اخبار داغ

یکه‌تازی کرونا در فضای مجازی؛

تاثیر رسانه بر سلامت اجتماعی/ آب برای ماهی‌گیری گل‌آلود است!

تاثیر رسانه بر سلامت اجتماعی/ آب برای ماهی‌گیری گل‌آلود است!
کاهش سرانه مطالعه و افزایش استفاده از اینترنت از نتایج ناثواب گسترش فضای نت در جامعه است، استناد به مطالب غیرواقعی و محدود کردن اطلاعات به یک سرچ ساده در گوگل بار علمی مردم را به شدت کاهش داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اواخر سال 2019 میلادی بود که شیوع یک بیماری در چین در لابلای اخبار رسانه‌ها اعلام می‌شد، مردم غالبا به این اخبار عادت دارند چراکه این اتفاقات هرازگاهی در چین رخ‌نمایی می‌کند، سارس از جمله ویروس‌هایی بود که منشاء پیدایش آن هم چین اعلام شد. البته دولت چین هم در برخی مواقع از حمله بیولوژیک آمریکا علیه دشمنانش خبر می‌‌دهد که خیلی هم بی‌مورد نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما کرونا با سایر ویروس‌های دیگر تفاوت ویژه ای داشت، فرق بین کروناویروس و سایر امراض مسری در جهان، سرعت گسترش آن و اطلاعات نادرست و شایعات بی‌اساسی بود که در روند انتقال دست کمی از خود بیماری نداشت، این اطلاعات نادرست و ایجاد شایعات زمانی اهمیت پیدا می‌کند که همه دستگاههای اداری و اجرایی کشور برای مقابله با بیماری بسیج می‌شوند.

,

ترس شدید مردم از کرونا ویروس باعث شده است که توازن مقابله و کنترل بر هم زده شود، اولین ترکش شایعه‌سازی، کمبود شدید ماسک و سایر مواد ضدعفونی کننده بود. هفته قبل بود که با اعلام مثبت شدن نمونه‌ آزمایش چند فرد در کشور  اعلام شد که ویروس کرونا به ایران هم سرایت کرده است، در کمتر از چند روز تمامی داروخانه‌های کشور از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تهی شدند، خرید بیش از نیاز مردم و سواستفاده و احتکار افراد سودجو را می‌توان دلیل مناسبی برای کمیاب شدن برخی لوازم بهداشتی دانست.

,

ناگفته نماند این چالش‌ها مختص جامعه سلامت نیست، گسترش بدون حساب و کتاب برخی اطلاعات نادرست در اینترنت و به طبع آن در فضای مجازی حتی در حوزه سیاست و تربیت خانوادگی نیز چند سالی است به عنوان یک چالش جهانی مطرح می‌شود. کاهش سرانه مطالعه و افزایش استفاده از اینترنت از نتایج ناثواب گسترش فضای نت در جامعه است،  استناد به مطالب غیرواقعی و محدود کردن اطلاعات به یک سرچ ساده در گوگل بار علمی مردم را به شدت کاهش داده است.

,

شرکت‌های رسانه‌ اجتماعی در خط مقدم چالش اطلاعات درست و نادرست قرار دارند. شرکت‌هایی از جمله گوگل، فیس بوک، تیک تاک، توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی در این وضعیت وظیفه مبارزه با شایعات فضای مجازی را دارند. سخت است باور کنید که تنها دو ماه پیش، کوید ۱۹-که برای جلب توجه رسانه‌ها، بازارهای مالی و رهبران سیاسی آمده است - برای ما کاملاً ناشناخته بود.

,

اما موضوع کرونا به اینجا ختم نمی‌شود، شانتاژ خبری رسانه‌های خارجی مخصوصا در قبال ایران به وضوح دیده می‌شود، در 48 ساعت گذشته شبکه‌های فارسی زبان متعلق به انگلیس حداقل 34 خبر درباره کرونا در ایران منتشر کرده‌اند، این در حالی است که بیش از 40 کشور در جهان درگیر این بیماری هستند، انتشار اخبار خلاف واقع از جعل سخنرانی یکی از روحانیون عراقی در عراق و نسبت دادن آن به نماز جمعه قم تا نقل قول از مرحوم آیت‌الله بهجت درباره کرونا یعد از 11 سال از فوت ایشان، مطالبی بود که گاهی سوژه برخی طنزپردازان کشور هم شد.

,

به دلیل شیوع کروناویروس و باتوجه به توصیه پزشکان مبنی بر عدم استفاده از سکه و اسکناس، رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی توصیه‌هایی را به مردم ارائه کرد.

,

سرهنگ محسن محمودی گفت: توصیه می‌شود در پرداخت‌های اینترنتی خود نهایت دقت را داشته باشید تا در دام فیشرها و یا کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشوید  هرگز نسبت به تهیه دارو و یا تجهیزاتی که برای پیشگیری از این بیماری در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، اقدام نکنید.

,

وی عنوان کرد: در خریدهای خود که به استفاده از کارت‌های اعتباری جهت پرداخت از دستگاه‌های پوز فروشگاهی نیاز دارید، دقت کنید تا رمزکارت را خودتان وارد کرده و از فروشگاه‌های معتبر و ثابت خرید انجام دهید.

,

سرهنگ محمودی خاطرنشان کرد: از فروشندگان بین راهی خرید نکنید تا اطلاعات کارت شما توسط کلاهبرداران از طریق اسکیمرها کپی نشود.

,

سرعت انتقال این ویروس به حدی است که هم اکنون 24 استان کشور درگیر شدند، آذربایجان‌شرقی نیز از جمله همین استان‌هاست که با مثبت اعلام شدن نمونه چند بیمار جزو استان‌هایی شد که کرونا در آن‌ها ورود کرده است،  صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان گفت: تاکنون تست کرونای ۸ نفر در استان، مثبت بوده و یک نفر از مبتلایان فوت کرده است. ۴ نفر از ۷ نفر دیگر، بسیار سرحال هستند.

,

وی با اشاره به وضعیت بیماران مبتلا به این ویروس اظهار داشت: تمام بیمارستان های استان موظف به تحویل افراد مریض و ایزوله هستند فقط در صورت تب شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مراجعه کنید. داروهایی مورد نیاز برای این بیماری در استان تهیه شده است.

,

اما مهمترین اصل در مبارزه با کرونا، همبستگی ملی و پیشگیری همگانی برای شکست این بیماری است، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تفریحی و خدماتی همگی تعطیل شدند تا روند پیشگیری و خود مراقبتی افزایش یابد اما در همین وانفسا برخی از مردم از تعطیلات به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و راه شمال کشور را در پیش گرفتند که با اعتراض مردم و مسئولین شهرهای شمالی روبه‌رو گشتند، اپیدمی کرونا به شدت مسری  و فراگیر است بنابراین انتقال تراکم جمعیتی از یک نقطه به نقطه دیگر می‌تواند خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه