اخبار داغ

خراسان شمالی را در گردشگری مجازی دنبال کنید؛

روستای گردشگری بیدواز/ از آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی تا سد

روستای گردشگری بیدواز/ از آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی تا سد
روستای بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی ، در 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین قرار گرفته است. برخی از جاذبه های گردشگری آن عبارتند از چشمه علی بره در ابتدای ورودی روستا، چشمه مسجد، چشمه رشیدالدین بیدوازی ، رودخانه پرآب بیدواز و سد بیدواز که بر روی این رودخانه احداث شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، منطقه نمونه گردشگری و سد بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی ، در 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک, ، منطقه نمونه گردشگری و سد بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی ، در 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین قرار گرفته است.,

برخی از جاذبه های گردشگری آن عبارتند از چشمه علی بره در ابتدای ورودی روستا، چشمه مسجد، چشمه رشیدالدین بیدوازی ، رودخانه پرآب بیدواز و سد بیدواز که بر روی این رودخانه احداث شده است.

,

از جاذبه های فرهنگی- تاریخی منطقه نیز می توان به بافت قدیمی و زیبای روستا، قلعه بالا، حمام قدیمی روستا، آرامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی و ... اشاره کرد و از جمله صنایع دستی روستا گلیم بافی ،پلاس، جاجیم وسفره کردی است.

,

 

,

آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی / شماره ثبت ملی : 2192

, آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی, آرامگاه رشید الدین محمد بیدوازی,

شیخ رشید الدین محمد بیدوازی از مشایخ صوفیه در سال 877 هجری وفات یافته و در زادگاهش بیدواز به خاک سپرده شده است. بر مزار او یک بنای سادۀ هشت ضلعی گنبددار با سنگ لاشه و ساروج ساخته شده است.

,

نمای داخلی بنای آرامگاه با طاقنماهای ساده تزیین شده که در روی آنها یک افریز گچبری شده به خط ثلث در  ارتفاع 4/2 متری از کف بنا گرداگرد دیوارها چرخیده است. در کتیبه افریزها آیاتی از قرآن مجید و صلوات چهارده معصوم است و در بخشی از آن نیز صاحب قبر را محمد رشید الدین نوادۀ شیخ همام و نبیرۀ شیخ احمد غزالی معرفی کرده است.

, .,

درب و ضریح آرامگاه از جنس چوب گردو و چنار به ابعاد130 در 193 ودر ارتفاع 180سانتی متر دارای نقوش وکتیبه هایی با منبت کاری بسیار زیبا است و اکنون به موزه باستان شناسی بجنوردمنتقل شده است.

, .,

 

,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه