اخبار داغ

دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی خبر داد:

سبقت ویروس شایعات از کرونا در خراسان شمالی

سبقت ویروس شایعات از کرونا در خراسان شمالی
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی گفت: انتشار شایعات از ویروس کرونا در کشور به خصوص در استان خراسان شمالی سبقت گرفته است و پیش از اپیدمی کرونا با اپیدمی هراس و اضطراب در جامعه مواجه هستیم به طوری که شیوع وحشت عمومی خطرناک تر و سریع تر از شیوع کرونا در استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید پورخیاط ، پژوهشگر حوزه رسانه  و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، افراد بیشتر در معرض اخبار و اطلاعات مربوطه قرار می‌گیرند، اظهار داشت: براین اساس در عصر اطلاعات و خصوصا شرایط ذهنی و خبری امروزه، فشار‌های ذهنی ناشی از خبرهای بد به حداکثر خود رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مجید پورخیاط ، پژوهشگر حوزه رسانه  و دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با خبرنگار , عصراترک , عصراترک , با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی، افراد بیشتر در معرض اخبار و اطلاعات مربوطه قرار می‌گیرند، اظهار داشت: براین اساس در عصر اطلاعات و خصوصا شرایط ذهنی و خبری امروزه، فشار‌های ذهنی ناشی از خبرهای بد به حداکثر خود رسیده است.,

وی ادامه داد: حرف های ناامیدکننده و خبرهای منفی و شایعه در رسانه باعث تشدید اضطراب و هراس در جامعه شده است به طوری که انعکاس یک عکس از شلوغی داروخانه در شبکه های اجتماعی باعث هجوم مردم برای خرید ماسک شد.

,

این کارشناس مسئول اضافه کرد: با توجه به این که ذهن انسان به‌طور کلی تمایل بیشتری به توجه و بررسی کردن اخبار بد  و شایعه دارد، باید در این راستا رسانه ها توجه بیشتری داشته باشند زیرا وقتی شایعه ای در جامعه منتشر می شود مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود.

,

پورخیاط یادآور شد: توجه به اخبار غیر رسمی و گاهی اوقات کذب موجب بی‌اعتمادی به مراجع رسمی اطلاعاتی می شود که بسیار مخرب و آسیب‌زا خواهد بود زیرا نقش مؤثر رسانه‌های جمعی برای انعکاس اخبار درست و به موقع و کاهش نگرانی مردم بسیار موثر است.

,

وی افزود: بعد از مثبت اعلام شدن کرونا در کشور تمامی دانشگاه های علوم پزشکی در کشور در حالت آماده باش قرار گرفتند که به صورت لحظه ای اطلاعات و اخبار این موضوع را انتشار دهند.

,

پورخیاط خاطرنشان کرد: این در حالی است که اخباری از مسئولین علوم پزشکی خراسان شمالی مبنی بر اینکه تاکنون این ویروس در استان مثبت اعلام نشده، منتشر شده اما در فضای مجازی که مردم حضور پررنگ تری دارند ، بازار شایعات بیشتر داغ است و فضای مجازی به جولانگاه شایعه سازان تبدیل شده است.

,

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه شایعات در مواقع بحرانی و فشار بسیار خطرناک‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود، گفت: علاوه براین بار روانی شایعات به حدی است که باعث تضعیف روحیه مردم و یأس و ناامیدی در جامعه می شود و امنیت اجتماعی را به خطر می‌اندازد و بنای دشمنی و تفرقه و نبود اعتماد را در بین مردم گسترش می‌دهد که متاسفانه در حال حاضر آثارش در جامعه پیدا است.

,

پورخیاط بیان داشت: رواج شایعات و اخبار نامعتبر به تشدید بی نظمی ها و نگرانی ها دامن می زند و نگرانی افکار عمومی را تشدید می کند و سوء استفاده ها را افزایش می دهد، به طوری که ویروس شایعه هم اکنون ذهن و روان مردم را بیشتر از ویروس کرونا درگیر کرده است.

,

وی خاطر نشان کرد: علاوه براین حجم انبوه خبرهای منفی همچون تحریم های ظالمانه آمریکا و مشکلات اقتصادی، ترور سردار سلیمانی،حادثه هواپیمایی اوکراینی و سیل در سیستان بلوچستان، در یک بازه زمانی کوتاه بار استرس را بالا برده است، این در حالی است که وقوع اخبار منفی غیر طبیعی نیست اما حجم انبوه اخبار در رسانه و کارشناسی های غیر حرفه ای و زیاد است.

,

پورخیاط عنوان داشت: با وجود آن که رسانه ها در وقوع انبوه اتفاقات منفی نقشی ندارند اما می توانند در تولید و انتشار اخبار با رعایت توازن در تولید و انتشار اخبار با ارزش ها و موضوعات خبری به امنیت روحی و روانی مردم توجه داشته باشند.

,

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی صحیح، سریع، جامع و صادقانه، آموزش به زبان ساده، پرهیز از بهره برداری سیاسی و واقع نمایی از جمله وظایف حرفه ای و ملی رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی در این شرایط حساس است.

,

 این کارشناس مسئول در انتها گفت: همچنین توجه به سواد سلامت، گرفتن خبر از مراجع علمی و قانونی، پرهیز از اشتراک گذاشتن پست های دریافتی نادرست و غیر موثق و حفظ آرامش، جلوی تشدید بحران کرونا را خواهد گرفت.

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه