اخبار داغ

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی در مجلس چه گفتند؟

از افشای تارهای معیوب تنیده شده اطراف «حجتی» تا اغراق در بیوگرافی وزیر پیشنهادی

از افشای تارهای معیوب تنیده شده اطراف «حجتی» تا اغراق در بیوگرافی وزیر پیشنهادی
جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در حالی برگزار شد که یک نماینده موافق مدعی شد که مشکلات ناشی از دوره تصدی وزیر پیشین جهاد به دلیل تارهای معیوبی بود که اطراف وی تنیده شده بود.
[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان در حالی برگزار شد که مهمترین دستور کار نمایندگان بررسی صلاحیت کاظم خاوازی، گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بود.
,
 
,
در آغاز جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، احمد کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی در موافقت با خاوازی سخنرانی کرد.
,
 
,
کیخا: ضرورت تغییر فضای حاکم بر وزارت کشاورزی/ وزیر کشاورزی باید استقلال داشته باشد
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برای اولین بار است که در مجلس و بعد از اصلاح آیین‌نامه داخلی بررسی صلاحیت وزرا به کمیسیون‌های تخصصی واگذار شده است.
,
وی با اشاره به انتظارات و سؤالات کمیسیون کشاورزی از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: فضای حاکم بر مدیریت وزارت جهاد کشاورزی باید تغییر کرده و روحیه جهادی در این وزارتخانه تقویت شود.
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: فراجناحی عمل کردن در این وزارتخانه و اولویت قائل شدن برای تعهد در واگذاری مسؤولیت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
,
 
,
وی گفت: استقلال وزیر در تصمیمات اجرایی و مدیریتی و همچنین در اولویت به کارگیری جوانان دارای روحیه جهادی و آگاه به مسائل مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و پاکدستی آنها بسیار مهم است.
,
 
,
کیخا خاطرنشان کرد: تعهد وزیر جهاد کشاورزی به دفاع از حقوق کشاورزان و تولیدکنندگان در دولت و همچنین مبارزه جدی با فساد در سطح این وزارتخانه به ویژه در امورات مربوط به قرنطینه‌ها باید در دستور کار وزیر قرار گیرد.
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: شکستن انحصار در واردات نهادهای کشاورزی و همچنین رقابتی کردن حوزه توسعه کسب و کار در وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است.
,
 
,
صادقی: در بیوگرافی علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق شده است
, صادقی: در بیوگرافی علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق شده است,
 
,
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس اما در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌در بیوگرافی و اجرایی آقای خاوازی اغراق شده است به طوری که عنوان شده وی مجری و مشاور 100 طرح کشاورزی بوده است؛ فصول کشاورزی ما کوتاه است و وی هم فردی جوان بوده و مشخص نیست که چگونه وی در این طرح‌ها مشارکت کرده است.
,
 
,
وی افزود: چاپ 150 مقاله بعد از فارغ‌التحصیلی وی در بیوگرافی وزیر پیشنهادی وزیر کشاورزی عنوان شده که کار بسیار سختی است من دانشگاهی هستم و مشخص نیست وی چگونه این کار را کرده است؟
,
 
,
 صادقی گفت: مجلس این روزها از گردونه نظام تصمیم‌گیری و حکمرانی خارج شده است؛ خوب بود آقای خاوازی را هم از همان ساز و کارهای فوق العاده عبور می‌داد و نیازی به نشست رای اعتماد نداشت.
,
 
,
  وی اظهار داشت: حکم حکومتی و اختیارات رهبری ظرفیتی بسیار ارزشمند، بن بست گشا و راهگشا است اما نمی‌شود این ظرفیت را در اموری که از طریق ساز و کارهای عادی قابل انجام است هزینه کنیم.  نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: فرایند پر از ایراد تصویب قانون بودجه ۹۹ که با استفاده از منابع صندوق توسعه است، نیاز به تصویب مجلس دارد. 
,
 
,
صادقی خاطرنشان کرد: در کلیات برنامه پیشنهادی وی به خوبی به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است خوب است اما شما در معاونت ترویج وزارت جهاد، طرح پهنه بندی را با مجری گری خود اجرا کردید به گواه کارشناسان، از متخصصان استفاده نشده است.
,
 
,
  وی گفت: طرز نگرش به تفکر دانش بنیان در این طرح اصلا لحاظ نشده است و باید از همه گرایش‌های کشاورزی استفاده می‌کردید که به دلیل عدم تسلط بر موضوع چنین نشد. 
,
 
,
 صادقی افزود: در این طرح ساز و کار روشنی برای سهم بری  عوامل در زنجیره تولید تا مصرف ارائه نشده است و چون متضمنی در سهم بری عادلانه وجود ندارد این قسمت از کار ایشان هم بیشتر جنبه شعاری دارد.صرفا با راه اندازی یک سامانه ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی نمی‌توان چنین هدفی را  محقق کرد.
,
 
,
این نماینده تهران خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اغلب به قانون برنامه ششم تاکید شده است و یک سال و نیم با پایان این برنامه فاصله داریم و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرصت به دستیابی اهداف برنامه ششم ندارید، این قسمت از برنامه شما هم شعاری است. 
,
 
,
وی گفت: در آسیب شناسی عدم تحقق اسناد بالادستی به اجرای قوانین مهم در بخش کشاورزی و به مواردی مانند فقدان همکاری موثر بین دستگاه‌های دولتی، ابهام برخی مواد قانونی، عدم تخصیص اعتبارات لازم و برخی موارد دیگر از جمله عوامل آب و هوایی اشاره کردید؛ این عوامل هم وجود دارد و برطرف نشده است و ساز و کاری برای فائق آمدن برآن ارائه نکردید. 
,
 
,
صادقی خاطرنشان کرد: در مورد افزایش عملکرد دانه‌های روغنی مطابق نظر کارشناسان باید از سال 97 تا 1400 جهشی 50 درصدی داشته باشیم با توجه به مکانیزم‌های ارائه شده در برنامه شما جهش ما اتفاق نمی‌افتد. 
,
 
,
صادقی تصریح کرد: متصدی صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت است، در حالی که سیاست گذاری تولید در وزارت خانه جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛ این تعارض معضلی است که هیچ راه حلی برای برون رفت از آن ارائه نشده است. 
,
 
,
وی گفت: در برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌هایی وجود دارد که برای نیل به آن اهداف به زمانی بیشتر از یک سال و نیم نیاز دارد. مثلا برای توسعه و اصلاح نژاد گاومیش، شتر مرغ و توسعه اکولوژیک و اصلاح نژاد شتر به سال‌ها وقت و انرژی نیاز دارید.
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: راهکارهای آقای خاوازی برای تعامل با مراکز دانشگاهی به اندازه کافی نیست. من از همکاران دانشگاهی برای نقد برنامه شما درخواست کردم به نظر می‌رسد که جامعه علمی شما را شایسته تصدی گری وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی‌دانند؛ چرا که شما تجربه کمی دارید مدت کوتاهی معاون وزیر بودید و مدت کوتاه دیگری رئیس موسسه تحقیقات آب و خاک. صرف این که مدیر گروه علمی بودید برای تصدی  وزارت خانه جهاد کشاورزی کافی نیست.
,
 
,
صادقی گفت: آقای خاوازی در برنامه خود به احیای توسعه و ذخایر گیاهی و دامی اشاره کردند در همین مجلس قانون حفاظت بهره برداری از ذخایر توارثی ژنتیک تصویب شده است که اتفاقا منطبق با دوره مسئولیت شما بود اما شما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون و گرفتن ردیف بودجه برای آن نکردید.
,
 
,
وی اظهار داشت: من انتقادهایی به حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی داشتم که آنها در مورد شما هم صدق می‌کند. شما هم گرفتار همان گلوگاه‌های فسادی خواهید شد که در تشکیلات قبل وجود داشت.
,
 
,
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که 40 سال است در بعضی از زمینه‌ها فقط شعار دادیم اظهار داشت: علیرغم احترامی که برای آقای خاوازی قائلم به نظرم ایشان از صلاحیت لازم برای تصدی وزارت کشاورزی برخوردار نیست و از همکاران می‌خواهم به ایشان رای عدم اعتماد بدهند
,
 
,
وکیلی: بخشی از مشکلات حوزه کشاورزی به دلیل تارهای معیوب اطراف حجتی بود.
, وکیلی: بخشی از مشکلات حوزه کشاورزی به دلیل تارهای معیوب اطراف حجتی بود.,
 
,
محمدعلی وکیلی، دومین نماینده موافق با گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بود.
,
 
,
وی گفت:اهمیت غذا در کشوری که داعیه استقلال دارد بر کسی پوشیده نیست.
,
 
,
وی افزود:‌ امروز هم قفسه‌های پر سوپرمارکت‌های ایران در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت در این بحران کرونا نشان از این دارد که پیش از این در حوزه کشاورزی زحمات زیادی کشیده شده است و بخشی از آن را مدیون حجتی و تیم او هستیم.
,
 
,
این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در کلان اقتصاد کشور امن‌ترین بخشی که امروز کمترین آسیب را دیده بخش کشاورزی است.
,
 
,
وکیلی گفت:‌ بیشترین بخش‌هایی که متاثر از اقتصاد است در کشور آسیب زیادی دیده اما بخش کشاورزی تاکنون کمترین آسیب را داشته و این بخش نقطه اتکا و امنیت ما در بحران‌ها است. اما همین بخش که ظرفیت آن می‌تواند اقتدار ما رابه نمایش بگذارد با ظرفیت واقعی خود فاصله دارد.
,
 
,
وی همچنین خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها شعارهای زیادی دادیم اما همچنان رویکرد بخش کشاورزی ما سنتی است و دلیل آن این بوده است که در راس بخش کشاورزی یک عالم و دانشمند نداشتیم.
,
 
,
این عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنانش یاداور شد: به رغم نظرات مخالفان آقای خاوازی، حضور یک دانشمند در جایگاه وزارتخانه کشاورزی امروز فرصت مغتنمی است که با انتخاب وزیر پیشنهادی کشاورزی قابل تحقق است.
,
 
,
وکیلی در همین خصوص گفت:‌ آقای خاوازی مدیر مرکز تحقیقات ترویج کشاورزی بود که نزدیک 3 هزار عضو هیأت علمی دارد و این چیزی بیش از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران است.
,
 
,
وی خطاب به محمود صادقی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی صحبت کرد، گفت: اگر رئیس جمهور، رئیس دانشگاه تهران را برای تصدی وزارتخانه کشاورزی معرفی می‌کرد باید می‌گفتیم تجربه اجرایی ندارد؟ حتما باید بیل و کلنگ دست بگیرد؟‌ ما بیل و کلنگ را که داریم. اما ره آورد کشاورزی متکی به بیل و کلنگ نیست.
,
 
,
این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت:همین دستاورد حداقلی در بخش کشاورزی، به هدر رفت در این بخش به خاطر اتکا به همین دیدگاه‌های بیل و کلنگی است لذا مشکل ما در بخش کشاوزی این است که داده‌ها و تحقیقات در مزرعه خود را نشان نمی‌دهد البته که دغدغه دست پاکی و مبارزه با فساد و اینکه این وزارتخانه باید ساختار انقلابی داشته باشد، درست است. 
,
 
,
وکیلی در ادامه بیان کرد: بخشی از زحمات آقای حجتی به رغم شخصیت خوب و دست پاکی او، به دلیل تارهای معیوبی است که به دور او شکل گرفته بود بنابراین آقای خاوازی تک درختی در کویر است که بدون رانت و آقازادگی و برندهای سیاسی و بدون تکیه بر احزاب آمده و بدنه کارشناسی و علمی این وزارتخانه را تجربه کرده است.
,
 
,
وی در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: در برنامه‌های آقای خاوازی توجه به اقتصاد کشاورزی ومعیشت آنها، اشاره شده است و ایشان به عنوان مدیر مستقل کشور از نظر ما تائید شده است.
,
 
,
مقصودی: دولت با واردات بی‌رویه عملاً رقیب کشاورزان واقعی کشور شده است
, مقصودی: دولت با واردات بی‌رویه عملاً رقیب کشاورزان واقعی کشور شده است,
 
,
حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاوری و در مخالفت با وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با خیل عظیمی از کشاورزان و دامداران در ارتباط است اما به این مسئله توجه ندارد که کشاورزان و دامداران مشکلات عدیده‌ای دارند و دلالان و سودجویان جای این افراد را گرفته‌اند و خاوازی باید بگوید چه برنامه‌ای برای حذف سودجویان و دلالان این وزارتخانه دارد.
,
 
,
وی افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای استفاده کشاورزان واقعی از بانک کشاورزی دارد چرا که بانک کشاورزی به نام کشاورزان است اما معمولاً دلالان و سودجویان از آن منتفع می‌شوند.
,
 
,
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: دولت با واردات بی‌رویه عملاً رقیب کشاورزان واقعی کشور شده است و یکی از مشکلات اساسی کشاورزی و دامداری در کشورمان، سرکوب کشاورز و دامدار در تولید است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و راهکارهایی برای حل آن اندیشیده شود.
,
 
,
مقصودی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: برنامه‌های قبلی در طول ۴۰ سال گذشته برای مدیریت این وزارتخانه منسوخ است و امروز شاهد نوسانات بسیار زیاد در قیمت محصولات کشاورزی هستیم که این وضعیت باعث شده کشاورز و دامدار ندانند که چه محصولی را کشت کنند لذا باید از کشاورزان و دامداران حمایت شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه حال و روز وزارت جهاد کشاورزی وخیم است، بیان کرد: حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نتوانست در هیئت دولت، حق کشاورز و دامدار را بگیرد و عملاً لابی‌گر خوبی برای آنان در هیئت دولت نبود که باید وزیر بعدی جهاد کشاورزی حمایت‌های بیشتری از کشاورزان و دامداران داشته باشد.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده و این مسئله آسیب بسیار زیادی به کشاورزان و دامداران زده است که وزیر آتی جهاد کشاورزی باید برنامه عملی و واقعی برای حل این معضل و همچنین نوسازی قنوات تخریب شده و باغ‌های فرسوده داشته باشد.
,
 
,
مقصودی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مشکلات گوناگونی چون انحصار در واردات و صادرات محصولات کشاورزی و حذف برخی از محصولات کشاورزی از سفره مردم را دارد و باید وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برنامه مشخصی برای حل این مشکلات داشته باشد.
,
 
,
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بخش پایانی سخنانش عنوان کرد که کشاورزی یارانه زیادی را برای تأمین معیشت مردم دریافت می‌کند اما سهم کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از دسترنجشان همواره قابل توجه نبوده است.
,
 
,
قوامی: نیازمند ماشین آلات کشاورزی به روز هستیم
, قوامی: نیازمند ماشین آلات کشاورزی به روز هستیم,
 
,
هادی قوامی دیگر نماینده موافقت با وزیر پیشنهاد‌ی جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر نگاهی به رشد اقتصادی در 8 ماهه ابتدایی سال 98 داشته باشیم متوجه رقم رشد اقتصادی منفی 8.6 درصد با نفت خواهیم شد که اگر این رشد را‌‌‌ بدون نفت در نظر بگیریم، نرخ رشد اقتصادی‌مان صفر است.
,
 
,
وی افزود: کشاورزی نشان داده است که می‌تواند اثرات منفی رشد اقتصادی ناشی از نفت را‌‌‌ در کشورمان از بین ببرد و باید از این فرصت استفاده کنیم و نباید به زحمات و تلاش‌های 40 ساله در جهاد کشاورزی حمله کنیم.
,
 
,
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر نگاهی به ویژگی‌های وزیر پیشنهاد‌ی جهاد کشاورزی بیندازیم متوجه سوابق او در بخش ترویج خواهیم شد، این در حالی است که ترویج مهم‌ترین مسأله در حوزه کشاورزی کشورمان است.
,
 
,
قوامی گفت: بهره وری کشاورزی در کشورمان پایین است و باید با اصلاحات لازم بهره‌وری را‌‌‌ در این بخش بالا ببریم، ضمن این که سابقه وزیر پیشنهاد‌ی کشاورزی در بخش ترویج نقطه قوت محسوب می‌شود.
,
 
,
وی تصریح کرد: حضور آقای خاوازی در مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی یعنی بردن دانش به بخش کشاورزی که نباید از آن چشم پوشی کرد.
,
 
,
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث هزینه‌کرد ارز محدود کشورمان برای واردات محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که آقای خاوازی می‌تواند برای صادرات محصولات کشاورزی نقشی مهم ایفا کند.
,
 
,
قوامی از معاون اول رئیس جمهور خواست که به آقای خاوازی به منظور صادرات محصولات کشاورزی کمک بیشتری کند، ضمن این که از قوه مجریه هم خواست پایانه صادراتی مازندران از سوی دولت مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا فعالیت‌هایش بیشتر شود.
,
 
,
وی با بیان این که نیازمند ماشین‌آلات کشاورزی به روز هستیم، گفت: از سال 92 خط تأمین اعتباری ویژه‌ای به این بخش اختصاص پیدا کرد اما نوسانات قیمت‌ها توانست به این حوزه آسیب بزند. به همین دلیل باید کارخانجات کشورمان به کمک بخش کشاورزی آمده و ماشین آلات کشاورزی نظیر تراکتور و کمباین در اختیار کشاورزان قرار دهند.
,
 
,
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید وزیر جهاد کشاورزی برای حذف وابستگی کشورمان به واردات روغن کمک کرده و در زمینه توسعه کلزا اقدامات اساسی کند.
,
 
,
قوامی افزود:‌در شورای اقتصاد و زمان تعیین تعرفه‌ها و خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید وزیر جهاد کشاورزی اقدام مهمی انجام دهد، هر چند که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهاد‌ی جهاد کشاورزی وجود دارد، ضمن این که آقای خاوازی باید در شورای اقتصاد از زحمات کشاورزیان حمایت کند.
,
 
,
وی ادامه داد: باید هماهنگی‌های لازم در بخش هواپیمایی وزارت جهاد کشاورزی به منظور سمپاشی مزارع با هواپیما و اطفاء حریق با استفاده از هواپیما صورت گیرد.
,
 
,
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی بتواند حمایت بیشتری از عشایر کرده و از ازدیاد دام‌ها و فروش محصولات کشاورزی آنها پشتیبانی کند، خوداتکایی در کشورمان بیشتر شده و سهم دام عشایر در بخش گوشت کشور بیشتر خواهد شد.
,
 
,
وی اضافه کرد:‌ ماندن عشایر در ییلاق اثرات منفی دارد لذا باید اصرار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ماندگاری عشایر را‌‌‌ اصلاح کرده و آنها طبق روال عادی‌شان قشلاق و ییلاق کنند.
,
 
,
مرادی: پیشرفت مدیریتی وزیر پیشنهادی کشاورزی رشد سرطانی نبوده است
, مرادی: پیشرفت مدیریتی وزیر پیشنهادی کشاورزی رشد سرطانی نبوده است,
 
,
علی محمد مرادی  به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه آقای دکتر خاوازی انسانی متعهد و توانمند است، تاکید کرد: از جمله ویژگی های فردی و اخلاقی ایشان می توان به ولایتمداری، مومن و ارزشی بودن، مدیری توانمند و شایسته و برخوردار از سلامت نفس اشاره کرد.
,
 
,
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دلسوزی و تعصب آقای دکتر خاوازی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، افزود: ایشان به دور از حب و بغض و سوگیری شخصی و جناحی برای اعتلای کشور و بخش کشاورزی تلاش موثری داشتند.
,
 
,
وی ادب، نزاکت، گشاده رویی، سعه صدر و روابط عمومی بالا در تعاملات انسانی را از دیگر ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بخش مهارت های فنی نیز ایشان دارای ویژگی هایی همچون جامع نگری، توانایی رهبری، مسئولیت پذیری، نوآوری، عمل گرایی همراه با جدیت و سخت کوشی هستند.
,
 
,
مرادی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته آقای دکتر خاوازی به عنوان مدیری نمونه شناخته شده اند، در توضیح سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: روحیه کار تیمی و مشارکتی در بهره گیری از خرد جمعی و استفاده از کارشناسان بدون رویکرد جناحی از دیگر ویژگی های آقای دکتر خاوازی است.
,
 
,
وی در توصیف تجارب وزیر پیشنهادی کشاورزی ادامه داد: آقای دکتر خاوازی سلسله مراتب مدیریتی را از کارشناسی تا معاون وزیر راه به درستی طی کرده و رشد ایشان رشد سرطانی نبوده است، آقای دکتر خاوازی ریاست موسسه تحقیقات آب و خاک را با نزدیک به 70 سال سابقه را برعهده داشتندکه در مدت مسئولیت ایشان شاهد درخشش این موسسه بودیم.
,
 
,
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی انتخاب خاوازی را مبتنی بر شایسته سالاری دانست و تاکید کرد: آقای دکتر خاوازی به عنوان بنیان گذار نظام نوین ترویج شناخته شده هستند که امیدواریم با رأی حداکثری نمایندگان مجلس و حضور ایشان در وزارت جهاد کشاورزی شاهد ارتقاء فنی، اجرایی و منابع انسانی در این وزارتخانه باشیم.
,
 
,
جهانگیری: خاوازی دلبستگی جناحی ندارد
, جهانگیری: خاوازی دلبستگی جناحی ندارد,
 
,
معاون اوّل رئیس جمهور نیز در جلسه دفاع از گزینه معرفی شده دولت برای وزارت جهاد کشاورزی با تشکر از مجلس به خاطر برگزاری جلسه رأی اعتماد به یکی از مهم ترین وزرای کابینه در شرایط حساس کنونی گفت: ان شاءالله مردم ما هرچه سریع تر از این ویروس منحوس نجات پیدا کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه سال ۹۸ سال بسیار سختی بود و به فضل الهی این سال را به خوبی پشت سر گذاشتیم به وقوع سیل اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از خسارت ها بازسازی شده و بقیه درآینده نزدیک انجام می شود.
,
 
,
جهانگیری ادامه داد: ترور سردار عزیز و دلاور اسلام حاج قاسم سلیمانی، حادثه بسیار تلخ و جنایت ضدانسانی بود که آمریکا انجام داد و قلب ملّت ایران و آزادی خواهان جهان را داغدار کرد و به فضل الهی خون پاک این شهید همه مردم را گرد هم آورد و تشییع باشکوهی اتفاق افتاد و این درس را به آمریکایی ها داد که با ملت ایران طوری دیگری رفتار کنند.
,
 
,
معان اول رئیس جمهور با اشاره به حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ گفت: ستاد مقابله با کرونا که به تصمیم شورای عالی امنیت ملی شکل گرفته به ریاست رئیس جمهور به طور مرتب جلسات خود را برگزار می کند و بر این است که کشور با حداقل ضایعات از این مسئله عبور کند.
,
 
,
جهانگیری با بیان اینکه باید تبعات کرونا را جدی بگیریم، تصریح کرد: کرونا به عنوان یک ویروس عالم گیر و نوظهور، نیازمند بررسی مسائل مختلف است، از جمله تبعات اقتصادی، سیاسی و...که در سطح جهان به دنبال خواهد داشت و ما در مجلس، دولت و نخبگان باید وقت بگذاریم و برای تبعات آن برنامه ریزی کنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین کارهایی که دولت در دستور کار دارد این است که تاب آوری مردم را در این ایام شیوع کرونا افزایش بدهد. تصمیمات خوبی گرفته شده و بیش از صد هزار میلیارد تومان تسهیلات تأمین شده است. خوشبختانه رهبری عزیز موافقت کردند که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص داده شود.
,
 
,
معاون اول رئیس جمهور گفت: 25 هزار میلیارد برای کمک به همه خانوارهای یارانه بگیر پیش بینی کرده ایم اعتبار یک میلیونی پرداخت شود و بازپرداخت آن در طول دو سال خواهد بود. اگر در آینده نیاز بود با مجلس مشورت می شود و اصلاحات مورد نیاز هم انجام خواهد شد.
,
 
,
جهانگیری ادامه داد: پنجاه هزار میلیارد تومان نیز به بنگاه هایی اختصاص خواهد یافت که یا با دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده اند یا بر اثر تبلعات کرونا به تعطیلی کشیده شده اند. با این هدف که بنگاه ها بتوانند حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند.
,
 
,
وی افزود: جلسه ستاد رفاه، بعدازظهر امروز برگزار خواهد شد و موضوع اصلی آن هم این است که چگونه اقشار ضعیف که بیشترین آسیب را از بیماری کرونا دیده اند تحت حمایت قرار گیرند.
,
 
,
جهانگیری با بیان اینکهدر سال ۹۸ در کنار تلخی‌هاT دستاوردهای خوبی در بخش های اقتصادی داشتیم گفت: در سال ۹۸ توانستیم نهایتاً با ۴۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خزانه و اوراق بودجه کشور را تامین کنیم. این در حالی بود که در شورای عالی سران سه قوه پیش بینی شده بود که ممکن است تامین بودجه ۳۸۶ میلیارد تومان کاهش یابد؛ در تامین بودجه این سال مالیات ها نقش مهمی داشت.
,
 
,
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته، اتکا به منابع نفتی کاهش بسیاری یافت و در این سال کمترین استفاده از منابع نفتی انجام شد، تصریح کرد: در سال گذشته بانک مرکزی موفق شد مجموعاً ۳۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای مختلف تأمین کند. در شرایط تحریم های ظالمانه آمریکا ۱۳۵ میلیون تن کالا از کشور صادر و ۳۵ میلیون تومان کالا وارد کشور شد و بیش از ۱۷۰ میلیون تن کالا در تجارت ما جا به جا شد.
,
 
,
جهانگیری ادامه داد: رشد اقتصادی کشور به سمت مثبت حرکت کرد و در پائیز رشد همه بخش ها مثبت شد؛ اشتغال زایی اقتصاد با وجود همه مشکلات مثبت شد و نرخ بیکاری در پاییز از ۱۱.۸ در سال ۹۷ به ۱۰.۶ در سال ۹۸ کاهش یافت. در سال ۹۸ بیش از ۴۷۰ هزار شغل جدید ایجاد و برای اولین بار تعداد بیکاران در کشور کاهش یافت.
,
 
,
معاون اول رییس جمهور با اشاره به سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور،گفت: در بین بخش‌های مختلف اقتصادی بخش کشاورزی سهم بالایی در رشد اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری ایفا کرد؛ در رشد ۹ ماهه اقتصادی کشور در سال ۹۸ بیش از ۸.۶ درصد سهم بخش اقتصادی بوده است و این بخش ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.
,
 
,
وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور در سال گذشته تا حد زیادی تامین شد، اظهار داشت: در سال ۹۲ کل محصولات کشاورزی کشور ۹۷ میلیون تن بود و در سال قبل به ۱۲۷ میلیون تومان افزایش یافت. با حمایت‌هایی که رهبر معظّم انقلاب انجام داد در بخش غربی کشور طرح‌هایی که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود، با ۸ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی اجرا شد؛ ده‌ها سد ایجاد و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت رفت.
,
 
,
جهانگیری افزود: در سیستان و بلوچستان برای اولین بار به طرح بزرگ ۴۶ هزار هکتاری، با حمایت مجلس و رهبری منابعی اختصاص یافت تا بتوانیم شاهد کشاورزی پایدار در آن مناطق باشیم. همچنین در خوزستان و ایلام مواردی که در سال های ۷۲ و ۷۳ در جریان سفر رهبری وعده داده شده بود در این دولت اجرا شد و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از آن اجرا شده است؛ نتیجه این اقدامات افزایش بازدهی در این زمینه ها بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: همچنین در جریان سیل خوزستان بیشترین خرید گندم را از کشاورزان خوزستان داشتیم؛ چرا که بهره‌وری اراضی در این منطقه به شدت بالا رفته است.
,
 
,
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به معرفی کاظم خاوازی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: خاوازی، نیرویی خودساخته و توانایی است که از روستا و در خانواده ای متدین بزرگ شده است. وی فردی متدین و پایبند به انقلاب است که همه سطوح مدیریتی را طی کرده است.
,
 
,
جهانگیری ادامه داد: خاوازی یک کارشناس بوده که مورد توجه قرار گرفته و به سطح ریاست اداره و بعد مدیر کلی رسیده و در دوران مدیرکلی ایشان یکی از بزرگترین طرح های کشاورزی با عنوان طرح ترویجی انجام شده است. 
,
 
,
وی با بیان اینکه خاوازی به عنوان معاون تحقیقات، بزرگترین پروژه های تحقیقاتی کشور را انجام داده است، تصریح کرد: خاوازی به مسائل جناحی و جریانی، هیچ وابستگی ندارد و صرفاً یک مدیر توانمند است. امیدواریم نمایندگان محترم با رأی بالای خود به ایشان در آستانه میلیاد منجی عالم بشریت، عیدی خوبی به کشاورزان و دولت بدهند.
,
 
,
جهانگیری با بیان اینکه مجلس دهم نهایت همکاری را با دولت داشت و از نمایندگان این مجلس تشکر می کنیم، افزود: امیدواریم با نمایندگان جدید نیز تعامل جدی را ادامه بدهیم.
,
 
,
خاوازی: ضرورت وجود سیستم اطلاعاتی یکپارچه در بخش کشاورزی
, خاوازی: ضرورت وجود سیستم اطلاعاتی یکپارچه در بخش کشاورزی,
 
,
کاظم خاوازی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اما در دفاع از برنامه خود برای تصدی مسئولیت وزارتخانه جهاد کشاورزی، گفت: از اعتماد رئیس جمهور برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و اظهارنظر مسئولانه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظرات مخالفان و موافقان تشکر و قدردانی می کنم.
,
 
,
وی افزود: با توجه به فرصت محدود در اختیار، برای این مسئولیت خطیر، صادقانه و واقع بینانه برنامه های خود را براساس سه راهبرد اصلی تقدیم نمایندگان می کنم. نخست جدیت در اجرای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیتی است، سپس رفع تنگناها، گلوگاه های تولیدی محصولات اساسی به ویژه در مدت کوتاه و سوم ریل گذاری با ایجاد بسترهای اجرایی برای اقدامات آتی و شکوفایی بخش کشاورزی خواهد بود.
,
 
,
خاوازی یادآور شد: بخش کشاورزی چند وجهی است که در حال حاضر تامین حدود 80 درصد انرژی غذایی، 19 درصد اشتغال و 20 درصد صادرات غیرنفتی و گردش قابل ملاحظه ای از صنایع را به خود اختصاص داده است، علیرغم تمامی فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 7.8 درصد بوده است.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: این آمارها نویدبخش ظرفیت قابل توجه بخش کشاورزی در تحقق اقتصاد بدون نفت است. با وجود همه مشکلات بخش کشاورزی ظرفیت های بی بدیل پنهان دارد که با بهره گیری از توان همه فعالان به ویژه منابع انسانی توانمند می تواند موتور محرکه رشد اقتصادی و بالندگی کشور حتی در شرایط تحریم باشد.
,
 
,
وی با بیان اینکه تامین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی باید در قالب زنجیره های عرضه صورت گیرد، گفت: در صورتی که ناپایداری و نوسانات قیمت و مقدار تولید محصولات کشاورزی و میزان ضایعات و تفاوت قیمت در بازار مصرف با مبادی تولیدی را بخواهیم به حداقل برسانیم و همچنین از کیفیت محصولات تولیدی برای عرضه به بازارهای جهانی مطمئن باشیم چاره ای نداریم جز آنکه رویکرد مدیریتی کلان بخش کشاورزی را از توجه صرف به یک حلقه از زنجیره یعنی تولید به رویکرد عرضه محور تغییر دهیم.  
,
 
,
خاوازی ادامه داد: در این رویکرد همه حلقه های زنجیره با هدف خلق ارزش مورد توجه قرار می گیرد و نقش دولت ها هماهنگی بین اجزا و تسهیل جریان مواد، اطلاعات و منابع مالی متناسب با اولویت های کشور است. تمام دغدغه های مخالفان در این زنجیره هاست البته در این برنامه منظور از دولت تمام دستگاه های حاکمیتی و اجرایی کشور است.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معتقد است: تعامل وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به ویژه تشکل های مرتبط با بهره برداران ضروری است، در این رویکرد درآمد کشاورزان افزایش خواهد یافت زیرا سود به صورت عادلانه بین اجزای مختلف زنجیره از تامین نهاده، تولید، فرآوری تا بسته بندی، ذخیره، حمل ونقل و فروش تقسیم خواهد شد به نحوی که سهم تولیدکننده در فروش کالا از متوسط 30 درصد کنونی به حداقل 50 درصد افزایش یابد.
,
 
,
وی تاکید کرد: بنابراین یکی از برنامه های اصلی اینجانب توسعه زنجیره هاست که برای آن حمایت وزارت جهاد کشاورزی را به توسعه کشاورزی قراردادی، خدمات کسب وکار کشاورزی و توسعه مشارکت عمومی خصوصی معطوف خواهند کرد.
,
 
,
خاوازی با اشاره به گلایه های هرساله کشاورزان در حوزه های انتخابیه مختلف برای فروش محصول و از دست رفتن زحمات یکساله خود، گفت: کشاورزان یک سال با مازاد محصولات مانند گوجه فرنگی یا سیب زمینی یا پیاز و ... مواجه بودیم و سال دیگر با کمبود محصولات مواجهیم هرچند بخشی از این نوسانات می تواند ناشی از دلایل متعدد و حوادث طبیعی باشد اما نبود اطلاعات برخط واقع بینانه زیرکشت، کمبود اطلاعات دقیق بازار، نبود شرایط کشت مناسب، بی اطلاعی نقش آفرینان در زنجیره عرضه و در یک کلام می توان گفت که نبود داده های صحیح و به هنگام برای تصمیم گیری، سیاستگذاری و عکس العمل های صحیح شایان ذکر است.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مهم ترین راهکارهای رفع مشکلات که در کشورهای با کشاورزی پیشرفته مورد پایش قرار گرفته و بر آن تاکید می شود؛ سیستم های یکپارچه اطلاعات است که این سیستم ضمن تبادل داده هریک از حلقه های زنجیره با استفاده از ابزارهای دقیق، اطلاعات پایه حاکمیت قوی از جمله سطح زیر کشت، کاداستر کشاورزی، هشدارهای هواشناسی و ده ها لایه های اطلاعاتی را برای تصمیم گیری در اختیار فعالان حوزه های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی قرار می دهد.
,
 
,
وی معتقد است: با بهره گیری از ظرفیت های کشور فاز اول این سیستم را تا یک سال آینده راه اندازی خواهیم کرد و ریل گذاری برای توسعه ابعاد آن را پیگیری خواهیم کرد. این سیستم زمینه ای برای تدوین دقیق سند آمایش سرزمین و سند تحول بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که البته الگوی کشت بخشی از آن است.
,
 
,
خاوازی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از سه ماموریت اصلی برخوردار است، گفت: نخست امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی بخش و حفاظت و صیانت از منابع پایه سه ماموریت اصلی است که در امنیت غذایی به هر سه رکن تولید غذای کافی، سلامت غذا و دسترسی به غذا برای آحاد جامعه برنامه داریم. خوشبختانه ارتقاء محصولات راهبردی در اسناد بالادستی و سیاست های نظام در بخش کشاورزی و در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شده است.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: در اجرای تکالیف به ویژه ماده 31 قانون برنامه ششم توسعه، برنامه های خودکفایی در تولید گندم، شکر و برنج و دانه های روغنی به جدی پیگیری خواهم کرد و برای جهش تولید روغن که یکی از مسائل مهم و اساسی کشور است با ایجاد تنوع در تولید گیاهان روغنی و ارتقاء سطح فناوری و نفوذ دانش و بهبود مدیریت زنجیره، برنامه های جدیدی را اجرا خواهیم کرد.
,
 
,
خاوازی ادامه داد: در حوزه شیلات می توان از ظرفیت دریاهای شمال و جنوب با توسعه پرورش ماهی در دریا و بهبود صنایع تکمیلی، اشتغال مناسبی ایجاد کرد.
,
 
,
وی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در تولید را وجود هسته های اولیه دانست و افزود: برای تولید بذرهای هیبرید سبزی و صیفی، تخم چشم قزل آلا و مرغ لاین، ریل گذاری مناسبی انجام خواهد شد.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی می توان تا پایان دولت دوازدهم تامین داخلی سبزی و صیفی را از 2 درصد به 20 درصد افزایش داد، اظهار کرد: صنعت دام و طیور از نظر خوراک، وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد، در حالی که می توان بر پایه ظرفیت های داخلی، تولید علوفه کم آب بر، ایجاد و تنوع بخشی منابع جایگزین، اصلاح فرمولاسیون خوراک دام، این مشکل را تاحدودی برطرف کرد.
,
 
,
خاوازی با بیان اینکه باید در نظام تامین پول، تحولاتی ایجاد شود، گفت: با همکاری بخش غیردولتی می توان تا پایان دولت خودکفایی در حوزه تولید کود فسفات را از 30 درصد به 70 درصد رساند.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ابزارهای حمایتی، مولفه اثرگذاری بر تولید است، اضافه کرد: کشاورزی در دنیا با حمایت دولت ها سرپا مانده است، حتی آزادترین اقتصادها نیز امنیت غذایی را به دست بازار نمی سپارند.
,
 
,
خاوازی ضمن تاکید بر اینکه فقر کشاورزان را با قیمت های تضمینی خواهد گرفت، حمایت های هدفمند در طول زنجیره ارزش تامین مالی و افزایش سرمایه گذاری، اصلاح رویکرد های بیمه کشاورزان، از مدیریت مالی به مدیریت ریسک ، تسهیل در فرآیند پرداخت اعتبارات بانک کشاورزی، افزایش پوشش بیمه، تسهیلات مناسب برای حلقه مناسب تولید، ایجاد تعامل بیشتر، رشد و توسعه صادرات، ایجاد بازارهای مطمئن برای صادرات محصولات غذایی و پیگیری موافقت نامه های موفق اوراسیا را از جمله برنامه های خود توصیف کرد.
,
 
,
وی با اشاره به ظرفیت های مغفول و استفاده نشده بخش کشاورزی گفت: می توان از ظرفیت 6 میلیون هکتار نی زار، بهبود مدیریت تولید و به کارگیری طرح های توسعه ای بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی را رفع کرد.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، بر توجه به سلامت غذا و میزان سموم و آلایندگی موجود در محصولات غذایی تاکید کرد و ادامه داد: باید با رعایت پروتکل های بهداشتی زمینه صادرات را افزایش داد.
,
 
,
خاوازی با اشاره به اختلاف قابل توجه قیمت محصولات غذایی در کانون های تولید و مراکز خرید و عدم توانایی مردم در دسترسی به این مواد گفت: می توان با اصلاح نظام بازار، صنعت و کشاورزی، مشارکت بخش خصوصی و استارت آپ ها این مشکلات را برطرف کرد. برای تحقق این امر همه ابزارها و زیرساخت های وزارت جهاد کشاورزی به کار گرفته می شود.
,
 
,
وی با اشاره به حضور تعداد زیادی از تلاشگران در بخش کشاورزی گفت: باید برای افزایش مهارت های شغلی این افراد تلاش ویژه ای صورت گیرد.
,
 
,
خاوازی در ادامه حفظ و صیانت از منابع پایه را سومین مأموریت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این حوزه آب از اهمیت بالایی برخوردار است و بر اساس ویژگی کشور ما باید به نحوه درستی مدیریت شود که در این زمینه توسعه روش‌های نوین آبیاری برای گلخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.
,
 
,
وی ادامه داد: همچنین طرح 550 هزار هکتاری هدایت برای آبرسانی استان خوزستان وطرح دیگری برای استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌های مهندسی کشور پیگیری خواهد شد.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اضافه کرد: آنچه مهم است این است که به موازات اقدامات سخت‌افزاری، موضوعات نرم‌افزاری از جمله توسعه آموزش و تحقیقات در دست اجرا قرار خواهد گرفت و ارتقاء بهره‌وری آب عملاً محقق خواهد شد.
,
 
,
خاوازی در ادامه با بیان اینکه ارتقاء بهره‌وری آب مستلزم بهره‌وری خاک است، اظهار داشت: منابع خاک کشور باید حفظ شود و بهره‌وری تولید سطحی را باید افزایش داد. همچنین طرح تنفس جنگل‌های شمال، نهال‌کاری و کاداستر با توجه به فناوری‌های نوین از اهم اولویت‌های وزارتخانه خواهد بود.
,
 
,
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت فشار دام برمراتع عنوان کرد: صنعتی شدن دامداری مسیری است که در حال طی شدن است و در اینن راستا معیشت دامداران نیز باید مورد توجه قرار گیرد که برای از بین نرفتن مراتع برنامه‌هایی از جمله کشت گیاهان دارویی و زنبورداری را در نظر داریم.
,
 
,
خاوازی همچنین با بیان اینکه وزارت جهاد یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است که فرد انتخابی مسئولیت خطیری را برعهده خواهد داشت، عنوان کرد: وزیر جهاد باید مدیری جهادی و خدمتگزار کشاورزان، روستاییان و آحاد جامعه باشد که در این راستا بنده به هیچ حزب سیاسی وابستگی نداشته و بر اساس کار کارشناسی اقدام خواهم کرد که در این مسیرگام دوم انقلاب را برای استفاده از افراد پاکدست، جوان و خردمند  هموار خواهم کرد.
,
 
,
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در آینده راه را برای ورود و فعالیت اساتید، پژوهشگران، فعالان کشاورزی و شرکت های دانش‌بنیان باز خواهد گذاشت که در این مسیر مجلس را اتاق فکر و ناظر بر برنامه‌های وزارتخانه می‌دانیم و از نظرات نمایندگان استفاده می‌کنیم، همچنین تحقق جهش تولید و مسائل دوران پساکرونا که نیازمند ذخیره‌سازی مواد غذایی است در دستور کار داشته و برای آن سیاست‌گذاری و تدبیر ویژه خواهیم داشت.
,
 
,
براساس این گزارش پس از پایان مذاکرات مجلس و اظهارات نمایندگان موافق و مخالف گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی به رای نمایندگان گذاشته شد و در نهایت وی با  190 رای موافق، 15 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی انتخاب شد.
,
 
,
انتهای پیام/ک
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه