اخبار داغ

دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

تبدیل کرونا به بیماری شبکه‌های اجتماعی/ ردپای دشمن در بی‌کفایت نشان دادن وزارت بهداشت

تبدیل کرونا به بیماری شبکه‌های اجتماعی/ ردپای دشمن در بی‌کفایت نشان دادن وزارت بهداشت
دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کرونا از یک بیماری ویروسی به یک بیماری شبکه های اجتماعی تبدیل شده و با انتشار اخبار مختلف در شبکه های اجتماعی باعث ترس بیشتر مردم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید کاوه حجت، دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار داشت: در سال 2019، 29 میلیون شهروند آمریکایی مبتلا به آنفولانزا شدند که از بین 280 هزار نفر بستری شده، 16هزار نفر مرگ بزرگسال و 105 مورد مرگ در کودک اتفاق افتاد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

وی با اشاره به اینکه آنفولانزا در تمامی کشورها اتفاق افتاد، گفت: آنفولانزا در ایران نیز رخ داد که فارغ از هر گونه اتفاق جامع شناختی مردم زندگی عادی شان را داشتند.

,

این دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه حدود 25 درصد از افراد بالای 15 سال جامعه مبتلا به یکی از انواع اختلالات اضطرابی هستند، گفت: براساس این موضوع از هر چهار نفر بزرگسال یک نفر به نوعی از یکی از انواع اختلالات اضطرابی رنج می برد، که شایع ترین نوع آن فوبیا است.

,

حجت، فوبیا یا ترس غیرمنطقی و تشدید شده نسبت به یک موضوع را در حال حاضر جزو شایع ترین و تقریبا اختلال اضطرابی و روانپزشکی در دنیا خواند، گفت: افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند در زمان بحران های تهدید کننده سلامت یا بحران های اجتماعی و سیاسی ، معمولا دچار رفتارهای عکس العمل های تشدید شده و رفتارهای غیرمنطقی می شوند که این برخوردها و رفتارها در جامعه به فراوانی دیده می شود.

,

وی فوبیای کرونا را پدیده نوظهوری اعلام کرد که در این چند ماه اخیر اتفاق افتاده است و افزود: مردم کشورمان در حال حاضر با این پدیده در ارتباط هستند و شاهد هستیم که تعداد زیادی از شهروندان دچار کرونا فوبیا شده اند و ترس های خیلی شدید و غیرمنطقی در برخورد با بیماری کرونا دارند.

,

این کارشناس مسئول گفت: اشتغال ذهنی مکرر و مداوم نسبت به آلوده شدن به کرونا، دلهره، اضطراب، تپش قلب، تنگی نفس در هنگام حضور در محیط های عمومی، رفتارهای اجتنابی غیرمنطقی مثل عدم خروج از منزل، عدم  حضور در محل کار، پوشش های غیر معمول در داخل شهر از جمله علائم ابتلا به کرونا فوبیا هستند.

,

 

,

بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور

, بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور, بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور,

حجت، ترس را نوعی عمل مسری عنوان کرد و ادامه داد: افراد حاضر در جامعه وقتی رفتارهای سایر افرادی که مبتلا به کرونا فوبیا هستند را ببیند، دچار ترس فزاینده می شوند، براین اساس باید مدنظر باشد که در برخورد با فوبیا و افرادی که دچار فوبیا هستند چه اعمالی باید انجام شود.

,

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیماری کرونا از یک بیماری ویروسی به یک بیماری شبکه های اجتماعی تبدیل شده و باعث ایجاد یک هراس در شبکه های اجتماعی شده که به سرعت در حال گسترش است، دائما اخبارمختلفی در شبکه های اجتماعی در مورد موضوع کرونا منتشر و دست به دست می شود که باعث ترس بیشتر مردم شده است.

,

حجت عنوان داشت: وجود آمارهای غیرواقعی و جعلی از مبتلایان و کشته شدگان به کرونا، بزرگتر نشان دادن آمارها در رسانه های خارجی، اعلام آمارهای  لحظه ای مرگ و شهر مربوطه در شبکه های اجتماعی در گروه هایی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند تاثیرات شدیدتری خواهد داشت.

,

این کارشناس مسئول بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در کشور را یکی دیگر از عوامل افزایش ترس نسبت به این بیماری در جامعه خواند و گفت: رسانه های خارجی از این وضعیت در کشور سواستفاده می کنند و سعی دارند که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، وزرات بهداشت و دانشگاه ها را بی کفایت نشان دهند و این گروه را به سیاسی کاری متهم کنند.

,

حجت اضافه کرد: شبکه های اجتماعی و رسانه های غربی جامعه را به سمت بی اعتمادی سوق می دهند، این در حالی است که این بی اعتمادی خودش بزرگترین شاخص برای بالارفتن اضطراب است.

,

وی افزود: علاوه بر این با ایجاد فضای رعب و وحشت نسبت به کمبود امکانات درمانی و دارویی در کشور که متأسفانه این موضوع در رسانه های داخلی نیز گاهی اوقات به چشم می خورد و این ها همه به نوعی باعث ایجاد ترس فزاینده خواهند شد.

,

این کارشناس مسئول یاداور شد: در حال حاضر عده ای با سواستفاده از شرایط فعلی و ارتباط دادن موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور به بیماری کرونا، قصد برهم زدن آرامش مردم را دارند.

,

 

,

کرونا تبدیل به یک بیماری روان پزشکی شده است

, کرونا تبدیل به یک بیماری روان پزشکی شده است, کرونا تبدیل به یک بیماری روان پزشکی شده است,

این دانشیارروانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان اولین اقدام در جهت مقابله با کرونا فوبیا را آموزش مدیران و سیاست گذاران و افراد ارائه دهنده خدمت در رابطه با جنبه های روانشناختی این بحران خواند و افزود: این موضوع خیلی مهم است که در حال حاضر بیشتر تمرکز روز مسائل روانشناختی و کمک ها به بهداشت روان افراد باشد.

,

حجت بیان داشت: کرونا در حال حاضر به یک بیماری روان پزشکی تبدیل شده که از یک بیماری ویروسی فراتر رفته، براین اساس این آموزش باید شامل رفتارهای منطقی خود پرسنل و سیاست گذاران و مدیران باشد.

,

وی ادامه داد: همچنین آموزش افراد و رسانه برای آرام سازی جامعه مدنظر قرار گیرد،  که برای این موضوع باید رسانه ها روی عوامل پیشگیری از بیماری تمرکز داشته باشند و دائم روی درمان، تعطیلی، تعداد کشته شده ها مانور ندهند.

,

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: لازم به توجه است که باید در زمینه های کنترل شبکه های اجتماعی جهت کاهش جو بدگویی نسبت به دولت و وزارت بهداشت ورود جدی انجام شود.

,

حجت گفت: دولت می تواند با اطلاع رسانی صحیح و ارائه ملزومات از جمله دارو، مواد ضدعفونی کننده، ماسک سطح اضطراب افراد جامعه را بکاهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه