حجتالاسلام سعیدی، رسالت منتظران منجی را انتظار صادقه با زمینهسازی برای ظهور برشمرد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسن سعیدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد ضمن تبریک میلاد مبارک امام زمان (عج) اظهار داشت: قسمت پایانی دعای افتتاح ترسیم کننده انتظار مومنان است و در آن هدف نهایی مومنان بیان شده، در این فرازها چنین آمده «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة» و این گونه از خداوند می خواهیم که ای خداوند ما به تو چشم امید دوختیم در راستای رسیدن به یک دولت کریمه و بزرگوار که از رهگذر آن اسلام و مسلمانان به عزت می رسد و نفاق و اهل نفاق خوار شوند ما را در آن دولت از کسانی قرار ده که همگان را به راه تو هدایت می کنند در این دولت است که انسان سرانجام به کرامت دنیا و آخرت می رسد.
وی درباره مهدویت در نگاه دیگران بیان کرد: بحث منجی یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های بشر در طول تاریخ بوده زیرا انسان گرفتار آمده در دام ستم و استکبار و استبداد پیوسته دیده به افقی برتر دوخته که روزی نجات بخشی فرار رسد و او را از گردابهای سهمگین اجتماعی و فکری برهاند در همین راستا باید گفت ایده منجی در میان بسیاری از ادیان الهی و غیرالهی در طول تاریخ وجود داشته از سوی دیگر در میان مسلمانان نیز این اندیشه با عنوان مهدویت مطرح بوده و این عقیده اختصاص به شیعه ندارد.
حجت الاسلام سعیدی گفت: در این راستا با استفاده از جاذبه مهدویت برخی مدعیان دروغین پیدا شده و خود را مهدی موعود معرفی کردند اما طبق احادیث و روایات برخی اهل سنت مهدی(عج) را یک ایده کلی ندانستند بلکه انسانی شخصی دانستند که دارای ویژگی های خاص است و هنوز هم آن حضرت زنده است، فرزند امام عسگری(ع) و از فرزندان حضرت زهرا(س) است اما برای اینکه شرایط ظهور آن حضرت فراهم نیامده از دیده ها پنهان است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: ابن عربی عارف معروف تعبیری دارد مبنی بر اینکه خوشا به حال مردم کوفه که در زمان دولت مهدی به سعادت می رسند و این نگاهی اجمالی به مهدویت در نگاه دیگران است.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در سخنان ائمه نیز ترسیمی از سیمای مهدی(عج) آمده که در خور توجه است امام عسگری(ع) در موقعیت های گوناگون با بیان معارف حقه الهی و ترسیم مسیر اسلام به خصوص از رهگذر تببین ولایت الهی که عنصر محوری نظام دینی است به مواجهه با طاغوت می پرداخت از آن جهت که بنی عباس بر اثر بیم و هراس حساسیتی ویژه نسبت به ارادت به مهدی(عج) داشتند امام عسگری(ع) در موقعیت های گوناگون نسبت به معرفی حجت پس از خود اهتمام می ورزیدند و با دادن نشانه هایی برای جانشین پس از خود حضرت را به عنوان حجت الهی و با تعبیر القائم بعدی معرفی می کردند.
حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: در این راستا هنگامی که امام در آستانه ارتحال به محضر ربوبی و اتصال به حضرت حق فرزندشان حضرت مهدی(عج) را در حضور دیگران به عنوان وصی و حجت الهی بر روی زمین و صاحب الزمان معرفی می کند تعبیر آن حضرت به امام مهدی(عج) این است که ای فرزندم بر تو بشارت می دهم تو صاحب الزمانی و آن مهدی هستی که همگان را از گرداب طوفانهای اجتماعی نجات می دهی و تو حجت الهی در زمین خواهی بود.
وی گفت: در سخنان دیگر ائمه ویژگی هایی از حضرت قائم(عج) عنوان شده القاب و عناوینی که هرکدام نشانگر نقشی است که حضرت در حوزه اجتماعی و جامعه جهانی مهدویت خواهند داشت.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: نام آن حضرت به نام جد بزرگوار حضرت رسول(ص) است اما یکی از القاب وی، مهدی است که طبق روایات آن حضرت همه نهفته ها را روشن می کند و مردم را هدایت می کند، رهنمای انس و جن و مظهر اسم هادی خداوند است؛ دلهای همه را به سوی حق هدایت می کند و خط بطلان بر اندیشه های باطل می کشد.
حجت الاسلام سعیدی یادآور شد: همچنین یکی از القاب و عناوین حضرت لقب قائم است زیرا وی اقدام به امری بزرگ با تشکیل دولت جهان شمول و فراگیر جهانی می کند؛ همچنین آن حضرت را حجت می نامند چون دلیلی از سوی خداوند بر بندگان است و خلف می گویند چون خلیفه الهی و جانشین پیامبران الهی است و مامول به معنای کسی که دیگران به او دلبسته اند و منتظر نیز می نامند که همه منتظر هستند این خورشید تابان چه زمانی طلوع می کند.
وی افزود: امام عصر را ولی الله نیز می نامند که ولی از اسما خداوند است و در این راستا در قرآن اسم ولی درباره خداوند به کار رفته بنابراین حضرت مهدی هم نام خداوند است بر همین اساس عارفان گفته اند ولایت از نبوت برتر است زیرا نبوت خاتمه یافته اما ولایت همچنان تداوم دارد.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: از آن رهگذر که انسان کامل برترین جلوه گاه اسما و صفات خداوندی است هدف از خلقت هم انسان کامل است او آیینه تمام نمای رخساره حق است با توجه به اینکه همه انسانها معصوم نیستند تعبیر شیخ طوسی اگر انسان کامل نمی بود آفرینش عبث و بیهوده بود چون انسانها معصوم نیستند و بسیاری در گرداب تباهی گرفتار می شدند حضرت مهدی آخرین ولی خداوند و خاتم الاوصیا است در میان اولیای الهی تنها او برترین مظهر و جلوه گاه حاکمیت خداوند در دنیا است او غایت و امید همه است.
ویژگی های عصر دولت مهدوی
این استاد دانشگاه درباره ویژگی های عصر دولت مهدوی بیان کرد: در سایه دولت مهدی جامعه انسانی به یک افق برتر گام می گذارد و در واقع جامعه مهدوی جامعه ای است که اندیشه ها به زلالی می رسند و عقل و خرد آدمیان به رشد می رسد و از ویژگی های حکومت مهدی آن است که بستر را برای تعالی اندیشمندان فراهم و عقول و اندیشه های آنها را به ساحتی برتر هدایت می کند همچنین در عرصه اجتماعی با تبهکاران و منافقان و ستمگران به ستیز بر خواهند خواست و آن حضرت با هیچ ستمکاری پیمان نبسته و مومنان هیچ بیمی از ستمکاران نخواهند داشت.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: عصر مهدویت عصر گسترش عدالت، فراوانی نعمتها و کاهش بلاها و مصیبتها است، عصری است که احکام الهی که تعطیلی شده بودند توسط حضرت مهدی اجرا میشود.
وی با اشاره به اینکه همراه حضرت مهدی (عج) عیسی بن مریم بازمیگردد و همراه و تابع وی خواهد بود، افزود: اهداف کلی که در حکومت حضرت میتوان برشمرد شامل احیای دین الهی، احیای فرهنگ، ایجاد امنیت اجتماعی، امنیت و رشد اقتصادی و رفاه عمومی، رشد و تعالی، علم و دانش، عزت بخشی و کرامت بخشیدن به انسان است.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی درباره وظایف منتظران ظهور گفت: انسان منتظر باید بکوشد همه شرایط متناسب را با شخص مورد انتظار فراهم کند در غیر این صوت ادعای انتظار صادقه نیست، بلکه دروغین است
حجتالاسلام سعیدی معتقد است که اگر ما حضرت مهدی (عج) را امام خوبیها میدانیم باید در حد توان بکوشیم در حوزه فکر و اندیشه و گفتار و رفتار با آن حضرت تناسب و سنخیت داشته باشیم و خود را در این عرصهها رصد و پایش کنیم، بنابراین اگر انتظار می کشیم آن حضرت ستم و بیداد را از میان بردارد نباید خود هم در حیطه اقتدار ستمگر باشیم؛ اگر به انتظار عدالت آن حضرت نشستهایم باید به عدالت رفتار کنیم.
وی ادامه داد: اگر امنیت را در ابعاد مختلف در سر می پروانیم و انتظا ر می کشیم که در دولت امام مهدی (عج) امنیتی فراگیر رخ دهد، باید دید ما خود چه میکنیم آیا دیگران در ارتباط با ما احساس امنیت میکنند آیا در عرصه روابط خانوادگی، قومی، قبیلهای، صنفی و طبقه اجتماعی بر اساس حق رفتار میکنیم، آیا این وابستگیهای اجتماعی و قومی و صنفی ما را به خود مشغول نمیکند آیا به کمک محرومان میشتابیم اگر این گونه است باید با دیده امید به افقی روشن بنگریم.
این کارشناس مذهبی گفت: شیوه مواجهه استکبار جهانی با ملتهای دنیا آنها را به ستوه آورده و آنها انتظار منجی را به عنوان ضرورت در زندگی خود دنبال میکنند؛ واقعیتی که در قرن ۲۱ باید به آن اذعان داشت این است که انسان به ستوه آمده از بیدادهای مجامع بینالمللی که با نام بشر جنایات بیشماری را بر او روا داشتند این انسانهای به ستوه آمده انتظار را بیشتر حس میکنند.
منجی، کرامت را به انسانهای امروز برمیگرداند
حجتالاسلام سعیدی افزود: انسان معاصر فاقد کرامت است و گمشده او کرامت واقعی است، همان هدف اشاره شده در آیه آخر دعای افتتاح مبنی بر «و تَرزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ …»، زیرا کرامت انسان معاصر در لابهلای چرخ دندههای ماشین هژمونی سیاسی و اقتصادی تمدن معاصر نابود شده و آنها که به دروغ شعار پرچم جهانی شدن را به دست گرفتند، اما در عرصه عمل جهان را جامعهای به دلخواه خود میسازند و میکوشند در این راستا گام بردارند و همه نابرابریهایی که انجام میدهند با نام جهانی شدن بر انسان معاصر تحمیل میکنند و خود را کدخدای این جهان میشمارند.
وی افزود: در عصری که انفجار اطلاعات نامیده میشود با اراده همین پرچمداران تاریکی که با نقاب تمدن همه کانونهای قدرت را در نظام بین الملل به دست گرفتند با ستم رسانهای خود آحاد جوامع انسانی را در زندان بیخبری محبوس میکنند و مدافعان نقابدار بشریت معاصر با بی شرمی و پیوند و اتحاد شوم میان تمدن و جهل مذهبی که مظاهر آن آمریکا و عربستان است با پوشش حقوق بشر، کودکان امروز را به مسلخ میبرند و به خاک و خون میکشانند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: در هنگامی که جهل مذهبی به خدمت تمدن مدرن در میآید در پوشش حقوق بشر و مبارزه با تروریسم به بمباران مردم یمن، عراق، سوریه، ونزوئلا، بحرین، فلسطین و دیگر کشورهای مسلمان و غیرمسلمان میپردازند همین سردمداران جامعه جهان که در جایگاه نگهبانی از حقوق کودک نشستهاند رژیم کودک کش و بی رحم عربستان را مسئول رصد حقوق کودک معرفی و حمایتهای عجیبی که از رژیم غاصب اسرائیل دارند، این نظام جهانی را باید مظهر اتحاد فرعونیت و جاهلیت مدرن بشماریم.
لحظهشماری انسان خسته از نفاق و ستم نظام سلطه برای ظهور منجی
حجتالاسلام سعیدی گفت: افرادی که فریاد دموکراسی آنها گوش بشر را کر کرده و مراجعه به آرای عمومی را مبنای صحیح برای مدیریت نظامهای سیاسی میشمرند نظامهایی که برخاسته از اراده مردم هستند ولی با سیاستهای استکباری آنها همسویی ندارند به بی اعتباری متهم میکنند و با کمال بیشرمی از نظامهای پادشاهی جاهل و دیکتاتوری حمایت میکنند که این نظامهای شاهنشاهی حتی تصور درستی از لفظ یا مفهوم واژه انتخابات ندارند چه رسد به حقیقت آن.
وی عنوان کرد: انسان خسته از نفاق، فریب و ستم نظام سلطه در انتظار ظهور منجی لحظه شماری میکند، اما فرعونیت معاصر از این حقیقت به دور مانده و غافل است که جهان طبق سنت الهی و با پشتوانه هستی شناسی در بستر ضرورت اجتماعی در حرکتی اجتناب ناپذیر به سوی جامعه جهانی الهی مهدوی و منجی حقیقی رهسپار است.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: از این رو همه افرادی که از سردمداران تمدن قرن ۲۱ به ستوه آمدهاند فارغ از هر دین و مذهب در انتظار رؤیت خورشید انسانی هستند بر طبق وعده الهی در آیه پنج سوره قصص مبنی بر اینکه ما اراده کردیم بر مستضعفان جهان منت گذاشتیم و آنها را به جایگاه رفیع برسانیم و امامان را وارث قرار دهیم، این خسته دلان با لسان الغیب حافظ شیرازی هم زبان و همصدا سرود انتظار سر میدهند که نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد…عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه