اخبار داغ

ایران و آمریکا: از 88 تا 98(بخش سوم و پایانی)

وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند شکست برجام را باور کند/ در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند شکست برجام را باور کند/ در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد؟
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهم خردادماه 98، به برخی اظهارات مذاکره‌طلبانه مقامات ایران واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید فشار حداکثری به ایران، نتیجه داده است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بخش دوم گزارش بازخوانی روابط 10 ساله ایران و آمریکا را روز گذشته از نظر گذراندید. گزارش پیشین از بهار 95 و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از پرسش‌های منتقدان آغاز شد و به سخن عجیب عارف، در بهار 98 ختم شد که گفته بود برجام بهانه خوبی برای مذاکره با آمریکا در سایر زمینه‌ها غیر از هسته‌ای بود! در این بازه، آمریکا با تصویب یک بسته سنگین تحریم علیه ایران در پاییز 95، به مدت 10 سال، در صریح‌ترین شکل ممکن، برجام را نقض کرد. پیش از مطالعه بخش سوم این گزارش، خالی از لطف نیست که دو بخش پیشین این گزارش را اینجا و اینجا بخوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, اینجا, اینجا,

واکنش وزارت خارجه آمریکا به مذاکره‌طلبی برخی مقامات ایرانی

, واکنش وزارت خارجه آمریکا به مذاکره‌طلبی برخی مقامات ایرانی, واکنش وزارت خارجه آمریکا به مذاکره‌طلبی برخی مقامات ایرانی,

در هجدهم اردیبهشت‌ماه 97 آمریکایی‌ها رسما از برجام خارج شدند. اما از آن زمان تا تابستان 98، رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات، باز هم مستقیم و غیرمستقیم از تمایل برای مذاکره با آمریکا سخن گفتند. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهم خردادماه 98، به برخی اظهارات مذاکره‌طلبانه مقامات ایران واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید فشار حداکثری به ایران، نتیجه داده است!

,

روحانی: ما اهل مذاکره‌ایم

, روحانی: ما اهل مذاکره‌ایم, روحانی: ما اهل مذاکره‌ایم,

این سخن مهمی است که در میان انبوه داده‌های خبری چنان‌که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با وجود این که دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، آشکارا به اهداف خود اشاره می‌کند اما برخی از مقامات ایرانی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند! رئیس‌جمهور دو روز پس از اظهارات اورتاگوس، در یازدهم خردادماه 98، بار دیگر می‌گوید که ما اهل منطق و مذاکره‌ایم اگر آمریکا با احترام وارد شود!

,

ایران از اخاذی هسته‌ای دست بردارد!

, ایران از اخاذی هسته‌ای دست بردارد!, ایران از اخاذی هسته‌ای دست بردارد!,

در همین حین آمریکا رسما اعلام می‌کند که تلاش‌هایش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ادامه دارد! در نوزدهم تیرماه 1398 هم سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اظهاراتی بی‌ادبانه، از ایران خواست که از اخاذی هسته‌ای دست بردارد و بار دیگر اعلام کرد که آمریکا آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است! او البته نگفت که چرا آمریکا به تعهدات پیشین خود عمل نکرده است و اکنون بار دیگر سودای مذاکره دارد!

,

اعمال محدودیت در تردد ظریف در آمریکا

, اعمال محدودیت در تردد ظریف در آمریکا, اعمال محدودیت در تردد ظریف در آمریکا,

این رفتارهای خارج از ادبِ دیپلماتیک در تیرماه دنباله‌دار بود؛ از جمله آن که پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با واشنگتن‌پست اعلام کرد که ظریف تنها اجازه دارد از محل اقامت خود تا سازمان ملل رفت و آمد کند! در بیست و ششم تیرماه، بی‌بی‌سی، ابزار رسانه‌ای غرب، به کار افتاد تا برای nامین‌بار آمریکا را به معنای مثبت کلمه خواهان مذاکره جلوه دهد!

,

ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده!

, ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده!, ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده!,

در گزارش بی‌بی‌سی مقامات آمریکایی می‌گویند ایران آمادگی خود را برای مذاکره نشان دهد اما در مقابل مقامات ایرانی می‌گویند برنامه موشکی قابل مذاکره نیست. بی‌بی‌سی آگاهانه یا ناآگاهانه محتوای مذاکرات مدنظر آمریکا را بیان می‌کند! در عصر روز هفتم مردادماه 1398، ترامپ توئیت معناداری منتشر می‌کند که مورد توجه رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد:«ایران، هرگز در هیچ جنگی پیروز نشده اما در هیچ مذاکره‌ای نیز شکست نخورده!»

,

وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند شکست برجام را باور کند

, وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند شکست برجام را باور کند, وقتی رئیس‌جمهور نمی‌تواند شکست برجام را باور کند,

او امیدوار است که به واسطه این ادبیات، بتواند هواخواهانی در میان مسئولان ایرانی بیابد که همچنان بر طبل مذاکره بکوبند؛ و البته برای این کار، یک توئیت کفایت می‌کند! در این بین، روحانی که هنوز هم نمی‌تواند شکست برجام را باور کند، این‌بار در دهم مردادماه سال 98 و در جریان سفر به آذربایجان‌شرقی می‌گوید ما انسان‌های شایسته‌ای داریم که می‌توانند با قدرت‌های بزرگ بحث کنند و به موفقیت دست یابند.

,

اگر در برجام بمانیم می‌توانیم سلاح بخریم

, اگر در برجام بمانیم می‌توانیم سلاح بخریم, اگر در برجام بمانیم می‌توانیم سلاح بخریم,

روحانی با این وجود می‌کوشد بار دیگر از بار سنگین مسئولیت برجام بر شانه‌های خود بکاهد و می‌گوید برجام تصمیم همه نظام بود. او وعده می‌دهد که اگر در برجام بمانیم، تمام تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد و می‌توانیم سلاح بخریم و بفروشیم! از طرفی با وجود اختلاف‌نظرها و تمامیت‌خواهی‌ها، در شهریورماه و پیش حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، زمزمه‌هایی مبنی بر دیدار روحانی و ترامپ مطرح شد.

,

چماقِ واقعی در برابر هویجِ موهوم!

, چماقِ واقعی در برابر هویجِ موهوم!, چماقِ واقعی در برابر هویجِ موهوم!,

در چهارم شهریورماه، خبری به نقل از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در خروجی خبرگزاری دویچه‌وله قرار گرفت که در آن، مکرون مدعی شده بود برای کاهش تنش‌ها میان آمریکا و ایران، ترامپ و روحانی حتما در حضور من با یکدیگر دیدار خواهند کرد! مکرون علاوه بر آن که قصد داشت مذاکره به جای جبران مافات را به عنوان یک راهکار به ایران قالب کند، می‌کوشید تا همچنان، نفس گفتگو با ترامپ را به عنوان هویج، در کنار چماق تحریم‌ها حفظ کند؛ یعنی دستاورد موهوم در برابر زیان واقعی!

,

روحانی: مسیر گفتگو بسته نیست؛ برای فداکاری آماده‌ام!

, روحانی: مسیر گفتگو بسته نیست؛ برای فداکاری آماده‌ام!, روحانی: مسیر گفتگو بسته نیست؛ برای فداکاری آماده‌ام!,

کم‌تر از یک‌ماه پس از سخنان مکرون، در سوم مهرماه سال 98، روحانی مذاکره با همتای آمریکایی خود را منوط به رفع تحریم‌ها دانست و گفت که آمریکا باید شرایط لازم برای مذاکره را فراهم و در وهله نخست، به اعتمادسازی دست بزند! روحانی یک هفته بعد و در دهم مهرماه هم گفت که فشارها علیه ایران نتیجه معکوس داده است؛ اما مسیر گفتگو بسته نیست، برای هرگونه فداکاری آماده است و 4+1 که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست 5+1 باشد!

,

اولتیماتوم مکرون: یک ماه برای مذاکره وقت دارید!

, اولتیماتوم مکرون: یک ماه برای مذاکره وقت دارید!, اولتیماتوم مکرون: یک ماه برای مذاکره وقت دارید!,

چند هفته بعد، فرانسه باز هم تمام‌قد در میدان حاضر می‌شود و این‌بار در اظهاراتی اولتیماتوم‌گونه در یازدهم مهرماه 98، هشدار می‌دهد که ایران و آمریکا تنها یک ماه برای مذاکره و حل اختلافات فرصت دارند وگرنه خطر تنش‌های بیشتر منطقه را تهدید می‌کند! گویی آن‌ها پیش پیش خبر می‌دهند که با همراهی ترامپ چه نقشه‌های احمقانه‌ای برای ایران کشیده‌اند!

,

در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد؟

, در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد؟, در صورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکره چه اتفاقی می‌افتد؟,

کمی بیش از یک ماه بعد، در هفدهم آذرماه 98، در حالی که آمریکا از اعتراضات آبان‌ماه خشنود است، مبادله‌ای بین دو زندانی ایرانی و آمریکایی صورت می‌گیرد و ترامپ همین موضوع را دستاویزی برای دمیدن در شیپور مذاکره‌طلبی قرار می‌دهد. او می‌گوید دیدید که می‌توانیم با هم مذاکره کنیم؟ در بیست و پنجمین‌روز از آذرماه 1398، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با الجزیره، در پاسخ به این سوال که درصورت عدم بازگشت ایران به میز مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت:«به سیاست فشار حداکثری که آن را یک سیاست قوی می‌دانیم ادامه خواهیم داد زیرا دولت آمریکا پس از بررسی این موضوع تصمیم گرفت از برجام خارج شود، ما این مساله را به طرف‌هایی اروپایی و دیگر کشورهای عضو برجام اعلام کردیم!»

,

عراقچی: ایران در هیچ سطحی آماده مذاکره با آمریکا نیست

, عراقچی: ایران در هیچ سطحی آماده مذاکره با آمریکا نیست, عراقچی: ایران در هیچ سطحی آماده مذاکره با آمریکا نیست,

سخن اورتگاس، یک مقدمه نه چندان پنهان دارد و آن این که ما بررسی کردیم که اگر برجام خارج شویم، ایران به میز مذاکرات برخواهد گشت یا نه؛ و سرانجام از برجام خارج شدیم؛ حالا هم ایران «باید» به مذاکرات برگردد؛ در غیراینصورت، به سیاست فشار حداکثری ادامه می‌دهیم؛ دقت کنید، ادامه می‌دهیم! دو روز پس از اظهارات اورتگاس، عراقچی، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی چینی، ضمن آن که از برخی سیاست‌های منطقه‌ای روسیه تجمید کرد، رسما اعلام کرد که تهران در هیچ سطحی آماده مذاکره با آمریکا نیست.

,

خشم مردم از اظهارات ظریف پس از شهادت سردار سلیمانی

, خشم مردم از اظهارات ظریف پس از شهادت سردار سلیمانی, خشم مردم از اظهارات ظریف پس از شهادت سردار سلیمانی,

مردم به ویژه پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، نسبت به مذاکره با آمریکا موضع تندی اتخاذ کردند. حجت؛ خشم مردم است در برابر اظهارات پنجم بهمنِ وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اشپیگل مبنی بر این که ایران حتی پس از شهادت سردار، مذاکره با آمریکا را غیرمحتمل نمی‌داند و درهای مذاکره با آمریکا بسته نیست! این اظهارات در حدود سه هفته پس از شهادت سردار سلیمانی و پس رویارویی کمابیش مستقیم ایران و آمریکا در منطقه مطرح شده بود!

,

ظریف: تنها مسیر موجود میز 5+1 است

, ظریف: تنها مسیر موجود میز 5+1 است, ظریف: تنها مسیر موجود میز 5+1 است,

سخنان ظریف علاوه بر واکنش منفی مردم، در ششم بهمن‌ماه با پاسخ تحقیرآمیز ترامپ نیز روبرو شد:«نه مرسی!» ظریف البته با وجود واکنش‌های منفی که دریافت کرد، دست‌بردار نشد و باز از مذاکره سخن گفت البته با رد مذاکره دوجانبه میان ایران و آمریکا! او گفت تنها مسیر موجود برای مذاکره ایران و آمریکا میز 5+1 است. در اسفندماه اما مدیرکل آژانس بین‌المللی خواهان دسترسی به مراکز دلخواه این نهاد برای بازرسی می‌شود.

,

پروتکل الحاقی بدون تصویب و به صورت داوطلبانه اجرا کردیم

, پروتکل الحاقی بدون تصویب و به صورت داوطلبانه اجرا کردیم, پروتکل الحاقی بدون تصویب و به صورت داوطلبانه اجرا کردیم,

رافائل گروسی، برای درخواست خود، پروتکل الحاقی را واسطه می‌کند! حال آن که آژانس حق مطالبه اجرای پروتکل الحاقی را از ایران ندارد چرا ایران تا کنون صرفا در چارچوب برجام، به صورت داوطلبانه و بدون تصویب، اجرا کرده است! در سوی دیگر میدان اما خیلی‌ها می‌دانند که آب ایران به ویژه پس از شهادت سردار سلیمانی با آمریکا و بازوان به ظاهر قانونی‌اش، به یک جوی نمی‌رود و ایران در تکاپوی تلافی خواهد بود.

,

ایران ترور سردار سلیمانی را چگونه تلافی خواهد کرد؟

, ایران ترور سردار سلیمانی را چگونه تلافی خواهد کرد؟, ایران ترور سردار سلیمانی را چگونه تلافی خواهد کرد؟,

در دوم فروردین‌ماه 99، «دیپلماسی ایرانی» نوشته به قلم عبدالله عبید منتشر کرد و نوشت:«با توجه به این که انتقام‌جویی ایران پایان نیافته، سوال این است که ایران چه زمانی و چطور ترور سردار سلیمانی را تلافی خواهد کرد؟» ؛ یقینا آمریکایی‌ها هم می‌دانند که نمی‌شود یک اسطوره ایرانی را از میان بردارند و همزمان از تعامل با ایران سخن بگویند!

,

اکنون باید دید در سال 1399، چه تحولاتی پیش روی جهان خواهد بود و روابط کشورها که اکنون تحت تأثیر کرونا قرار گرفته، چه تغییراتی خواهد داشت...

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه