانی را پشت سر خود بکشند و برای هر طرح یا لایحه‌ای رای موافق یا مخالف بگیرند و بقیه را اقناع کنند نیاز است اما متاسفانه مجلس دهم از این حیث نسبت به مجالس قبلی بسیار ضعیف‌تر است.

وی تصریح کرد: عیب دیگر مجلس دهم، این است که سطح تخصص و تجربه نمایندگان این مجلس در حوزه‌های مختلف، اقتصاد، حقوق، سیاست خارجه و ... نسبت به مجلس قبلی پایین تر بود چرا که بسیاری از نمایندگان مجلس دهم، افراد جدید بودند و تجربه لازم را نداشتند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مشکل دیگر مجلس دهم این بود که سطح تدین و تقوایی که باید در یک نماینده مجلس تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد در این مجلس کم بود و به اصطلاح سیاسیون اهل معامله بودند و بسیار راحت از استیضاح وزرا عقب نشینی می‌کردند چرا که دولت وارد معامله با نمایندگان می‌شد و با پیشنهاد اعتبارات منطقه‌ای، بودجه‌ها و پروژه‌ها حوزه‌ها می‌توانست کاری کند که نماینده مجلس از استیضاح یک وزیر یا  سوال از رئیس جمهور منصرف شود.

برزگر با بیان اینکه مجلس یازدهم باید عاری از اینگونه معایب باشد، گفت: اصلی‌ترین شاخصه نماینده تراز انقلاب اسلامی تدین و تقوا است که اگر به تعبیر رهبری تدین و تقوا باشد این نماینده در حضورش در جلسات مجلس، نطق‌ها، رای مخالف و موافق خود، امضای استیضاح یا عدم استیضاح، موافق یا مخالف صحبت کردن در خصوص طرح ها و لوایح، سوال از رئیس جمهور و ... دقت لازم را به خرج داده و در تصمیمات جدی خداوند و منافع ملی را در نظر بگیرد و نه منافع جناحی را.

وی عنوان کرد: درکنار تدین، تخصص، تجربه، نظر کارشناسی یک نماینده نیز مهم است و علاوه بر آن روحیه جهادی نیز برای یک نماینده لازم است، مملکت دچار مشکلاتی است که نماینده باید کمر همت ببندد تا این مشکلات را در حد امکان از مسیر قانونگذاری حل و دولت را وارد ریل اجرای صحیح قوانین کند.

انتهای پیام/

,

وی ادامه داد: مردم اگر انتخاب درستی داشته باشند به نفع خودشان است و اگر انتخاب اشتباهی انجام دهند دود آن در چشم خودشان خواهد رفت و لذا اگر امروز به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعتراض دارند انتخابات بهترین فرصت و موثرترین نوع اعتراض است که قدرت اجرایی دارد و اگر به سیستم و نوع عملکرد مجلس یا دولت انتقاد جدی وجود داشته باشیم و از آن راضی نباشیم می‌توان با رأی خود این سیستم را تغییر داد و رویکرد مجلس را عوض کرد.

,

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات علاوه بر اینکه حق مردم است وظیفه آنها نیز هست، ادامه داد: در هر کشور و نظام سیاسی، مردم آن کشور نسبت به نظام سیاسی خود تکالیفی دارند که باید در جهت تقویت پایه های آن نظام تلاش بکنند، کشورهایی مانند انگلیس فرانسه استرالیا که با دموکراسی اداره می شوند حتی برای عدم شرکت در انتخابات جرایم مختلفی را نیز اعمال می کنند که البته در کشور ما اینگونه نیست به هر حال وظیفه مردم است که در تقویت ساختار سیاسی خود کمک کنند و علاوه بر اعمال حقشان، تکلیفشان را انجام دهند.

,

برزگر مشارکت هر چه بالاتر مردم در انتخابات یک کشور را کمک به مشروعیت آن  کشور دانست و تصریح کرد: مشارکت بالا در انتخابات این پیام را برای دنیا و عرصه بین الملل دارد که یک نظامی با عنوان نظام جمهوری اسلامی بعد از 41 سال و با مشکلاتی که دارد همچنان مورد احترام اکثریت قاطع مردمش است و اگر این مشارکت حداکثری باشد و به 80 و 90 درصد برسد این پیام بین المللی پیام مشروعیت ساز است و  سخنانا مسئولین کشور در عرصه بین الملل، تاثیر و برد بیشتر و با پشتوانه قوی‌تری پیدا کرده و جلو می‌رود.

,

وی با اشاره به صف بندی‌های موسوم به اصلاح طلب و اصولگرا گفت: این ساختار دوگانه چپ و راست که از قدیم وجود داشته است که امروزه با نام اصلاح طلب و اصولگرا شناخته می‌شود ساختار ذهنی است ، اجباری برای مردم نیست که حتما به این جناح یا آن جناح رای بدهند، در کشورهایی مانند امریکا این اشکال وجود دارد که کاندیدایی جز از دو حزب مسلط بر ساختار سیاسی امریکا ندارند و مردم مجبورند بین این دو مورد یکی را انتخاب کنند اما در کشو ما این اینگونه نیست و جناح چپ و راست ذهنی هست و عملی نیست با بررسی مجالس دوره‌های مختلف  مشاهده می‌شود که در بسیاری مواقع افرادی که گرایش به چپ و یا راست نداشتند به صورت مستقل رای آوردند و تا حدی افرادی تاثیرگذار در مجلس بودند لذا این اجبار انتخاب نماینده از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا فیزیکی و عینی  نیست بلکه یک اجبار ذهنی است.

,

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در فضای اعتراضی موجود و فضای ناکارآمدی دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا، خود به خود زمینه و بستر برای ظهور و بروز ایده‌های جدید و کارآمد برای تغییر رویکرد مجلس و دولت مستقر فراهم است و مردم دستشان باز است می‌توانند با نگاه و چشم باز این رویکردها و برنامه های نو را ببینند و با نیازها و مشکلات و مقدورات کشور تطبیق دهند و انتخاب اصلح و شایسته‌ای را در انتخابات داشته باشند.

,

برزگر با اشاره به ضعف و معایب مجلس دهم افزود: در مجلس دهم از انجا که درانتخابات آن، شاید بخشی از جامعه به صورت لج بازی رای دادند چند مشکل جدی دارد، مشکل اول اینکه مجلس دهم فاقد لیدر است در حالی که برای تقریبا 300 نماینده حاضر، حداقل 15 تا 30 تا لیدر، از هر جریان سیاسی و به عنوان افرادی که تخصص، فهم، تجربه و قدرت رهبری بالایی باید داشته باشند و بتوانند هر کدام یک جریانی را پشت سر خود بکشند و برای هر طرح یا لایحه‌ای رای موافق یا مخالف بگیرند و بقیه را اقناع کنند نیاز است اما متاسفانه مجلس دهم از این حیث نسبت به مجالس قبلی بسیار ضعیف‌تر است.

,

وی تصریح کرد: عیب دیگر مجلس دهم، این است که سطح تخصص و تجربه نمایندگان این مجلس در حوزه‌های مختلف، اقتصاد، حقوق، سیاست خارجه و ... نسبت به مجلس قبلی پایین تر بود چرا که بسیاری از نمایندگان مجلس دهم، افراد جدید بودند و تجربه لازم را نداشتند.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: مشکل دیگر مجلس دهم این بود که سطح تدین و تقوایی که باید در یک نماینده مجلس تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد در این مجلس کم بود و به اصطلاح سیاسیون اهل معامله بودند و بسیار راحت از استیضاح وزرا عقب نشینی می‌کردند چرا که دولت وارد معامله با نمایندگان می‌شد و با پیشنهاد اعتبارات منطقه‌ای، بودجه‌ها و پروژه‌ها حوزه‌ها می‌توانست کاری کند که نماینده مجلس از استیضاح یک وزیر یا  سوال از رئیس جمهور منصرف شود.

,

برزگر با بیان اینکه مجلس یازدهم باید عاری از اینگونه معایب باشد، گفت: اصلی‌ترین شاخصه نماینده تراز انقلاب اسلامی تدین و تقوا است که اگر به تعبیر رهبری تدین و تقوا باشد این نماینده در حضورش در جلسات مجلس، نطق‌ها، رای مخالف و موافق خود، امضای استیضاح یا عدم استیضاح، موافق یا مخالف صحبت کردن در خصوص طرح ها و لوایح، سوال از رئیس جمهور و ... دقت لازم را به خرج داده و در تصمیمات جدی خداوند و منافع ملی را در نظر بگیرد و نه منافع جناحی را.

,

وی عنوان کرد: درکنار تدین، تخصص، تجربه، نظر کارشناسی یک نماینده نیز مهم است و علاوه بر آن روحیه جهادی نیز برای یک نماینده لازم است، مملکت دچار مشکلاتی است که نماینده باید کمر همت ببندد تا این مشکلات را در حد امکان از مسیر قانونگذاری حل و دولت را وارد ریل اجرای صحیح قوانین کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه