اخبار داغ

کرونا هم مانع تخریب جنگل‌ها نشد؛

قطع بی سر و صدای درختان بلوط در اطراف شهر یاسوج+تصاویر و فیلم

قطع بی سر و صدای درختان بلوط در اطراف شهر یاسوج+تصاویر و فیلم
به نظر می رسد تب و تاب کرونا و قرنطینه خانگی باعث سوءاستفاده سودجویان برای قطع درختان بلوط در جنگل های اطراف شهر یاسوج شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح زاگرس کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که از نظر پوشش جنگلی و گیاهان در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد اما متاسفانه گاهی عوامل مختلف از جمله، سوء استفاده انسان، حریق، بیماری درختان و موارد دیگر دست به دست هم داده و باعث می شوند سالانه، حجم زیادی از این پوشش جنگلی از بین برود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج‌ میلیون هکتار و گستردگی در ۱۱ استان کشور یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های ایران هستند که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم شناختی از عرصه‌های کلیدی ایران محسوب می‌شوند. همچنین همگان جنگل‌های این خطه را به نام جنگل‌های بلوط زاگرس می‌شناسند.

,

تامین ۴۰‌ درصد آب کشور، تنوع زیستی جانوری و گیاهی بالا، اهمیت در تعدیل آب‌و‌هوا و اثرات اقلیمی، حفظ منابع خاک و جلوگیری از فرسایش، از جمله فواید این جنگل‌ها است. بر اساس مطالعات انجام شده ۱۰ تا ۳۰‌ درصد معیشت خانوار‌های روستایی در زاگرس به این جنگل‌ها وابسته است که بر حسب شرایط اجتماعی و اقتصادی متفاوت است.

,

 

,

, ,

بلوط یکی از مهم‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای زاگرس است که میوه آن دارای پوستی سخت است. نام دیگر بلوط "درخت مازو" است که عمری طولانی حدود ۵۰۰ ساله (گاهی حتی تا ۲۰۰۰ سال) دارد. استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی‌نظیرترین جنگل‌های جهان هستند.

,

چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست و زغال آن نیز مرغوب است، این موضوع یکی از دلایل قطع بی‌رویهٔ این درختان است که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند. تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل سالیان درازی طول می‌کشد تا یک دانه بلوط به درختی تنومند تبدیل شود.

,

, ,

نابودی گسترده جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه وبویراحمد و سایر استان‌های زاگرس‌نشین، آنقدر ملموس است که انسان می‌تواند به خوبی درد زخمی شدن ریه‌های زمین را حس کند و کنترل این نابودی نیازمند عزم ملی و مدیریتی جهادی است.

,

از جمله این تخریب‌ها که موجب شده بسیاری درختان ۵۰۰ سال به بالای بلوط از بین بروند در جاده یاسوج- سی‌سخت است که اوج تخریب‌ها و نابودی منابع طبیعی و درختان را می‌توان حدفاصل روستای ده‌برآفتاب مشاهده کرد.

,

طی یک سال اخیر صد‌ها و شاید بیش از یک هزار درخت بلوط ۲۵۰ تا ۵۰۰ ساله در جاده یاسوج-سی سخت حدفاصل ده برآفتاب بخاطر راه سازی قلع و قمع شده است.

, طی یک سال اخیر صد‌ها و شاید بیش از یک هزار درخت بلوط ۲۵۰ تا ۵۰۰ ساله در جاده یاسوج-سی سخت حدفاصل ده برآفتاب بخاطر راه سازی قلع و قمع شده است., طی یک سال اخیر صد‌ها و شاید بیش از یک هزار درخت بلوط ۲۵۰ تا ۵۰۰ ساله در جاده یاسوج-سی سخت حدفاصل ده برآفتاب بخاطر راه سازی قلع و قمع شده است.,

هر چند که جاده‌کشی و ایجاد دسترسی آسان میان شهر‌ها الزامی و امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما باید فکری به حال این وضعیت سوزناک شود و راهکاری برای جبران ضایعه وجود داشته باشد.

,
, ,

به نظر می رسد تب و تاب کرونا و قرنطینه خانگی باعث سواستفاده برخی برای قطع درختان بلوط شده است.

,

در همین حال انتشار تصاویری در فضای مجازی از قطع بیش از ۲۰ درخت بلوط در مسیر جاده ی دوم آبشار یاسوج در بلوار ابوذر و پایین تر از قبرستان معصوم آباد حکایت دارد.

,

همچنین انتشار فیلم دیگری از منطقه چنارستان شهر یاسوج باز هم نشان از قطع درختانی دارد که به نظر می رسد عده ای با سوءاستفاده از شرایط موجود به دنبال زمین خواری و جنگل خواری در کوه های اطراف یاسوج است.

,

در ادامه فیلمی از قطع درختان نیز آمده است:

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه