اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی:

اعتبارات ملی در حوزه آبخیزداری دو برابر شده است/ ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب رواناب در خراسان جنوبی

اعتبارات ملی در حوزه آبخیزداری دو برابر شده است/ ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب رواناب در خراسان جنوبی
نصرآبادی گفت: امسال طی دو مرحله بارندگی که در دی و بهمن شاهد بودیم12 میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان خراسان جنوبی ذخیره‌سازی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاوستان، خراسان جنوبی استانی کویری است و به دلیل کاهش بارندگی طی سالهای اخیر با خشکسالی بیش از 20 سال در استان مواجه هستیم. خشکسالی و کمبود بارندگی در استان کویری خراسان جنوبی باعث شده جعیت قابل توجهی از مردم روستایی به دلیل از دست دادن شغل کشاورزی و دامداری راهی شهرها شده و زندگی سخت را با هزینه های فراوان در شهرها تحمل کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاوستان،, خاوستان،, خاوستان،,
خراسان جنوبی به واسطه شرایط اقلیمی خاصی که دارد اغلب بارندگی های آن رگباری بوده و با کمترین بارندگی شاهد وقوع رواناب در استان هستیم. در بسیاری از موارد روانابهای استان هدر میرود و برای ذخیره سازی و نگهداشت آن با مشکلاتی مواجه هستیم.
,
 
,
اما طی سالهای اخیر مسئولان به موضوع آبخیزداری، آبخوان داری و احداث سازههای آبخیزداری در استان توجه داشتند و این مسئله باعث شد نمایندگان خراسان جنوبی و مسئولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت اجرای طرح های آبخیزداری در استان طرحی ارائه دهند و این طرح منجر به تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری در تمام کشور و خراسان جنوبی شد.
,
 
,
تخصیص اعتبار برای موضوع آبخیزداری باعث شد که سازه های آبخیزداری زیادی در استان احداث و تا حدودی باعث ذخیره سازی روانابها شود.
,
 
,
علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان‌جنوبی از نظر کویری بودن، خشکسالی‌های چند ساله و وزش بادهای 120 روزه تغیرات اقلیمی استان به گونه‌ای است که اغلب بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی رگباری است و منجر به ایجاد سیلاب می‌شود.
,
 
,
وی افزود: بارندگی در خراسان‌جنوبی نرم و آرام نیست که در زمین نفوذ کند و غالبا بارندگی در خراسان‌جنوبی به صورت رگباری و وقوع سیلاب است که به مراتب بر وسعت و شدت آن افزوده می‌شود.
,
 
,
بهترین راهکار برای نگهداری رواناب‌ها در خراسان‌جنوبی آبخیزداری است
, بهترین راهکار برای نگهداری رواناب‌ها در خراسان‌جنوبی آبخیزداری است, بهترین راهکار برای نگهداری رواناب‌ها در خراسان‌جنوبی آبخیزداری است,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: بهترین راهکار برای نگهداری رواناب‌ها در خراسان‌جنوبی انجام کار آبخیزداری است که با کنترل و مهار سیلاب بتوان رواناب را نگهداشت.
,
 
,
نصرآبادی عنوان کرد: با توجه به اهمیت آبخیزداری از سال 1396 طرح توجیهی برای این مسئله در استان خراسان‌جنوبی تهیه شد و با پیگیری‌های نمایندگان استان، رئیس مجلس و وزیر وقت جهاد کشاورزی باعث شد مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای حوزه آبخیزداری کل کشور بدهند.
,
 
,
وی اظهار کرد: اقدامات عملیاتی اجرای طرح سازهای آبحیزداری در سال گذشته اتفاق افتاد سهم خراسان‌جنوبی از صندوق توسعه ملی 16 میلیارد تومان بود که با این اعتبار 87 سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی ساخته شد.
,
 
,
اختصاص 35 میلیارد تومان اعتبار سازه آبخیزداری در سال جاری
, اختصاص 35 میلیارد تومان اعتبار سازه آبخیزداری در سال جاری, اختصاص 35 میلیارد تومان اعتبار سازه آبخیزداری در سال جاری,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: در ادامه روند ساخت سازه آبخیزداری در سال جاری سهم خراسان‌جنوبی به 35 میلیارد تومان افزایش یافت و حدود 100 سازه آبخیزداری در استان احداث شد.
,
 
,
نصرآبادی عنوان کرد: علاوه بر این در بخش جنگل، مرتع و بیابان در همین قالب نیز اقداماتی انجام شده است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: آبگیری ناشی از سال آبی 97-98 در سازه‌های آبخیزداری استان حدود 67 میلیون متر مکعب بوده است.
,
 
,
ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب رواناب تاکنون
, ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب رواناب تاکنون, ذخیره سازی 12 میلیون متر مکعب رواناب تاکنون,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: امسال طی دو مرحله بارندگی که در دی و بهمن شاهد بودیم و منجر به وقوع سیلاب شد، 12 میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شده است.
,
 
,
نصرآبادی اظهار کرد: تمام تعهداتی که در سال جاری در حوزه احداث سازه در بخش آبخیزداری داشتیم احداث 100 سازه آبخیزداری بود که تمامی انجام و دهه فجر سال جاری افتتاح شده است.
,
 
,
وی بیان کرد: امسال از حدود 116منبع آبی که در استان داشتم، قنوات بسیاری را تحت پوشش قرار دادیم که تاثیرات قابل توجهی در بخش کشاورزی داشت و از همه مهمتر از خسارت‌های سیل احتمالی و بروز خسارت به روستاها و اراضی کشاورزی جلوگیری شد.
,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی افزود: سازه‌های آبخیزداری علاوه بر این‌که باعث بهبود کمی و کیفی منابع آبی می‌شود از شدت و ایجاد خسارات سیل جلوگیری می‌کند.
,
 
,
نصرآبادی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌شود و بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده احتمال دارد میزان مهار رواناب نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.
,
 
,
هدرفت 700 میلیون لیتر مکعب رواناب
, هدرفت 700 میلیون لیتر مکعب رواناب, هدرفت 700 میلیون لیتر مکعب رواناب,
 
,
وی با بیان این‌که به طور متوسط 700 میلیون لیتر مکعب هدر رفت رواناب در خراسان‌جنوبی را شاهد هستیم، اظهار کرد: بخش زیادی از رواناب‌ها از مرز به سمت افغانستان و بخش دیگر به سمت کویر بزرگ لوت و مرکزی می‌رود.
,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به احداث سازه‌های آبخیزداری و سدهایی که آب منطقه‌ای در استان احداث کرده حجم قابل توجهی از هدرفت روانابها مهار و ذخیره سازی می‌شود اما بازهم شاهد هدررفت رواناب‌ها هستیم که می‌توان در سرشاخه‌ها کنترل کرد که حداقل از مرز خارج نشود.
,
 
,
نصرآبادی بیان کرد: احداث سازه‌های آبخیزداری و مهار رواناب‌ها نقش مهمی در بهبود بخش کشاورزی استان داشته است در نگهداری و ثبات آب قنوات نیز تاثیر به سزایی دارد.
,
 
,
وی با بیان این‌که 6 هزار و 600 رشته قنات در استان وجود دارد، افزود: بیشترین تاثیر آبخیزداری روی قنوات است چون در سرشاخه‌ها کار می‌شود شاهد افزایش آب قنوات هستیم.
,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: طی سال‌های گذشته بسیاری از قنوات استان احیا شده و آب برخی از قنوات از چهار تا 20 درصد افزایش داشته است.
,
 
,
نصرآبادی خاطرنشان کرد: اگر آب قنوات حفظ شود در کیفیت خاک و محصولات تاثیر بسیاری دارد و بهبود وضعیت کشاورزی باعث ماندگاری مردم در مناطق روستایی، عشایری و مرز می‌شود.
,
 
,
دوبرابر شدن اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری
, دوبرابر شدن اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری, دوبرابر شدن اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری,
 
,
وی عنوان کرد: معمولا هر ساله از سال 97 اعتبارات حوزه آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی دو برابر می‌شود و اگر قانون برنامه و بودجه محقق شود اعتبارات سال آینده حوزه آبخیزداری نیز دو برابر خواهد شد.
,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: تخصیص اعتبارات بخش آبخیزداری در حوزه ملی بیش از 60 درصد است اما تخصیص اعتبارات استانی کم است و دلیل تخصیص پایین اعتبارات استانی وضعیت عمومی دولت است.
,
 
,
بیش از 60 درصد اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری تخصیص یافت
, بیش از 60 درصد اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری تخصیص یافت, بیش از 60 درصد اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری تخصیص یافت,
 
,
نصرآبادی گفت: در سال جاری بیش از 60 درصد اعتبارات ملی حوزه آبخیزداری تخصیص پیدا کرده و تخصیص اعتبارات استانی کمتر از 50 درصد بوده است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه