اخبار داغ

دولت چقدر کسری بودجه دارد؟

دولت چقدر کسری بودجه دارد؟
یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده امروز این است که دولت بخشی از کسری بودجه را از محل رشد نرخ ارز مبنای بودجه تامین کند، اما در شرایط تحریم و کاهش قابل توجه دسترسی دولت به منابع ارزی این موضوع را نیز کم‌رنگ می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، بدترین حالت ممکن این است که کل کسری بودجه دولت از محل پایه پولی و انتشار پول تامین شود که به واسطه نداشتن چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال آینده این رشد بر روی تورم تخلیه می‌شود و ما می‌توانیم شاهد رشد ۵۰ درصد تا ۶۰ درصد سطح قیمت‌ها باشیم. این تنها یک روی سکه است و چشم‌انداز نرخ ارز،  مجدداً بر نرخ تورم اثرگذار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
در عمل نمی‌توان انتظار داشت که این اتفاق صورت گیرد و دولت به‌صورت ترکیبی از روش‌های زیر کسری خود را پوشش می‌دهد:
,
 
,
۱) استقراض از بانک مرکزی
,
 
,
۲) استقراض از بانک‌های تجاری
,
 
,
۳) رشد نرخ ارز مبنای بودجه
,
 
,
۴) تغییر در سر فصل‌های بودجه
,
 
,
یکی از ظرفیت‌های ایجاد شده امروز این است که دولت بخشی از کسری بودجه را از محل رشد نرخ ارز مبنای بودجه تامین کند، اما در شرایط تحریم و کاهش قابل توجه دسترسی دولت به منابع ارزی این موضوع را نیز کم‌رنگ می‌کند.
,
 
,
پس دولت ممکن است به سراغ سیستم بانکی رود و کسری را از آن محل تامین کند. چنین رقم بالایی از کسری، سیستم بانکی را می‌تواند مختل کند و آنها ممکن است منابع خاصی برای پوشش تامین مالی سایر بخش‌ها را نداشته باشند و کل پول را به هدر دهند.
,
 
,
در این شرایط امکان افزایش سطح بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی بیشتر می‌شود و پایه پولی رشد می‌کند، ضمن این‌که با توجه به ماهیت هزینه کرد دولت، بیرون کشیدن این کسری از سیستم بانکی عملاً رشد اقتصادی سال آینده را منفی‌تر می‌کند.
,
 
,
این بار دولت سر وقت سر فصل‌های بودجه می‌رود و قربانی اصلی بودجه عمرانی است و با ضریب احتمال بالا، سال آینده پوشش بودجه عمرانی فاجعه بار است. بعد از بودجه عمرانی سر فصل هزینه کرد دولت در سایر بخش‌ها است و همچنین سر فصل‌های مربوط به مالیات است.
,
 
,
با این حال، اصلاح تمام این سر فصل‌ها و مخصوصاً در بخش درآمدی موثر نخواهد بود و کسری بودجه با اعمال مورد چهار همچنان در حد بالایی پابرجا خواهد بود.
,
 
,
نتیجه این است که فعلا در سال ۱۳۹۹ دولت روزنه‌هایی (زورگویی به سیستم بانکی، بی‌توجهی به توسعه کشور از محل کاهش قابل توجه بودجه عمرانی، بی‌توجه بودن به رشد قیمت‌ها در اثر دست اندازی به منابع بانک مرکزی و …) برای این دارد که اجازه ندهد تمام کسری بودجه سوار بر پایه پولی شود، اما رسوب هرچه بیشتر تحریم، اوضاع  را بدتر و بدتر خواهد کرد. پیش‌تر گفته شد نرخ دلار ذهنی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان، نرخ دلار سنا ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان و نرخ دلار نیما ۱۶.۵ تا ۱۷.۵ هزار تومان را می‌تواند ببیند و اگر کسری بودجه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و همه آن از محل پایه پولی تامین شود قضیه فرق می‌کند.
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه