اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چرا اقتصاد دانش بنیان موتور محرک "جهش تولید" است؟/ "واحد تحقیق و توسعه" مغز متفکر هر واحد تولیدی و پازل گمشده اقتصاد کشور

چرا اقتصاد دانش بنیان موتور محرک "جهش تولید" است؟/ "واحد تحقیق و توسعه" مغز متفکر هر واحد تولیدی و پازل گمشده اقتصاد کشور
رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه ای بر حوزه تولید دارند و این مهم لوازم و ملزوماتی نیاز دارد که یکی از اساسی ترین لوازم آن تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تقویت این حوزه در بخش تولید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از موانع تولید وابستگی تولیدکنندگان به مواد و  قطعات دیگر کشورهاست. در این حوزه با توجه به اینکه کشورمان نیز از سوی غرب تحریم شده است، با مشکلاتی خصوصا در صنایعی مانند خودروسازی روبرو هستیم. این درحالی است که به حد کافی کشورمان در این حوزه وقت داشت تا با بومی سازی و اعتماد به صنایع داخلی این نقیصه را رفع کند. اما متاسفانه با اهمال کاری در این حوزه شاهد آن هستیم که این مردم هستند که بایستی هزینه عدم بومی سازی تولید را بپردازند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
در همین رابطه است که کارشناسان به جد مطرح می کنند که برای اینکه کشور به جهش تولید برسد بایستی با بومی سازی تولید و استفاده از دانش متخصصان خود به فعالیت اقتصادی ادامه دهد. ازاین روست که موضوع «اقتصاد دانش بنیان» مطرح می شود.
,
 
,
در این خصوص چرخه تولید بایستی به سمتی برود که بتوان در داخل کشور قطعات و لوازم تولید را تولید کرد و به اصطلاح اقتصاددانان به تولید عمق بخشید. هر چقدر کشوری عمق تولیدش بیشتر و بومی باشد قطعا اقتصاد قوی تری دارد. در این خصوص استفاده از توان داخلی برای تولید قطعات و لوازم مورد نیاز خصوصا در صنایع مادر نه تنها سبب ایجاد اشتغال در کشورمان می شود بلکه سبب می شود که تولید کنندگان بتوانند قطعاتی با کیفیت و همچنین با قیمت کمتری بدست بیاورند و با هزینه کمتر و سود بیشتری چرخه تولید انجام پذیرد. 
, , در این خصوص چرخه تولید بایستی به سمتی برود که بتوان در داخل کشور قطعات و لوازم تولید را تولید کرد و به اصطلاح اقتصاددانان به تولید عمق بخشید. هر چقدر کشوری عمق تولیدش بیشتر و بومی باشد قطعا اقتصاد قوی تری دارد., در این خصوص چرخه تولید بایستی به سمتی برود که بتوان در داخل کشور قطعات و لوازم تولید را تولید کرد و به اصطلاح اقتصاددانان به تولید عمق بخشید. هر چقدر کشوری عمق تولیدش بیشتر و بومی باشد قطعا اقتصاد قوی تری دارد.,
 
,
اقتصاد دانش بنیان نه تنها یک رویه بلکه یک رویکرد است. هر اقتصادی که در این حوزه به دانش تکیه نکند قطعا در آینده زمین می خورد. بسیاری از شرکت های غول در دنیا بودند که نتوانستند پا به پای پیشرفت جهانی حرکت کنند و ورشکسته شدند. 
, اقتصاد دانش بنیان نه تنها یک رویه بلکه یک رویکرد است. هر اقتصادی که در این حوزه به دانش تکیه نکند قطعا در آینده زمین می خورد. بسیاری از شرکت های غول در دنیا بودند که نتوانستند پا به پای پیشرفت جهانی حرکت کنند و ورشکسته شدند. , اقتصاد دانش بنیان نه تنها یک رویه بلکه یک رویکرد است. هر اقتصادی که در این حوزه به دانش تکیه نکند قطعا در آینده زمین می خورد. بسیاری از شرکت های غول در دنیا بودند که نتوانستند پا به پای پیشرفت جهانی حرکت کنند و ورشکسته شدند. ,
 
,
اگر نگاهی به شرکت های مطرح جهانی که هر سال سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران خود می کنند به وضوح می بینیم که در همه این شرکت ها یک واحد تحقیق و توسعه وجود دارد. اصطلاح تحقیق و توسعه (به انگلیسی: Research and development) (به انگلیسی R&D) عبارت است از رشته فعالیت‌های مشخصی در یک کسب و کار. بنا به تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تحقیق و توسعه به «کار خلاقانه‌ای گفته می‌شود که به‌طور سیستماتیک انجام می‌شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به‌کارببرد.»
, اگر نگاهی به شرکت های مطرح جهانی که هر سال سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران خود می کنند به وضوح می بینیم که در همه این شرکت ها یک واحد تحقیق و توسعه وجود دارد. , اگر نگاهی به شرکت های مطرح جهانی که هر سال سود سرشاری را نصیب سرمایه گذاران خود می کنند به وضوح می بینیم که در همه این شرکت ها یک واحد تحقیق و توسعه وجود دارد. ,
 
,
هر چقدر این واحد تحقیق و توسعه که بر اساس رویکرد دانش بنیان طراحی و راه اندازی شده است، بهتر و حرفه ای تر عمل کند، قدرت بیشتری را به صاحبان این صنایع می بخشد و سود بیشتری را عاید این افراد می کند.
,
 
,
اگر نگاهی به نظام سرمایه داری غرب بیندازیم متوجه میشویم که اقتصاد کشورهای غربی تنها بر اصل و محور سرمایه گذاری نمی چرخد. بسیاری از شرکت های غول جهان ازجمله ماکروسافت، اپل، فیسبوک، گوگل و ... بر اساس یک ایده شکل گرفته اند و با پرورش این ایده و عملیاتی کردن آن کم کم با استقبال مردم روبرو شده و امروز جزو لاینفک زندگی بشر در جای جای جهان هستند و هر روز با تولید ایدهای دیگر این چرخه به طور مداوم استمرار یافته و سرمایه عظیمی را به جیب صاحبان این ایده ها سرازیر می کند. 
, اگر نگاهی به نظام سرمایه داری غرب بیندازیم متوجه میشویم که اقتصاد کشورهای غربی تنها بر اصل و محور سرمایه گذاری نمی چرخد. بسیاری از شرکت های غول جهان ازجمله ماکروسافت، اپل، فیسبوک، گوگل و ... بر اساس یک ایده شکل گرفته اند و با پرورش این ایده و عملیاتی کردن آن کم کم با استقبال مردم روبرو شده و امروز جزو لاینفک زندگی بشر در جای جای جهان هستند و هر روز با تولید ایدهای دیگر این چرخه به طور مداوم استمرار یافته و سرمایه عظیمی را به جیب صاحبان این ایده ها سرازیر می کند. ,
 
,
با توجه به نامگذاری های این چند ساله رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه ای بر حوزه تولید دارند و این مهم لوازم و ملزوماتی نیاز دارد که یکی از اساسی ترین لوازم آن تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تقویت این حوزه در بخش تولید است.
,
 
,
ایشان سال گذشته را با عنوان «رونق تولید» نامگذاری کردند و امسال هم «جهش تولید» را شعار سال انتخاب کردند و طبیعتاً اگر قرار باشد جهشی در حوزه تولید اتفاق بیفتد باید اقدامات بسیار جدی صورت بگیرد. کارشناسان اقتصادی به جد مطرح می کنند که  برای اینکه یک اقتصاد درون ریز و خلاق مؤثر و خودکفا شکل بگیرد باید حتماً مؤلفه‌های آن به وجود بیاید.
, ,
 
,
کارشناسان در این راستا مطرح می کنند مجموعه‌های دانش بیان نقش اساسی در جهش اقتصادی خواهند داشت و یکی از مؤلفه‌های اصلی حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی همین تشکل‌های دانش بنیان هستند و بدون آنها رسیدن به جهش اقتصادی تقریباً غیر ممکن است.
, کارشناسان در این راستا مطرح می کنند مجموعه‌های دانش بیان نقش اساسی در جهش اقتصادی خواهند داشت و یکی از مؤلفه‌های اصلی حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی همین تشکل‌های دانش بنیان هستند و بدون آنها رسیدن به جهش اقتصادی تقریباً غیر ممکن است., کارشناسان در این راستا مطرح می کنند مجموعه‌های دانش بیان نقش اساسی در جهش اقتصادی خواهند داشت و یکی از مؤلفه‌های اصلی حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی همین تشکل‌های دانش بنیان هستند و بدون آنها رسیدن به جهش اقتصادی تقریباً غیر ممکن است.,
 
,
رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی خود سال جدید به قوی تر شدن خصوصا در حوزه اقتصادی اشاره کردند و فرمودند: «تاکید بنده بر قوی شدن کشور از خطوط اصلی نسخه بعثت است. هر چه می‌توانید قوت را زیاد کنید. این قوت در نگاه اول قوت نظامی به نظر می رسد، ولی خیلی وسیع تر از این است.»
, رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی خود سال جدید به قوی تر شدن خصوصا در حوزه اقتصادی اشاره کردند و فرمودند: «تاکید بنده بر قوی شدن کشور از خطوط اصلی نسخه بعثت است. هر چه می‌توانید قوت را زیاد کنید. این قوت در نگاه اول قوت نظامی به نظر می رسد، ولی خیلی وسیع تر از این است.», رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی خود سال جدید به قوی تر شدن خصوصا در حوزه اقتصادی اشاره کردند و فرمودند: «تاکید بنده بر قوی شدن کشور از خطوط اصلی نسخه بعثت است. هر چه می‌توانید قوت را زیاد کنید. این قوت در نگاه اول قوت نظامی به نظر می رسد، ولی خیلی وسیع تر از این است.»,
 
,
 به طورحتم یکی از مولفه های اصلی قدرت در کشور، جهش علمی و فناوری است، از این رو به هر میزانی که شرکت های دانش بنیان تقویت شوند می توانیم ایرانی قدرتمند تر داشته باشیم. به همین جهت برای تقویت اقتصاد و تقویت شرکت های دانش بنیان ضرورت تام و تمامی می یابد. با این شرایط بایستی ریل گذاری ویژه ای در این حوزه صورت گیرد تا در آینده کشورمان با هدف جهش تولید به توفیقات بسیاری دست یابد. 
,
 
,
امیر حمزه نژاد
, امیر حمزه نژاد,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه