اخبار داغ

بارش های سیل‌آسا همانند سال گذشته در ایلام آغاز شد

قصه پر غصه سیل در ایلام

قصه پر غصه سیل در ایلام
استان ایلام از سیل و خاطرات آن دل خوشی ندارد، سیل امسال و سیل چند سال گذشته در ایلام حتی به کابوسی برای این استان تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، پیش بینی های سازمان هواشناسی خبر از ورود موج بارشی سیل آسا به استان های غربی کشور حکایت دارد، سامانه ای که از بامداد امروز آسمان استان ایلام را نیز در بر گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

استان ایلام از سیل و خاطرات آن دل خوشی ندارد، سیل امسال و سیل چند سال گذشته در ایلام حتی به کابوسی برای این استان تبدیل شده است.

,

سیل سال 94 بارش ها باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شد تا جایی که نه تنها بسیاری از منازل و مغازه های این شهر در اثر بارش های باران محاصره شد حتی چند کشته را نیز در پی داشت.

,

بسیاری از مسیرهای اربتاطی استان، نانوایی ها، مدارس و ادارات یا بسته و یا تعطیل شدند. اما یکی از مهمترین اخبار در روزهای نخست سالجاری باز هم سیل و سیلاب بود؛ خبری که شدت وقوع آن به تناسب روزها به خصوص در اولین ماه از سال تحت تأثیر زیادی قرار گرفت.

, .,

در این میان نه تنها استان ایلام بلکه مناطق مختلف و گسترده ای از کشور را سیل گرفت و باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل و مشکلات برای مردم در اقصی نقاط مختلف کشور شد.

,

پراکنده بودن طرح های مطالعاتی و اجرایی

, پراکنده بودن طرح های مطالعاتی و اجرایی, پراکنده بودن طرح های مطالعاتی و اجرایی,

در استان ایلام تاکنون فعالیت های مختلف پیشگیری و کاهش خسارات سیلاب چـه در زمینـه هـای سـازه ای و چـه غیرسازه ای صورت پذیرفته است لیکن آنچه به عنوان معضل در این خصوص مشهود مـی باشـد، پراکنـده بـودن ایـن فعالیتها و انجام طرح های مطالعاتی و اجرایی توسط دستگاههای مختلف دولتی و نیمه دولتـی در بخشـهایی خـاص از مبحث و عمدتا بدون هماهنگی با هم می باشد.

,

از طرفی با توجه به فرابخشی بودن موضوع سیلاب و درگیری هر کـدام از نهادهای ملی در قسمتی از چرخه مدیریت سیلاب به هنگام بروز بلیه سیل نیز عـدم شـفاف سـازی مسـیولیت هـا و وظایف آنها و نحوه تعامل و هماهنگی آنها منجر به بـروز اشکالاتی در زمینـه کمـک رسـانی و انجـام اقـدامات لازم درمرحله پاسخ و احیاء علاوه بر مرحله پیشگیری نیز می گردد.

,

جالب اینجاست که با توجه به تکرار این مشکل که همه ساله در این فصل از سال رخ می‌دهد، مسئولان فکری برای رفع این معضل نمی‌کنند؛ رعایت نکردن اصول شهرسازی، غیراستاندارد بودن معابر و نبود شبکه فاضلاب شهری باید روزی مورد توجه قرار گیرد.

, .,

اگر مسئولان شهری برای رفع این مشکل اقدامی نکنند، این مشکل جدی‌تر می‌شود؛ در این زمینه، لایروبی مسیل رودخانه، جوی‌های آب و استانداردسازی معابر می‌تواند راهکاری برای رفع این معضل هر ساله در ایلام باشد.

, .,

 

,

, ,

 

,

واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز

, واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز, واکنش مسئولان کشوری و استانی به ساخت و سازهای غیرمجاز,

یکی از مهمترین خساراتی که در جریان سیل اخیر به استان ایلام وارد شد خسارت به منازل به خصوص در روستاهای مجاور رودخانه سیمره بود بطوریکه ورود آب به این منازل باعث به وجود آمدن و رها کردن صاحبان آنها از خانه های خود شد.

,

حتی در جریان سفر مسئولان ارشد استانی و کشوری به مناطق سیل زده بر روی این نکته تأکید زیادی شد که اگر از ابتدا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در نزدیکی رودخانه ها گرفته می شد اکنون هیچ کدام از این مشکلات گریبانگیر نبود.

,

این موضوع مسئولان را بر آن وا داشت که در همین ایام سیل تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرند، استاندار ایلام نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

,

سلیمانی دشتکی گفت: بارندگی یک نعمت بزرگ بود که یک راهکار قوی به ما داد و آن اینکه در حاشیه رودخانه ها  کسی ساخت و ساز نکند.

,

وی اظهار کرد: ساختمان هایی که مجوزهای لازم ندارند و غیر قانونی ساخته شده اند قلع و قم می شوند.

,

استاندار ایلام همچنین تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی جایی که امکان سیل و رانش وجود دارد مجوز ساخت و ساز نباید داده شود.

,

راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال 

, راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال , راهکار رفع مشکلات ناشی از سیل امسال ,

حال مطلب قابل توجه این است که در زمینه مسکن چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و با توجه به نیازمندی هایی که در سطح استان در زمینه مسکن وجود دارد برنامه‌ریزی برای امسال و سال‌های آینده چیست؟

,

موضوع مهمتری که باید اشاره کرد این است که برخی منازل که دارای مجوز قانونیو رعایت فاصله مناسب از رودخانه هستند اما نیاز به بازسازی و مقاوم سازی نیز دارند که باید برای رفع این مهم نیز گام های اساسی برداشت.

,

در انتها، با توجه وجود رودخانه های مهمی در استان همچون سیمره، لزوم استحکام بخشی و مقاوم سازی مساکن استان از ضروریات می باشد و کمکهای دولتی و اعطای وام های تسهیلاتی در بخش  مسکن می تواند تا حدی در آینده مشکلات را مرتفع گرداند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه