اخبار داغ

استاد ویروس شناسی:

کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست

کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست
اکرم آستانی اظهار داشت: ترس و وحشت بیش از خود بیماری کرونا در جامعه گسترش یافته است این درحالی است که از نظر ویروس شناسی، کووید 19 ویروس خطرناکی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکرم آستانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به نگرانی و ترسی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه ایجاد شده گفت: ترس و وحشت بیش از خود بیماری کرونا در جامعه گسترش یافته است این درحالی است که از نظر ویروس شناسی، کووید 19  ویروس خطرناکی نیست  و حتی خطر ویروس آنفولانزایی که اخیرا در کشور پخش و همه‌گیرشد بیشتر بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی تصریح کرد: اکثر سرماخوردگی هایی که افراد بالغ در زمستان مبتلا می شونند کرونا ویروس است که موجب عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می شود و ممکن است خیلی از افراد مبتلا و خوب شده باشند.

,

این استاد ویروس شناسی اظهار داشت: از سال 2003 تاکنون سه ویروس از خانواده کرونا گزارش شده که اولی سارس در سال 2003 بود که در چین شروع شد و در حدود 10 درصد کشندگی داشت و پس از آن در سال 2012 ویروس مرس  در عربستان شایع شد  که در حدود 40 درصد کشنده بود اما این بیماری همه گیر نبود و خیلی پخش نشد. ویروس کووید 19 نیز در سال 2019 باز در چین گزارش شده و در حدود دو درصد کشندگی دارد اما خطر سرایت آن بسیار بالا است.

,

آستانی با اشاره به علائم مشابه این بیماری با آنفولانزا و سرماخوردگی های معمولی گفت: بسیاری از موارد مشکوک به کرونا بیماران مبتلا به آنفولانزا هستند و آزمایش کرونا آن ها منفی است. ابتلا به کرونا حتما باید از طریق آزمایش مشخص شود و حتی فوتی‌ها نیز باید به صورت قطعی ثابت شود که به کرونا مبتلا بوده اند.

,

وی درخصوص علائم این بیماری گفت: آبریزش بینی و تب را خیلی از ویروس ها دارند اما این بیماری در ابتدا با سردرد، تب و سرفه شروع می شود و بعد فرد دچار تنگی نفس می شود. تا زمانی که علائم خفیف باشد مانند یک سرماخوردگی معمولی نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می تواند در خانه درمان شود اما درصورتی که علائم شدید و فرد دچار تنگی نفس شدید شود؛ باید فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد.

,

آستانی مهمترین روش برای مقابله با این بیماری را رعایت بهداشت فردی و نکات پیشگیرانه دانست و افزود: ویروس یک پوشش چربی دارد که شستشوی دست ها با آب و صابون آن را از بین می برد؛ از این رو به شستشوی دست ها توجه ویژه شود همچنین از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری شود. همچنین با توجه به این که این بیماری یک دوره تقریبا 15 روزه بدون علامت دارد در معاشرت ها باید خیلی دقت شود و از دست داد و روبوسی پرهیز شود.

,

وی  اذعان داشت: با توجه به این که رطوبت این ویروس را از بین می برد توصیه می شود در منازل دستگاه بخور روشن کنند و یا از طریق دیگری میزان رطوبت منازل را افزایش دهند.

,

این پژوهشگر حوزه ویروس شناسی اعلام کرد: علی رغم این همه ترس و وحشتی که در جامعه به وجود آمده است این ویروس  تنها 2 درصد کشندگی دارد و فقط برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند بیماران دیابتی، قلبی عروقی، ریوی و ...باشند خطرناک است که این افراد نیز با رعایت نکات پیشگیرانه دچار مشکل نخواهند شد.

,

آستانی با اشاره به اهمیت تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل این بیماری گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده اما به صورت موردی برخی داروها مانند داروی ضد HIV روی برخی افراد موثر بوده است. در کل درمان هایی که الان انجام می شود بیشتر حمایتی و در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن  بیمار است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه