اخبار داغ

پاتریوت های آمریکایی در عراق برای چه نصب می شوند؟

پاتریوت های آمریکایی در عراق برای چه نصب می شوند؟
در حالی که سیستم پدافند هوایی پاتریوت آمریکایی در عین الاسد و اربیل در حال نصب هستند و در شرایطی که گفته می شود دو سیستم دیگر نیز از کویت راهی عراق شده است برخی منابع این حرکت و تحرکات مشابه این روزها در عراق را نشانه بروز درگیری جدید در عراق تلقی کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که سیستم پدافند هوایی پاتریوت آمریکایی در عین الاسد و اربیل در حال نصب هستند و در شرایطی که گفته می شود دو سیستم دیگر نیز از کویت راهی عراق شده است برخی منابع این حرکت و تحرکات مشابه این روزها در عراق را نشانه بروز درگیری جدید در عراق تلقی کرده اند.

تحلیل:

_اگر چه تجهیز پایگاه های امریکایی در عراق به پاتریوت مساله ای به ظاهر جدید است اما به نظر می رسد ضرورت آن بدون انکه به زبان اورده شود در حمله ۴ ماه پیش ایران به عین الاسد و متعاقب ترور سردار سلیمانی به شدت از سوی امریکا احساس شده است، امری که در دیگر پایگاه های امریکایی از جمله "کی۱" "تاجی" و ... تکرار شد هر چند در برخی موارد مبدا این حملات روشن نشد و این مساله بر حیرت و نگرانی امریکا افزود.

_حملاتی از این دست نه تنها شکنندگی امریکا را در دفاع از خود در عراق نشان داد بلکه ترامپ را به این باور رساند که به مصداق ضرب المثل" یک ده اباد به از صد شهر ویران" به تخلیه برخی از پایگاه های بیشتر در دسترس و کمتر مجهز خود در عراق مبادرت کند و کلیه نیروهایش را در مناطق امن تر و کمتر اسیب پذیر متمرکز کند.

_در این میان تجربه کرونا نیز احتمالا در تصمیم اخیر امریکا بی تاثیر نبوده باشد بدین معنا که پیشگیری از پذیرش هجمات را جایگزین مواجهه با آن بکند.

_تاملی در موقعیت جغرافیایی عین الاسد در غرب عراق و نزدیک به مرزهای سوریه و الحریر در اربیل و نزدیک مرزهای ایران نشان می دهد در انتخاب این پایگاه ها و تجهیز آن ها به پاتریوت ترامپ به غیر از مخالفان عراقی حضور امریکا در کشورشان نگاهی جدی هم به کنترل بر محور مقاومت به ویژه اجزای ایرانی، لبنانی و سوری این محور داشته و دارد.

_نکته قابل توجه در این اقدام امریکایی ها توجه به کارامدی سیستم پاتریوت است. تجربه حمله یمنی ها به ارامکو در سپتامبر گذشته و تعطیلی ظرفیت تولید ۵ میلیون بشکه ای این تاسیسات نفتی ناکارامدی جدی این سیستم امریکایی در مقابل موشک ها و پهپادهای انصارالله رانشان داد. گفته می شود تعداد۸۸ اتش بار پاتریوت در سعودی مستقرند این درحالی است که جمعه شب گذشته پهپادها و موشکه ای یمنی تا قلب ریاض پیش رفتند و به سایر استان های سعودی هم سرک کشیدند.

_اینکه گفته می شود حجم تحرکات در پایگاه های امریکایی و به ویژه عین الاسد طی روزهای اخیر بشدت زیاد شده است نه نشانه تمهید و آماده سازی برای حمله، که حکایت از نقل وانتقال نیروها به منظور تجمیع آن ها در اماکنی امن تر از پیش دارد.

-درج یک گزارش درنیویورک تایمز در چند روز اخیر و متعاقب آن تقویت و تشدید گمانه هایی معطوف به انجام عملیات در عراق از سوی امریکا دراین روزها می تواند برای ترامپ از جهاتی مفید باشد اول انکه به منحرف شدن افکار عمومی به ویژه در داخل امریکا از این مطلب شود که هم اکنون بزرگترین کشور مبتلای به کرونا امریکاست و در عین حال عاجزترین کشور دنیا در مقابل این ویروس هم امریکاست. دوم اینکه دمیدن در شیپور جنگ به باور کاخ سفید حمله ای پیشگیرانه و از جنس جنگ نرم است تا مخالفان حضور امریکا در عراق را نسبت به تاکیدات عملیشان در اخراج امریکا از این کشور منصرف کند و بالاخره اصرار امریکا بر ماندن بلند مدت در عراق را علی رغم همه مشکلات و موانع پیش رو در گوش جهانیان فریاد کند.

_امریکا نه مایل به خروج از عراق است و نه بنا دارد در مقابل پروژه اخراج تسلیم شود توسل به جنگ روانی اخیر در این روزها نیز فقط و فقط به منظور منصرف کردن گروه های مقاومت و البته مردم عراق از اصرار بر پروژه اخراج امریکا از عراق صورت پذیرفته و می پذیرد و الا این روزها ترامپ گرفتارتر از ان است که به چیزی جز کرونا و تابوت هایی که اینده ریاستش را تهدید می کنند فکر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
, تحلیل:,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه