اخبار داغ

از ۹۸ به ۹۹؛

وقتی قانون پایستگی برای وعده ها و پروژه های استان مرکزی برقرار است/نیمه تمام هایی که سحر شده اند

وقتی قانون پایستگی برای وعده ها و پروژه های استان مرکزی برقرار است/نیمه تمام هایی که سحر شده اند
سال ۹۸ هم مانند بسیاری از سال های دیگر پر بود از وعده های عملی شده و نشده مسئولین در سطح استان مرکزی. وعده هایی که یا گرفتار عدم مدیریت صحیح مسئولین بودند و یا نبود بودجه مانع پیشروی شان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ سال ۹۸ هم مانند بسیاری از سال های دیگر پر بود از وعده های عملی شده و نشده مسئولین در سطح استان. وعده هایی که یا گرفتار عدم مدیریت صحیح مسئولین بودند و یا نبود بودجه مانع پیشروی شان شد. نگاهی به برخی از این پروژه ها و وعده های بر زمین مانده و سپردن نتیجه آنها به آینده ای نزدیک شاید جالب توجه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب؛, دیار آفتاب؛,

پروژه ای پر از تردید!

پروژه غیر همسطح سنجان یکی از پروژه های نیمه تمام ورودی شهر اراک است و از ابتدای دهه ۹۰ بحث های متعددی در مورد آن مابین مسئولین برقرار بوده است. پروژه ای که در مسیر عملیاتی خود تغییر ماهیت عجیبی داشت و از زیر گذر به رو گذر تبدیل شد. همین موضوع منجر شده است که همچنان بعد از گذشت چندین سال این پروژه در عین اینکه پیشرفت های گام به گام و آرامی دارد اما لزوم یا عدم لزومش با تردید های بسیاری روبه رو باشد.

از طرفی این تغییر ماهیت در وظیفه هر یک از بخش های تاثیر گذار در این پروژه نیز ایجاد اختلاف کرده است و به عنوان نمونه شهرداری حاضر پذیرش انجام تملکات بیش از حد در پروژه جدید نیست.

این پروژه تا حدی دارای تردید است که نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در موضع گیری نسبت به آن گفت: «برخی اقدامات در استان از جمله ساخت پل سنجان از جمله موارد ضروری نیست و می‌توان این هزینه‌ها را در موارد ضروری‌تر صرف کرد تا از هدر رفت پول در استان جلوگیری شود.»

اواسط سال ۹۷ بود که استاندار مرکزی از افتتاح این پروژه تا میانه های سال ۹۸ گفته بود اما سال ۹۸ به پایان رسید و هنوز هم این پروژه در وضعیتی نا مناسب قرار دارد. این در حالی است که احمد مرزبان مدیر کل راه و شهر سازی استان مرکزی در آخرین روز سال ۹۸ در مراسم گشایش محدوده هدایت ترافیک تقاطع غیرهمسطح سنجان در جمع خبرنگاران آغاز ساخت تقاطع سنجان را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرد و گفت: این پروژه در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

حال باید دید که آیا پروژه ای که هنوز هم در جزییات فنی آن و چرایی بودنش سوالات فراوانی وجود دارد و چند سالی است که مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه به وجود آورده است، در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید؟

بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور

در میانه های دهه ۸۰ بود که با توجه به گذشت بیش از ۶۰ سال از سن بیمارستان ولیعصر (عج) اراک و نیاز این شهر به بیمارستان جدید و با ظرفیت های مناسب، ساخت بیمارستان جدید ولیعصر(عج) در فضایی معادل ۴۵ هزار متر مربع و در ۱۳ طبقه مصوب شد که تا نزدیک به ۵۰۰ تخت نرمال و ویژه را به ظرفیت تخت بیمارستان شهر اراک اضافه می کند و به گفته مسئولین مربوطه به عنوان بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور شناخته می شود.

پروژه ای که بنا به گفته رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار بود بر اساس وعده دولت در سال های ۹۵ و ۹۶ هر سال ۴۰ میلیارد تومان و در مجموع با ۸۰ میلیارد تومان به ساخت و تکمیل این بیمارستان کمک شود که متاسفانه این وعده‌ها محقق نشد. حال آنکه با شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌ها نیز بالاتر رفته است.  

نگاهی به وعده های مسئولین استانی و کشوری از افتتاح این پروژه تا پایان سال ۹۸ خبر می دهد به طوری که استاندار مرکزی اواخر اسفند ماه ۹۷ در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان با اشاره به پیگیری های صورت گرفته درخصوص پرداخت تسهیلات بیمارستان ولیعصر(عج)، گفت: بر اساس پیگیری های خوبی که اخیرا در این رابطه انجام شده است، اولین قسط این مجموعه به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان از مجموع ۵۰ میلیارد تومان بزودی پرداخت خواهد شد که امیدواریم با پرداخت کامل این تسهیلات بتوانیم تا پایان سال آینده(۹۸) بیمارستان ولیعصر را به بهره برداری برسانیم.

این در حالی است که سال ۹۸ به پایان رسید اما خبری از افتتاح این بیمارستان نبود و مسئولین در ایام این سال نیز بهره برداری از بزرگترین بیمارستان غرب کشور را به انتهای سال ۹۹ انتقال دادند.

برای نمونه استاندار مرکزی در آبان ماه ۹۸ پیشرفت کلی پروژه را ۶۵ درصد بیان کرد و گفت: امید است تا شهریور ۹۹ کار ساختمانی در پروژه به پایان برسد و همزمان کار تاسیسات نیز پیشرفت داشته باشد و با نصب تجهیزات، این بیمارستان در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

همچنین دکتر جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک  ۲۹ بهمن ۹۸ در خصوص این پروژه عمرانی بیان کرد: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی دانشگاه در حال ساخت است هرچند که سرعت کار مطلوب ما نیست، اما در حال حاضر مرحله خرید تاسیسات آغاز شده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای سال ۹۹ برای این بیمارستان ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است که کم است و درصدد هستیم که با تامین منابع مالی ساخت ابنیه در سال آینده به اتمام برسد.

حال باید دید که با توجه به بحران کرونا که هزینه های بسیاری را روی دست مسئولین بهداشت و درمان کشور گذاشته است آیا اعتبار مورد نیاز برای این پروژه به دست استان خواهد رسید و مردم استان و حتی کشور می توانند از این پروژه بزرگ بهره ببرند؟

البته نمی توان از تلاش های مسئولین در این حوزه چشم پوشی کرد اما مطمئنا شرایط تحریمی و مشکلات تحقق بودجه های عمرانی از جمله مسائلی است که در برابر پیش روی بسیاری از پروژه های نیمه تمام کشور قرار دارد.

اراک چشم انتظار باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس اراک در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و با زیر بنای فرهنگی ۸ هزار متر مربعی نمونه ای دیگر از پروژه هایی است که افتتاح آن از دهه فجر به هفته دفاع مقدس و از هفته دفاع مقدس به دهه فجر بعد منتقل می شود.

این پروژه تا به حال پیش رفت فیزیکی ۷۷ درصدی داشته و بنا به گفته مسئولین مربوطه تکمیل طرح‌ عمرانی این باغ موزه حدود ۷۰ میلیارد ریال و تاسیسات این مجموعه فرهنگی نیز بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

طبق جزییات اعلام شده ساختمان اسناد و مدارک، سردرب ورودی و یادمان شهدای گمنام باغ‌موزه اراک تکمیل و پارکینگ این مجتمع نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین دیوار لاله‌ها ۹۲ درصد، محوطه و فضای سبز ۶۵ درصد و ساختمان گالری‌های باغ موزه نیز ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این پروژه ۱۱ سال متوقف بود که با تلاش مجدد دستگاه های مختلف و ذیل کنگره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی فعالیت های خود را از سر گرفت و به گفته استاندار در کنار بیمارستان ولیعصر (عج) یکی از پروژه های مهم استان مرکزی شناخته می شود.

لازم به ذکر است در صورت تکمیل، این پروژه برای بازدید عموم آزاد خواهد بود.

هپکو با آینده ای نامعلوم!

هپکو و مسائل پیرامون آن دیگر از یک موضوع استانی به موضوعی ملی تبدیل شده است و وعده های پیرامونی آن نیز نه تنها از سوی مسئولین استانی بلکه از سوی مسئولین کشوری بیان می شود.

هپکو یکی از محصولات اجرای غلط خصوصی سازی است. شرکتی که در آن عدم اهلیت خریدار، رانت، سوء مدیریت، خیانت و بسیار اتفاق دیگر مشهود است.

هپکو در سال ۹۸ پس از اعتراضات فراوان کارگران و فشار های رسانه ای به سازمان خصوصی سازی برگشت اما بعد از آن نیز تحول آنچنانی نصیب هپکو نگردید. از وعده های دوهفته ای معاون اول رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سهام دار و یا واگذاری اش به یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت صمت و یا وعده ۳۰ روزه رئیس سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف آن تا وعده قراردادهای هپکو با شرکت ها و سازمان های مختلف در سال ۹۸ بسیار دیده شده است. وعده هایی که تنها نتیجه شان افزایش بی قاعده سهام شرکت در بورس بود در حالی که اتفاق خاصی در تولید شرکت رقم نخورد.

هپکو در سال ۹۸ وعده های وزرا، وکلا، معاونین، استاندار و بسیاری از مسئولین را به خود دید اما آنچنان که باید و شاید با تحول مواجه نشد و حتی سازمان برنامه و بودجه برای لیستی از کارگران بودجه ای را جت بازنشسته شدنشان در نظر گرفت و این یعنی هپکو لحظه به لحظه با بازنشست شدن نیروهای خبره و با تجربه اش ظرفیتهایش را از دست می دهد.

شاید یکی از عجیب ترین موضع گیری ها در خصوص هپکو در آخرین های روزهای سال انجام شد که استاندار مرکزی گفت: در صورتی که شرکت هپکو در عمل به تعهدات خود خوش قولی کند، میزان سفارشات واگذاری افزایش خواهد یافت و از بن بست خارج می شود.

کارگران نیز در واکنش به این صحبت ها بیانیه ای صادر کردند و این اظهار نظر را در حالی که هپکو مدتی تحت فرمان مدیران انتخاب شده توسط دولت بوده است، جالب توجه دانستند.

فروش یک درصد از سهام هپکو یکی دیگر از اتفاقات این شرکت در آخرین روزهای سال بود که به گفته معاون اقتصادی استاندار مرکزی این تصمیم در جهت تعادل بخشی به قیمت سهام هپکو اتخاذ شده است.

گویا در حال حاضر مسئولین تنها به وام های بانک ملی چشم دوخته اند تا به واسطه این وام های چند ده میلیاردی هم سمایه گردش را تامین کنند و هم اعتبار لازم برای پرداخت حقوق کارگران و هم پرداخت بدهی های هزار میلیاردی شرکت!

اما در حال حاضر هیچ وعده مشخصی برای هپکو وجود ندارد. شاید تنها وعده مشخص هپکو سخنان رئیس سازمان خصوصی سازی باشد که گفته بود هپکو تا زمانی که به ثبات برسد در اختیار این سازمان باقی می ماند و بعد از نظم دهی به آن دوباره واگذار خواهد شد.

در این میان حسابرسی هپکو یکی دیگر از مسائلی است که در سال ۹۸ مغفول ماند و امید است که در سال ۹۹ به آن پرداخته شود.

آبی که باید از سدِ سد بگذرد!

سد کمال صالح نزدیک به ده سال است که آب بخشی از شهر اراک را تامین می کند. اما متاسفانه بخش دیگری که به گفته مسئولین مربوطه ۱۵ درصد از اراک است همچنان از چاه های اطراف اراک تامین می شوند.

برقراری رینگ شمالی و جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و تحت پوشش قرار دادن ۱۵ درصد باقی مانده از شهر یکی از اصلی ترین پروژه هایی است که بهره برداری از آن در سال ۹۹ می تواند یکی از خبر های بسیار خوب برای مردم ساکن در شهرک های اطراف اراک و شهرک صنعتی و فاز یک و دو شهرک شهید بهشتی باشد.

پروژه های نیمه تمام، تمام!

سال ۹۸ سالی بود که در آن دو پروژه غیر همسطح در سطح شهر اراک به بهره برداری رسید. یکی پروژه شریعتی و دیگری بزرگترین پروژه غیر همسطح غرب کشور. پایان این دو پروژه نیمه تمام از جمله خبرهای خوب سال ۹۸ بود اما در کنار آن پروژه های نیمه تمام دیگری هم بودند که قرار بود تا پایان سال به بهره برداری برسند اما با توجه به مشکلات قراردادی و آب و هوایی به سال آینده موکول شدند.

پروژه شهید کاوه نبیری که قرار بود ابتدا تا دهه فجر و سپس تا آخرین روز سال افتتاح شود، افتتاحش به ماه ابتدایی سال ۹۹ موکول شد. همچنین بهره برداری از پروژه شهید صیدی نیز به سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ وعده داده شد.

از دیگر پروژه های شهری سال ۹۹ که در این سال ادامه خواهند داشت و یا آغاز خواهند شد می توان از پروژه تجاری پارکینگی آفتاب نام برد که پس از چندین سال وقفه توسط شرکت جهاد نصر فعال خواهد شد. آغاز پروژه زیر گذر میدان مقاومت توسط قرار گاه خاتم الانیا نیز یکی دیگر از پروژه های سال ۹۹ خواهد بود. پیاده راه سازی خیابان های اصلی شهر در راستای مدیریت ترافیک مرکز شهر از دیگر پروژه های مد نظر است.

مازوت سوزی نیروگاه و پالایشگاه

آلودگی هوای اراک یکی از مباحثی است که همیشه گفت و گو های بسیاری در خصوص آن صورت می گیرد. مازوت سوزی صنایعی چون پالایشگاه و نیروگاه شازند یکی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار در آلودگی شهر اراک بودند که بنا بر تاکیدات مسئولین محیط زیست سعی شده است که این سوخت از دایره سوختی این صنایع حذف شود و برهمین اساس مسئولین استانی اعلام کرده اند که واحدی مانند نیروگاه شارند در ۹۸ درصد مواقع از گاز طبیعی به عنوان سوخت خود استفاده می کند.

این در حالی است که ریاست‌جمهور در سفر استانی به استان مرکزی در سخنرانی خود در تاریخ دوم آبان ماه سال ۹۵ در جمع مردم اراک به این موضوع پرداخت و گفت: «اراک جز آن شهرهایی بوده که نیروگاهی‌شان را با گاز تأمین کردیم البته در مقطعی از سال در زمستان از سوخت مایع استفاده می‌کند و من به وزیر نفت دستور دادم، سوخت مایع نیروگاه شازند از امروز برای همیشه قطع خواهد شد».

 

اما آن چه که مشهود است برخلاف تاکید رئیس جمهور در ایام زمستان با توجه به کاهش فشار گاز، در روزهایی از سال مسئولین این واحد ها نیز مجبور به استفاده از مازوت می شوند که که در بیشتر مواقع نیز این نوع اتخاذ تصمیم برآمده از فشارهای ملی است.

در سال ۹۸ نیز این اتفاق در پالایشگاه و نیروگاه اراک رخ داد که منجر به آلوده شدن هوای شهر اراک شد. البته به گفته مسئولین محیط زیست این اتفاق به سرعت کنترل شد.

اما آن چه که می توان به عنوان خبر خوش از آن نام برد گفته های مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایسنا بود. خبری که در آن به انسداد شیر سوخت مازوت نیروگاه شازند مبنی بر مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا اشاره شده بود.

در این گفتگو مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تاکید کرده بود که با توجه به کاهش فشار گار در سال ۹۸ و علی رغم استفاده ۱۰۰ درصدی برخی از نیروگاه های کشور از سوخت مازوت در آن ایام اما با تلاش های مدیران استان میزان استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت از ۳۰ درصد بیشتر نشده است.

امید است که تدابیر لازم جهت مدیریت صحیح مصرف سوخت در صنایع استان صورت گیرد چرا که شاید تبدیل شدن نیروگاه شازند به یک نیروگاه گاز سوز تنها پاک کردن صورت مسئله باشد. باید گفت که این نیروگاه ذاتا از ابتدا مازوت سوز ساخته شده است و بهترین محل برای سوزاندن مازوت تولید شده در واحدهای نفتی کناردستش است و تنها دلیل شرایط موجود عدم برقراری فیلتراسیون مناسب است که این مهم باید مورد توجه مسئولین و محققان استان قرار گیرد.

در این میان بسیار پروژه ها و وعده های دیگر وجود دارد که هر یک جزء دغدغه های اصلی مردم شهر هستند و می توان با توجه به آنها و تحققشان خبر های خوب بسیاری را به مردم رساند. رسیدگی و تکمیل طرح دره گردشگری گردو، پیگیری واگذاری شرکت واگن پارس اراک به شرکت مپنا،  پیگیری وضعیت شرکت آذرآب و بسیار موارد دیگر از جمله وعده های قابل پیگیری در شهر اراک است.

پروژه مدنظر

وعده اولیه

وعده تاخیری

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
,

پروژه ای پر از تردید!

, پروژه ای پر از تردید!, پروژه ای پر از تردید!,

پروژه غیر همسطح سنجان یکی از پروژه های نیمه تمام ورودی شهر اراک است و از ابتدای دهه ۹۰ بحث های متعددی در مورد آن مابین مسئولین برقرار بوده است. پروژه ای که در مسیر عملیاتی خود تغییر ماهیت عجیبی داشت و از زیر گذر به رو گذر تبدیل شد. همین موضوع منجر شده است که همچنان بعد از گذشت چندین سال این پروژه در عین اینکه پیشرفت های گام به گام و آرامی دارد اما لزوم یا عدم لزومش با تردید های بسیاری روبه رو باشد.

,

از طرفی این تغییر ماهیت در وظیفه هر یک از بخش های تاثیر گذار در این پروژه نیز ایجاد اختلاف کرده است و به عنوان نمونه شهرداری حاضر پذیرش انجام تملکات بیش از حد در پروژه جدید نیست.

,

, ,

این پروژه تا حدی دارای تردید است که نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در موضع گیری نسبت به آن گفت: «برخی اقدامات در استان از جمله ساخت پل سنجان از جمله موارد ضروری نیست و می‌توان این هزینه‌ها را در موارد ضروری‌تر صرف کرد تا از هدر رفت پول در استان جلوگیری شود.»

, .,

اواسط سال ۹۷ بود که استاندار مرکزی از افتتاح این پروژه تا میانه های سال ۹۸ گفته بود اما سال ۹۸ به پایان رسید و هنوز هم این پروژه در وضعیتی نا مناسب قرار دارد. این در حالی است که احمد مرزبان مدیر کل راه و شهر سازی استان مرکزی در آخرین روز سال ۹۸ در مراسم گشایش محدوده هدایت ترافیک تقاطع غیرهمسطح سنجان در جمع خبرنگاران آغاز ساخت تقاطع سنجان را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرد و گفت: این پروژه در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

, .,

حال باید دید که آیا پروژه ای که هنوز هم در جزییات فنی آن و چرایی بودنش سوالات فراوانی وجود دارد و چند سالی است که مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه به وجود آورده است، در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید؟

,

بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور

, بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور, بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور,

در میانه های دهه ۸۰ بود که با توجه به گذشت بیش از ۶۰ سال از سن بیمارستان ولیعصر (عج) اراک و نیاز این شهر به بیمارستان جدید و با ظرفیت های مناسب، ساخت بیمارستان جدید ولیعصر(عج) در فضایی معادل ۴۵ هزار متر مربع و در ۱۳ طبقه مصوب شد که تا نزدیک به ۵۰۰ تخت نرمال و ویژه را به ظرفیت تخت بیمارستان شهر اراک اضافه می کند و به گفته مسئولین مربوطه به عنوان بزرگترین پروژه بیمارستانی غرب کشور شناخته می شود.

,

پروژه ای که بنا به گفته رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اراک قرار بود بر اساس وعده دولت در سال های ۹۵ و ۹۶ هر سال ۴۰ میلیارد تومان و در مجموع با ۸۰ میلیارد تومان به ساخت و تکمیل این بیمارستان کمک شود که متاسفانه این وعده‌ها محقق نشد. حال آنکه با شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌ها نیز بالاتر رفته است.  

,

, ,

نگاهی به وعده های مسئولین استانی و کشوری از افتتاح این پروژه تا پایان سال ۹۸ خبر می دهد به طوری که استاندار مرکزی اواخر اسفند ماه ۹۷ در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان با اشاره به پیگیری های صورت گرفته درخصوص پرداخت تسهیلات بیمارستان ولیعصر(عج)، گفت: بر اساس پیگیری های خوبی که اخیرا در این رابطه انجام شده است، اولین قسط این مجموعه به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان از مجموع ۵۰ میلیارد تومان بزودی پرداخت خواهد شد که امیدواریم با پرداخت کامل این تسهیلات بتوانیم تا پایان سال آینده(۹۸) بیمارستان ولیعصر را به بهره برداری برسانیم.

, ۵۰ , .,

این در حالی است که سال ۹۸ به پایان رسید اما خبری از افتتاح این بیمارستان نبود و مسئولین در ایام این سال نیز بهره برداری از بزرگترین بیمارستان غرب کشور را به انتهای سال ۹۹ انتقال دادند.

,

برای نمونه استاندار مرکزی در آبان ماه ۹۸ پیشرفت کلی پروژه را ۶۵ درصد بیان کرد و گفت: امید است تا شهریور ۹۹ کار ساختمانی در پروژه به پایان برسد و همزمان کار تاسیسات نیز پیشرفت داشته باشد و با نصب تجهیزات، این بیمارستان در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

, .,

همچنین دکتر جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک  ۲۹ بهمن ۹۸ در خصوص این پروژه عمرانی بیان کرد: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی دانشگاه در حال ساخت است هرچند که سرعت کار مطلوب ما نیست، اما در حال حاضر مرحله خرید تاسیسات آغاز شده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای سال ۹۹ برای این بیمارستان ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است که کم است و درصدد هستیم که با تامین منابع مالی ساخت ابنیه در سال آینده به اتمام برسد.

, .,

حال باید دید که با توجه به بحران کرونا که هزینه های بسیاری را روی دست مسئولین بهداشت و درمان کشور گذاشته است آیا اعتبار مورد نیاز برای این پروژه به دست استان خواهد رسید و مردم استان و حتی کشور می توانند از این پروژه بزرگ بهره ببرند؟

,

البته نمی توان از تلاش های مسئولین در این حوزه چشم پوشی کرد اما مطمئنا شرایط تحریمی و مشکلات تحقق بودجه های عمرانی از جمله مسائلی است که در برابر پیش روی بسیاری از پروژه های نیمه تمام کشور قرار دارد.

,

اراک چشم انتظار باغ موزه دفاع مقدس

, اراک چشم انتظار باغ موزه دفاع مقدس, اراک چشم انتظار باغ موزه دفاع مقدس,

باغ موزه دفاع مقدس اراک در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و با زیر بنای فرهنگی ۸ هزار متر مربعی نمونه ای دیگر از پروژه هایی است که افتتاح آن از دهه فجر به هفته دفاع مقدس و از هفته دفاع مقدس به دهه فجر بعد منتقل می شود.

,

این پروژه تا به حال پیش رفت فیزیکی ۷۷ درصدی داشته و بنا به گفته مسئولین مربوطه تکمیل طرح‌ عمرانی این باغ موزه حدود ۷۰ میلیارد ریال و تاسیسات این مجموعه فرهنگی نیز بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

, .,

, ,

طبق جزییات اعلام شده ساختمان اسناد و مدارک، سردرب ورودی و یادمان شهدای گمنام باغ‌موزه اراک تکمیل و پارکینگ این مجتمع نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین دیوار لاله‌ها ۹۲ درصد، محوطه و فضای سبز ۶۵ درصد و ساختمان گالری‌های باغ موزه نیز ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

, ., .,

این پروژه ۱۱ سال متوقف بود که با تلاش مجدد دستگاه های مختلف و ذیل کنگره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی فعالیت های خود را از سر گرفت و به گفته استاندار در کنار بیمارستان ولیعصر (عج) یکی از پروژه های مهم استان مرکزی شناخته می شود.

,

لازم به ذکر است در صورت تکمیل، این پروژه برای بازدید عموم آزاد خواهد بود.

,

هپکو با آینده ای نامعلوم!

, هپکو با آینده ای نامعلوم!, هپکو با آینده ای نامعلوم!,

هپکو و مسائل پیرامون آن دیگر از یک موضوع استانی به موضوعی ملی تبدیل شده است و وعده های پیرامونی آن نیز نه تنها از سوی مسئولین استانی بلکه از سوی مسئولین کشوری بیان می شود.

,

هپکو یکی از محصولات اجرای غلط خصوصی سازی است. شرکتی که در آن عدم اهلیت خریدار، رانت، سوء مدیریت، خیانت و بسیار اتفاق دیگر مشهود است.

,

هپکو در سال ۹۸ پس از اعتراضات فراوان کارگران و فشار های رسانه ای به سازمان خصوصی سازی برگشت اما بعد از آن نیز تحول آنچنانی نصیب هپکو نگردید. از وعده های دوهفته ای معاون اول رئیس جمهور برای تعیین تکلیف سهام دار و یا واگذاری اش به یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت صمت و یا وعده ۳۰ روزه رئیس سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف آن تا وعده قراردادهای هپکو با شرکت ها و سازمان های مختلف در سال ۹۸ بسیار دیده شده است. وعده هایی که تنها نتیجه شان افزایش بی قاعده سهام شرکت در بورس بود در حالی که اتفاق خاصی در تولید شرکت رقم نخورد.

,

, ,

هپکو در سال ۹۸ وعده های وزرا، وکلا، معاونین، استاندار و بسیاری از مسئولین را به خود دید اما آنچنان که باید و شاید با تحول مواجه نشد و حتی سازمان برنامه و بودجه برای لیستی از کارگران بودجه ای را جت بازنشسته شدنشان در نظر گرفت و این یعنی هپکو لحظه به لحظه با بازنشست شدن نیروهای خبره و با تجربه اش ظرفیتهایش را از دست می دهد.

,

شاید یکی از عجیب ترین موضع گیری ها در خصوص هپکو در آخرین های روزهای سال انجام شد که استاندار مرکزی گفت: در صورتی که شرکت هپکو در عمل به تعهدات خود خوش قولی کند، میزان سفارشات واگذاری افزایش خواهد یافت و از بن بست خارج می شود.

, .,

کارگران نیز در واکنش به این صحبت ها بیانیه ای صادر کردند و این اظهار نظر را در حالی که هپکو مدتی تحت فرمان مدیران انتخاب شده توسط دولت بوده است، جالب توجه دانستند.

,

فروش یک درصد از سهام هپکو یکی دیگر از اتفاقات این شرکت در آخرین روزهای سال بود که به گفته معاون اقتصادی استاندار مرکزی این تصمیم در جهت تعادل بخشی به قیمت سهام هپکو اتخاذ شده است.

,

گویا در حال حاضر مسئولین تنها به وام های بانک ملی چشم دوخته اند تا به واسطه این وام های چند ده میلیاردی هم سمایه گردش را تامین کنند و هم اعتبار لازم برای پرداخت حقوق کارگران و هم پرداخت بدهی های هزار میلیاردی شرکت!

,

اما در حال حاضر هیچ وعده مشخصی برای هپکو وجود ندارد. شاید تنها وعده مشخص هپکو سخنان رئیس سازمان خصوصی سازی باشد که گفته بود هپکو تا زمانی که به ثبات برسد در اختیار این سازمان باقی می ماند و بعد از نظم دهی به آن دوباره واگذار خواهد شد.

,

در این میان حسابرسی هپکو یکی دیگر از مسائلی است که در سال ۹۸ مغفول ماند و امید است که در سال ۹۹ به آن پرداخته شود.

,

, ,

آبی که باید از سدِ سد بگذرد!

, آبی که باید از سدِ سد بگذرد!, آبی که باید از سدِ سد بگذرد!,

سد کمال صالح نزدیک به ده سال است که آب بخشی از شهر اراک را تامین می کند. اما متاسفانه بخش دیگری که به گفته مسئولین مربوطه ۱۵ درصد از اراک است همچنان از چاه های اطراف اراک تامین می شوند.

,

برقراری رینگ شمالی و جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و تحت پوشش قرار دادن ۱۵ درصد باقی مانده از شهر یکی از اصلی ترین پروژه هایی است که بهره برداری از آن در سال ۹۹ می تواند یکی از خبر های بسیار خوب برای مردم ساکن در شهرک های اطراف اراک و شهرک صنعتی و فاز یک و دو شهرک شهید بهشتی باشد.

,

پروژه های نیمه تمام، تمام!

, پروژه های نیمه تمام، تمام!, پروژه های نیمه تمام، تمام!,

سال ۹۸ سالی بود که در آن دو پروژه غیر همسطح در سطح شهر اراک به بهره برداری رسید. یکی پروژه شریعتی و دیگری بزرگترین پروژه غیر همسطح غرب کشور. پایان این دو پروژه نیمه تمام از جمله خبرهای خوب سال ۹۸ بود اما در کنار آن پروژه های نیمه تمام دیگری هم بودند که قرار بود تا پایان سال به بهره برداری برسند اما با توجه به مشکلات قراردادی و آب و هوایی به سال آینده موکول شدند.

,

پروژه شهید کاوه نبیری که قرار بود ابتدا تا دهه فجر و سپس تا آخرین روز سال افتتاح شود، افتتاحش به ماه ابتدایی سال ۹۹ موکول شد. همچنین بهره برداری از پروژه شهید صیدی نیز به سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ وعده داده شد.

,

, ,

از دیگر پروژه های شهری سال ۹۹ که در این سال ادامه خواهند داشت و یا آغاز خواهند شد می توان از پروژه تجاری پارکینگی آفتاب نام برد که پس از چندین سال وقفه توسط شرکت جهاد نصر فعال خواهد شد. آغاز پروژه زیر گذر میدان مقاومت توسط قرار گاه خاتم الانیا نیز یکی دیگر از پروژه های سال ۹۹ خواهد بود. پیاده راه سازی خیابان های اصلی شهر در راستای مدیریت ترافیک مرکز شهر از دیگر پروژه های مد نظر است.

,

مازوت سوزی نیروگاه و پالایشگاه

, مازوت سوزی نیروگاه و پالایشگاه , مازوت سوزی نیروگاه و پالایشگاه ,

آلودگی هوای اراک یکی از مباحثی است که همیشه گفت و گو های بسیاری در خصوص آن صورت می گیرد. مازوت سوزی صنایعی چون پالایشگاه و نیروگاه شازند یکی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار در آلودگی شهر اراک بودند که بنا بر تاکیدات مسئولین محیط زیست سعی شده است که این سوخت از دایره سوختی این صنایع حذف شود و برهمین اساس مسئولین استانی اعلام کرده اند که واحدی مانند نیروگاه شارند در ۹۸ درصد مواقع از گاز طبیعی به عنوان سوخت خود استفاده می کند.

,

, ,

این در حالی است که ریاست‌جمهور در سفر استانی به استان مرکزی در سخنرانی خود در تاریخ دوم آبان ماه سال ۹۵ در جمع مردم اراک به این موضوع پرداخت و گفت: «اراک جز آن شهرهایی بوده که نیروگاهی‌شان را با گاز تأمین کردیم البته در مقطعی از سال در زمستان از سوخت مایع استفاده می‌کند و من به وزیر نفت دستور دادم، سوخت مایع نیروگاه شازند از امروز برای همیشه قطع خواهد شد».

,
 
,
 
,

اما آن چه که مشهود است برخلاف تاکید رئیس جمهور در ایام زمستان با توجه به کاهش فشار گاز، در روزهایی از سال مسئولین این واحد ها نیز مجبور به استفاده از مازوت می شوند که که در بیشتر مواقع نیز این نوع اتخاذ تصمیم برآمده از فشارهای ملی است.

,

در سال ۹۸ نیز این اتفاق در پالایشگاه و نیروگاه اراک رخ داد که منجر به آلوده شدن هوای شهر اراک شد. البته به گفته مسئولین محیط زیست این اتفاق به سرعت کنترل شد.

,

اما آن چه که می توان به عنوان خبر خوش از آن نام برد گفته های مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایسنا بود. خبری که در آن به انسداد شیر سوخت مازوت نیروگاه شازند مبنی بر مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا اشاره شده بود.

,

در این گفتگو مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تاکید کرده بود که با توجه به کاهش فشار گار در سال ۹۸ و علی رغم استفاده ۱۰۰ درصدی برخی از نیروگاه های کشور از سوخت مازوت در آن ایام اما با تلاش های مدیران استان میزان استفاده نیروگاه شازند از سوخت مازوت از ۳۰ درصد بیشتر نشده است.

,

امید است که تدابیر لازم جهت مدیریت صحیح مصرف سوخت در صنایع استان صورت گیرد چرا که شاید تبدیل شدن نیروگاه شازند به یک نیروگاه گاز سوز تنها پاک کردن صورت مسئله باشد. باید گفت که این نیروگاه ذاتا از ابتدا مازوت سوز ساخته شده است و بهترین محل برای سوزاندن مازوت تولید شده در واحدهای نفتی کناردستش است و تنها دلیل شرایط موجود عدم برقراری فیلتراسیون مناسب است که این مهم باید مورد توجه مسئولین و محققان استان قرار گیرد.

,

در این میان بسیار پروژه ها و وعده های دیگر وجود دارد که هر یک جزء دغدغه های اصلی مردم شهر هستند و می توان با توجه به آنها و تحققشان خبر های خوب بسیاری را به مردم رساند. رسیدگی و تکمیل طرح دره گردشگری گردو، پیگیری واگذاری شرکت واگن پارس اراک به شرکت مپنا،  پیگیری وضعیت شرکت آذرآب و بسیار موارد دیگر از جمله وعده های قابل پیگیری در شهر اراک است.

,

پروژه مدنظر

وعده اولیه

وعده تاخیری

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
,

پروژه مدنظر

وعده اولیه

وعده تاخیری

                                                            ,

پروژه مدنظر

وعده اولیه

وعده تاخیری

,

پروژه مدنظر

,

پروژه مدنظر

, پروژه مدنظر, پروژه مدنظر,

وعده اولیه

,

وعده اولیه

, وعده اولیه, وعده اولیه,

وعده تاخیری

,

وعده تاخیری

, وعده تاخیری, وعده تاخیری,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,       ,  ,  ,  ,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه