اخبار داغ

گزارشی از راهکارهای شکوفا شدن اقتصاد کشور در سال جاری؛

چگونه می‌توان تولید ملی را در سال ۹۹ تقویت کرد؟

چگونه می‌توان تولید ملی را در سال ۹۹ تقویت کرد؟
سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی عناوین اقتصادی را در ابتدای شروع سال انتخاب می‌کند که گویای اهمیت مشکلات اقتصادی و راهکارهای حل این مشکلات نزد ایشان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از تهران نیوز ، سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی عناوین اقتصادی را در ابتدای شروع سال انتخاب می‌کند که گویای اهمیت مشکلات اقتصادی و راهکارهای حل این مشکلات نزد ایشان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تهران نیوز,

امسال همانند سال‌های گذشته، عنوان اقتصادی برای سال ۹۹ انتخاب شده است. شعار سال ۹۸، «رونق تولید» بود و امسال هم «جهش تولید»؛ بنابراین شباهت این دو شعار نشان می‌دهد که کاملاً انتظارات رهبر معظم انقلاب در خصوص رسیدگی به وضعیت نه چندان مساعد تولید ملی تحقق نیافته و ضروری است مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با تأمل بیشتر در خصوص عنوان سال، هم به اشتباهات خود در عدم تحقق شعار سال پی ببرند و هم راهکارهای مناسبی را برای تقویت تولید ملی بیابند.

در این گزارش تلاش شده تا با استفاده از نظر کارشناسان و مسئولان به چگونگی برآورده ساختن مطالبات رهبر معظم انقلاب و نیز شاخص‌های تحقق شعار «جهش تولید» پرداخته شود.

 ۱-تمرکز بر ظرفیت داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان

همواره باور به توان و ظرفیت داخلی و نیز بهزه‌گیری از انگیزه مضاعف جوانان یکی از راهکارهای مهم در تقویت تولید ملی و توسعه اقتصاد مطرح بوده و هست.

علی گل‌مرادی، عضو انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز در این خصوص می‌گوید: یک اصل مهم در جهش تولید توجه خاص به ظرفیت‌های داخلی است. تا زمانی که به بیرون از کشور نگاه داشته باشیم و از خارج از کشور انتظار کمک داشت، قطعاً و یقیناً جهش تولید تحقق نخواهد یافت، البته این بدین معنا نیست که به‌دنبال قطع ارتباط با خارج باشیم، اما باید در اصل به داخل متکی بود.

وی با اشاره به این‌که جهش تولید مبتنی بر بیانیه گام دوم است، عنوان کرد: از طریق جوان‌گرایی و جامعه‌پردازی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی خواهیم توانست مشکل اساسی کشور را که مشکل تولید است، حل و فصل کرد.

۲- کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و پرهیز از خام‌فروشی

بخش فروش نفت کشورمان مدت‌هاست که دستخوش خام‌فروشی است و این مسئله آسیب‌های بسیاری را متوجه اقتصاد و بخش تولیدی ساخته است.

در واقع کارشناسان امر و کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که دولت باید نفت خام را به فرآورده تبدیل و سپس در بازارهای جهانی به فروش رساند نه این‌که دست به خام‌فروشی نفت بزند.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که دولت تا آنجا که ممکن است باید درآمدهای نفتی را صرف هزینه‌های جاری کشور نکند، بلکه صرف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی و نیز علمی و دانشی کند تا شاهد پیشرفت‌هایی در این حوزه باشیم، اما متأسفانه دولت‌ها با در پیش گرفتن یک رویه اشتباه، هزینه‌های جاری کشور مانند حقوق کارکنان، پرداخت یارانه و یا پیشبرد پروژه‌های عمرانی را از طریق فروش نفت تأمین می‌کند.

علی گل‌مرادی در همین ارتباط به خبرنگار تهران نیوز، می‌گوید: اگر درآمدهای نفتی با نگاه توسعه‌ای و راهبردی مسئولان همراه باشد، نقطه قوتی برای جهش تولید خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: درآمدهای نفتی اگر مانند کشور نروژ در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و تولید صرف شود یا در جهت تقویت مؤسسات دانش‌بنیان هزینه شود به نقطه قوت تبدیل خواهد شد، البته به شرط اینکه جهت‌دهی درآمدهای نفتی اصولی و منطقی باشد، اما اگر درآمدهای نفتی برای تأمین هزینه‌های جاری و تأمین هزینه‌های دولت به مصرف برسد به آفت تولید و توسعه اقتصادی تبدیل خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که دولت باید خام‌فروشی نفت را رها و به سمت توسعه صنایع تکمیلی و پایین‌دستی بخش نفت و گاز حرکت کند که از این طریق قطعاً به ارزش افزوده بیشتر دست خواهد یافت.

۳- پرهیز از نگاه حزبی و گروهی

متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم و حتی در دولت‌های قبل‌تر، شاهد بوده‌ایم که نگته حزبی و جناحی بر نگاه ملی غلبه داشته؛ یعنی هر دولتی یا هر مجلس تلاش می‌کند دولت و نمایندگان پیش از خود را محکوم و سرزنش کند و او را مسبب مشکلات به وجود آمده نشان دهد.

همین معضل سبب شده تا دولت با فراق باز و با اختیار تام به چینش اعضای ستاد یا بهره‌گیری از کارشاسان خبره دست نزند؛ زیرا همیشه در چینش و انتخاب کارشناسان و مدیران خبره و دلسوز درگیر باندبازی و نگاه حزبی است و تلاش می‌کند تا از هم‌فکران خود و نزدیکانش دست به انتخاب مدیر بزند چه بسا آن فرد لیاقت تصدی این پست را داشته باشد یا خیر.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز می‌گوید: «یکی از شروط اساسی در تحقق مطالبات رهبری، تشکیل یک دولت آزاد و فارغ از هرگونه سیاسی‌بازی و وابستگی‌های حزبی است؛ چون وقتی دولت آزاد باشد، برای تحقق شعار جهش تولید تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد و همچنین دولتی که هیچ وابستگی حزبی ندارد، پول و ثروت را به سمت تولید سرازیر می‌کند، نه به سمت سیاست‌بازی و فعالیت‌های حزبی.»

۴- اصلاح نظام بانکی و مالیاتی

یکی دیگر از موانع مهم در پیش روی تولیدکنندگان داخلی، ضعف در سیستم بانکی و مالیاتی کشور است. متأسفانه بانک‌ها امروز به‌جای اینکه حامی تولیدکنند باشند، به بنگاه‌داری مشغول هستند و گاهی اوقات مشاهده شده که خود بانک‌ها مستقیم در صنایع و بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به خاطر منابع و امکانات دولتی و غیردولتی که در اختیار دارند، کاملاً انگیزه تولیدکنندگان خصوصی را از بین می‌برند و صاحبان سرمایه واردات کالاهای خارجی را به تولید ترجیح می‌دهند.

در نظام بانکی مدرن و کارآمد رقابت اصلی میان بانک‌ها بر سر اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران یا تنوع‌بخشی به خدمات و نیز تسهیلات مالی است، اما در نظام بانکی ایران ماجرا کاملاً عکس این موضوع است؛ چون در نظام بانکی کشورمان، بانک‌ها کمترین حمایت را از تولیدکنندگان به عمل می‌آورند و اگر هم حمایتی انجام دهند، بسیار ناچیز و حداقلی است. همچنین بانک‌های  داخل کشور تمایل کمتری به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت دارند و غالباً تسهیلات با نرخ سود بالا به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند و اگر احیاناً تسهیلاتی با سود کم ارائه دهند، بوروکراسی اداری آنچنان پیچیده و طاغت‌فرساست که تولیدکننده عطایش را به لقایش می‌بخشد.

علاوه بر ضرورت اصلاح در نظام بانکی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، باید نظام مالیاتی کشور هم اصلاح شود.

در واقع دولت و سازمان امور مالیاتی باید خود را موظف به بخشودگی‌های مالیاتی یا تخفیف‌های مالیاتی از کسب و کارهای نوپا کند تا تولیدکننده، انگیزه پیدا کند و هم منجر به ورزشکستگی یا رکود کسب و کارهای نوپا نشود؛ چون نمی‌توان از همان ابتدای شروع فعالیت یک واحد تولیدی از او مالیات‌ها گرفت؛ زیرا این مسئله هم ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و هم انگیزه تولیدکننده را کاهش می‌دهد.

جدای از این مسئله دولت علاوه بر بخشودگی یا معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای نوپا باید تخفیف‌ها، امتیازات و تشویق‌های مالیاتی را برای کسب و کارهای موفق در نظر گیرد تا رقابت میان تولیدکنندگان افزایش یابد و هم تولیدکنندگان دلگرم و خشنود شوند.

۵- استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در هر اقتصاد توسعه‌یافته، پیش‌قراولان توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ بنابراین توجه به این دو برای تحقق شعار سال ۹۹، امری ناگزیر و ضروری ارزیابی می‌شود.

حبیب‌الله بوربور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همین رابطه به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز، می‌گوید: «دولت بهتر است در سال ۹۹ از ظرفیت‌های موجود در فضای نخبگانی دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به بهترین شکل ممکن استفاده و بهره ببرد و روابط خود را با دانشگاه‌ها و فضلا مستحکم و تقویت کند.»

۶- ضرورت حذف یا اصلاح قوانین مزاحم

وقتی به قوانین مرتبط با تولید نگاهی می‌اندازیم، قطعاً به خاطر تکثر قوانین دچار سردرگمی خواهیم شد و همین مسئله تولیدکننده را بر سر دوراهی تصمیم‌گیری قرار خواهد داد.

برخی قوانینی وجود دارند که از طرفی از تولیدکننده حمایت می‌کنند، اما در مقابل قوانینی هستند که روند سرمایه‌گذاری و تأسیس یک واحد تولیدی را کند می‌کنند و از مهمتر اینکه قوانین موازی بسیاری زیادی هم در دولت و هم در مجلس وجود دارند که باید اصلاح و یکی شوند.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر توسط مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی‌سازی جهش تولید اظهار کرد: «حتماً باید قوانینی که برای تولید مزاحمت ایجاد می‌کنند، در سال جهش تولید حذف شوند و به‌روز شوند.»

به گفته او؛ متأسفانه برخی دستورالعمل‌هایی وجود دارند که صادرکننده و تولیدکننده را دلسرد می‌کنند و حتی گاهی اوقات مشاهده شده که تولیدکننده و صادرکننده به خاطر تولید و صادرات مؤاخذه می‌شوند.

۷- شفاف‌سازی و مبارزه با فساد

اینکه می‌گویند شفافیت معجزه می‌کند و موتور اقتصاد را راه می‌اندازد دور از واقعیت نیست. متأسفانه در فقدان شفافیت؛ فساد و رانت جولان می‌دهد؛ لذا برای مقابله با رانت‌بازی و فساد باید شفافیت را در دستور کار قرار داد.

علاءالدین بروجدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز فساد را به‌عنوان یکی از آفت‌های جهش تولید مطرح می‌کند و می‌گوید: متأسفانه امروزه ما با قاچاق کالا مواجه هستیم و همین مسئله به تولیدات داخلی آسیب‌های بسیاری وارد کرده است؛ لذا از قوه قضائیه درخواست می‌شود تا با فساد مقابله جدی داشته باشد که مقابله با فساد، مسیر جهش تولید را هموار خواهد کرد.

وی تأکید می‌کند: کسانی که همه‌ساله واردات زیادی به کشور دارند از تسهیلات خوبی برخوردار می‌شوند، اما کسانی که می‌خواهند صادرات داشته باشند به آنها توجه نمی‌شود و صادرات با هزار و یک مشکل مواجه است و حتی زمانی مشوق‌هایی هم تحت عنوان مشوق‌های صادراتی وضع شد، اما به آن عمل نکردند و موجب دلسردی صادرکنندگان شد؛ لذا قوه قضائیه، مجلس و دولت باید حل این مشکلات را مدنظر قرار دهند.

۸- تقویت جایگاه بورس

بورس یکی از مهم‌ترین نهادهای مهم برای ارزیابی میزان پبشرفت اقتصادی و نیز تحلیل شرایط حاکم اقتصادی محسوب می‌شود. بورس می‌تواند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کند؛ یعنی سهام‌داران یا مشتریان با ورود سرمایه‌هایشان به بورس، جان دوباره به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی می‌دهند و هم با سرمایه‌هایشان کسب سود می‌کنند و هم منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را تأمین می‌کنند، اما ضروری است که هر فردی پیش از ورود به عرصه بورس آموزش‌های لازم را ببیند تا مبادا متضرر شود.

انتهای پیام/

,

امسال همانند سال‌های گذشته، عنوان اقتصادی برای سال ۹۹ انتخاب شده است. شعار سال ۹۸، «رونق تولید» بود و امسال هم «جهش تولید»؛ بنابراین شباهت این دو شعار نشان می‌دهد که کاملاً انتظارات رهبر معظم انقلاب در خصوص رسیدگی به وضعیت نه چندان مساعد تولید ملی تحقق نیافته و ضروری است مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با تأمل بیشتر در خصوص عنوان سال، هم به اشتباهات خود در عدم تحقق شعار سال پی ببرند و هم راهکارهای مناسبی را برای تقویت تولید ملی بیابند.

,

در این گزارش تلاش شده تا با استفاده از نظر کارشناسان و مسئولان به چگونگی برآورده ساختن مطالبات رهبر معظم انقلاب و نیز شاخص‌های تحقق شعار «جهش تولید» پرداخته شود.

,

 ۱-تمرکز بر ظرفیت داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان

,  ۱-تمرکز بر ظرفیت داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان,  ۱-تمرکز بر ظرفیت داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان,

همواره باور به توان و ظرفیت داخلی و نیز بهزه‌گیری از انگیزه مضاعف جوانان یکی از راهکارهای مهم در تقویت تولید ملی و توسعه اقتصاد مطرح بوده و هست.

,

علی گل‌مرادی، عضو انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز در این خصوص می‌گوید: یک اصل مهم در جهش تولید توجه خاص به ظرفیت‌های داخلی است. تا زمانی که به بیرون از کشور نگاه داشته باشیم و از خارج از کشور انتظار کمک داشت، قطعاً و یقیناً جهش تولید تحقق نخواهد یافت، البته این بدین معنا نیست که به‌دنبال قطع ارتباط با خارج باشیم، اما باید در اصل به داخل متکی بود.

, تهران نیوز,

وی با اشاره به این‌که جهش تولید مبتنی بر بیانیه گام دوم است، عنوان کرد: از طریق جوان‌گرایی و جامعه‌پردازی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی خواهیم توانست مشکل اساسی کشور را که مشکل تولید است، حل و فصل کرد.

,

۲- کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و پرهیز از خام‌فروشی

, ۲- کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و پرهیز از خام‌فروشی, ۲- کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و پرهیز از خام‌فروشی,

بخش فروش نفت کشورمان مدت‌هاست که دستخوش خام‌فروشی است و این مسئله آسیب‌های بسیاری را متوجه اقتصاد و بخش تولیدی ساخته است.

,

در واقع کارشناسان امر و کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که دولت باید نفت خام را به فرآورده تبدیل و سپس در بازارهای جهانی به فروش رساند نه این‌که دست به خام‌فروشی نفت بزند.

,

همچنین برخی کارشناسان معتقدند که دولت تا آنجا که ممکن است باید درآمدهای نفتی را صرف هزینه‌های جاری کشور نکند، بلکه صرف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی و نیز علمی و دانشی کند تا شاهد پیشرفت‌هایی در این حوزه باشیم، اما متأسفانه دولت‌ها با در پیش گرفتن یک رویه اشتباه، هزینه‌های جاری کشور مانند حقوق کارکنان، پرداخت یارانه و یا پیشبرد پروژه‌های عمرانی را از طریق فروش نفت تأمین می‌کند.

,

علی گل‌مرادی در همین ارتباط به خبرنگار تهران نیوز، می‌گوید: اگر درآمدهای نفتی با نگاه توسعه‌ای و راهبردی مسئولان همراه باشد، نقطه قوتی برای جهش تولید خواهد بود.

, علی گل‌مرادی, تهران نیوز, تهران نیوز, تهران نیوز,

وی ادامه می‌دهد: درآمدهای نفتی اگر مانند کشور نروژ در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و تولید صرف شود یا در جهت تقویت مؤسسات دانش‌بنیان هزینه شود به نقطه قوت تبدیل خواهد شد، البته به شرط اینکه جهت‌دهی درآمدهای نفتی اصولی و منطقی باشد، اما اگر درآمدهای نفتی برای تأمین هزینه‌های جاری و تأمین هزینه‌های دولت به مصرف برسد به آفت تولید و توسعه اقتصادی تبدیل خواهد شد.

,

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که دولت باید خام‌فروشی نفت را رها و به سمت توسعه صنایع تکمیلی و پایین‌دستی بخش نفت و گاز حرکت کند که از این طریق قطعاً به ارزش افزوده بیشتر دست خواهد یافت.

,

۳- پرهیز از نگاه حزبی و گروهی

, ۳- پرهیز از نگاه حزبی و گروهی, ۳- پرهیز از نگاه حزبی و گروهی,

متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم و حتی در دولت‌های قبل‌تر، شاهد بوده‌ایم که نگته حزبی و جناحی بر نگاه ملی غلبه داشته؛ یعنی هر دولتی یا هر مجلس تلاش می‌کند دولت و نمایندگان پیش از خود را محکوم و سرزنش کند و او را مسبب مشکلات به وجود آمده نشان دهد.

,

همین معضل سبب شده تا دولت با فراق باز و با اختیار تام به چینش اعضای ستاد یا بهره‌گیری از کارشاسان خبره دست نزند؛ زیرا همیشه در چینش و انتخاب کارشناسان و مدیران خبره و دلسوز درگیر باندبازی و نگاه حزبی است و تلاش می‌کند تا از هم‌فکران خود و نزدیکانش دست به انتخاب مدیر بزند چه بسا آن فرد لیاقت تصدی این پست را داشته باشد یا خیر.

,

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز می‌گوید: «یکی از شروط اساسی در تحقق مطالبات رهبری، تشکیل یک دولت آزاد و فارغ از هرگونه سیاسی‌بازی و وابستگی‌های حزبی است؛ چون وقتی دولت آزاد باشد، برای تحقق شعار جهش تولید تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد و همچنین دولتی که هیچ وابستگی حزبی ندارد، پول و ثروت را به سمت تولید سرازیر می‌کند، نه به سمت سیاست‌بازی و فعالیت‌های حزبی.»

, تهران نیوز, تهران نیوز,

۴- اصلاح نظام بانکی و مالیاتی

, ۴- اصلاح نظام بانکی و مالیاتی, ۴- اصلاح نظام بانکی و مالیاتی,

یکی دیگر از موانع مهم در پیش روی تولیدکنندگان داخلی، ضعف در سیستم بانکی و مالیاتی کشور است. متأسفانه بانک‌ها امروز به‌جای اینکه حامی تولیدکنند باشند، به بنگاه‌داری مشغول هستند و گاهی اوقات مشاهده شده که خود بانک‌ها مستقیم در صنایع و بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به خاطر منابع و امکانات دولتی و غیردولتی که در اختیار دارند، کاملاً انگیزه تولیدکنندگان خصوصی را از بین می‌برند و صاحبان سرمایه واردات کالاهای خارجی را به تولید ترجیح می‌دهند.

,

در نظام بانکی مدرن و کارآمد رقابت اصلی میان بانک‌ها بر سر اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران یا تنوع‌بخشی به خدمات و نیز تسهیلات مالی است، اما در نظام بانکی ایران ماجرا کاملاً عکس این موضوع است؛ چون در نظام بانکی کشورمان، بانک‌ها کمترین حمایت را از تولیدکنندگان به عمل می‌آورند و اگر هم حمایتی انجام دهند، بسیار ناچیز و حداقلی است. همچنین بانک‌های  داخل کشور تمایل کمتری به اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت دارند و غالباً تسهیلات با نرخ سود بالا به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند و اگر احیاناً تسهیلاتی با سود کم ارائه دهند، بوروکراسی اداری آنچنان پیچیده و طاغت‌فرساست که تولیدکننده عطایش را به لقایش می‌بخشد.

,

علاوه بر ضرورت اصلاح در نظام بانکی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، باید نظام مالیاتی کشور هم اصلاح شود.

,

در واقع دولت و سازمان امور مالیاتی باید خود را موظف به بخشودگی‌های مالیاتی یا تخفیف‌های مالیاتی از کسب و کارهای نوپا کند تا تولیدکننده، انگیزه پیدا کند و هم منجر به ورزشکستگی یا رکود کسب و کارهای نوپا نشود؛ چون نمی‌توان از همان ابتدای شروع فعالیت یک واحد تولیدی از او مالیات‌ها گرفت؛ زیرا این مسئله هم ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و هم انگیزه تولیدکننده را کاهش می‌دهد.

,

جدای از این مسئله دولت علاوه بر بخشودگی یا معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای نوپا باید تخفیف‌ها، امتیازات و تشویق‌های مالیاتی را برای کسب و کارهای موفق در نظر گیرد تا رقابت میان تولیدکنندگان افزایش یابد و هم تولیدکنندگان دلگرم و خشنود شوند.

,

۵- استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

, ۵- استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان, ۵- استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان,

دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در هر اقتصاد توسعه‌یافته، پیش‌قراولان توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند؛ بنابراین توجه به این دو برای تحقق شعار سال ۹۹، امری ناگزیر و ضروری ارزیابی می‌شود.

,

حبیب‌الله بوربور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در همین رابطه به خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز، می‌گوید: «دولت بهتر است در سال ۹۹ از ظرفیت‌های موجود در فضای نخبگانی دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به بهترین شکل ممکن استفاده و بهره ببرد و روابط خود را با دانشگاه‌ها و فضلا مستحکم و تقویت کند.»

, تهران نیوز, هران نیوز,

۶- ضرورت حذف یا اصلاح قوانین مزاحم

, ۶- ضرورت حذف یا اصلاح قوانین مزاحم, ۶- ضرورت حذف یا اصلاح قوانین مزاحم,

وقتی به قوانین مرتبط با تولید نگاهی می‌اندازیم، قطعاً به خاطر تکثر قوانین دچار سردرگمی خواهیم شد و همین مسئله تولیدکننده را بر سر دوراهی تصمیم‌گیری قرار خواهد داد.

,

برخی قوانینی وجود دارند که از طرفی از تولیدکننده حمایت می‌کنند، اما در مقابل قوانینی هستند که روند سرمایه‌گذاری و تأسیس یک واحد تولیدی را کند می‌کنند و از مهمتر اینکه قوانین موازی بسیاری زیادی هم در دولت و هم در مجلس وجود دارند که باید اصلاح و یکی شوند.

,

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حذف قوانین دست و پاگیر توسط مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی‌سازی جهش تولید اظهار کرد: «حتماً باید قوانینی که برای تولید مزاحمت ایجاد می‌کنند، در سال جهش تولید حذف شوند و به‌روز شوند.»

,

به گفته او؛ متأسفانه برخی دستورالعمل‌هایی وجود دارند که صادرکننده و تولیدکننده را دلسرد می‌کنند و حتی گاهی اوقات مشاهده شده که تولیدکننده و صادرکننده به خاطر تولید و صادرات مؤاخذه می‌شوند.

,

۷- شفاف‌سازی و مبارزه با فساد

, ۷- شفاف‌سازی و مبارزه با فساد, ۷- شفاف‌سازی و مبارزه با فساد,

اینکه می‌گویند شفافیت معجزه می‌کند و موتور اقتصاد را راه می‌اندازد دور از واقعیت نیست. متأسفانه در فقدان شفافیت؛ فساد و رانت جولان می‌دهد؛ لذا برای مقابله با رانت‌بازی و فساد باید شفافیت را در دستور کار قرار داد.

,

علاءالدین بروجدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز فساد را به‌عنوان یکی از آفت‌های جهش تولید مطرح می‌کند و می‌گوید: متأسفانه امروزه ما با قاچاق کالا مواجه هستیم و همین مسئله به تولیدات داخلی آسیب‌های بسیاری وارد کرده است؛ لذا از قوه قضائیه درخواست می‌شود تا با فساد مقابله جدی داشته باشد که مقابله با فساد، مسیر جهش تولید را هموار خواهد کرد.

, تهران نیوز, تهران نیوز,

وی تأکید می‌کند: کسانی که همه‌ساله واردات زیادی به کشور دارند از تسهیلات خوبی برخوردار می‌شوند، اما کسانی که می‌خواهند صادرات داشته باشند به آنها توجه نمی‌شود و صادرات با هزار و یک مشکل مواجه است و حتی زمانی مشوق‌هایی هم تحت عنوان مشوق‌های صادراتی وضع شد، اما به آن عمل نکردند و موجب دلسردی صادرکنندگان شد؛ لذا قوه قضائیه، مجلس و دولت باید حل این مشکلات را مدنظر قرار دهند.

,

۸- تقویت جایگاه بورس

, ۸- تقویت جایگاه بورس, ۸- تقویت جایگاه بورس,

بورس یکی از مهم‌ترین نهادهای مهم برای ارزیابی میزان پبشرفت اقتصادی و نیز تحلیل شرایط حاکم اقتصادی محسوب می‌شود. بورس می‌تواند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کند؛ یعنی سهام‌داران یا مشتریان با ورود سرمایه‌هایشان به بورس، جان دوباره به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی می‌دهند و هم با سرمایه‌هایشان کسب سود می‌کنند و هم منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را تأمین می‌کنند، اما ضروری است که هر فردی پیش از ورود به عرصه بورس آموزش‌های لازم را ببیند تا مبادا متضرر شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه