اخبار داغ

خوبی‌هایی که قرنطینه خانگی دارد!

«کرونا» چالشی برای تاب‌آوری

«کرونا» چالشی برای تاب‌آوری
کرونا این ایام به یک چالش برای نمایش تاب‌آوری و مسئولیت‌پذیری افراد تبدیل شده و قرنطینه خانگی یک فرصت برای ارتقای این موارد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز این روزها که همگان برای در امان ماندن از مهلک‌ترین بیماری قرن به فرنطینه خانگی پناه برده‌اند پُر کردن اوقات فراغت و سرگرم کردن اعضای خانوده به یک چالش اساسی برای همه خانواده‌ها تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

تقریبا اغلب مردم از اینکه مجبور هستند این مدت طولانی در خانه بمانند خسته شده‌اند و نمی‌دانند در این روزهای قرنطینه چه کار کنند تا از این وضعیت و روزهای سخت بگذرند.

,

روانشناسان اما معتقدند که این روزهای ماندن در خانه را باید به عنوان «فرصت» ببینیم و به جای ناراحتی از تک تک لحظات با هم بودن لذت ببریم.

,

همه‌ ما همیشه از اینکه زمان کافی برای انجام کارهای مورد علاقه‌ خود را نداریم شاکی هستیم و این مسئله ما را به شدت ناراحت می‌کند، حالا که این ویروس سبب شده که توفیق اجباری پیش بیاید و در خانه بمانیم، بهتر است به جای غصه خوردن و نگرانی از اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد، از وقت‌های اضافه و مفید خود بهترین استفاده را ببریم و کارهایی که همیشه در آرزوی انجام آن بودیم را انجام دهیم.

,

باید تاب‌آوری خود را افزایش دهیم

, باید تاب‌آوری خود را افزایش دهیم,

فاطمه سعید پور، روانشناس خانواده در گفتگو با مرصاد اظهار داشت: باید از تمام منابع مذهبی، دینی و معنوی و منابع اجتماعی استفاده کنیم برای اینکه در حقیقت تاب آوری خود را در این روزها در خانه افزایش دهیم.

,

وی گفت: برای مواجهه با بحران ویروس کرونا راه کلی آن این است که به واقع این بحران را به عنوان یک فرصت به آن نگاه کنیم هرچند که این بحران ناراحت کننده و غم انگیز باشد.

,

این روانشناس با بیان اینکه ویروس کرونا برای همه ناگوار است، خاط نشان کرد: سالیان سال در حوزه‌های مختلف همیشه حسرت این را داشته ایم که اعضای خانواده دور هم جمع باشند و با هم صحبت  کنند و در واقع کانونی که همیشه آرزویمان بود و در نوشته‌ها و سخنرانی‌ها با حسرت از آن اسم می‌بردیم حالا می‌توانیم به منصه ظهور برسانیم.

,

سعیدپور بیان کرد: این فرصت برای خانواده ها به وجود آمده است که کنار همدیگر باشیم و پیوند خانوادگی را استحکام ببخشیم و با این دید بعدها از روزهای سپری شده حس و آرامش خاصی به ما دست خواهد داد.

,

چالش کرونا و افزایش حس مسئولیت‌پذیری

, چالش کرونا و افزایش حس مسئولیت‌پذیری,

وی عنوان کرد: اگر برای حوادثی که برایمان رخ می‌دهد که دخالتی در به وجود آمدن آن نداشته‌ایم برای سختی ها و بحران های زندگی در حقیقت باید به آنها معنا ببخشیم، تا بتوانیم آنها را با آرامش تحمل کنیم.

,

این روانشناس بیان داشت: امروز کرونا یک چالش است و تنها فردی نیست بلکه خانوادگی، اجتماعی و در بعد بسیار وسیع و فراگیر جهانی است وقتی که اینگونه نگاه کنیم، می بینیم که تنها نیستیم و حتی خانواده من هم تنها نیست وحتی کشور من نیزتنها نیست و خود این باید به ما آرامش ببخشد و در کنار آن حس مسئولیت ما را افزایش دهد .

,

این روانشناس در ادامه بیان کرد: هر گامی که ما برداریم برای بهبود وضعیت خود، نتایج آن به خانواده ، جامعه و حتی به جهان بر خواهد گشت‌.

,

سعید پور گفت: امروز برای سنین مختلف کتاب وجود دارد، می توانیم در منزل کتاب بخوانیم و آن چیزی را که از کتاب فهمیدیم در جمع‌های خانوادگی بیان کنیم و کودکان را نیز در این کتاب خواندن مشارکت دهیم.

,

این روانشناس گفت: ورزش کردن را در ایام در خانه ماندن فراموش نکنیم و هر روز چند بار نفس عمیق بکشیم و ریه ها را پر از هوا کنیم و با دهان آن را خارج کنیم.

,

وی افزود: ما می توانیم با برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف و توکل بر خدا آرامش خود و خانواده را به دست آوریم و از این بحران عبور کنیم و به طور حتم یاد و ذکر خدا و توکل بر او آرامش بخش زندگی است.

,

احساسات کودکان را چطور مدیریت کنیم؟

, احساسات کودکان را چطور مدیریت کنیم؟,

سارا بیات، روانپزشک کودک هم در گفتگو مرصاد اظهار داشت: ما بزرگترها هستیم که باید در این روزهای کرونایی، کودکان را مدیریت و همراهی کنیم.

,

این روانپزشک خاطرنشان کرد:  کودکان ممکن است دچار احساسات مختلف از جمله ترس و اضطراب شوند، زیرا آنان  بلد نیستند که احساسات را مدیریت و کنترل کنند.

,

وی گفت: تطابق و انطباق و راههای شناخت و مدیریت احساسات کودکان نسبت به ویروس کرونا پایین است، لذا والدین باید کودکان و احساسات آنها را مدیریت کنند.

,

بیات عنوان کرد: فرصت بیان نگرانی و احساسات فرزندان را با آنها بدهیم و اطلاعات آنها را چک کنیم و اگر احساس می کنیم که اطلاعات غلط و اشتباه است آنها را تصحیح کنیم.

,

این روانپزشک بیان داشت: منابعی را که فرزندان ما برای کسب اطلاعات دارند که اطلاعات غلط به آنها داده می شود را باید حذف کرده و سعی کنیم کانال های ارتباطی کودکان را محدود و اخبار ناگوار را کنترل کنیم و خودمان آن اطلاعات را تصحیح کنیم.

,

وی ادامه داد: باید سعی کنیم وقت بیشتری برای کودکان و نوجوانان قرار دهیم و با آنها بازی های مختلفی داشته باشیم، زیرا اگر کودکان و نوجوانان رها شوند و با کسی نباشند که صحبت کنند، ممکن است در آینده دچار ترس و اضطراب و افسردگی شوند.

,

بیات خاطرنشان کرد: تلاش کنیم روتین های معمول زندگی را تا حد ممکن پیاده کنیم و حالا که مدارس تعطیل و کودکان و نوجوانان در خانه هستند اما قرار نیست که برنامه زندگی آنها به هم بریزد .

,

فرصتی برای تغییر الگوهای رفتاری کودکان/ مطالعه را به کودکان یاد بدهیم

, فرصتی برای تغییر الگوهای رفتاری کودکان/ مطالعه را به کودکان یاد بدهیم,

این روانپزشک گفت: بیشتر کودکان و نوجوانان تا پاسی از شب بیدار هستند و روز بعد دیر از خواب بیدار می شوند و بدین صورت سیستم خواب و بیداری آنها و نظم زندگی آنها به هم می خورد و این نوع کودکان بقیه اوقات روز خود را نمی توانند مدیریت کنند.

,

 وی خاطرنشان کرد: مدارس تعطیل است، اما آموزش و مطالعه نباید تعطیل شود.فرصت خوبی است که ما بزرگترها کتاب دست  بگیریم  و مطالعه کنیم، زیرا کودکان و نوجوانان از ما الگو می گیرند و اگر ببینند والدین اهل مطالعه هستند، به طور حتم آنها نیز الگو برداری می کنند.

,

بیات گفت: با فرزندانمان راجع به اتفاق های خوب زندگی در گذشته صحبت کنیم و آلبوم های عکس را مرور کنیم و ورزش در خانه را فراموش نکنیم تا بتوانیم این روزهای سخت را مدیریت کنیم.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه