اخبار داغ

به بهانه روز جهانی هواشناسی بررسی شد؛

امسال تابستان خشک‌تری پیش رو داریم/ خطر خشکسالی ناشی از افزایش 20درصدی مصرف آب در کمین کشور

امسال تابستان خشک‌تری پیش رو داریم/ خطر خشکسالی ناشی از افزایش 20درصدی مصرف آب در کمین کشور
با توجه به شیوع ویروس کرونا 15 الی 20 درصد مصرف آب افزایش پیدا کرده است و از طرفی مسافرت های عجیب و غریب مردم در این روزهای بهاری می تواند کشور را در تابستان با خطر کم آبی مواجه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، هرساله در ۲۳  مارس، سازمان جهانی هواشناسی بزرگداشت کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی هواشناسی در ۲۳ مارس ۱۹۵۰ را جشن می گیرد. این روز سهم اساسی خدمات ملی هواشناسی و آبشناسی را در ایمنی و رفاه جوامع نشان می دهد و با فعالیت هایی در سرتا سر جهان برگزار و جشن گرفته می شود، همچنین موضوع های انتخاب شده برای روز جهانی هواشناسی منعکس کننده وضعیت جوی - اقلیم  یا مساپل مرتبط با  آب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
موضوع امسال روز جهانی هواشناسی "اقلیم و آّب" است چرا که باید هر قطره  آب را شمرد زیرا  هر قطره با ارزش است و آب شیرین برای زندگی بشریت حیاتی خواهد بود، هر انسانی بدون آب نمی تواند به طور متوسط بیش از 3 روز زنده بماند و آب برای تولید مواد غذایی، تقریباً تمام کالاها، خدمات و محیط زیست ضروری است. 
,
 
,
با توجه به اینکه درحال حاضر جهان با چالش های رو به رشدی مواجه است که ناشی از استرس آب، سیل و خشکسالی و عدم دسترسی به منابع پاک خواهد بود و نیاز فوری به منظور بهبود پیش بینی ها، نظارت و مدیریت منابع آب و رفع مشکل کم آبی و آلودگی آن وجود دارد، با یک کارشناس هواشناسی همراه شده ایم تا از وضعیت خشکسالی و هوای کشور در سال 99 برای ما بگوید؛ 
,
 
,
علیرضا فرد با اشاره به اینکه امسال تابستان سریع تر از گذشته وارد منطقه می‌شود و تابستان خشک تری را در پیش خواهیم داشت در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ "زمانی که آنومالی های اقلیمی به صورت متواتر در هر فصل رخ بدهد در جو یک نمودار سینوسی را تشکیل می دهد که هر چه قدر قله ها در قسمت مثبت عمیق تر و در قسمت منفی پائینتر باشد نشان دهنده یک آنومالی برزگ خواهد بود. 
,
 
,
روند مذکور را زمانی شدید هستیم که میزان سرمای بهاری زیاد و در مقابل تابستان های خشک را در پیش رو داشته باشیم لذا این روند می گوید عکس العمل های یک موج های سینوسی در فصل بعد خود را نشان می دهد به گونه ای که در حال حاضر بهار پر بارشی را داریم و در مقابل تابستان خشک و گرمی در انتظار ماست، البته به دنبال تابستان گرم و خشک زمستان سردی نیز وجود دارد زیرا مقدار انرژی در کل سال باید به یک میانگین خاصی برسد. 
,
 
,
, ,
 
,
بهار 99 با بارش های فراوان و آتشین شروع شده است و سامانه های بارشی یکی پس از دیگری از منطقه ما عبور می کنند، نقشه برف در سال جاری نشان می دهد میزان برف ناچیز و محدود خواهد بود، برف در هوای سرد زمستان در ارتفاعات باقی مانده و در تابستان آب می شود و رودخانه ها را پر آب نگه می دارد تا آب های پشت سد را تامین و کشاورزی را رونق  دهد اما زمانی که در زمستان 98 بارش های خوبی نداشتیم و پوشش برف زاگرس و البرز بسیار فقیر است، پدیده مورد انتظار ما رخ نمی دهد. 
,
 
,
اندک گرمای اوایل اردیبهشت اندک برف سال گذشته را آب می کند و ما در حوزه زاگرس و البرز مرکزی با مشکلات کم آبی و خشکسالی مواجه می شویم، پائیز 97 در طول 17 سال گذشته در فقر بارشی بی سابقه بود و آنومالی منفی داشت اما پائیز 98 بارش نرمال بود اگر چه تمام بارش های پائیز در 15 مهر حاصل شد و پراکنش مکانی و زمانی آن نرمال نبود. 
,
 
,
البرز در میزان بارش ها 30 الی 40 میلیمتر بالاتر از نرمال بارش ها است اما طالقان 20 الی 30 میلیمتر کمتر از نرمال خود میزان بارش ها را در اسفندماه تجربه کرده است، پیش بینی اقلیمی در فصل بهار 99 هم نشان می دهد دمای آن بالاتر از نرمال و بارش ها کمتر از نرمال است و این روند نشان می دهد گرما سریعتر از سال های قبل وارد منطقه ما می شود.
,
 
,
, ,
 
,
ذخیره آب کنونی پشت سدها تا تابستان به اتمام می رسد و ذخیره استراتژیک را نداریم و ما را در دو سد کرج و طالقان با مشکل مواجه خواهد کرد در نتیجه باید چاره کم آّبی تابستان را از همین امروز بیاندیشیم، با توجه به شیوع ویروس کرونا هم 15 الی 20 درصد مصرف آب افزایش پیدا کرده است و از طرفی مسافرت های عجیب و غریب مردم در این روزها می تواند در تابستان کشور را با خطر کم آبی مواجه کند". 
,
 
,
ختم کلام اینکه ... 
,
 
,
این روزها غالب رسانه های کشور به مباحثی مانند ماسک و اقلام پزشکی توجه می کنند در حالی که اگر با یک نگاه جامع تر به مسائل جاری نگاه کنیم می توان به وضوح مشاهده کرد که مصرف زیاد آب در این مقطع هم تابستانی توام با خشکسالی و را برای کشور رقم می زند و باید مسئولینی که صرفا یک بُعد را نگاه می کنند را برای تدبیر درباره کم آبی نیز آگاه کرد.  
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه