اخبار داغ

آموزش در فضای مجازی پدیده ای نوظهور در بحران کرونا/ نارضایتی والدین و معلمان از نبود زیر ساخت مناسب

آموزش در فضای مجازی پدیده ای نوظهور در بحران کرونا/ نارضایتی والدین و معلمان از نبود زیر ساخت مناسب
یکی از برنامه های آموزش و پرورش در زمان قرنطینه جهت مقابله با انتشار ویروس کرونا آموزش از طریق فضای مجازی است که موجب نارضایتی بسیاری در والدین و معلمان به دلیل نبود زیر ساخت مناسب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در گذشته یکی از دغدغه های محیط آموزشی ارتباط بین اولیاء دانش آموزان با معلمان بوده است ، اما در چندسال اخیر با روی کار آمدن گوشی های هوشمند و گسترش اینترنت ارتباط  اولیا و معلم نزدیک تر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

شروع آموزش از طریق فضای مجازی پدید های نوظهوری است که دولت بدون توجه به زیر ساخت های مناسب اولیا ء و دانش آموزان را به استفاده از آن در دوران قرنطینه بعلت عدم انتشار کرونا در جامعه تشویق می کند.

,

اما این پل ارتباطی بین اولیا و معلم نارضایتی هایی را به دنبال آورده است، به شکلی که اولیا معتقدند معلمان آن طور که باید نمی توانند این گروه های مجازی کلاس درس را مدیریت کنند و جوابگوی خواسته اولیا باشند.

,

مخالفت والدین با دسترسی فرزندانشان به گوشی های هوشمند به خاطر ترس و نگرانی از آسیب های اجتماعی و اخلاقی که ممکن است فضای مجازی داشته باشد یکی از چالش های پیش روی آموزش دروس در ایام قرنطینه از طریق فضای مجازی است.

,

ناتوانی تعدادی از معلمان و دبیران در پوشش  دادن کلیه دانش آموزان در فضای مجازی  و تغذیه گروه های درسی  به  دلیل  نداشتن  ابزار کار ( گوشی هوشمند یا رایانه )  از دیگر مشکلات آموزش دروس مدارس از طریق فضای مجازی در ایام قرنطینه است که والدین و دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

آموزش فضای مجازی نیازمند زیر ساخت های مناسب است

, آموزش فضای مجازی نیازمند زیر ساخت های مناسب است, آموزش فضای مجازی نیازمند زیر ساخت های مناسب است,

یکی از والدین دانش آموزان مدرسه نقیب زمانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: آموزش مجازی به یک سری زیر ساخت ها نیاز دارد اما در شرایط کنونی آماده سازی آن زیر ساخت ها امکان پذیر نیست.باید یک برنامه جامع و کامل و منسجم در یک شبکه ی واحد ترسیم و در اختیار معلم و دانش آموز و اولیا قرار داده شود.

,

وی با بیان اینکه آموزش درس دانش آموزان از طریق فضای مجازی در این شرایط و با این عجله جوابگوی نیاز تحصیلی دانش آموزان نیست ، افزود: می بایست از مدتها قبل برنامه ریزی میشد ، معلمان و مدیران دوره آموزش ضمن خدمت می دیدند ، و برای اجرای این طرح برنامه ریزی دقیق صورت میگرفت و برای افرادی که امکان تهیه وسایل الکترونیکی مانند گوشی و تبلت و کامپیوتر را ندارند ، هم فکری میشد.

,

, ,

 

,

با شغل کارگری و ایام قرنطینه چگونه بسته اینترنت و تبلت فراهم کنم !

, با شغل کارگری و ایام قرنطینه چگونه بسته اینترنت و تبلت فراهم کنم !, با شغل کارگری و ایام قرنطینه چگونه بسته اینترنت و تبلت فراهم کنم !,

یکی دیگر از والدین دانش آموز بیجاری گفت: معلم فرزند من خودش موبایل ندارد و اعتقادی به فضای مجازی و گوشی و تبلت و کامپیوتر ندارد و میگوید تاکنون برای آموزش از راه دور استفاده نکرده ام !

,

موسوی زاده یکی از والدین دانش آموز بیجاری می گفت: ما گوشی هوشمند و تبلت و کامپیوتر در منزل نداریم ، و با توجه به اینکه شغل همسرم کارگر است توانایی مالی خرید آنها را هم ندارم و نمیتوانم اجازه دهم فرزندم در این شرایط شیوع بیماری که باید در خانه باشد ، به خانه دوستانش برود و از دستگاه آنان استفاده کند ، همچنین از نظر اخلاقی هم نباید فرزند را رها کرد که به خانه دوستان برود .

,

عدم تسلط اولیا به سواد رسانه ای  و فعالیت در  فضای مجازی

, عدم تسلط اولیا به سواد رسانه ای  و فعالیت در  فضای مجازی, عدم تسلط اولیا به سواد رسانه ای  و فعالیت در  فضای مجازی,

مدیر یکی از مدارس ابندایی بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: در کنار آموزش هایی که از طریق دو شبکه تلویزیونی در ایام قرنطینه وتعیلات مدارس ، در حال انجام است ،معلمان نیز در فضای مجازی دست به کار شده تا درکنار آموزش های تلویزیون، خودشان نیز یک بار دیگر درس ها را مرور نموده و تکالیف لازم را ارائه وبررسی می نمایند.

,

وی با اشاره به مشکلات و معایب و چالش های پیش روی استفاده از فضای مجازی و شبکه اجتماعی ((شاد))که از سه هفته قبل مدیران و اولیا را درگیر نموده است: عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت.

,

این مدیر مدرسه ابتدایی در بیجار گفت: عدم دسترسی برخی از اولیای محترم به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی برای خرید گوشی برای فرزندان و عدم امکان مشاهده نوع پیام رسان انتخاب شده در سناد توسط مدیران که قبلا انتخاب نموده اند که از دیگر معایب این برنامه آموزشی در فضای مجازی است.

,

وی تاکید کرد : در این آموزش ها حضور منظم همه ی دانش آموزان در ساعت مشخص امکانپذیر نیست و امکان برگزاری کلاس جبرانی هم برای این قبیل دانش اموزان ( بدلیل عدم توجه و عدم علاقه ) وجود ندارد و عملا دانش آموزان از فرایند تدریس باز می مانند.

,

یکی از مدیران مقطع متوسطه اول بیجار بیان داشت: آموزش مجازی نیاز به مهارت در تدوین و تهیه  محتوای الکترونیکی دارد که درصد زیادی از همکاران فاقد توانایی لازم در این زمینه هستند.

,

, ,

مدیریت زمان،پرسش و پاسخ و اجرای آزمونهای تکوینی در فضای مجازی محدود است

, مدیریت زمان،پرسش و پاسخ و اجرای آزمونهای تکوینی در فضای مجازی محدود است, مدیریت زمان،پرسش و پاسخ و اجرای آزمونهای تکوینی در فضای مجازی محدود است,

در ادامه گزارش برای تحلیل این موضوع با یکی از مشاوران خانوادگی و تحصیلی در شهرستان بیجار که مدت 4 سال مدیریت آموزش و پرورش بیجار را نیز بر عهده داشت به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

,

محسن لطف الهی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه اظهار داشت: آموزش غیر حضوری پدیده ای دارای پیشینه بیش از دویست و هشتاد سال در جهان است که این نوع آموزش متناسب با دستاوردهای بشری در ادوار مختلف متفاوت بوده است که آموزش از طریق کتاب،ارسال محموله های پستی،لوح های تصویری و فایل های صوتی و تصویری،رادیویی ،تلویزیونی نمونه های از آن است.

,

وی افزود: اما آموزشهای کامپیوتری مبتنی بر استفاده از بستر اینترنت پیشینه ای سی و چند ساله در جهان دارد.

,

کارشناس امور خانواده گفت:  آموزش غیر حضوری در ایران به جز تجربه کوتاه یک دانشگاه خاص قبل از انقلاب و دانشگاه پیام نور در استفاده از روش ارتباط از راه دور، آموزش تلویزیونی دروس دانش آموزان هنگام تعطیلی مدارس در سال شصت و شش بدلیل حملات موشکی صدام به شهرها و مناطق مسکونی ،دارای سابقه ای طولانی نیست.

,

لطف الهی با بیان اینکه در اواخر دهه هفتاد نرم افزار آموزش مجازی ویژه در دستور کار دانشگاه تهران قرار گرفت و در سال هشتاد سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران راه اندازی شد بیان داشت: در همان سال وزارت علوم دانشگاه اینترنتی تاسیس کرد و پس از آن، هر ساله رشته محل های فراوانی در دفترچه های انتخاب رشته متقاضیان ورود به دانشگاه تحت عنوان "رشته های مجازی" دیده میشود.

,

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر، آموزش و پرورش که بزرگترین بخش آموزشی کشور است، فعالیت هایی را در زمینه استفاده از نرم افزارهای الکترونیکی شروع کرد و در حال حاضر تعدادی مؤسسه خصوصی نیز از روش آموزش الکترونیکی بهره مند هستند.

,

مدیر سابق آموزش و پرورش بیجار تاکید کرد: عصر حاضر تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات است، عصری که در آن بشر نیاز به اطلاعات و برقراری ارتباطات گسترده تر برای کسب اطلاعات مورد نیاز دارد. با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، فعالیت های آموزشی هم دستخوش تحول گردیده و منجر به سوق آموزش به سمت مجازی شدن، شده است. البته این کار مستلزم استفاده از امکانات پیشرفته ای نظیر کامپیوتر، اینترنت پر سرعت و منابع مالی و توانمندیهای  اقتصادی می باشد.

,

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه ای که ارایه شده آموزش از راه دور و خصوصا آموزش الکترونیکی پدیده ای مفید است که بشر متناسب با توانمندیهای خود و شرایط جدید و بجهت مشغله های فراوان ناشی از زندگی مدرن و برای محافظت از خود در برابر بحرانها و بلایا از آن بهرمند شده  مزایای فراوانی دارد.

,

, ,

فقر مالی بیش از چهار هزار دانش آموزان شهرستان مانع بزرگی برای بهرمندی از آموزش فضای مجازی است

, فقر مالی بیش از چهار هزار دانش آموزان شهرستان مانع بزرگی برای بهرمندی از آموزش فضای مجازی است, فقر مالی بیش از چهار هزار دانش آموزان شهرستان مانع بزرگی برای بهرمندی از آموزش فضای مجازی است,

این کارشناس تصریح کرد: البته بنظر میرسد این نوع آموزش ها بیشتر نیاز انسان به آموختن دانش ها و فراگیری برخی مهارتهای علمی و عملی را تامین میکند و علاوه بر اینکه از عمق قابل کمتری در مقایسه با آموزشهای حضوری برخوردار است، توفیقات چندانی در زمینه تامین نیازهای روانی،عاطفی مخاطبان ندارد.

,

وی عنوان کرد: آموزش پرورش غنی و مکفی مبتنی بر"حضور فیزیکی"و آموزش رو دررو یا همان" فیس تو فیس" است.احساسی که آموزش دهنده با ارتباط چشمی و رودررو به آموزش پذیر منتقل میکند از جنس دیگر است که طعم و حس خاص خود را دارد.

,

لطف الهی با تاکید کرد: مهم ترین ویژگی مفید و پیش برنده اهداف آموزشی در آموزشهای حضوری به دانش آموزان و افراد زیر بیست سال،مدیریت زمان،پرسش و پاسخ و اجرای آزمونهای تکوینی و بازخورد و ارزیابی آموزش هاست که در آموزشهای غیر حضوری کمتر امکان پذیر هستند.

,

وی با تاکید بر اینکه استفاده از آموزشهای الکترونیکی مستلزم امکاناتی از قبیل اینترنت پرسرعت و در دسترس دانش آموزان و خصوصا توانمندیهای مالی واقتصادی خانواده ها و دانش آموزان است، عنوان کرد: .فقر مالی بیش از چهار هزار دانش آموزان شهرستان ما و عدم دسترسی آنها به لوازمی از قبیل گوشی های هوشمند، تبلت، کامپیوتر و لب تاب مانع بزرگی برای بهرمندی این عزیزان از آموزشهای الکترونیکی است.

,

وی یادآور شد: با این حال در شرایط موجود که آموزش حضوری امکان پذیر نیست و برای عبور از دوره اپیدمی بیماری کرونا،آموزش الکترونیکی دانش آموزان  می تواند گزینه مناسبی باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه