اخبار داغ

با مجوز یا بی‌مجوز؛

تراژدی غمبار مرگ خاموش درختان کِرَت در شرق هرمزگان

تراژدی غمبار مرگ خاموش درختان کِرَت در شرق هرمزگان
افراد سودجو با همراهی بومیان میناب، هر روز به جان درختان کرت این شهرستان می‌افتند و با قطع این درختان، دلالان منطقه پول‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند که بدون شک افزایش روند صعودی قطع این درختان باعث ایجاد فاجعه زیست محیطی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ قصه پر تکرار خشکسالی های اخیر در جنوب کشور به خصوص استان هرمزگان بر هیچ کس پوشیده نیست؛ خشکسالی هایی که باعث نابودی باغات ومزارع کشاورزی فراوانی شده و بومیان هر منطقه برای مبارزه با غول خشکسالی و جلوگیری از نابودسازی منابع طبیعی و جنکل های انبوه هر منطقه بیش از پیش در تلاش هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در این روزها هر چند که هشدار خشکسالی و فروچاله های شرق هرمزگان به خصوص شهرستان میناب  موضوعی داغ در میان هرمزگانی ها بوده اما در برخی از روستاهای این شهرستان مانند گودو، چلو گاو میشی، دهو، ماشهران وبلبلی ...تبر و اره موتوری بانگی برای بیداری آنها در صبح به شمار می رود.

,

عده ای از افراد سودجو با همراهی بومیان این منطقه هر روزه به جان درختان کرت این روستا می افتند و با قطع این درختان دلالان منطقه پول های هنگفتی را به جیب می زنند که بدون شک افزایش روند صعودی این درختان باعث ایجاد فاجعه زیست محیطی خواهد شد.

,

این روزها جاده میناب_بندرعباس یا بندرعباس_سیرجان شاهد حجم انبوهی از کامیون ها حامل درختان چوب کرت هستیم که هشداری برای نابودی محیط زیست هرمزگان است.

,

 

,

یک ماشین سایپا چوب کِرَت450 هزار تومان

, یک ماشین سایپا چوب کِرَت450 هزار تومان,

یکی از افرادی که در قطع درختان کرت فعالیت دارد در گفتگو با هرمز اظهار کرد: یک ماشین سایپا چوب درخت کرت چهارصد و پنجاه تا پانصد هزار تومان از ما خریداری می کنند.

,

این فرد سالخورده گفت: تنه درخت کرت طوری ضخیم و محکم است که دائم باید زنجیر اره برقی تعویض شود وگر نه با تبر خیلی انرژی باید صرف این کار کنیم.

,

وی تصریح کرد:  تا کنون بیش از شش ماشین سایپا توانسته ام چوب درخت کرت به فروش برسانم.

,

, ,

مجبورم خار کرت به جان بخرم تا گرسنه نخوابم

, مجبورم خار کرت به جان بخرم تا گرسنه نخوابم,

فرد میانسالی که دائم اره به جان تنه درخت می انداخت، افزود: با تشکیل اکیپ های3 نفره در طول روز چندین تن درختان کرت را قطع و دپو می‌کنیم و با یک دستگاه خودرو سایپا قطعات درختان حمل و در روستای بلبلی به فروش میرسانیم.

,

این شهروند مینابی تصریح کرد: وقتی مسئولان نمی تواند برای ما شغل ایجاد کنند مجبوریم خار کرت را به جان بخریم تا خانواده ما چندصباحی آرامش مالی داشته باشند.

,

به گفته این شهروند مینابی پس از قطع این گونه درخت جنگلی و وزن کردن آن در باسکول بصورت تنی به فردی که مجوز فعالیت دارد می فروشیم.

,

, ,

درختان کِرَت؛ موتور محرکه تولید شغل

, درختان کِرَت؛ موتور محرکه تولید شغل ,

یکی دیگر از فروشندگان درخت کرت گفت: برای اشتغالزایی در این زمینه فقط داشتن یک اره برقی و تبر کافی است، دیگر نیازی به ضامن و طی کردن سیستم بروکراسی اداری برای گرفتن تسهیلات بانکی و پیدا کردن شغل نیازی نیست.

,

وی اضافه کرد: نه تنها ما از فروش تنه درختان کِـــرَت کسب درآمد می کنیم بلکه از فروش عسل هایی که در لابلای برگ های این درختان پیدا می کنیم نیز درآمد خوبی عادمان میشود.

,

فروشنده درخت کرت افزود: قطع این درختان در روستاهای مختلف این منطقه، باعث نگرانی ساکنان این روستاها هم شده است.

,

تکثیر بی رویه درخت کرت چالشی برای منابع زیر زمینی

, تکثیر بی رویه درخت کرت چالشی برای منابع زیر زمینی,

پیرامون این موضع به سراغ یکی از مسئولان این شهرستان رفتیم،بهرامی نژاد رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز گفت: درخت کرت یکی از خطرناک ترین گونه درختی دنیاست که به دلیل تکثیر بی رویه آن بخش عظیمی از منابع زیر زمینی این شهرستان می تواند با چالش روبرو سازد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری میناب اضافه کرد: اینکه برخی از صدور مجوز سخن به میان می آورند، ما مجوز قطع و حمل این گونه درختان جنگلی فقط در محدوده اراضی اشخاص صادر می کنیم ،آن هم به دلیل تکثیر بی رویه این گونه درختان که حجم بسیاری از باغات مردم را به نابودی کشانده است.

,

وی تاکید کرد: قطع درختان کرت فقط در محدوده اراضی اشخاص باید صورت بگیرد و ورود به اراضی ملی ممنوع و قابل پیگیری است.

,

بهرامی نژاد با بیان اینکه این درخت مهاجم تا کنون نخیلات، مزارع و باغات فراوانی را نابود کرده است، گفت: سمر گونه ای سریع الرشد و دارای سه نمونه ریشه است که می تواند تا ۵۰ متر در زمین ریشه بزند اکنون با تکثیر فراوان به سرطانی برای جنگل و درختان بومی تبدیل شده است.

,

مجوز قطع درخت کرت در اراضی ملی صادر نمی شود

, مجوز قطع درخت کرت در اراضی ملی صادر نمی شود,

رئیس اداره منابع طبیعی میناب گفت: با توجه به خشکسالی ها موجود، منطقه توان اکولوژیکی نگهداری جنگلهای انبوه و متراکم کرت دریایی را ندارد و در صورت بروز آتش سوزی می تواند عواقب ناگواری  را به دنبال  داشته باشد.

,

بهرامی نژاد عنوان داشت: بهره برداری از این گونه صرفا در اراضی مستثنیات اشخاص صورت می گیرد که دارای کاربری کشاورزی هستند و مالک بدلیل مزاحمت درخواست قطع و حمل این گونه درختی را دارد که پس از بررسی در صورتی که مشخص شود محدوده مورد درخواست جزء اراضی ملی نیست مجوز قطع صادر می شود.

,

به گفته این مقام مسئول پس از بازدید از محصول در صورتی که هیچ گونه بومی دیگری مانند کهور که دارای ارزش ژنتیکی و ذخیره گاهی بالایی است قطع نشده باشد مجوز حمل به دیگر استانها  صادر می شود که بیشتر آن  برای مصارف تولید ام دی اف و نئوپان، مبل سازی، صنایع دستی و دیگر مصنوعات چوبی کاربرد دارد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری میناب خاطر نشان کرد: :پتانسیل اکولوژیک میناب به هیچ وجه جوابگوی آن نیست که سمر به جنگل تبدیل شود چرا که این گونه آب زیادی مصرف می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه